• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Smuppra
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 18:21:18 följande:
    Tycker med man ska avböja om inte föräldrarna har råd!
    Ibland vill bara våra föräldrar mer än väl men jag vill inte att det ska gå ut över någon annan!
    Exakt! De ska inte behöva äta nudlar för att mitt bröllop ska vara lite lyxigare!
  • Emblas Mamma
    Mini2011 skrev 2011-01-26 18:20:33 följande:
    Vi kommer att få större delen av bröllopet betalt av mina föräldrar. De tycker att det är självklart att bidra med en rejäl slant när deras enda dotter gifter sig. Vi kommer även att få en del pengaqr av min blivande mans föräldrar. Bröllopsresan + en del andra kostnader.

Jag tycker inte alls det känns konstigt att våra föräldrar vill bidra, men jag kanske är lite gammaldags.

Hur stora budgetar har ni andra? Det kanske beror på storleken på den... Vi har ganska mycket släkt på bröllopet och det är ju maten som är den absolut största posten i vår budget.
    får ni hela resan betald!?
    Vart ska ni åka hän då? :)

Vi har budget på 100.000 om inte ganska mycket mer (har slutat räkna) men då är resan inkluderad! Vi betalar kanske 80tkr själva och resten föräldrarna..
    Er då? Och hur mycket betalar ni själva?

Vi är 70-80 gäster
  • Emblas Mamma
    himeko81 skrev 2011-01-26 18:24:33 följande:

Vi har väldigt trevlig inkomst och har inte sparat ett öre, genom bra inköp kommer vi kunna pröjsa av vårat 10k bröllop på de löner som är kvar till bröllopet i maj.
    Däremot har två personer erbjudit pengar vilka vi tacksamt tar emot till en härlig smekmånad vid senare tillfälle :D

ja, vem vill inte ta emot pengar? :D
  • Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-01-26 18:24:41 följande:
    Exakt! De ska inte behöva äta nudlar för att mitt bröllop ska vara lite lyxigare!
    nej verkligen inte :) min mamma har dock inte världens bästa läge just eftersom dom var tvugna att laga något i huset.. men nu men hon betalar inte så mycket., v har sagt till henne att vi i allafall fixar allt drickat och vinet och det där själva, och sen hjälper även svärisarna till med maten så det blir nog bra för alla som vill hjälpa till :)..!
  • Mini2011
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 18:30:14 följande:
    får ni hela resan betald!?
    Vart ska ni åka hän då? :)

Vi har budget på 100.000 om inte ganska mycket mer (har slutat räkna) men då är resan inkluderad! Vi betalar kanske 80tkr själva och resten föräldrarna..
    Er då? Och hur mycket betalar ni själva?

Vi är 70-80 gäster

Lyckades visst radera en rad. Vi betalar bröllopsrean och några andra kostnader själva.
    VI ska åka till Fiji, i tre veckor direkt efter bröllopet Vi kommer att önska oss pengar till resan i bröllopspresent.

Med resan har vi en budget på över 200.000. Min föräldrar kommer att betala mer än hälften. De står för hela middagen för ca 100 gäster + mina kläder + säkert lite till.

Min blivande mans föäldrar kommer att betala för fotografen + något mer. Resten står vi för.

För oss var det jätteviktigt att kunna ha en fest för alla våra nära och kära.

Jag håller med en tidigare skrivare, om föräldrarna har råd och vill vara med ch bidra, så varför inte. Jag skämms inte ett dugg!

• himeko81

Klyscheriet är igång igen med: ett bröllop blir inte bättre bara för att man lägger till ett par tusenlappar.
    Det var lite så jag resonerade när jag "valde" vi kollade på ett sånt där slottbröllop med 50k budget men shit, jag äter bara trerätters med en person och det är min m2b när vi går på romantisk restaurang.
    Dessutom med bbq lösningen vi har nu har vi möjlighet att bjuda många fler. :D

• Emblas Mamma
    himeko81 skrev 2011-01-26 18:42:47 följande:

Klyscheriet är igång igen med: ett bröllop blir inte bättre bara för att man lägger till ett par tusenlappar.
    Det var lite så jag resonerade när jag "valde" vi kollade på ett sånt där slottbröllop med 50k budget men shit, jag äter bara trerätters med en person och det är min m2b när vi går på romantisk restaurang.
    Dessutom med bbq lösningen vi har nu har vi möjlighet att bjuda många fler. :D

Hur menar du?? :) Hr någon sagt det här nu?
    Fast själv tycker jag saker och ting hade varit mycket lättare om man hade ännu mer pengar och slapp hålla in på massa saker, hitta nödlösningar och massa pyssel som man inte hinner med,
    men nu är det som det är och vi får ta de tsom det kommer.

