• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Smuppra
    SeptemberBrud skrev 2011-01-26 17:10:02 följande:
    Jo det förstår jag.
    Men vi är för stolta för att ta emot pengar, vi är trots allt 30* båda två och har fasta inkomster varje månad.
    Mina föräldrar erbjöd sig att hjälpa till med vi tackade nej,
    det är trots allt vårt bröllop.
    SeptemberBrud skrev 2011-01-26 17:15:12 följande:
    jo vi är alla olika. Jag kanske överreagerar, men jag bara tycker så..
    men är ni då yngre ni som får massa pengar av era föräldrar?
    Det känns faktiskt som om det mest är yngre som får hjälp eftersom dom inte har hunnit fixa jobb och bättre löning.
    Eller har jag fel?
    Vi är yngre. Kommer vara 23 och 25 år då och båda studenter. MB gör examensjobb nu och har deadline i september, så han kommer vara redo för arbetsmarknaden i höst. Vår månatliga inkomst är än så länge mestadels CSN.
    Sedan verkar det som att alla runt om tycker att festen är väldigt, väldigt viktig, till skillnad från oss som tycker det vore roligt men egentligen inte ett måste. Och då kan de ju lika gärna få betala på det också, eftersom vi annars skulle struntat i det. Vi har den gärna alltså, men det är inte avgörande för om vi ska gifta oss eller inte. För gifta oss ska vi!
  • SeptemberBrud
    Smuppra skrev 2011-01-26 17:30:37 följande:
    Det känns faktiskt som om det mest är yngre som får hjälp eftersom dom inte har hunnit fixa jobb och bättre löning.
    Eller har jag fel?
    Vi är yngre. Kommer vara 23 och 25 år då och båda studenter. MB gör examensjobb nu och har deadline i september, så han kommer vara redo för arbetsmarknaden i höst. Vår månatliga inkomst är än så länge mestadels CSN.
    Sedan verkar det som att alla runt om tycker att festen är väldigt, väldigt viktig, till skillnad från oss som tycker det vore roligt men egentligen inte ett måste. Och då kan de ju lika gärna få betala på det också, eftersom vi annars skulle struntat i det. Vi har den gärna alltså, men det är inte avgörande för om vi ska gifta oss eller inte. För gifta oss ska vi!
    Men om man vänder på det och ni hade varit 30-40 och haft inkomster bda två - hade ni då tagit hjälp av föräldrarna, eller rättare sagt, hade ni inte haft en bröllopsfest utan föräldrarnas hjälp?
    Jag kan förstå att man inte har så mycket när man är ung och studerande, men om man är äldre och har fast inkomst?
  • Cammee

Vi tänkte själv betala hela vårt bröllop med pengar vi sparat ihop och även om budgeten steg otroligt mycket så sa vi aldrig något om det.
    Sen när vi hade "bröllopsmöte" med våra föräldrar , som vi har lite då och då för att planera o.s.v. Så meddelade dom att dom gemensamt hade bestämt en summa som dom ville bidra med + att dom betalar för resan (dock med ett maxpris) mina föräldrar köper ofta också saker som vi kommer att behöva och har erbjudit sig att betala ännu mer.
    Förstår inte varför vissa tycker att detta är fel? :P Det är ju inte s att vi tvingar dom bara för att vi inte vill betala själv. Våra föräldrar tycker att det är kul att hjälpa till och dom ser nästan fram emot bröllopet mer än vad vi göra. haha (skämt osido) Min mamma har bröllopsnoja och skickar mail med planering och saker som hon tycker att vi ska kolla upp och köpa o.s.v. Men sen är jag inte mer än 20 år så hon ser väl mig fortfarande som sin lilla flicka.
    Dock trodde jag inte att mina föräldrar hade så mycket pengar och därför krävde jag aldrig något, men dom verkar ha fått ihop en del pengar på sistonde pga utflyttade barn och jobb byte. Därför tycker dom nog att det är extra kul att kunna ge lite, med tanke på att dom hade det ganska tufft mellanåt under min uppväxt. Aldrig så att det krisade men ändå så att vi inte kunde få allt vi pekade på. Men istället så har vi alltid varit bortskämda med kärlek så jag har aldrig klagat :)
  • Emblas Mamma
    Eller har jag fel?
    ja jag erkänner att jag är yngre, 22. Men min sambo är snart 30 och har fast inkomst så jag tror inte alltid det har med det att göra..
    I vår familj är det mer rättvisa och eftersom min sambos bror fått pengar till sitt bröllop så får vi samma summa!
  • Smuppra
    SeptemberBrud skrev 2011-01-26 17:36:59 följande:
    Men om man vänder på det och ni hade varit 30-40 och haft inkomster bda två - hade ni då tagit hjälp av föräldrarna, eller rättare sagt, hade ni inte haft en bröllopsfest utan föräldrarnas hjälp?
    Jag kan förstå att man inte har så mycket när man är ung och studerande, men om man är äldre och har fast inkomst?
    Svårt att veta, det kan vi ju bara spekulera kring. I min familjs fall är det ju så att min bror också gifter sig i sommar. Både våra och hans fästmös föräldrar kommer betala på deras bröllop. Båda är närmare 30 år. Hon är välutbildad och har ett höginkomstyrke, min bror har jobbat i några år och har nu kommit halvvägs på en högre utbildning samtidigt som han arbetar extra. De har det klart bättre ställt än vi, men de accepterar att ta emot pengar. Eftersom då min bror får pengar för bröllop så hade jag tagit emot pengar när det var min tur, även om jag hade haft tillräckligt. Men det för att det ska bli rättvist. När mina föräldrar erbjöd sig nu frågade jag först om de skulle sponsra brorsan också. Hade de inte gjort det skulle jag sagt nej tack.

