• 363

Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?

Ett bröllop kostar i snitt 75.000, stämmer det?
    Hur mycket kostade kommer ert att kosta?
    Hur många gäster kommer ni ha?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 19:49
    Är resan inkräknad i priset?
    Hur länge har ni sparat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?
  • skruttisOmuffis

Vi lägger runt 170.000, kan ju dock bli några lappar till när man börjar gå loss på dekorationer.... annars har vi en relativt "vattentät" budget. Vi räknar in allt från ringarna till bröllopsresan!

• 363
    ClarkEriksson skrev 2011-01-26 01:02:19 följande:
    Vi kommer vara runt 35 pers och vi har räknat med att lägga mellan 16000-20000 kronor på bröllopet. Vi hyr festlokalen med kök i tre dagar så man har gott om tid att fixa med mat och förberedelser själv med hjälp av familj och goda vänner. Jag har flera vänner och familj som är kockar varav jag vet en som gärna hjälper till med maten och förberedelser. 
    Jag VILL vara med och förbereda, det är ju vår fest och jag tycker att symboliken och tanken är det som är kärnan i våran kärlek och vårt bröllop inte stålarna. Vi har kalkylerat noggrant och vi kommer inte fram till några andra kostnader. Vi kommer beställa alkohol för att få ner priset som vi bjuder på, det mesta kommer vi fixa själv och familjen kommer att hjälpa till om dom vill.

Men jag förstår helt om man vill ställa till med brakfest med allt inkluderat, men varken jag eller min fästmö är sådana personer. Vi vill gärna vara med när det händer innan, under och efter.

Hade jag haft pengarna så hade jag garanterat lagt mer pengar på bröllopet, men man får anpassa bröllopet efter plånboken.

BTW så gifter vi oss i Böna Kapell i Gävle i sommar trettionde juli.
    Du är inte möjligtvis Sophias Clark?

Visst är det som du säger att man vill vara med hela vägen, men det är man nog ändå även om man har bra service just under bröllopet. Vi kommer inte heller ha någon brakfest utan en bröllopsmiddag med tårta. Sen kommer vi bjuda "generation yngre" med hem till våran lägenhet på lite ost och kex oc lite mer party känsla medans "generation äldre" har lovat att städa lokalen.:) (Nyckeln ska lämnas in kl 10 nästa dag.)
  • 363
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-26 09:31:02 följande:
    Vi lägger runt 170.000, kan ju dock bli några lappar till när man börjar gå loss på dekorationer.... annars har vi en relativt "vattentät" budget. Vi räknar in allt från ringarna till bröllopsresan!
    Hur många gäster ska ni ha?
    Vart ska ni vara?
    *nyfiken*
    Jo dekorationer är livsfarligt man vill ju ha så mycket.:)
  • sotast
    MrsT2011 skrev 2011-01-26 08:45:19 följande:
    Visst hade det varit härligt? Tänk vilken gemenskap att göra det till en fest i dagarna tre. Typ man färdas dit tillsammans med buss på fredagen, grillar och leker lekar på fredagkvällen, firar bröllop på lördagen, samt äter brunch och har presentöppning på söndagen.

