• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Sommarbrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 21:59:59 följande:
    då får ni ju lägga en del själva med! Men det blir nog fantastiskt!!
    Men jag skulle lätt ha lagt precis lika mycket om min mamma var så "snäll" ;)
    fast hade jag fått välja så hade jag hellre ett henne ge mig pengarna till ett hus istället, "hoppas"hoppas"
    :P
    Ja jag har läst lite om era husplaner:) Spännande! Dyrt med hus men roligt:)
    Önska dig bidrag i b-present?
  • MrsBrud

Våra föräldrar delar på alla gemensamma utgifter. Fotograf, mat (ink. lokal, alkohol, tårta och band) samt brunch dagen efter. Budgeterat ca 60-70'.

Mina föräldrar vill gärna betala för alla mina utgifter, klänning, hår osv.

Vi har båda en medelinkomst, och våra föräldrar har det helt ok ställt.

Vi kommer inte låta dem betala för varenda litet frimärke eller strumpeband, men vi hade aldrig valt att ha ett så stort bröllop om det inte var för att våra föräldrar vill fira stort. (Vilket vi är tacksamma för).

• HoPPsanSa sÅ gLad

Vi har en medelinkomt här hemma. Vi sparar en hel del varje månad. Det känns otroligt skönt att kunna göra det. Det blir lite thigt emellanåt men vad gör det då vi ska bli man och fru?

Vi har fått lite på olika sätt. Räknar inte med att de ska betala.... då de hjälper till med mycket praktiskt inför denna dag.

Men det ser verkligen olika ut för oss blivande brudpar.

www.minmandinfrublogspot.com

• Smuppra
    MrsBrud skrev 2011-01-25 22:06:06 följande:
    Vi kommer inte låta dem betala för varenda litet frimärke eller strumpeband, men vi hade aldrig valt att ha ett så stort bröllop om det inte var för att våra föräldrar vill fira stort. (Vilket vi är tacksamma för).
    Bra formulerat. Så är det för också.
  • Smuppra
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 21:06:48 följande:
    Precis som när vi berättade att vi skulle gifta oss då!
    Vi skulle ha ett bröllop för 15.000 kr och bara fika och ha tårta efter vigseln!
    Det tyckte vi räckte tills våra föräldrar VILLE själva betala festen.
    Först var vi tveksamma men sen tänkte vi att varför inte! det r ju bara en gång i livet och självklart vill vi ha fest om vi får! :)
    Kul att höra att vi inte var ensamma om det

För att besvara en annan fråga som jag tror du skrev(?). Svärföräldrarna är rätt täta, mina föräldrar har goda inkomster men inte jättehöga. Min pappa är liksom ålderspensionär... Plus att en av mina bröder gifter sig 2 månader innan och de kommer ge oss båda lika mycket i bröllopsbidrag. Och jag har två bröder till som också ska få sin del... Så, jag skulle inte vilja att de betalar alltför mycket då det liksom blir gånger 4.
  • Emblas Mamma
    MrsBrud skrev 2011-01-25 22:06:06 följande:
    Våra föräldrar delar på alla gemensamma utgifter. Fotograf, mat (ink. lokal, alkohol, tårta och band) samt brunch dagen efter. Budgeterat ca 60-70'.

Mina föräldrar vill gärna betala för alla mina utgifter, klänning, hår osv.

Vi har båda en medelinkomst, och våra föräldrar har det helt ok ställt.

men ändock! Föräldrar som betalar så mycket måste verkligen tänkt igenom detta en längre tid!
    Nog för att jag skulle vilja hjälpa mina barn med bröllop me najg tror aldrig jag skulle lägga dessa summor! :P
  • Emblas Mamma
    HoPPsanSa sÅ gLad skrev 2011-01-25 22:26:10 följande:
    Vi har en medelinkomt här hemma. Vi sparar en hel del varje månad. Det känns otroligt skönt att kunna göra det. Det blir lite thigt emellanåt men vad gör det då vi ska bli man och fru?

Vi har fått lite på olika sätt. Räknar inte med att de ska betala.... då de hjälper till med mycket praktiskt inför denna dag.

Men det ser verkligen olika ut för oss blivande brudpar.

www.minmandinfrublogspot.com
    ja visst ser det olika ut!
    Och det är viktigt med det praktiska också. Återigen så hade jag hellre valt praktisk hjälp än ekonomisk!
  • Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-01-25 22:44:52 följande:
    Kul att höra att vi inte var ensamma om det

För att besvara en annan fråga som jag tror du skrev(?). Svärföräldrarna är rätt täta, mina föräldrar har goda inkomster men inte jättehöga. Min pappa är liksom ålderspensionär... Plus att en av mina bröder gifter sig 2 månader innan och de kommer ge oss båda lika mycket i bröllopsbidrag. Och jag har två bröder till som också ska få sin del... Så, jag skulle inte vilja att de betalar alltför mycket då det liksom blir gånger 4.
    nej! har man många barn så är det ju nästan orimligt att lägga en större summa!
    Jag hade aldrig vågat göra det för det ska ju vara lika för alla!
    Man måste ju vara säker på att ha råd att hjälpa alla barnen lika mycket innan man ger sig in i något tycker jag :)
  • MrsBrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 22:47:19 följande:
    men ändock! Föräldrar som betalar så mycket måste verkligen tänkt igenom detta en längre tid!
    Nog för att jag skulle vilja hjälpa mina barn med bröllop me najg tror aldrig jag skulle lägga dessa summor! :P
    Båda våra föräldrar har det bra ställt med väldigt lite utgifter.
    De hjälper oss så som de hjälper våra syskon och ser framemot dagen nästan mer än vad vi själva gör :) Det är ju ett tillfälle för dom att träffa alla gamla barndomsvänner, hela släkten...ja alla som står oss nära. Dom sitter just nu och kikar på bilder på vännerna med respektive så att de känner igen alla !! Ja dom är underbara våra päron :)
  • Smuppra
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 22:49:12 följande:
    nej! har man många barn så är det ju nästan orimligt att lägga en större summa!
    Jag hade aldrig vågat göra det för det ska ju vara lika för alla!
    Man måste ju vara säker på att ha råd att hjälpa alla barnen lika mycket innan man ger sig in i något tycker jag :)
    Exakt. Men tror att mina föräldrar, iom att vi är två som gifter oss samma sommar, kommer dela ut det som en stor klumpsumma så även de andra två barnen får pengarna "nu". Så att när det ev blir aktuellt i framtiden med bröllop har de fått sin del redan och om de aldrig gifter sig så får de väl köpa något annat :-P Mina föräldrar lär ju inte få bättre ekonomi ju äldre de blir tyvärr :-P
    Jag var väldigt noga med att jag tänker inte ta emot ett öre om inte mina syskon får också, vilket mina föräldrar höll med om. De har gjort likadant förut vad gäller körkort.
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?