Själv tycker jag inte att vi betalar mycket då resan går på halva våran budget! Sen får man tänka på att vi kanske blir 80 st med och då är inte pengarna vi lägger så mycket.
    Vi gör mycket för att hålla ner kostnaderna såsom att laga all mat själv,
    ha sportify istället för liveband
    anordna ett par hobbyfotografer
    få förlovningsringar ärvda och mycket mer..

så jag tycker inte att vi lägger hutlöst med pengar inte :)
  • skruttisOmuffis
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 09:26:31 följande:
    men det är ju väldigt mycket pengar (enligt mig) att få! :)
    Ja, bor man billigt och inte har höga utgifter är det kanon! Vi har inte alls höga utgifter just nu men inte heller världens största inkomst, men vi tycekr vi lever riktigt gott ändå.
    Men det är säkert vad man vänjer sig vid!
    Klart det är mycket pengar att få, men det var inte avgörande för oss. Vi hade haft råd ändå.
    Vårt bröllop går allt som allt på 180.000 vararv 10.000 är vår bröllopspresent från min föräldrar. Vi fick välja vad vi ville och då valde vi att lägga de pengarna i vår bröllopsresa.

Jag valde nog "vi betalar allt själva" för att det känns så...som att resan inte tillhör bröllopet eller festen kanske man ska säga...dessutom har vi ju pengar över nu istället... hm...det känns lite virrigt nu
    Kanske skulle valt 10.000 eller en liten symbolisk summa...10 av 180 är ju mer en symbolisk summa för mig även om det är mycket penagr vilket det självklart är...
    Det blir ju svårt att läsa ut något i detta utan att få veta vad folks bröllop egentligen kostar.
    Det skulle vara mer intressant om man fick veta hur många % av pengarna som kommer från föräldrar eller annan person.
  • Emblas Mamma
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-26 19:33:20 följande:
    Klart det är mycket pengar att få, men det var inte avgörande för oss. Vi hade haft råd ändå.
    Vårt bröllop går allt som allt på 180.000 vararv 10.000 är vår bröllopspresent från min föräldrar. Vi fick välja vad vi ville och då valde vi att lägga de pengarna i vår bröllopsresa.

Jag valde nog "vi betalar allt själva" för att det känns så...som att resan inte tillhör bröllopet eller festen kanske man ska säga...dessutom har vi ju pengar över nu istället... hm...det känns lite virrigt nu
    Kanske skulle valt 10.000 eller en liten symbolisk summa...10 av 180 är ju mer en symbolisk summa för mig även om det är mycket penagr vilket det självklart är...
    Det blir ju svårt att läsa ut något i detta utan att få veta vad folks bröllop egentligen kostar.
    Det skulle vara mer intressant om man fick veta hur många % av pengarna som kommer från föräldrar eller annan person.
    Ja det blir som en symbolisk summa det kan jag förstå!
    Själv vet jag inte hur mycket pengar vi får sammanlagt. Dom hjälper ju oss hit och dit och varje gång jag räknar på butgeten tycker jag den stiger och stiger. Det är väl underligt? :)
    Men vi räknar som sagt resan i budgeten tills vidare - men vi ska önska oss pengar till den så kanske vi kommer undan med pengar över vi med :D
    *hoppas*

Annars kan ni ju ta dom 10.000 och göra en kort medelhavsresa också som ett plus, eller en jättelyxig spahelg i lyxsviten ;)
  • skruttisOmuffis
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 19:47:27 följande:
    Ja det blir som en symbolisk summa det kan jag förstå!
    Själv vet jag inte hur mycket pengar vi får sammanlagt. Dom hjälper ju oss hit och dit och varje gång jag räknar på butgeten tycker jag den stiger och stiger. Det är väl underligt? :)
    Men vi räknar som sagt resan i budgeten tills vidare - men vi ska önska oss pengar till den så kanske vi kommer undan med pengar över vi med :D
    *hoppas*

Annars kan ni ju ta dom 10.000 och göra en kort medelhavsresa också som ett plus, eller en jättelyxig spahelg i lyxsviten ;)
    Ja, det är lustigt att budgeten ofta höjs...men jag tror att det är alla små söta saker som caketoppers m.m. som är boven.... ...jag tror det i alla fall... Vi ska budgetera med ett par "övrigt" tusenlappar...det känns som en bra idé!

Vi uppgraderade faktiskt till en jacuzzi på bröllopsresan :-P Jacuzzi i två veckor i bröllopspresent, haha!
    Så blir det pengar över försöker vi leva lite mer i vardagen istället.
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?