• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Emblas Mamma
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 18:31:18 följande:
    Nej, det är såklart oehört bra att ha lite att börja livet med.
    Vet inte varför jag är så emot detta, men det är väl för att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ta emot pengar,
    det ligger inte i min natur att göra det.
    Är det bara jag som är sådan då?
    thean skrev 2011-01-30 19:42:42 följande:
    Jag skulle aldrig kunna be om ekonomisk hjälp eller ens räkna med det, trots att jag vet att mina föräldrar har råd att undvara en del (inga fantasisummor dock).

Vi har tänkt gifta oss först nästa år då vi kallt räknar med att få spara ihop själva. Skulle någon av våra föräldrar erbjuda sig att betala något eller ge ett bidarg skulle vi bli glada och tacksamma!
    Egentligen så "får" jag ju inte skriva här längre,
    men kan inte låta bli att protestera lite mot SeptemberBrud,
    jag förstår att inte alla vill ta emot bidrag, men om man får bidrag helt utan vidare, då spelar det väl ingen roll?
    Det är ju en annan sak att fråga och be om pengar - det skulle aldrig vi gjort,
    precis som thean skriver; man behöver inte be om pengar, men om man får ett bidrag är det väl bara att tacka och ta emot? Dom som ger bidrag vill ju bara väl..
  • SeptemberBrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-30 21:27:09 följande:
    thean skrev 2011-01-30 19:42:42 följande:
    Jag skulle aldrig kunna be om ekonomisk hjälp eller ens räkna med det, trots att jag vet att mina föräldrar har råd att undvara en del (inga fantasisummor dock).

Vi har tänkt gifta oss först nästa år då vi kallt räknar med att få spara ihop själva. Skulle någon av våra föräldrar erbjuda sig att betala något eller ge ett bidarg skulle vi bli glada och tacksamma!
    Egentligen så "får" jag ju inte skriva här längre,
    men kan inte låta bli att protestera lite mot SeptemberBrud,
    jag förstår att inte alla vill ta emot bidrag, men om man får bidrag helt utan vidare, då spelar det väl ingen roll?
    Det är ju en annan sak att fråga och be om pengar - det skulle aldrig vi gjort,
    precis som thean skriver; man behöver inte be om pengar, men om man får ett bidrag är det väl bara att tacka och ta emot? Dom som ger bidrag vill ju bara väl..
    Det är inte det jag säger,
    utan att jag själv inte skulle vilja ta emot bidrag hur gärna någon än ville.
    Vi vill visa att vi klarar oss själva, dessutom är vi båda över 30 år så det känns som om man tar bättre vara på sig själv då.
  • Emelie 87
    Emblas Mamma skrev 2011-01-29 08:37:00 följande:
    oj vad mycket! :)
    hur länge sparade ni då? Vilka är det som sparat mest av er? :)

Tänk om mina föräldrar ville göra så, vi kanske rent ut av skulle sätta upp ett konto själva där alla fick bidra ;) haha..
    Men i så fall till huset vi vill ha - mycket viktigare :D
    Jo det har ju blivit en hel del, för drömmen var att slå till så stort som möjligt. :)
    Vi började spara nästan omgående efter att vi förlovade oss för ett par år sedan, men sedan vi öppnade fonden har mina päron lagt ut mest. :)

Guud ja vi borde också satsa på boendet.. en större lägenhet närmare stan. En liten tvåa i förorten räcker inte långt med två växande ungar. :p
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • Emelie 87
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 13:07:30 följande:
    Frågan är ju hur mycket ni egentligen lyckats spara ihop själva?
    Runt 70000 med egna resurser. Så visst har päronen varit till stor hjälp. :)
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • Piiiip

Vi hade spart ihop till vårt bröllop och planerat det efter att betala det helt själva.

När vi sedan berättar för mina föräldrar säger de bestämt att de vill betala festen. Det är något de vill ge sina barn. Vi försökte avböja lite fint, men hade inte kunnat göra det utan att såra dem. Alltså tackade vi tillslut och var glada (och givetvis är vi det). Det är en otroligt generös present och helt oväntad.

• Redaktionen Emilia

GRATTIS! Detta är vinnaren i vår OMRÖSTNINGSTÄVLING!

Stort varmt Grattis till Emblas Mamma!!!! Hon vinner make up och duschkräm från Make Up Store

• Viktoria och Sebastian

Vi visste redan innan att mina föräldrar skulle bidra med en summa eftersom de gjorde det till min systers bröllop förra året. När vår budget var klar fick vi även veta att hans föräldrar också ville bidra med en summa. 

Jätte skönt tycker vi! Vi skulle kunna stå för bröllopet själva men man tackar ju inte nej till lite hjälp :)
    Detta betyder att vi har mer pengar kvar till ett framtida hus.  

