• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Humlan66

Vi har inte frågat ännu men det är på G. Jag tycker det känns lite orättvisst eftersom jag bara har en förälder kvar medans han har båda sina föräldrar ( skillda) han misstänker att båda hans föräldrar kommer att lämna någonslags bidag medans min pappa nog kommer säga nej. Jag vill inte fråga nu heller eftersom han är i sorg då hans fru dog precis.Usch svårt det där.
    Men vi vill iaf klara oss själva så mycket vi kan. Maten och lokalen är det den största posten

• Sofaja

Mina och killens föräldrar betalar middag/vin/lokal osv. Vi betalar våra kläder/smink/brudbukett osv. Har ingen koll alls på hur mycket allt till slut landar på.... borde nog göra en ordentlig budget Skrattande

• water lily
    Humlan66 skrev 2011-01-26 20:14:07 följande:
    Vi har inte frågat ännu men det är på G. Jag tycker det känns lite orättvisst eftersom jag bara har en förälder kvar medans han har båda sina föräldrar ( skillda) han misstänker att båda hans föräldrar kommer att lämna någonslags bidag medans min pappa nog kommer säga nej. Jag vill inte fråga nu heller eftersom han är i sorg då hans fru dog precis.Usch svårt det där.
    Men vi vill iaf klara oss själva så mycket vi kan. Maten och lokalen är det den största posten
    Men då tycker jag personligen att ni borde utgå ifrån att ni ska betala allt själva och budgeterar utefter det. Om de erbjuder sig kan man ju tacka ja om det känns bra för en själv men jag tycker inte att man frågar rakt ut för då "kan" de kanske inte tacka nej även om det inte passar, och tackar de nej kan det bli dålig stämning. Jag hade planerat det bröllop jag hade råd med utan hjälp från min sörjande pappa i alla fall. Möjligen tagit emot från sambons föräldrar om jag var du men inte bett dem och definitivt inte din pappa, hellre tagit ett enklare bröllop.
  • Emblas Mamma
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-26 19:59:59 följande:
    Ja, det är lustigt att budgeten ofta höjs...men jag tror att det är alla små söta saker som caketoppers m.m. som är boven.... ...jag tror det i alla fall... Vi ska budgetera med ett par "övrigt" tusenlappar...det känns som en bra idé!

Vi uppgraderade faktiskt till en jacuzzi på bröllopsresan :-P Jacuzzi i två veckor i bröllopspresent, haha!
    Så blir det pengar över försöker vi leva lite mer i vardagen istället.
    vart kommer ni åka då? :)
    Jacuzzi är väl inte helt fel! :P
  • Emblas Mamma
    Sofaja skrev 2011-01-26 20:28:37 följande:
    Mina och killens föräldrar betalar middag/vin/lokal osv. Vi betalar våra kläder/smink/brudbukett osv. Har ingen koll alls på hur mycket allt till slut landar på.... borde nog göra en ordentlig budget Skrattande
    Nej det är aldrig fel! Fast med erfarenhet kan jag säga att budgeten ändras rätt mycket med småsaker ^^
    JAg får nog göra en ny! :D
  • Emblas Mamma
    Humlan66 skrev 2011-01-26 20:14:07 följande:
    Men måste ni fråga då? Era svärföräldrar kommer ju upenbarligen lägga bidrag,
    och varför måste din pappa då göra det? Om han inte har så bra med pengar?
    Ni behöver ju inte fråga din pappa utan vänta tills han säger något själv om han vill hjälpa till eller inte :)
    Så behöver han inte känna sig pressad..

Men visst är det svårt!

Våra svärisar erbjöd sig direkt att hjälpa till, vi frågade aldrig. Min mamma och pappa ville med hjälpa till eftersom vi inte ville ha fest först, men då erbjöd dom sig att laga och betala maten.
    Så det bästa är att låta det vara och se om föräldrarna vill hjälpa till tror jag.. :)
  • Niini

Svärmor gav förslaget att dela matkostaderna på tre, och jag tycker att om de erbjuder sig utan att man frågar så varför inte låta dom hjälpa till :) Vill dom så vill dom.

• Emblas Mamma
    Niini skrev 2011-01-27 07:42:05 följande:
    Svärmor gav förslaget att dela matkostaderna på tre, och jag tycker att om de erbjuder sig utan att man frågar så varför inte låta dom hjälpa till :) Vill dom så vill dom.
    Precis! Jag skulle inte direkt våga fråga men jag tar gärna emot hjälp om den kommer frivilligt!
  • 2010 2010

Vi betalar allt själva, ev kanske mina föräldrar betalar något litet i sammanhanget typ motsvarande min håruppsättning eller kanske transporten från kyrkan. De har iaf nämnt det själva men så har jag inte hört mer om det. Pappa har iaf tagit ledigt 2 dagar innan för att hjälpa till.

Vi har en budget på ca 50 000 men ju billigare desto bättre ändå =) Men vi har väl hälften kvar, började spara i nov så det ska nog gå bra hoppas jag verkligen. Annnars har vi ju sparkonton att låna ifrån om det nu skulle fattas några tusenlappar, går ju fylla på det snabbt i efterhand. Anledningen var att vi kom påi i sep att vi skulle gifta oss i juni och var lite segstartade.

Bra löner har vi väl inte, det är väl ganska medel han har bara gymnasieutb och iof väldigt bra lön för det, jag kännar mindre och har 3 års högskoleutbildning. Vi har hus och 3 barn, vi klarar ju spara ca 7000/ månad nu men allt går ju inte till bröllopet då; det delas upp på barnen, buffert/huskontot och bröllopskonto.

Fel är det ju inte att få ekonomisk hjälp, jag skulle kanske känna mig lite dum att få allt betalt, jag menar jag är ju ändå vuxen och självförsörjande men lite stöttning skulle jag ju inte tacka nej till ändå. Men viktigaste är ju hjälpen runtomkring. Tyvärr lyser den lite med sin frånvaro från ett visst håll =(

• J och J

vi får tio tusen av vardera familj.
    sen betalar vi resten själva.
    budget är inte klarställd än beror på många detlajer som mat osv.

men blir mellan 50-70tusen (ca 120pers) inkl enklare bröllopsresa till montenegro.
    sen ett år senare blir det maldiverna 

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?