• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • skruttisOmuffis
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 07:29:52 följande:
    vart kommer ni åka då? :)
    Jacuzzi är väl inte helt fel! :P
    Nej precis! :-P
    Vi åker till maldiverna i två veckor.
  • SeptemberBrud
    Bröllop2011 08 skrev 2011-01-28 09:28:44 följande:
    Varför skulle det vara fel att få hjälp?
    Kan det verkligen finnas någon som tycker det!
    Kanske lite avundsjuka på vissa håll i så fallSolig
    Jag tycker att som blivande makar tar man ett stort kliv in i vuxenlivet och på så sätt borde klara sig själva hädanefter.
    Därför anser jag att det är fel att få ekonomisk hjälp av sina föräldrar.
    Man borde lära sig klara sig själv för en dag har vi inte våra föräldrar som hjälper oss med allt.
    Det ligger ingen som helst avundsjuka i detta.
    Det är så jag tycker.
  • skruttisOmuffis
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 11:49:10 följande:
    Jag tycker att som blivande makar tar man ett stort kliv in i vuxenlivet och på så sätt borde klara sig själva hädanefter.
    Därför anser jag att det är fel att få ekonomisk hjälp av sina föräldrar.
    Man borde lära sig klara sig själv för en dag har vi inte våra föräldrar som hjälper oss med allt.
    Det ligger ingen som helst avundsjuka i detta.
    Det är så jag tycker.
    Jag förstår hur du tänker, men jag kan inte låte bli att undra... Glad
    Om det inte handlar om att man inte har råd utan att personen i fråga vill ge pengar som en gåva oavsett. Är det då fel? Även om man har allt på det torra med budgeten inför bröllopet... Ska man tacka nej till pengar som böllopsgåva av princip för att man "ska" klara sig själv fastän man redan gör just det?
  • SeptemberBrud
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-30 12:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men jag kan inte låte bli att undra... Glad
    Om det inte handlar om att man inte har råd utan att personen i fråga vill ge pengar som en gåva oavsett. Är det då fel? Även om man har allt på det torra med budgeten inför bröllopet... Ska man tacka nej till pengar som böllopsgåva av princip för att man "ska" klara sig själv fastän man redan gör just det?
    Ja, det är svårt att säga!
    Själv hade jag inte tackat ja till bidrag även om någon ville ge mig det.
    Det är självklart för mig och min sambo, men kanske inte för alla.
    Vi har redan sparat ihop pengarna själva och kan säkert spara mer, men vi vill inte ha något jättemaffigt bröllop,
    så vi är nöjda med dom 75.000 vi har nu att lägga på bröllopet, men att ta emot hjälp skulle vi inte vilja.
    Självklart är det inte fel då ni inte tvingar era föäldrar eller ber om pengar,
    men skulle det ändå inte känts bättre att klara sig på egen hand i vuxenlivet? Att ha ett bröllop man har råd med?
  • skruttisOmuffis
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 12:25:15 följande:
    Ja, det är svårt att säga!
    Själv hade jag inte tackat ja till bidrag även om någon ville ge mig det.
    Det är självklart för mig och min sambo, men kanske inte för alla.
    Vi har redan sparat ihop pengarna själva och kan säkert spara mer, men vi vill inte ha något jättemaffigt bröllop,
    så vi är nöjda med dom 75.000 vi har nu att lägga på bröllopet, men att ta emot hjälp skulle vi inte vilja.
    Självklart är det inte fel då ni inte tvingar era föäldrar eller ber om pengar,
    men skulle det ändå inte känts bättre att klara sig på egen hand i vuxenlivet? Att ha ett bröllop man har råd med?
    Jag tycker detta är väldigt intressant då jag och min sambo får 10.000 i bröllopspresent av mina föräldrar. De pengarna lägger vi på att uppgradera till jacuzzi på vår bröllopsresa. Med andra ord så har vi råd med vårt bröllop och vår bröllopsresa. Vi har sparat ihop allt själva, men vi får pengar i present och kan därför krydda på lite.
    Anser du då att det är lika fel att ta emot presenter då också? ...i alla fall om man har en önskelista eller önskar sig något specifikt? Jag menar enligt resonemanget så klarar man ju inte sig själv om man inte köper sin brödrost och sina bestick själv heller då... för att inte tala om hur fel presentkort borde anses vara....Tungan ute
    Nu retas jag bara lite....men är det verkligen så att man bara klarar sig själv om man drar en stenhård gräns mellan sig själv och andra?
  • SeptemberBrud
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-30 12:55:27 följande:
    Jag tycker detta är väldigt intressant då jag och min sambo får 10.000 i bröllopspresent av mina föräldrar. De pengarna lägger vi på att uppgradera till jacuzzi på vår bröllopsresa. Med andra ord så har vi råd med vårt bröllop och vår bröllopsresa. Vi har sparat ihop allt själva, men vi får pengar i present och kan därför krydda på lite.
    Anser du då att det är lika fel att ta emot presenter då också? ...i alla fall om man har en önskelista eller önskar sig något specifikt? Jag menar enligt resonemanget så klarar man ju inte sig själv om man inte köper sin brödrost och sina bestick själv heller då... för att inte tala om hur fel presentkort borde anses vara....Tungan ute
    Nu retas jag bara lite....men är det verkligen så att man bara klarar sig själv om man drar en stenhård gräns mellan sig själv och andra?
    Nej nu är kanske inte just ditt fall så extremt,
    men att få enorma summor som många verkar få här inne, och till och med bröllopet betalt, då anser jag att det är orimligt.
    Varför vill man inte kunna betala själv för sig?
    Varför rättar man inte munnen efter magsäcken?

