• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • 101009

Jag var jättenöjd med bröllopet och skulle inte ha gjort det annorlunda om jag fick chansen.
    Vi åkte en vecka till Egypten och bodde på ett riktigt lyxhotell, i alla fall med våra mått mätt. Vi ville också ha en riktig upplevelse av resan och valde att lägga mycket pengar på den.

• Emblas Mamma
    101009 skrev 2011-01-27 11:05:44 följande:
    Jag var jättenöjd med bröllopet och skulle inte ha gjort det annorlunda om jag fick chansen.
    Vi åkte en vecka till Egypten och bodde på ett riktigt lyxhotell, i alla fall med våra mått mätt. Vi ville också ha en riktig upplevelse av resan och valde att lägga mycket pengar på den.
    Då måste ni fått en rejäl lyxresa för dom pengarna!
    Egypten är fin! Vill med besöka det någon gång!

Gjorde ni något särskilt eller var det mest slapp på hotellet? :)
  • 2010 2010
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 10:27:58 följande:
    JAg hade gjort precis som ni!
    Förstår att det är mycket med tre barn och bröllop och allt annat som ska hinnas med på samma gång!
    Själv hinner jag knappt med ett barn och allt annat så ni kan nog behöva komma iväg lite själva!
    Venedig låter jättefint! Det tycker jag absolut ni kan satsa på! Har dock aldrig varit i Italen själv men alla säger att det är vackert!

Om ni reser till ett varmt lad med alla barnen så kanske dom kan vara med Bamseklubben? Det finns ju också en klubb för äldre barn som är 6+ som har sportaktiviteter och liknande.
    Det betyder 2 timmars egentid varje vardag! Det ska vi köra på nämligen:) Ska bli jättespännande!

Vi har ju bokat kyrka och lokal och fixat färgtema,
    köpt kläder och ordnat transport, toastmadame och tärnor.
    I veckan ska vi sy tärnklänningar och jag ska åka till lokalen och mäta bord, jag tänkte sy dukarna själv nämligen. Svårt att hitta löpare i den färg man vill ha!
    Nu i helgen ska vi försöka gå igenom hela bröllopet med våra värdpar eller toasmadame/master om man nu vill det! Så vi får se hur vi ska lägga upp det lite.. Vi håller så smått på att bestämma vilken mat vi ska ha och så, släkten ska hjälpa oss och vi lagar den själva. Det blir buffé!
    Jag har även bokat tid med frisören och lite annat smått!

hur har ni gjort? Skickat inbjudningarna ännu? Det ska vi strax göra och det är lite stressande för det är svårt att veta hur man ska skriva! :D
    Vi har inte skickat inbjudningarna, har inget färgtema och vet inte vad vi ska ha på oss =/ Jag kan inte bestämma mig för vilken klänning jag ska ha, åkte dit i veckan (till butiken) och skulle välja en tänkte jag men det slutade med att jag fick ytterligare en till undanhängd =/
    Inbjudningskorten är inte ens påbörjade. Tanken var att få ut inbjudningskorten lagon till alla hjärtans dag. Vi har ingen toastmaster/madame ännu heller.

Jag har däremot bokat transport, frisör, smink, fotograf, festställe, solisterna och valt utgångslåt och iaf en solosång. Möte med präst den 17:e feb och möte med fotograf och restaurangägare den 26 feb för att planera fest, middag och meny. Det lutar starkt åt buffé för vår del med. Förstår inte riktigt hur allt ska hinnas med, börjar plugga igen den 28 feb och då är det liksom gasen i bott för studierna, är schemalagd fram tills 8 juni. Tur att mina öräldrar kommer och hjälper oss lite med att ha barnen så att vi kan komma iväg och planera annars skulle det var väldigt svårt.

Tur att det är så kul iaf!
  • Emblas Mamma
    2010 2010 skrev 2011-01-27 11:23:44 följande:
    Vi har inte skickat inbjudningarna, har inget färgtema och vet inte vad vi ska ha på oss =/ Jag kan inte bestämma mig för vilken klänning jag ska ha, åkte dit i veckan (till butiken) och skulle välja en tänkte jag men det slutade med att jag fick ytterligare en till undanhängd =/
    Inbjudningskorten är inte ens påbörjade. Tanken var att få ut inbjudningskorten lagon till alla hjärtans dag. Vi har ingen toastmaster/madame ännu heller.

Jag har däremot bokat transport, frisör, smink, fotograf, festställe, solisterna och valt utgångslåt och iaf en solosång. Möte med präst den 17:e feb och möte med fotograf och restaurangägare den 26 feb för att planera fest, middag och meny. Det lutar starkt åt buffé för vår del med. Förstår inte riktigt hur allt ska hinnas med, börjar plugga igen den 28 feb och då är det liksom gasen i bott för studierna, är schemalagd fram tills 8 juni. Tur att mina öräldrar kommer och hjälper oss lite med att ha barnen så att vi kan komma iväg och planera annars skulle det var väldigt svårt.

Tur att det är så kul iaf!
    Det är nog ingen brådksa, me nni bör nog snart tänka på inbjudningarna, fast det beror på hur länge innan ni vill skicka!
    Ska ni göra dom själv? Annars kan jag rekommendera Vistaprint.se och optimalprint.se (tror jag) som har BILLIGA inbjudningskort som man kan förhandsgranska och skriva själv via internet. Ni får välja färg och sånt med!  Det går fort att få färdigt och är snabbt hema i bredlådan! Matchande kuvert är ju också en del!

