• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Mariahove

I helgen så gick min blivande svärmor och min blivande make igenom lite ekonomi på datorn och bland papper. Där stod Jens bröllop 20000kr. Så min sambo frågade mamman om även vi får den hjälpen varpå hon svarade "ja alltså minst".
    Hon är väldigt glad över vårt förhållande då min sambos ex var och är en riktig galen kvinna (psykiskt).

Men jag tror inte att hon kommer påverka hur vi plannerar vårt bröllop speciellt mkt.

• Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 19:45:43 följande:
    Vi hade kunnat köpa tomt av kommunen för under 90000 men då hade det varit max 700 kvadrat.
    Nu köpte vi en tomt med ett rivningsfärdigt hus (som står i ena hörnet och ska ersättas av garage om några år).
    Tomten är på 2600 kvadrat och ligger väldigt bra i ett fint område...

Har inga bilder här, och inga på det färdiga huset... Men jag har lite på min mer eller mindre övergivna hemsida från när vi byggde. När vi började närma oss slutet så orkade jag inte uppdatera hemsidan längre.

Vi hade räknat med ett halvår kanske, men så fick jag ett heltidsvick, så jag gick från att jobba 6-10 dagar i månaden till heltid skift. Så vi tappade massor med tid och så har vi långt till hjälpen också så även om sambons familj hjälpte så gott dom kunde så blev det inte så många dagar totalt då dom bor flera mil bortoch ju har egna liv och jobb :)
    Det tar längre tid än man tror. Vi hade kunnat flytta in efter ett år, men vi hade fortfarande en hel del kvar då, så vi tog det lugnt och gjorde klart allt (förutom någon tröskel som behöver lite speciallösningar) innan vi flyttade in.
    Så 1,5 -2 år tror jag vi höll på. Men då var det bara varannan helg och lite kvällar som vi kunde jobba på huset.
    Kan ni köra på hårdare så går det ju garanterat fortare :)

Hemsidan:
    trickytrixie.cybersite.se 
    Vad OT det blev nu!
    Men jag kikade in på sidan, det är ju inte färdigt som sagt men man ser ju en bra bit av hur ni tänkt er!
    Blir jättefint!! :)
    Vi vill också gärna ha stor tomt. Mellan 3-5000 kvm så vi kan ha något utehus och en liten gris :) Vi är lite mer "bönner" kanske, men så vill vi ha det i framtiden :)
  • Emblas Mamma
    Mariahove skrev 2011-01-25 21:07:32 följande:
    I helgen så gick min blivande svärmor och min blivande make igenom lite ekonomi på datorn och bland papper. Där stod Jens bröllop 20000kr. Så min sambo frågade mamman om även vi får den hjälpen varpå hon svarade "ja alltså minst".
    Hon är väldigt glad över vårt förhållande då min sambos ex var och är en riktig galen kvinna (psykiskt).

Men jag tror inte att hon kommer påverka hur vi plannerar vårt bröllop speciellt mkt.
    oh my!
    menar du att jens är brodern då?
    Svärmor sa något liknande till oss med, att vi skulle få minst den summan som hans bror fick. Om inte mer - eftersom sambon jämt ställer upp och renoverar huset åt dom och gör massa annat.
    Så jag tycker iofs inte det är konstigt om han får lite mer då :)
  • Emblas Mamma

Men ni som får bröllop bekostat av era föräldrar:

Har dom gott om pengar egentligen? Eller vill dom vara snälla ändå och lever lite fattigt bara för att ni ska ha det fint på ert bröllop? :)

• S2011
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 21:04:15 följande:
    Är det då bara dom föräldrar som har gott om pengar som betalar sina barns bröllop tror du? :)
    nej, det tror jag inte.

och ärligt talat, även om mina föräldrar hade pengar som dom kunde strössla omkring sig skulle jag inte ta emot pengar till bröllopet. kalla det stolthet, dumhet eller vad som helst, men där går verkligen min gräns.

våra familjer har ju ingenting med vårt beslut att gifta oss att göra. och jag anser heller inte att det är något de ska betala för, just eftersom detta är vårt beslut.

och när mina föräldrar börjat prata om att hjälpa till ekonomiskt (eftersom de vet att jag enbart har studiestöd och att vår ekonomi inte är den bästa) så har jag avstyrt det.
  • Emblas Mamma
    S2011 skrev 2011-01-25 21:17:50 följande:
    nej, det tror jag inte.

och ärligt talat, även om mina föräldrar hade pengar som dom kunde strössla omkring sig skulle jag inte ta emot pengar till bröllopet. kalla det stolthet, dumhet eller vad som helst, men där går verkligen min gräns.

våra familjer har ju ingenting med vårt beslut att gifta oss att göra. och jag anser heller inte att det är något de ska betala för, just eftersom detta är vårt beslut.

och när mina föräldrar börjat prata om att hjälpa till ekonomiskt (eftersom de vet att jag enbart har studiestöd och att vår ekonomi inte är den bästa) så har jag avstyrt det.
    nej jag tycker inte du är dum, jag tycker bara det är intressant att höra varför :)

Själv hade jag aldrig sagt nej till ekonomisk hjälp - är känd för att vara lite "pengagalen" av mina vänner.

Visst, det måste säkert vara jättebra att känna att man betalt allt själv, men jag är lite för lat och vill gärna ha så mycket som möjligt så jag tog emot hjälp!

Men det är stark av alla som klarar sig utan!

Men blir fullt avis på dom som får skyhöga summor! Jag måste verkligen erkänna det ! :D
  • Sommarbrud

Vi får hjälp av våra föräldrar, min mamma är helt lyrisk och älskar att planera:)

Så vi kommer få ca 100tkr Väldigt generöst med andra ord:)

• mikita

Min ena förälder har det bra ställt ekonomiskt, de övriga 3 (min andra och m2b:s båda) har det ganska knapert. Vi planerar att betala allt själva, men har en liten budget (30.000). Pappa kommer hjälpa oss med en liten summa, men det blir bara en bomus för oss. Det gör inte att vi kommer ha mer/större/lyxigare, bara att det blir några tusen mindre att spara ihop. De andra hjälper till på annat sätt, med praktiska saker, boende till gäster mm. För oss känns det helt OK att ta emot den här hjälpen, men festen står inte och faller med bidraget.

• MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 21:11:43 följande:
    Men ni som får bröllop bekostat av era föräldrar:Har dom gott om pengar egentligen? Eller vill dom vara snälla ändå och lever lite fattigt bara för att ni ska ha det fint på ert bröllop? :)

Självklart har de råd att hjälpa till. Jag hade inte tillåtit att de bidrar med så mkt om jag inte visste att de lagt undan till sånt här sen den dag jag föddes typ. De har flera olika sparkonton till barnens körkort, första lägenhet, bröllop, etc.
  • mikita

Jag glömde din andra fråga: vi tjänar inte mycket, men har båda en fast månadsinkomst på en hygglig nivå (runt 20 000 före skatt) så nog 17 kan vi spara undan en hel del när vi lägger manken till :)

Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?