Självklart är det en annan femma att få presenter.
  • SeptemberBrud
    Emelie 87 skrev 2011-01-28 20:20:34 följande:
    Faktum är att mina föräldrar har varit med från början och sparat pengar. Till en början sa vi nej, men mamma och pappa är envisa och insisterade på att få hjälpa till. Så vi satte upp en fond dit alla då kunde spara en slant varje månad. Även fästis föräldrar har lagt in lite pengar där, men sedan erbjöd dom sig att betala uppehället för alla som reser hit från Iran.

Totalt har vi nu sparat ihop över 200 000.
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
    Frågan är ju hur mycket ni egentligen lyckats spara ihop själva?
  • hernameispekka
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 13:02:22 följande:
    Nej nu är kanske inte just ditt fall så extremt,
    men att få enorma summor som många verkar få här inne, och till och med bröllopet betalt, då anser jag att det är orimligt.
    Varför vill man inte kunna betala själv för sig?
    Varför rättar man inte munnen efter magsäcken?

Självklart är det en annan femma att få presenter.
    Vi hade kunnat betala exakt den summan som brölloppet kommer kosta helt själva med egna besparingar (och då är vi ändå båda 19 år vid vigseln) men då min familj erbjuder sig att betala middag + lokal (ca. 40000) tackar man inte nej. Dels för att det är ohyfsat att tacka nej till en gåva och dels för att vi då kan använda våra bröllopspengar till att starta ett fint liv ihop :)
  • SeptemberBrud
    hernameispekka skrev 2011-01-30 13:16:24 följande:
    Vi hade kunnat betala exakt den summan som brölloppet kommer kosta helt själva med egna besparingar (och då är vi ändå båda 19 år vid vigseln) men då min familj erbjuder sig att betala middag + lokal (ca. 40000) tackar man inte nej. Dels för att det är ohyfsat att tacka nej till en gåva och dels för att vi då kan använda våra bröllopspengar till att starta ett fint liv ihop :)
    Nej, det är såklart oehört bra att ha lite att börja livet med.
    Vet inte varför jag är så emot detta, men det är väl för att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ta emot pengar,
    det ligger inte i min natur att göra det.
    Är det bara jag som är sådan då?
  • thean

Jag skulle aldrig kunna be om ekonomisk hjälp eller ens räkna med det, trots att jag vet att mina föräldrar har råd att undvara en del (inga fantasisummor dock).

Vi har tänkt gifta oss först nästa år då vi kallt räknar med att få spara ihop själva. Skulle någon av våra föräldrar erbjuda sig att betala något eller ge ett bidarg skulle vi bli glada och tacksamma!

Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?