Vi beställde spara datum kort därifrån och allt som allt med kuvert gick det på ca. 200 någonting och det var 30-35 stycken! Tyckte det var billigt, nästan billigare än att göra själv! Och sparar tid :)

Jag har mer ångest över prästen, har inte bestämt ett datum ännu med honom. Han verkar ha mycket att göra men jag ska ta och ringa honom nu inom en vecka. Det kan ju vara bra att bestämma snart.
    JAg vill gärna gå till krykan och öva gå i gången med slöjan och allt för jag vill att det ska vara perfekt. haha :) Är så rädd att något går fel! Typiskt mig!

Ka ndu bara inte bestämma vilken klänning du vill ha eller du vet inte riktigt alls vad du vill ha?
    Du kanske kan utgå från vad du passar i? Om det är sjöljungfrumodell eller en klänning med stor prinsesskjol, tubklänning eller axelband..?
    JAg hittade som tur var den första gången (nu är jag rädd att ångra mig, så egentligen är det jobbigt det med), men jag har inte fått hem den ännu. Ska ringa dom i början av februari igen och säga att jag verkligen MÅSTE ha den nu! ;)

Jag pluggar med just nu, men vi slutar skolan 6 Juni så vi hinner ha några veckor på oss innan bröllopet!
    Vad pluggar du för något? :)
  • J och J

såsmåningom kanske det kan bli nån bild på klänningen =)
    den är enkel men ska brodera på den själv.
    syster och jag har precis börjat skissa på klänningen och ska börja brodera imorrn.
    ett gigantiskt projekt men det kommer bli såååå fint :D

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Emblas Mamma
    J och J skrev 2011-01-27 11:42:26 följande:
    såsmåningom kanske det kan bli nån bild på klänningen =)
    den är enkel men ska brodera på den själv.
    syster och jag har precis börjat skissa på klänningen och ska börja brodera imorrn.
    ett gigantiskt projekt men det kommer bli såååå fint :D
    såg att ni med skulle sy upp tärnklänningarn nu!
    Det ska vi med göra :D
    Men jag kan tyvärr inte sy klänningar - jag klarar bara gardiner och dukar - jag blev vän med min symaskin för bara två år sen! haha..
    Istället låter jag en kompis sy två tärnklänningar för bara 500 kr styck. Tyckte det var ganska billigt å alla andra som har en riktig sömmerskebutik tar minst 2000kr ! Inte klokt :)
    Så jag kommer relativt billigt undan i alla fall!

Vilken färg har ni på era?
    Vi har Limegrönt och det är en av anledningarna till att dom måste sys upp - det finns helt enkelt inte sådana att köpa som faller mig i smaken!
  • Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 17:57:56 följande:
    Är du bara 20?
    Åh får jag fråga hur era föräldras reaktioner blev när ni berättade att ni skulle gifta er? :)
    Är din sambo äldre?
    Dom blev jätte glada. En massa glädjetårar :) Men kanske lite chockade också. 
    Vi har varit tillsammans i 8 år i maj så det var kanske inte så oväntat ändå för dom.

Min sambo är två år äldre men vi har båda fast jobb och fast inkomst. Hade vi inte haft det hade vi aldrig ens tänkt tanken att gifta oss. Min sambo är väldigt duktig på att spara pengar också så jag vågar inget annat än att göra detsamma :p haha.

• J och J

tärnorna kommer faktiskt att sy sina klänningar själv.
    en bor i söder och har en kompis som ska sy hennes.
    sen kommer jag o syster o blivande svägerska ha en lördag då vi hjälps åt dom syr på sina klänningar och jag på min underkjol =)

det är bra att ta till vara på alla vänner och kontakter och kunskaper dom besitter =)

håller med. svårt o få det man vill ha om det ska va färdiga redan.

vi ska lila, gröna, blåa en i vardera färg. mönstrat.
    kolla på min blogg ser du bild på tyget

jagochminfina.blogg.se
    anvnamn: jagochminfina
    lösen: 9juli2011

• Emblas Mamma
    Cammee skrev 2011-01-27 12:32:52 följande:
    Dom blev jätte glada. En massa glädjetårar :) Men kanske lite chockade också. 
    Vi har varit tillsammans i 8 år i maj så det var kanske inte så oväntat ändå för dom.

Min sambo är två år äldre men vi har båda fast jobb och fast inkomst. Hade vi inte haft det hade vi aldrig ens tänkt tanken att gifta oss. Min sambo är väldigt duktig på att spara pengar också så jag vågar inget annat än att göra detsamma :p haha.
    men det är ju inte klokt! Har ni verkligen varit ihop sen du var 12? Snacka om kärlek då! :D
    Ja, ni är nog menade för varandra verkar det som!
    Roligt att höra att dom blev så glada!  :D
  • Cammee
    Humlan66 skrev 2011-01-26 20:14:07 följande:
    Vi har inte frågat ännu men det är på G. Jag tycker det känns lite orättvisst eftersom jag bara har en förälder kvar medans han har båda sina föräldrar ( skillda) han misstänker att båda hans föräldrar kommer att lämna någonslags bidag medans min pappa nog kommer säga nej. Jag vill inte fråga nu heller eftersom han är i sorg då hans fru dog precis.Usch svårt det där.
    Men vi vill iaf klara oss själva så mycket vi kan. Maten och lokalen är det den största posten
    Förstår hur du menar, och jag menar inget illa med mitt svar, men ´när man får bidrag till sitt bröllop är det meningen att den som ska ge själv erbjuder sig och inte att man ska fråga om det. Jag skulle aldrig kunna tänka tanken att be mina föräldrar att ge mig ett öre till mitt bröllop. Misstänkte att dom skulle bidra med något redan från början men hade dom inte gjort det så hade jag aldrig ensa frågat.

Jag personligen tycker iallafall att det ska komma naturligt från den som ska ge, annars känns det ju som tvång :s
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?