• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • pulmonate

Mmm, båda är jätte fina! Undrar hur det blir prismässigt! Får gå o se vad silkespapper kostar här. Om man köper sån som flyttbolag säljer så kanske det inte är så dyrt med silkespapper! Tyll kostar 29kr/metern. 

• chabar
    pulmonate skrev 2011-11-18 00:02:22 följande:
    Mmm, båda är jätte fina! Undrar hur det blir prismässigt! Får gå o se vad silkespapper kostar här. Om man köper sån som flyttbolag säljer så kanske det inte är så dyrt med silkespapper! Tyll kostar 29kr/metern. 

Jättefina idéer - jag känner igen en del från Martha.
    Jag är själv inne på samma spår, fast tack vare den här länken:
    www.projectwedding.com/wedding-ideas/diy-wedding-challenge-2010-paper-flower-bouquets

Om man spanar på silkespapper så snubblade jag över billigt papper på ICA Maxi (umeå)
    10 st ark 50*70 för 20:-
    Annars finns ju både på Ebay varianter eller via pysselsidor som skapamer.se (köpt 5 m därifrån).

Jag vet inte hur det är med flyttbolagspappret och var man kan få tag på det, det är ju alldeles säkert billigare. Sen säljs dom ju ofta i paket med ca 1000 ark vilket blev lite häftigt för mina tio små styrolitbollar, men tups på billigt pysselmaterial mottages ju alltid!
  • filibustern
    pulmonate skrev 2011-11-17 19:14:26 följande:
    Hehe, ja gör du det! Det passar ju perfekt till ert tema! Vad ska ni mer ha för dekorationer?
    Vi har lite lantligt, eco-chic på vårt.

För er som ville göra de där bollarna så finns DIY beskrivning här:
    ruffledblog.com/do-it-yourself-tissue-paper-p...
    Men ja, det är efter Martha Stewarts guide, bara att denna är lite mer utförlig.

Man måste nog använda tissue paper. Det billigaste är väl om man använder vita näsdukar? Eller? Har någon sett billigt tissue paper i Sverige? Man behöver nog rätt mycket för att göra dem. Där säger hon att hon använder ca 40 ark per boll! Alltså för 10 bollar, 280 ark. Det är en hel del! Och hon nämner även att det tog henne 18 timmar totalt. Hon menar väl för alla, hoppas jag och inte per boll! 
    Ja man får väl lägga någon timme i veckan då!  
    ja.. har funderat på att lägga massa kvistar i mitten av bordet och strö fejksnö på.. samt ev mossa i och runt ljushållare och så.. min brudbukett ska bestå av granris, kottar och ev lingon.. och min "tiara" ska även den bestå av granris. :) 

vad heter materialet som är rund krukorna? tänker potatissäckstyg... men det heter väl nåt särskilt? 

• Chicita
    filibustern skrev 2011-11-18 08:59:11 följande:
    vad heter materialet som är rund krukorna? tänker potatissäckstyg... men det heter väl nåt särskilt? 

Det heter helt enkelt Säckväv Glad
  • filibustern
    Chicita skrev 2011-11-18 10:58:28 följande:
    Det heter helt enkelt Säckväv Glad
    jamen just! så hette det ja! visste det hette nåt men kom tusan inte på det. haha. tack!
  • pulmonate
    filibustern skrev 2011-11-18 08:59:11 följande:
    ja.. har funderat på att lägga massa kvistar i mitten av bordet och strö fejksnö på.. samt ev mossa i och runt ljushållare och så.. min brudbukett ska bestå av granris, kottar och ev lingon.. och min "tiara" ska även den bestå av granris. :) 

Det låter jätte fint! Mysigt!!

Ja tyget heter Juteväv. I malmö säljs det bl.a. på Stoff och Stil för 29kr/m. Man kan även beställa ifrån deras hemsida.
    Sånt tyg kan även bli bra som löpare på bordet som ni då lägger mossan och kvistarna på.

Chabar: ja om det kostar 20kr för 10 ark så blir det 560kr för pappret, samt vad styrofoambollarna kostar (här såg jag att de kostade 40kr styck, men tror att man kan hitta det billigare). I så fall blir det sammanlagt 960kr för 10 bollar!! Undrar vad det i så fall kostar att köpa 10st hos en florist?

• filibustern
    pulmonate skrev 2011-11-18 12:06:20 följande:
    Det låter jätte fint! Mysigt!!

Ja tyget heter Juteväv. I malmö säljs det bl.a. på Stoff och Stil för 29kr/m. Man kan även beställa ifrån deras hemsida.
    Sånt tyg kan även bli bra som löpare på bordet som ni då lägger mossan och kvistarna på.

Chabar: ja om det kostar 20kr för 10 ark så blir det 560kr för pappret, samt vad styrofoambollarna kostar (här såg jag att de kostade 40kr styck, men tror att man kan hitta det billigare). I så fall blir det sammanlagt 960kr för 10 bollar!! Undrar vad det i så fall kostar att köpa 10st hos en florist?
    ja det var ju en smart idé! tack! 
  • georgialee
    Hanna05 skrev 2011-09-20 17:16:28 följande:
    Här kommer ett foto på det jag hunnit än så länge. Pysslade med några av ljuslyktorna!

Hej! Vad heter det gröna du har lindat runt burkarna och var får man tag på det?:)
  • Hanna05
    georgialee skrev 2011-11-18 15:11:00 följande:
    Hej! Vad heter det gröna du har lindat runt burkarna och var får man tag på det?:)
    Hej! :) Det är murgröna med pärlor. girlang något hette det...
    Köpte det på panduros hemsida :) Borde finnas där.
  • Klantus

Jag älskar dessa tyllbollar :) Tror det kan bli några sånna i taket på partytältet :)
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer