• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 17:38:53 följande:
    Vi ska försöka att inte använda allt. 
    Hennes pengar går mest till bröllopsresan (om det blir någon) och sen ska vi lägga resten på att färdigställa huset och trädgården eftersom vi nyss byggt hus också Glad

Och precis som du säger så är det ju det där "lilla extra" som man kan unna sig när man fick lite oväntat bidrag.

Jag har sparat 1500:- i månaden i lång tid nu och sambon sätter in allt han har kvar på sitt konto dagen innan nya lönen kommer. Så det alternerar en hel del därifrån. Men det känns skönt att ha sparat ihop det mesta själva.
    Tror inte att jag hade kunnat njuta så mycket av festen sen om jag visste att jag spenderade någon annans pengar... 
    Åh det såg jag inte förrän nu! Har ni byggt hus!?
    Vad spännande! Vi vill med gärna göra det om några år! Har redan planerat det mesta :D
    Vad har ni byggt för något? :)
  • sofi 88
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 17:40:18 följande:
    Aha, äntligen en annan syn på saken ;)

Dock tycker jag nog aldrig att det är "fel"
    Vi har inte heller värsta inkomsten och har sparat 50.000 kr på 4 månader.
    Det tycker jag är grejer det ;)

Men i min släkt är det på något sätt en tradition att få hjälpa till med mat och matlagning. Själv tycker jag det är en väldigt fin gest - en stor familj som hjälper till med maten allesammans! Precis som i den gamla goda tiden ;)
    Men resten ordnar vi själva! :D
    Okej, kanske jag som missuppfattat men har du inte skrivit tidigare att ni fick in över 30 000 efter skatt?
  • Salat
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 14:14:16 följande:
    Finns det ingen där ute som kommer få hela bröllopet betalt? :)

Har hört att det vanligaste var att brudens föräldrar betalade hela bröllopet förr - stämmer det verkligen!?
    Vad fattig man borde blivit då som föräldrar! :)
    (men man kanske inte la så stora summor som idag)

När jag gifte mig förra gången betalade min mamma min klänning, min pappa maten och mina fd svärföräldrar all dricka... ganska vanligt förr iaf... 25 år sedan... NU sparar vi och tänker som så att vi skall betala allt själva men vet at vi kommer att få pengar av mina och hans föräldrar!
  • Jeliqa

Vi räknade inte med att få något bidrag alls till bröllopet, ville inte ha det heller. Så vi lade upp en budget som vi ansåg lagom och hade tänkt ha catering till middagen men mina svärföräldrar ville väldigt gärna att vi skulle ha finare middag så de ger oss hela middagen i bröllopspresent. 

• TheD

Mamma sa mer:"vi kommer bidra med XX kr". Vi får själva välja om det ska gå till resa eller lägga på själva bröllopet. Sen betalat mamma coch pappa även minpastillaskarna som ska stå vid varje tallrik....

Jag skulle bli jätteförvånad om mina föräldrar inte skulle bidra med något men aldrig att de skulle betala allt. Det kommer jag inte göra den dagen våra barn (först ska vi få barn) gifter sig... :)

• Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 17:43:18 följande:
    Åh det såg jag inte förrän nu! Har ni byggt hus!?
    Vad spännande! Vi vill med gärna göra det om några år! Har redan planerat det mesta :D
    Vad har ni byggt för något? :)
    Mamma lever - än...

Men vi vet inte om hon lever till bröllopet.
    Så hon vill gärna göra upp allt innan hon går bort så att vi inte ska behöva krångla så mycket med byråkrati efteråt...

Vi har byggt en Fiskarhedenvilla.
    Svanen (förlängd 2 regelbredder) så den är på 200 kvadrat :)

Ibland har sambon inte sparat något alls utan vi har lagt det på annat den månaden och ibland blir det några tusenlappar. Det skiljer en hel del månad för månad :)  
  • Emblas Mamma
    sofi 88 skrev 2011-01-25 17:43:54 följande:
    Okej, kanske jag som missuppfattat men har du inte skrivit tidigare att ni fick in över 30 000 efter skatt?
    vart skrev jag det?
    Min sambo tjänar 28.500 i ingångslön men han är pappaledig lite här och var så det blir inte alls så mycket de senaste åren :)

Jag får bara studiemedel.

Däremot har jag skrivit att i framtiden när jag är färdigutbildad så kommer vi ha en lika stor lön och då rätt mycket efter skatt ;D
    Men absolut inte nu! :)
  • Emblas Mamma
    Salat skrev 2011-01-25 17:47:54 följande:

När jag gifte mig förra gången betalade min mamma min klänning, min pappa maten och mina fd svärföräldrar all dricka... ganska vanligt förr iaf... 25 år sedan... NU sparar vi och tänker som så att vi skall betala allt själva men vet at vi kommer att få pengar av mina och hans föräldrar!
    Du r den första som har fått bröllopet betalt hittills, fastän det var längesen!
    Men var det då vanligare förut?
    Tror min mamma också fick allt betalt av sin mamma och pappa! Dock hade dom ganska gott om pengar på den tiden medan morfar fortfarande levde så det kan ju vara därför..
  • Emblas Mamma
    Jeliqa skrev 2011-01-25 17:49:23 följande:
    Vi räknade inte med att få något bidrag alls till bröllopet, ville inte ha det heller. Så vi lade upp en budget som vi ansåg lagom och hade tänkt ha catering till middagen men mina svärföräldrar ville väldigt gärna att vi skulle ha finare middag så de ger oss hela middagen i bröllopspresent. 
    ja det låter ju helt rimligt!
    då får man ju på ett sätt bestämma allt själv om man betalar själv utan massa tjat (förhoppningsvis)
    :P
  • Zia 20090618
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 17:33:02 följande:
    oj! tänk vad mycket ni kan göra för pengarna som ni skulle haft till maten! :D
    då hade nog jag personligen åkt på en jättelång resa! :D
    Ja vi ska på en ganska omfattande resa, rundtripp i USA både öst och väst i ca 3 veckor :)
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?