• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • DavidBrent

Vi kommer bjuda respektive om de bor ihop, varit tillsammans länge/är förlovade. Personligen tycker jag också att det känns konstigt att bjuda någon jag aldrig träffat, men det skulle också kännas skumt att strunta i att bjuda någons sambo/fästman/fästmö. Å andra sidan skulle jag tycka det vore jättekonstigt att fälja med på ett bröllop där jag inte ens har träffat nån av personerna som gifter sig, dvs om det är min fästmans barndomsvän han inte har träffat på länge och därför heller inte presenterat mig som hans flickvän. Kotymen säger alltså att jag ska bli bjuden för att vi bor ihop, men skulle det inte kännas konstigt för mig att gå?

Jag hade nog inte brytt mig om jag inte blev bjuden om jag aldrig träffat bruden/brudgummen, även om jag själv kommer bjuda alla etablerade par. Blev lite rörigt kanske...

Jag tycker iaf att det är bäst att prata med din vän och säga som det är, aldrig bra att försöka tiga bort en sån situation, förvirringen ökar bara!

• ClaraH
    DavidBrent skrev 2011-03-21 21:43:05 följande:
    Vi kommer bjuda respektive om de bor ihop, varit tillsammans länge/är förlovade. Personligen tycker jag också att det känns konstigt att bjuda någon jag aldrig träffat, men det skulle också kännas skumt att strunta i att bjuda någons sambo/fästman/fästmö. Å andra sidan skulle jag tycka det vore jättekonstigt att fälja med på ett bröllop där jag inte ens har träffat nån av personerna som gifter sig, dvs om det är min fästmans barndomsvän han inte har träffat på länge och därför heller inte presenterat mig som hans flickvän. Kotymen säger alltså att jag ska bli bjuden för att vi bor ihop, men skulle det inte kännas konstigt för mig att gå?

Jag hade nog inte brytt mig om jag inte blev bjuden om jag aldrig träffat bruden/brudgummen, även om jag själv kommer bjuda alla etablerade par. Blev lite rörigt kanske...

Jag tycker iaf att det är bäst att prata med din vän och säga som det är, aldrig bra att försöka tiga bort en sån situation, förvirringen ökar bara!
    Jag hade inte tyckt det varit konstigt att bli bjuden. Det är ju ett bra tillfälle att bli presenterad vid om det inte blivit av tidigare och kan vara början på en bra vänskap.
  • Ciccci

Oj vad många åsikter o synpunkter man har fått!

JAg tackar ju självklart för alla synpunkter o åsikter folk har skrivit, men gud ibland känns det som man blir påhoppad! =)

Jag & min sambo har iaf bestämt att flickvännen i fråga INTE kommer bli bjuden. Eftersom vi anser att vi vill egentligen inte ha något med henne att göra på vårt bröllop, pga av hennes låga ålder samt att vi egentliten inte kommer ha något med henne att göra i framtiden, om man kan säga så.
    Jag vet det låter hemskt.
    Men det är VÅRT val och vi står för det...

Vår vän kommer förstå.. =)

Det skulle vara en annan sak om dom skulle ha bott tillsammans i flera herrans år, vara förlovade eller varit tillsammans i flera år.. Men nu pratar vi om ett par som varit tillsammans kanske 4-5 månader..

Men men... Vi har gjort vårt val, men får se vad som händer efter det här.. :P

Blir väl påhoppad ute på stan av alla BT- medlemmar som HATAR folk som bara bjuder ena i ett "förhållande"...

:)

• Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 19:40:55 följande:
    Bor dom två tillsammans, så bjuder man båda! Punkt slut!, tycker jag.

Hade jag blivit inbjuden och inte min sambo, så hade jag absolut inte gått och jag hade nog dessutom blivit lite purken på mina vänner som inte bjöd in min sambo.

Bor man inte tillsammans, som jag tidigare trodde fallet var, så är det en annan sak. Då tycker jag inte att man nödvändigtvis behöver bjuda partnern. Beroende på.