Nu vet jag att min blivande vill ha mig för sig själv så mkt som möjligt under bröllopshelgen, så det är nog tur att jag inte har råd med detta weekend-spektakel! =) Han var så gullig när vi diskuterade fotograferingen, jag har hela tiden tagit för givet att vi ska vara fyra personer då, alltså med tärnan och marskalken. Han blev helt tyst och sen säger han "men det är ju enda stunden på hela bröllopsdagen som vi får vara själva". <3
    Jo det är som du säger på ett sätt hade det varit jätteskoj men å andra sidan får man mindre tid för bara varandra. Jag själv hatar att stå i centrum och "bara" vigselcermonin inför de 30 gäster som kommer känns nervöst. Så att anordna och stå i centrum för en hel weekend hade jag nog aldrig pallat.
  • sotast
    Smuppra skrev 2011-01-25 20:20:07 följande:
    Tog 30-50 tusen. Vi betalar förutom kläder och allt med vigseln att göra sittande middag för 25 personer. Dessutom resa på det men vi har inte bestämt var vi ska åka (tips för sol/badställe utanför europa i aug mottages tacksamt!). Vi började semesterspara i januari 2005 men har rest upp lite av pengarna på vägen, det mesta är helt klart kvar dock. Annars har vi inte specifikt bröllopssparat utan tar från våra "allmänna" sparanden. Festen betalar våra föräldrar där det bjuds på "lättare förtäring".
    Egypten ska vara fint även på hösten, har dock aldrig varit där.
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 13:45:15 följande:
    Egypten ska vara fint även på hösten, har dock aldrig varit där.
    Tack! Har funderat på Egypten, men nu verkar det lite rörigt där i de nordafrikanska länderna just nu. Kommer vänta lite och se om det lugnar ner sig. Var lite sugen på Tunisien också men det är ju ännu mer ostabilt där...
  • 363
    Smuppra skrev 2011-01-26 14:12:09 följande:
    Tack! Har funderat på Egypten, men nu verkar det lite rörigt där i de nordafrikanska länderna just nu. Kommer vänta lite och se om det lugnar ner sig. Var lite sugen på Tunisien också men det är ju ännu mer ostabilt där...
    Ja det verkar vara lite rörigt nedåt om man ska tro nyheterna. Men min mormor och morfar är nere nu och de har inte märkt av något alls.:) Är väll mest i de större städerna som det är oroligt tror jag.:)
  • sotast
    Smuppra skrev 2011-01-26 14:12:09 följande:
    Åh tunisien har vi också tankar på men som du säger det är bråkigt däromkring. Vi gifter oss i April men kommer inte ha möjlighet att resa förrän i höst så vi får väll se hur det ser ut då!:) Hur länge ska ni vara borta?
  • Smuppra
    363 skrev 2011-01-26 14:20:14 följande:
    Ja det verkar vara lite rörigt nedåt om man ska tro nyheterna. Men min mormor och morfar är nere nu och de har inte märkt av något alls.:) Är väll mest i de större städerna som det är oroligt tror jag.:)
    Antagligen är det i de stora städerna. Turistorterna försöker de nog dämpa ner det i så gott de kan... Skönt att höra att dina morföräldrar har det bra där nere iaf
    sotast skrev 2011-01-26 15:29:39 följande:
    Åh tunisien har vi också tankar på men som du säger det är bråkigt däromkring. Vi gifter oss i April men kommer inte ha möjlighet att resa förrän i höst så vi får väll se hur det ser ut då!:) Hur länge ska ni vara borta?
    Ja, vi ska åka i augusti så är också ett tag kvar men vill ju inte vänta för länge med att boka... Det beror på var vi till slut hamnar men 1-2 veckor. Vi har katt och behöver kattvakt medan vi är borta så beror på hur det löser sig med det också. Men om det blir ett resmål längre bort blir det nog längre än 1 vecka men annars kanske bara 1 vecka.
    Ni då?
  • sotast
    Smuppra skrev 2011-01-26 15:39:51 följande:
    Antagligen är det i de stora städerna. Turistorterna försöker de nog dämpa ner det i så gott de kan... Skönt att höra att dina morföräldrar har det bra där nere iaf
    sotast skrev 2011-01-26 15:29:39 följande:
    Ja, vi ska åka i augusti så är också ett tag kvar men vill ju inte vänta för länge med att boka... Det beror på var vi till slut hamnar men 1-2 veckor. Vi har katt och behöver kattvakt medan vi är borta så beror på hur det löser sig med det också. Men om det blir ett resmål längre bort blir det nog längre än 1 vecka men annars kanske bara 1 vecka.
    Ni då?
    Nej man vill ju boka i tid så att man säkert får plats där man vill. JA djur är ju alltid ett problem när det gäller att resa, vi har två stycken stora hundar så kommer nog inte kunna vara borta mer än en vecka.  Just nu lutar det åt en solresa till turkiet eller mallorca då räcker det ju med en vecka. Annars blir det en weekend någonstans typ NY eller liknbande. Vi har lite svårt att bestämma oss:P När gifter ni er?
Svar på tråden Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?