• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • tigern83

(P.S. Det är de själva som har erbjudit sig att delta, vi har INTE frågat dem. Mina föräldrar har alltid sagt att den dagen jag gifter mig ska de hjälpa.)

• himlenrunthörnet

Mina föräldrar har sagt att de ska bidra med en summa, men vi vet ännu inte hur mycket. Jag tror att det handlar om 50 000 kr, för mamma nämnde för några år sedan att den summan fanns undansatt till eventuellt bröllop. Men jag törs inte förutsätta att det verkligen handlar om så mycket pengar. Eftersom vi berättat för dem att vi kommer att önska oss pengar till vår bröllopsresa i present så frågade de om det i så fall är bäst att de sätter in pengarna på det kontot efter att inbjudningarna gått ut och det blev väl bra svarade jag. Mina föräldrar har också erbjudit sig att dela ut rispåsar och hälsa välkomna till festen. Jag har hela tiden tagit förgivet att det är jag o min blivande man som står för inbjudningarna till festen, men nu när jag sitter med de sista formuleringarna i inbjudan börjar jag fundera på om det här blir fel - kanske ska det stå att det är mina föräldrar som bjuder in till festen i så fall?! Hur har ni andra gjort? (Sammanlagda summan för vårt bröllop beräknas bli ca 100 000kr, varav kostnad för festen ca 70 000kr)

• Emblas Mamma
    tigern83 skrev 2011-01-28 14:39:10 följande:
    Vet inte ännu vad vi kommer att få exakt, bara lite ditåt. Men jag vet att från sambons sida kommer vi att få lika mycket som hans syster fick när hon gifte sig i höstas. Mina föräldrar säger att de ska betala samma summa + kanske lite till, beror på vad vi får från sambons sida.. (Mina föräldrar envisas med att betala band som vi själva inte har råd med. Vi har sagt att Spotify går lika bra som band... Men, får se hur det blir med det.)

Skulle vi inte få nått av dem skulle vi ha ett mindre bröllop och betala allt själva. Men eftersom det ser det som en självklar sak att bidra till vårt bröllop så tackar vi och tar emot. Blir vår tur sen i framtiden att hjälpa våra egna barn.
    Hur mycekt kommer ert bröllop gå på? :)
  • Emblas Mamma
    himlenrunthörnet skrev 2011-01-28 15:41:08 följande:
    Mina föräldrar har sagt att de ska bidra med en summa, men vi vet ännu inte hur mycket. Jag tror att det handlar om 50 000 kr, för mamma nämnde för några år sedan att den summan fanns undansatt till eventuellt bröllop. Men jag törs inte förutsätta att det verkligen handlar om så mycket pengar. Eftersom vi berättat för dem att vi kommer att önska oss pengar till vår bröllopsresa i present så frågade de om det i så fall är bäst att de sätter in pengarna på det kontot efter att inbjudningarna gått ut och det blev väl bra svarade jag. Mina föräldrar har också erbjudit sig att dela ut rispåsar och hälsa välkomna till festen. Jag har hela tiden tagit förgivet att det är jag o min blivande man som står för inbjudningarna till festen, men nu när jag sitter med de sista formuleringarna i inbjudan börjar jag fundera på om det här blir fel - kanske ska det stå att det är mina föräldrar som bjuder in till festen i så fall?! Hur har ni andra gjort? (Sammanlagda summan för vårt bröllop beräknas bli ca 100 000kr, varav kostnad för festen ca 70 000kr)
    oj vad mycket!!!!!
    Vilken tur ni har i så fall! :)
    Vad smart som förälder att spara till framtida bröllop eller annat till sina barn! Det kommer jag nog göra med sen :)
    Vart går bröllopsresan?
  • Emelie 87

Faktum är att mina föräldrar har varit med från början och sparat pengar. Till en början sa vi nej, men mamma och pappa är envisa och insisterade på att få hjälpa till. Så vi satte upp en fond dit alla då kunde spara en slant varje månad. Även fästis föräldrar har lagt in lite pengar där, men sedan erbjöd dom sig att betala uppehället för alla som reser hit från Iran.

Totalt har vi nu sparat ihop över 200 000.

