• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 12:34:58 följande:
    men det är ju inte klokt! Har ni verkligen varit ihop sen du var 12? Snacka om kärlek då! :D
    Ja, ni är nog menade för varandra verkar det som!
    Roligt att höra att dom blev så glada!  :D
    Haha , ja på något sätt har vi lyckats :p dock var jag 13 år och sex dagar när vi blev tillsammans, fyller 21 i maj.
    Det har varit många motgångar och väldigt tufft ibland, men vi har klarat det och kan inte tänka oss att leva utan varandra :)
  • Emblas Mamma
    Cammee skrev 2011-01-27 12:42:46 följande:
    Haha , ja på något sätt har vi lyckats :p dock var jag 13 år och sex dagar när vi blev tillsammans, fyller 21 i maj.
    Det har varit många motgångar och väldigt tufft ibland, men vi har klarat det och kan inte tänka oss att leva utan varandra :)
    Jag tycker det är jättefint! :)
    Vi har bara varit tillsammans i 4,5 år när vi gifter oss! Och haft ett litet halvt förhållande dessförinnan i 1 år.
    JAg träffade min blivande när jag var 17.
    Men det är lång tid för mig:)

Antar att du inte haft något direkt förhållande innan då? ^^

Planerar ni att skaffa barn efter bröllopet eller ska du utbilda dig något först?
  • SeptemberBrud
    Smuppra skrev 2011-01-26 17:56:21 följande:
    Svårt att veta, det kan vi ju bara spekulera kring. I min familjs fall är det ju så att min bror också gifter sig i sommar. Både våra och hans fästmös föräldrar kommer betala på deras bröllop. Båda är närmare 30 år. Hon är välutbildad och har ett höginkomstyrke, min bror har jobbat i några år och har nu kommit halvvägs på en högre utbildning samtidigt som han arbetar extra. De har det klart bättre ställt än vi, men de accepterar att ta emot pengar. Eftersom då min bror får pengar för bröllop så hade jag tagit emot pengar när det var min tur, även om jag hade haft tillräckligt. Men det för att det ska bli rättvist. När mina föräldrar erbjöd sig nu frågade jag först om de skulle sponsra brorsan också. Hade de inte gjort det skulle jag sagt nej tack.

Om det nu var så att hela syskongrejen inte existerade så vet jag inte hur jag skulle göra. Det beror på familjesituationen då tror jag. Om vi har barn, huslån osv. Men om mina föräldrar inte egentligen skulle ha råd så skulle jag säga nej.
    okej.. men då antar jag att era föräldrar har råd att betala då, eftersom din bror ändå verkar ha gott om pengar men får hjälp?
    Lindahl skrev 2011-01-26 18:20:48 följande:
    Mina föräldrar meddeladde oss efter vi berättat att det skulle bli bröllop att deras "present" till oss var att dom ville ställa upp med att betala maten... jag som då är väldigt ekonomiskt lagd (ej snål) tänkte då i banorna på en buffé.
    Kan alla plocka vad dom vill och kan äta med tanke på allergier etc...
    Presenterade denna idé för mina föräldrar, vilken buffé vi ville ha och varifrån vi hade tänkt beställa den.
    Pappa tittade på mig och sa "men förrätt och efterrätt då?"
    Så det blev att fint beställa både och till, vilket inte var tanken från mig från början då jag ville vara snäll och hålla kostnaderna nere. Då berättade pappa att dom betalt maten till min brors bröllop och ville givetvis göra samma sak för oss...
    Både jag och min man blev rörda av gesten och ser det inte som något negativt trots att vi båda är 30+ och har fasta jobb och inkomster.... Kan dock tiööägga att vi fick mycket annan hjälp av både vårt värdpar och även av min bror med familj som ställde upp med både det ena och det andra under kvällens gång....
    Det verkar visst vara vanligare än jag trodde att få hjälp.
    Trodde de flesta ville och klarade sig själva idag.. ?
  • SeptemberBrud
    Humlan66 skrev 2011-01-26 20:14:07 följande:
    Vi har inte frågat ännu men det är på G. Jag tycker det känns lite orättvisst eftersom jag bara har en förälder kvar medans han har båda sina föräldrar ( skillda) han misstänker att båda hans föräldrar kommer att lämna någonslags bidag medans min pappa nog kommer säga nej. Jag vill inte fråga nu heller eftersom han är i sorg då hans fru dog precis.Usch svårt det där.
    Men vi vill iaf klara oss själva så mycket vi kan. Maten och lokalen är det den största posten
    Hmm.. Jag hade nog väntat med att fråga din pappa,
    känns lite som om han blir tvingad då?
    Är det inte bättre att ni väntar och ser ifall han erbjuder sig hjälp själv.. Det verkar ju som om din sambos föräldrar hjälper er, räcker inte det tills vidare?
  • Emblas Mamma
    SeptemberBrud skrev 2011-01-27 15:25:02 följande:
    Lindahl skrev 2011-01-26 18:20:48 följande:
    Mina föräldrar meddeladde oss efter vi berättat att det skulle bli bröllop att deras "present" till oss var att dom ville ställa upp med att betala maten... jag som då är väldigt ekonomiskt lagd (ej snål) tänkte då i banorna på en buffé.
    Kan alla plocka vad dom vill och kan äta med tanke på allergier etc...
    Presenterade denna idé för mina föräldrar, vilken buffé vi ville ha och varifrån vi hade tänkt beställa den.
    Pappa tittade på mig och sa "men förrätt och efterrätt då?"
    Så det blev att fint beställa både och till, vilket inte var tanken från mig från början då jag ville vara snäll och hålla kostnaderna nere. Då berättade pappa att dom betalt maten till min brors bröllop och ville givetvis göra samma sak för oss...
    Både jag och min man blev rörda av gesten och ser det inte som något negativt trots att vi båda är 30+ och har fasta jobb och inkomster.... Kan dock tiööägga att vi fick mycket annan hjälp av både vårt värdpar och även av min bror med familj som ställde upp med både det ena och det andra under kvällens gång....
    Det verkar visst vara vanligare än jag trodde att få hjälp.
    Trodde de flesta ville och klarade sig själva idag.. ?
    Tja, jag tror det är fler som klarar sig själva idag än förr i tiden.
    Idag gfter man ju sig inte lika ung som man gjorde tidigare, inte i de flesta fallen.
    Vet inte vad medelåldern för giftemål ligger på? Men jag tror inte det är under 25 i alla fall!

