• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Emblas Mamma
    oj!
    Jag trodde faktiskt inte att majoriteten betalde sitt bröllop själva utan att få en liten summa av föräldrar eller släktingar!
    Vilka fördomar jag har haft:)
    Men av andra trådar inna nså verkade det vara jättevanligt att få hjälp!

intressant:)
  • Chicita

Jag kommer att få 50% av vinsten på mammas lägenhet (efter skatt och sånt är avdraget) så det går till vårat bröllop.
    Pengarna är inte utöver arv, utan det ÄR mitt arv. Så egentligen är det ju inte hon som bidrar om man ska vara krass.
    Men jag räknar det ändå så.
    Annars har vi sparat ihop i stort sett hela summan själva och vi hade haft god marginal även utan hennes bidrag om vi inte hade bestämt oss för att ta in cateringfirma och lite sånt nu när vi fick lite extra att röra oss med.

Bröllopet står och faller inte med hennes pengar alltså Glad 

• Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 17:13:53 följande:
    Jag kommer att få 50% av vinsten på mammas lägenhet (efter skatt och sånt är avdraget) så det går till vårat bröllop.
    Pengarna är inte utöver arv, utan det ÄR mitt arv. Så egentligen är det ju inte hon som bidrar om man ska vara krass.
    Men jag räknar det ändå så.
    Annars har vi sparat ihop i stort sett hela summan själva och vi hade haft god marginal även utan hennes bidrag om vi inte hade bestämt oss för att ta in cateringfirma och lite sånt nu när vi fick lite extra att röra oss med.

Bröllopet står och faller inte med hennes pengar alltså Glad 
    aha på så sätt!
    kommer ni lägga allt på bröllopet då så att säga?

det är ju alltid roligt att ha lite extra att röra sig med, så man får det där lilla extra på bröllopet!
    Vi har med känt lite så på ista tiden att vi lägger ut lite mer här och lite mer där. Men för vår del gäller det att spara lite hårdare bara:)
  • Emblas Mamma

Jag kan lite smått erkänna att jag blev lite avis på min kompis när hon skulle gifta sig,
    hon fick 70.000 kr av sina föräldrar! + resa..

Lite surt ;)

• Zia 20090618

Vi hade inte räknat med något ekonomiskt stöd alls utan hade gjort upp en budget och började spara nästan 2 år innan dagen D. Jag studerade det första året av planeringen och jobbade extra vad jag kunde under tiden, sedan reste vi till både Asien och Afrika också det året men vi har ändå båda kunnat spara någon tusenlapp var varje månad till bröllopet. Men så mitt i allt kom det fram att självklart skulle ju mamma och hennes man stå för maten (för 70 pers) på vår stora dag. Så mitt i allt halverades våra kostnader. Eller iallafall om man bortser från bröllopsresan, det är där pengarna skenar iväg ;) Men det ska vi nog få ihop det också, än så länge ligger vi bra till enligt sparplanen men visst var det till stor hjälp att de tog matkostnaden, den största posten förutom själva resan :) 

• Emblas Mamma
    Zia 20090618 skrev 2011-01-25 17:27:32 följande:
    Vi hade inte räknat med något ekonomiskt stöd alls utan hade gjort upp en budget och började spara nästan 2 år innan dagen D. Jag studerade det första året av planeringen och jobbade extra vad jag kunde under tiden, sedan reste vi till både Asien och Afrika också det året men vi har ändå båda kunnat spara någon tusenlapp var varje månad till bröllopet. Men så mitt i allt kom det fram att självklart skulle ju mamma och hennes man stå för maten (för 70 pers) på vår stora dag. Så mitt i allt halverades våra kostnader. Eller iallafall om man bortser från bröllopsresan, det är där pengarna skenar iväg ;) Men det ska vi nog få ihop det också, än så länge ligger vi bra till enligt sparplanen men visst var det till stor hjälp att de tog matkostnaden, den största posten förutom själva resan :) 
    oj! tänk vad mycket ni kan göra för pengarna som ni skulle haft till maten! :D
    då hade nog jag personligen åkt på en jättelång resa! :D
  • sofi 88