• TheD
    Redaktionen Emilia skrev 2011-02-02 10:45:50 följande:
    GRATTIS! Detta är vinnaren i vår OMRÖSTNINGSTÄVLING!

Stort varmt Grattis till Emblas Mamma!!!! Hon vinner make up och duschkräm från Make Up Store
    Hur lyder motiveringen?
  • Pegasus74

Min pappa har sagt att han betalar all alkohol till festen och det tar vi såklart tacksamt emot....    :)

• Snigel Bee
    TheD skrev 2011-02-02 21:05:23 följande:
    Hur lyder motiveringen?
    Kan inte fattar hur denna kunde vinna! Kryllar av inlägg som TS själv har gjort. Inlägg som är fylld av meningslösa fågor och bara är menat till att skapa fler inlägg. Inte har den fått flest röster heller som man tycker att en omröstningstävling skulle få för att vinna. Tkr att tråden om brudöverlämning borde ha vunnit!
  • Redaktionen Emilia

Vi kommer ha flera tävlingar och juryn ansåg denna vara vinnaren i tisdags när vinnaren utsågs.Glad Då den hade både mest inlägg & antal röstade när tävlingen avslutades.

Varma hälsningar och Grattis igen till Emblas mamma

• MrsBrud

Grattis Emblas Mamma!!
    Rolig och engagerad tråd av TS :)!!

• Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 12:47:00 följande:
    Jag tycker det är jättefint! :)
    Vi har bara varit tillsammans i 4,5 år när vi gifter oss! Och haft ett litet halvt förhållande dessförinnan i 1 år.
    JAg träffade min blivande när jag var 17.
    Men det är lång tid för mig:)

Antar att du inte haft något direkt förhållande innan då? ^^

Planerar ni att skaffa barn efter bröllopet eller ska du utbilda dig något först?
    Ja men att träffa sin kärlek när man är 17 är också fint. Där man ändå fortfarande ung och många klarar inte av att binda sig då.
    Haha, nej, han är min första och ända pojkvän. Många tycker att jag är knäpp som inte vill "testa andra" , men jag tycker att det är mysigt och fint.

Utbilda mig ska jag inte göra. Det ligger inte alls i mitt intresse :P Däremot försöker vi nu diskutera fram om vi vill satsa på barn eller hus. Vi har inte plats med ett barn i vår lägenhet och vi vill köpa hus så snabbt som möjligt, men samtidigt så känner vi att det är dags för barn också så vi får se om vi kanske har råd med båda delarna samtidigt.
  • TheD
    Snigel Bee skrev 2011-02-03 09:07:36 följande:
    Kan inte fattar hur denna kunde vinna! Kryllar av inlägg som TS själv har gjort. Inlägg som är fylld av meningslösa fågor och bara är menat till att skapa fler inlägg. Inte har den fått flest röster heller som man tycker att en omröstningstävling skulle få för att vinna. Tkr att tråden om brudöverlämning borde ha vunnit!

Ifs tycker jag att andra ska få rösta på en titel eller liknande eller att personen som startar tråden EJ får deltaga. Det är ju hur lätt somhelst att skriva "hej" och "hej då" var 10:e minut och hejsan sen vann man :)

Det bör finnas lite mer tänkande bakom det hela.
  • Cammee
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 21:45:21 följande:
    Det är inte det jag säger,
    utan att jag själv inte skulle vilja ta emot bidrag hur gärna någon än ville.
    Vi vill visa att vi klarar oss själva, dessutom är vi båda över 30 år så det känns som om man tar bättre vara på sig själv då.
    Alla får tycka som dom vill men jag tycker ändå att du  har en tråkig inställning. Det kvittar väl hur gammal man är, vi kan alla här inne som tar emot pengar ta hand om oss själv. Vi är 20 och 22 och har det redan väldigt gott ställt, och vi klarar verkligen av att ta hand om oss själva. Mina föräldrar hade gett bidrag även om jag var över 30 år. Dom tycker att detta är så otroligt kul och vill vara med och hjälpa till på alla sätt som går.
    Har ens föräldrar pengar så att dom kan både ge och själv leva gott så är det inget fel i det.
    Tycker lite synd om dig som har så dålig inställning till detta. Tycker att det verkar som att du försöker bevisa något genom att hela tiden upprepa att ni vill visa att ni klarar er själva. Man kan bevisa det på många andra sätt.
  • Cammee
    Snigel Bee skrev 2011-02-03 09:07:36 följande:
    Tråkigt att ni inte kan vara glada för hennes skull. Detta är väl inget att hänga upp sig på? :S
    Även den som startar tråden måste ju få lov att vara aktiv för att kunna ge svar och hålla igång tråden :S
  • Thess

Det här va en rolig tråd :)
     måste fråga

september brud, du/ni betalar allt för bröllopet? du har inte någon som fixar ditt hår lite billigare, smink, bilen bara några ex men tror du förstår vad jag menar?

Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?