• Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Berätta gärna, bekostar era föräldrar/svärföräldrar eller någon annan släkting något av erat bröllop?
    Hur mycket?

Och till er som betalar själva, har ni bra inkomst?
    (bara nyfiken)
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:50
    Tycker ni det är FEL att få ekonomisk hjälp med bröllopet?
    Är det bättre att klara sig på egen hand?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?
  • Emblas Mamma
    S2011 skrev 2011-01-25 15:01:21 följande:
    vi betalar allt själva.

han tjänar helt ok och jag har studiestöd än så länge.
    inte jättebra förutsättningar för att lyckas spara ihop till ett bröllop, men man får göra det bästa av situationen.
    om vi velat vänta ett år till med bröllopet hade vi också haft större chanser att spara mer pengar, men det var vi  inte särskilt sugna på.
    förstår hur ni tänker!
    Vi ville med gifta oss å fort som möjligt! När tanken väl har kommit upp i huvudet så går det inte att stoppa :P
  • elisabettan
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 14:44:07 följande:
    själv lever jag med på CSN och tycker det är helt okej!
    Nästan alla verkar klaga på bidraget i klassen men jag som har 18 iml att köra tur och retur till skolan får ihop det utmärkt!
    Undrar varför alla klagar så? ;)
    Med tanke på att jag har arbeat i 15 år innan jag började studera igen så är mitt liv anpassat till en helt annan ekonomi. Jag har lån och andra saker som gör att 8000 kronor inte räcker långt för mig. Jag har själv valt att börja studera och har såklart fått anpassa itt liv efter min nya inkomst, men hade det inte varit för honom så hade jag knappast klarat det.
  • Emblas Mamma
    elisabettan skrev 2011-01-25 16:04:06 följande:
    Med tanke på att jag har arbeat i 15 år innan jag började studera igen så är mitt liv anpassat till en helt annan ekonomi. Jag har lån och andra saker som gör att 8000 kronor inte räcker långt för mig. Jag har själv valt att börja studera och har såklart fått anpassa itt liv efter min nya inkomst, men hade det inte varit för honom så hade jag knappast klarat det.
    ja, det kan man förstå!
    Men man vet ju vad man ger sig in på och de flesta i klassen som faktiskt klagar är 18-20 åringarna som bor GRATIS hemma hos sina föräldrar bara någon km från skolan.

Därför stör jag mig lite på att dom klagar!
    Men det är klart - det är väl så viktigt för dom att köpa kläder för flera tusen i månaden ;)
  • MrsT2011

Vår fördelning av kostnaden är följande:
    - Jag 50%
    - Mina föräldrar 25%
    - Blivande mannen 25%

Hans pappa har sjukpeng och hans mamma har gått bort. Av oss som delar på kostnaden har min fästman lägst lön, medan jag tjänar nästan lika mkt som min mamma.

Bröllopet är min idé och något jag drömt om hela mitt liv. Det är helt logiskt att jag betalar mest alltså.

Otroligt generöst av mina föräldrar att bidra med såhär stor del, men som pappa sa: "Man vet aldrig om någon av ens barn blir gifta, så nu när det väl händer vill vi absolut ta tillfället i akt att bidra."

• epeb

Våra föräldrar vill betala hela bröllopet, fast vi känner att vi vill bidra med så mycket vi kan ( vi är båda studenter och har rätt höga utgifter i månaden så det är svårt för oss att kunna betala sjäva, speciellt med den budgeten vi har :) )

• Oonah
    Emblas Mamma skrev 2011-01-25 14:14:16 följande:
    Finns det ingen där ute som kommer få hela bröllopet betalt? :)

Har hört att det vanligaste var att brudens föräldrar betalade hela bröllopet förr - stämmer det verkligen!?
    Vad fattig man borde blivit då som föräldrar! :)
    (men man kanske inte la så stora summor som idag)
    Vi får hjälp av mina föräldrar. Mamma har alltid velat hjälpa till med det, sedan flera, flera år tillbaks. Glad

"Jaha, blir det inte bröllop för er snart, eller? Ni vet väl att jag och pappa gääärna hjälper till med det?" 

Så de står för lokalhyra + mat + dryck, medan vi står för allt annat.

Som tack ska vi bjuda dem på en jättevacker svit i vårt hotell - och så har jag lovat att jag ska göra detsamma för hennes blivande barnbarn, när den dagen kommer. Skrattande

Vi är fruktansvärt tacksamma för deras hjälp - tack vare den kommer vi kunna ha vår drömbröllopsdag.

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • cookieandkermit

Vi har gjort en budget som vi klarar av att spara ihop på de ca 18 månader som är kvar till bröllopet. Jag pluggar så har studielån och Bm har ett vanligt jobb. Dock får han en bonus i år som han har sagt att han vill lägga mot bröllopet. Dock vet vi inte vad den blir på, så vi räknar inte med några stora summor.
    Om våra föräldrar vill bidra så är de välkommna till det. Dock är det inget som vi räknar med alls! Jag tycker inte att det är fel att få hjälp, dock känner jag att om man vill gifta sig, ska man inte anta eller be om ekonomisk hjälp, för det är väl "ni" som gifter er och inte familjerna. Men erbjuder dom sig, så visst. Why not!

• Emblas Mamma
    cookieandkermit skrev 2011-01-25 16:24:20 följande:
    Vi har gjort en budget som vi klarar av att spara ihop på de ca 18 månader som är kvar till bröllopet. Jag pluggar så har studielån och Bm har ett vanligt jobb. Dock får han en bonus i år som han har sagt att han vill lägga mot bröllopet. Dock vet vi inte vad den blir på, så vi räknar inte med några stora summor.
    Om våra föräldrar vill bidra så är de välkommna till det. Dock är det inget som vi räknar med alls! Jag tycker inte att det är fel att få hjälp, dock känner jag att om man vill gifta sig, ska man inte anta eller be om ekonomisk hjälp, för det är väl "ni" som gifter er och inte familjerna. Men erbjuder dom sig, så visst. Why not!
    Som du säger så ska man aldrig förvänta sig och den diskutionen har jag sett många gånger nu!
    Inte ännu har ag sett någon som förväntar sig få hjälp utan bara tackat ja ifall de fått,

vi förväntade oss igen hjälp - eller jo, det gjorde vi på ett sätt då svärföräldrarna gav 5000 kr till min sambos bror till hans bröllop för att stödja dom. Då förväntar jag mig exakt samma summa till vårat eftersom jag vet dom är väldigt noga med att barnen ska få lika mycket var,

sånna förväntningar kan man ju räkna med det är helt okej :)
  • Flodis Hjärtat

Vi tjänar 30-35.000 var brutto, men bor i storstad med höga bolån och sånt men kan spara bra ändå.

• Emblas Mamma
    Flodis Hjärtat skrev 2011-01-25 16:44:32 följande:
    Vi tjänar 30-35.000 var brutto, men bor i storstad med höga bolån och sånt men kan spara bra ändå.
    okej! ja det är klart det skiljer jättemycket!

Där jag bor så är det en bra lön, men jag kan tänka mig att om man har en fin lägenhet i stockholm så har man knappt råd!
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?