På frågan om det är "Fel med ekonomisk hjälp från föräldrarna" kan jag bara tala för mig själv men jag hade tyckte det var pinsamt nästan om de skulle betala vår fest som är för oss två och vår kärlek. Jag pluggar och bor ensam i lägenhet mitt i jkpg medan m2b bor i dyr andrahandslägenhet i sthlm och arbetar samtidigt som vi åker mycket mellan jkpg och sthlm. Vi är alltså inte höginkomsttagare men vi är duktiga på att få ekonomin att fungera ändå. Antagligen kommer vi istället få lite hjälp med att laga maten och pynta lokalen, något som känns lättare att ta emot än rena pengar. Vill heller inte önska pengar i bröllopspresent eftersom jag själv aldrig skulle vilja ge någon pengar Glad

• Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 17:20:57 följande:
    aha på så sätt!
    kommer ni lägga allt på bröllopet då så att säga?

det är ju alltid roligt att ha lite extra att röra sig med, så man får det där lilla extra på bröllopet!
    Vi har med känt lite så på ista tiden att vi lägger ut lite mer här och lite mer där. Men för vår del gäller det att spara lite hårdare bara:)
    Vi ska försöka att inte använda allt. 
    Hennes pengar går mest till bröllopsresan (om det blir någon) och sen ska vi lägga resten på att färdigställa huset och trädgården eftersom vi nyss byggt hus också Glad

Och precis som du säger så är det ju det där "lilla extra" som man kan unna sig när man fick lite oväntat bidrag.

Jag har sparat 1500:- i månaden i lång tid nu och sambon sätter in allt han har kvar på sitt konto dagen innan nya lönen kommer. Så det alternerar en hel del därifrån. Men det känns skönt att ha sparat ihop det mesta själva.
    Tror inte att jag hade kunnat njuta så mycket av festen sen om jag visste att jag spenderade någon annans pengar... 
  • Emblas Mamma
    sofi 88 skrev 2011-01-25 17:36:42 följande:

På frågan om det är "Fel med ekonomisk hjälp från föräldrarna" kan jag bara tala för mig själv men jag hade tyckte det var pinsamt nästan om de skulle betala vår fest som är för oss två och vår kärlek. Jag pluggar och bor ensam i lägenhet mitt i jkpg medan m2b bor i dyr andrahandslägenhet i sthlm och arbetar samtidigt som vi åker mycket mellan jkpg och sthlm. Vi är alltså inte höginkomsttagare men vi är duktiga på att få ekonomin att fungera ändå. Antagligen kommer vi istället få lite hjälp med att laga maten och pynta lokalen, något som känns lättare att ta emot än rena pengar. Vill heller inte önska pengar i bröllopspresent eftersom jag själv aldrig skulle vilja ge någon pengar Glad

Aha, äntligen en annan syn på saken ;)

Dock tycker jag nog aldrig att det är "fel"
    Vi har inte heller värsta inkomsten och har sparat 50.000 kr på 4 månader.
    Det tycker jag är grejer det ;)

Men i min släkt är det på något sätt en tradition att få hjälpa till med mat och matlagning. Själv tycker jag det är en väldigt fin gest - en stor familj som hjälper till med maten allesammans! Precis som i den gamla goda tiden ;)
    Men resten ordnar vi själva! :D
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 17:38:53 följande:
    Vi ska försöka att inte använda allt. 
    Hennes pengar går mest till bröllopsresan (om det blir någon) och sen ska vi lägga resten på att färdigställa huset och trädgården eftersom vi nyss byggt hus också Glad

Och precis som du säger så är det ju det där "lilla extra" som man kan unna sig när man fick lite oväntat bidrag.

Jag har sparat 1500:- i månaden i lång tid nu och sambon sätter in allt han har kvar på sitt konto dagen innan nya lönen kommer. Så det alternerar en hel del därifrån. Men det känns skönt att ha sparat ihop det mesta själva.
    Tror inte att jag hade kunnat njuta så mycket av festen sen om jag visste att jag spenderade någon annans pengar... 
    Får jag bara fråga en personlig fråga (förlåt om den är dum nu) Men lever din mamma eller har hon gått bort?
    För jag förstod inte riktigt ifall ni verkligen skulle ärva pengarna eller om ni ksulle få pengarna av er mamma som ett för tidigt arv?

Hoppas verkligen inte du tar illa upp för att jag ställer frågan!!

Vad häftigt sparsätt ni har kommit ! Måste bara berömma det :D Det är precis i mina takter men har inte tänkt ut det! Då syftar jag på hur din sambo gör med sina pengar innan lönen! Verkligen bra gjort!
    Brukar det då bli mycket över?
    Det är något som jag skulle kunna ta lärdom av nu! :)
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?