Om det nu var så att hela syskongrejen inte existerade så vet jag inte hur jag skulle göra. Det beror på familjesituationen då tror jag. Om vi har barn, huslån osv. Men om mina föräldrar inte egentligen skulle ha råd så skulle jag säga nej.
  • Emblas Mamma
    Cammee skrev 2011-01-26 17:50:03 följande:
    Vi tänkte själv betala hela vårt bröllop med pengar vi sparat ihop och även om budgeten steg otroligt mycket så sa vi aldrig något om det.
    Sen när vi hade "bröllopsmöte" med våra föräldrar , som vi har lite då och då för att planera o.s.v. Så meddelade dom att dom gemensamt hade bestämt en summa som dom ville bidra med + att dom betalar för resan (dock med ett maxpris) mina föräldrar köper ofta också saker som vi kommer att behöva och har erbjudit sig att betala ännu mer.
    Förstår inte varför vissa tycker att detta är fel? :P Det är ju inte s att vi tvingar dom bara för att vi inte vill betala själv. Våra föräldrar tycker att det är kul att hjälpa till och dom ser nästan fram emot bröllopet mer än vad vi göra. haha (skämt osido) Min mamma har bröllopsnoja och skickar mail med planering och saker som hon tycker att vi ska kolla upp och köpa o.s.v. Men sen är jag inte mer än 20 år så hon ser väl mig fortfarande som sin lilla flicka.
    Dock trodde jag inte att mina föräldrar hade så mycket pengar och därför krävde jag aldrig något, men dom verkar ha fått ihop en del pengar på sistonde pga utflyttade barn och jobb byte. Därför tycker dom nog att det är extra kul att kunna ge lite, med tanke på att dom hade det ganska tufft mellanåt under min uppväxt. Aldrig så att det krisade men ändå så att vi inte kunde få allt vi pekade på. Men istället så har vi alltid varit bortskämda med kärlek så jag har aldrig klagat :)
    Är du bara 20?
    Åh får jag fråga hur era föräldras reaktioner blev när ni berättade att ni skulle gifta er? :)
    Är din sambo äldre?
  • Mini2011

Vi kommer att få större delen av bröllopet betalt av mina föräldrar. De tycker att det är självklart att bidra med en rejäl slant när deras enda dotter gifter sig. Vi kommer även att få en del pengaqr av min blivande mans föräldrar. Bröllopsresan + en del andra kostnader.

Jag tycker inte alls det känns konstigt att våra föräldrar vill bidra, men jag kanske är lite gammaldags.

Hur stora budgetar har ni andra? Det kanske beror på storleken på den... Vi har ganska mycket släkt på bröllopet och det är ju maten som är den absolut största posten i vår budget.

• Lindahl

Mina föräldrar meddeladde oss efter vi berättat att det skulle bli bröllop att deras "present" till oss var att dom ville ställa upp med att betala maten... jag som då är väldigt ekonomiskt lagd (ej snål) tänkte då i banorna på en buffé.
    Kan alla plocka vad dom vill och kan äta med tanke på allergier etc...
    Presenterade denna idé för mina föräldrar, vilken buffé vi ville ha och varifrån vi hade tänkt beställa den.
    Pappa tittade på mig och sa "men förrätt och efterrätt då?"
    Så det blev att fint beställa både och till, vilket inte var tanken från mig från början då jag ville vara snäll och hålla kostnaderna nere. Då berättade pappa att dom betalt maten till min brors bröllop och ville givetvis göra samma sak för oss...
    Både jag och min man blev rörda av gesten och ser det inte som något negativt trots att vi båda är 30+ och har fasta jobb och inkomster.... Kan dock tiööägga att vi fick mycket annan hjälp av både vårt värdpar och även av min bror med familj som ställde upp med både det ena och det andra under kvällens gång....

• Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-01-26 17:56:21 följande:
    Om det nu var så att hela syskongrejen inte existerade så vet jag inte hur jag skulle göra. Det beror på familjesituationen då tror jag. Om vi har barn, huslån osv. Men om mina föräldrar inte egentligen skulle ha råd så skulle jag säga nej.
    Tycker med man ska avböja om inte föräldrarna har råd!
    Ibland vill bara våra föräldrar mer än väl men jag vill inte att det ska gå ut över någon annan!

Men har man råd så har man! :)
  • himeko81

Vi har väldigt trevlig inkomst och har inte sparat ett öre, genom bra inköp kommer vi kunna pröjsa av vårat 10k bröllop på de löner som är kvar till bröllopet i maj.
    Däremot har två personer erbjudit pengar vilka vi tacksamt tar emot till en härlig smekmånad vid senare tillfälle :D

Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?