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • Emelie 87

just ja.. en sak till. Jag tycker absolut inte det är  fel att ta emot ekonomisk hjälp. Det möjliggör ju förverkligandet av det bröllop man gått och drömt om i hela sitt liv.
    Det är egentligen bara att tacka och ta emot. :)

• himlenrunthörnet
    Emblas Mamma skrev 2011-01-28 19:46:44 följande:
    oj vad mycket!!!!!
    Vilken tur ni har i så fall! :)
    Vad smart som förälder att spara till framtida bröllop eller annat till sina barn! Det kommer jag nog göra med sen :)
    Vart går bröllopsresan?
    Ja, det är jättemycket och vi är jätteglada för att de sparat pengar för detta ändamål! Jag vet att oavsett hur mycket det nu blir (vet ju inte säkert än) så kommer min bror att få samma summa att spendera på något annat om han inte kommer att gifta sig.

Vi funderar på bröllopsresa antingen till Toscana eller till Skåne, närmare bestämt Mölle! Vi har småbarn och eftersom vi tänkt åka utan barn så tror vi inte att vi klarar av att vara borta mer än max en vecka och kanske inte ens det... Innan vi fick barn hade vi tänkt på storslagna resor som safari i Afrika eller Maldiverna, men det får bli någon annan gång i livet om möjlighet kommer ges...
  • Smuppra
    Bröllop2011 08 skrev 2011-01-28 09:24:25 följande:
    Skönt att se att det är fler som får ekonomisk hjälp av sina föräldrar!
    Mina vänner tycker jag är bortskämd som får en ganska stor summa..
    Vi vet inte ännu hur mycket, men ränkar bortåt 30.000 åtminstone! Tungan ute

Själv är jag studerande, och min Sambo har precis börjat jobba efter utbildningen så vi har inte så gott om pengar!
    Vi gifter oss 6/8 i år!
    Någon mer i AugustI?
    Hur har långt har ni kommit i planeringen? När ska man skicka inbjudningarna?
    Gifter oss samma dag. Tankarna ligger en bit fram men rent praktiskt har vi inte gjort så mycket. Men stenen har kommit i rullning iaf! Vi tänkte skicka inbjudningarna i februari Men då har vi inget save the date-kort. Vill ju inte att folk reser bort då så lika bra att varna tidigt
  • Emblas Mamma
    Emelie 87 skrev 2011-01-28 20:20:34 följande:
    Faktum är att mina föräldrar har varit med från början och sparat pengar. Till en början sa vi nej, men mamma och pappa är envisa och insisterade på att få hjälpa till. Så vi satte upp en fond dit alla då kunde spara en slant varje månad. Även fästis föräldrar har lagt in lite pengar där, men sedan erbjöd dom sig att betala uppehället för alla som reser hit från Iran.

Totalt har vi nu sparat ihop över 200 000.
    oj vad mycket! :)
    hur länge sparade ni då? Vilka är det som sparat mest av er? :)

Tänk om mina föräldrar ville göra så, vi kanske rent ut av skulle sätta upp ett konto själva där alla fick bidra ;) haha..
    Men i så fall till huset vi vill ha - mycket viktigare :D
  • Emblas Mamma
    himlenrunthörnet skrev 2011-01-28 22:44:14 följande:
    Ja, det är jättemycket och vi är jätteglada för att de sparat pengar för detta ändamål! Jag vet att oavsett hur mycket det nu blir (vet ju inte säkert än) så kommer min bror att få samma summa att spendera på något annat om han inte kommer att gifta sig.

Vi funderar på bröllopsresa antingen till Toscana eller till Skåne, närmare bestämt Mölle! Vi har småbarn och eftersom vi tänkt åka utan barn så tror vi inte att vi klarar av att vara borta mer än max en vecka och kanske inte ens det... Innan vi fick barn hade vi tänkt på storslagna resor som safari i Afrika eller Maldiverna, men det får bli någon annan gång i livet om möjlighet kommer ges...
    usch ja, det är inte lätt att bestämma sig när man har småbarn.
    Vi klarar aldrig en vecka eller två utan vår dotter, jag har aldrig varit utan henne mer än en natt och då längtat ihjäl mig efter henne :)
    Hoppas det släpper när hon blir lite större annars blir ju livet jobbigt för mig ^^
    Hur gamla är era barn? :)
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?