Men ändå, får man pengar och man vet att ens föräldrar klarar det - tycker jag det är okej!
  • Emblas Mamma

Det finns vissa som verkar tro att det bara är unga brudar som får hjälp ekonomiskt!

Är det bara yngre brudar och deras blivande som får hjälp ekonomiskt eller finns det ingen äldre?

Drömmer

• Aniara4
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 18:25:20 följande:
    Det finns vissa som verkar tro att det bara är unga brudar som får hjälp ekonomiskt!

Är det bara yngre brudar och deras blivande som får hjälp ekonomiskt eller finns det ingen äldre?
    Det kan nog finnas en koppling, är man närmare 40, flyttade hemifrån för 20 år sen, och har jobb, bostad och pengar känns det inte helt självklart att ens pensionerade föräldrar ska betala nånting för en.
  • Emblas Mamma
    Aniara4 skrev 2011-01-27 18:44:14 följande:
    Det kan nog finnas en koppling, är man närmare 40, flyttade hemifrån för 20 år sen, och har jobb, bostad och pengar känns det inte helt självklart att ens pensionerade föräldrar ska betala nånting för en.
    nej DET är förvisso sant.
    Men det kan finnas föräldrar som har det väldigt gott ställt som pensionärer och 40 åring utan jobb ändå som föräldrarna vill hjälpa :)
    Sen är det väl int ebara om man är 40 utan 25-30 med, det tycker jag iofs är vuxet!
    Fast det beror ju klart på var i Sverige man bor kanske?
  • Mini2011
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 18:25:20 följande:

Drömmer
    Jag och min sambo fyller båda 28 i år. Vet inte om man räknas som gammal eller ung då. Vi har båda två varsin högskoleexamen och jobbar båda två med det vi är utbildade till. Vi skulle har råd att betala bröllopet själva, men mina föräldrar har hela mitt liv sagt att de ska betala en stor del av mitt bröllop när/om den dagen kommer.

Så när vi hade bestämt datum för vigseln så frågade jag helt enkelt hur mycket de villa hjälpa till med. Och jag har iallafall en sån relation till mina föräldrar att de hade kunnat sagt "Nej, vi vill inte hjälpa till" om de inte hade velat det. Och det hoppas jag att de flesta har,
  • Emblas Mamma
    Mini2011 skrev 2011-01-27 19:43:55 följande:
    Jag och min sambo fyller båda 28 i år. Vet inte om man räknas som gammal eller ung då. Vi har båda två varsin högskoleexamen och jobbar båda två med det vi är utbildade till. Vi skulle har råd att betala bröllopet själva, men mina föräldrar har hela mitt liv sagt att de ska betala en stor del av mitt bröllop när/om den dagen kommer.

Så när vi hade bestämt datum för vigseln så frågade jag helt enkelt hur mycket de villa hjälpa till med. Och jag har iallafall en sån relation till mina föräldrar att de hade kunnat sagt "Nej, vi vill inte hjälpa till" om de inte hade velat det. Och det hoppas jag att de flesta har,
    Precis ett sådant exempel jag letade efter :P
    28 år är inte gammalt men det är ändå så gammalt så man oftast har jobb och fast inkomst!
    Men ändå ville era föräldrar hjälpa till - kan bara säga att jag hade gjort samma sak som förälder om jag haft möjlighet! :)
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?