Par som bor tillsammans, bjuder man tillsammans.
    Så du menar att du skulle bjuda en vän o hans/hennes pojk/flickvän som bott tillsammans i 1 vecka.. bara för att de BOR tillsammans?
  • Ciccci
    MuBu skrev 2011-03-21 20:14:08 följande:
    Jag håller fullständigt med.
    När min barndomsvän gifte sig så blev BARA jag bjuden. Konstigt tyckte jag eftersom hon vet att jag och min sambo levt tillsammans i 5 år vid den tidpunkten.
    Dom gifte sig dessutom 45 mil bort och jag kände inte för att för att resa så lång väg helt själv.
    Så jag tackade faktiskt nej till bröllopet men skickade ett grattistelegram till bröllopet.
    Om det skulle ha varit en sådan situation så skulle jag givitvis ha bjudit BÅDA två. Men nu är ju den saken att de har inte varit ihop särskilt länge o han flyttade till henne eftersom han itne han nån annanstans att bo...
  • MuBu
    Ciccci skrev 2011-03-21 22:05:07 följande:
    Om det skulle ha varit en sådan situation så skulle jag givitvis ha bjudit BÅDA två. Men nu är ju den saken att de har inte varit ihop särskilt länge o han flyttade till henne eftersom han itne han nån annanstans att bo...
    Jag tycker att du ska göra som du känner. Det är faktiskt erat bröllop
    Vill du inte bjuda så tycker jag inte att du ska göra det.
    Och känner han att han inte vill gå utan henne så får han väl tacka nej till er inbjudan.
  • Ciccci
    MuBu skrev 2011-03-21 22:10:40 följande:
    Jag tycker att du ska göra som du känner. Det är faktiskt erat bröllop
    Vill du inte bjuda så tycker jag inte att du ska göra det.
    Och känner han att han inte vill gå utan henne så får han väl tacka nej till er inbjudan.
    Tror inte han tackar nej bara för att hon inte får komma med. Han förstår nog..
    O eftersom det är VÅRAN dag så anser jag att vi ska ju bestämma vilka vi vill ska vara där o fira tillsammans med oss..

Vill inte bjuda folk bara för att vi MÅSTE.. :)
  • BlackWIngedAngel
    Ciccci skrev 2011-03-21 09:45:18 följande:
    Ja jag menar det!!
    Men enligt vett o etikett så är det ju bara det namn som står på inbjudan som är välkomna, men alla kanske inte tänker så eller vet om det..
    Om jag velat att hon skulle komma så skulle jag väl skrivit XX + date eller nåt?
    Nej vilka problem man kan ha ibland!
    Fast enligt vett och etikett så ska även partners bjudas. (Om man nu ska vara petig med sådana saker.) Vad jag menar är bara att om ni bryter etikettreglerna med att inte bjuda in partners så får ni kanske också leva med att vissa gäster bryter samma etikettregler och frågar om de får lov att ta med någon som inte är utskriven i inbjudan.

Sedan får ni ju säga nej, om ni inte vill ha partners med, men frågan får ni kanske leva med.

Sedan tycker jag att det är en väldig skillnad på partner och date. Hade någon bjudit in mig med date så hade jag blivit irriterad. Som etablerat par räknas man inte som date längre. 
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 22:03:25 följande:
    Så du menar att du skulle bjuda en vän o hans/hennes pojk/flickvän som bott tillsammans i 1 vecka.. bara för att de BOR tillsammans?
    Ja, det tycker jag. Bor man tillsammans är man ett erkänt par och i min värld, alla som jag känner, är seriösa när de väljer att flytta ihop med någon. Jag och min sambo flyttade ihop inte ens 6 månader efter vi träffades första gången, men vi var ett väldigt seriöst par.

Jag tycker att man ska bjuda par som bor tillsammans, är förlovade, varit tillsammans en längre tid osv. när inbjudningarna skickas ut. JAG tycker alltså det. Det betyder inte att andra inte kan tycka annat.

Ni gör absolut som ni vill, vill ni inte att hon kommer, så bjud henne inte. Som jag sa tidigare, så har vi haft exakt dilemma med flickvänner och sambos till våra vänner som vi inte velat bjuda, men det hör till god ton att göra det. Dessutom vill vi inte döma våra vänners förhållanden och säga att "ni är inte ett seriöst par", för det vet ju faktiskt inte vi egentligen. Vi vill heller inte riskera att våra vänner inte ska vilja komma pga att deras flickvänner/sambos inte är bjudna.

Är man dock beredd på att ta det och man är säker på sin sak och vad som man själv tycker blir bäst, då ska man köra på det.
  • BlackWIngedAngel
    lovis80 skrev 2011-03-21 15:28:13 följande:

Känns lite Amerikanskt att man kan ta med en date till bröllop, kan det vara så han tänkte?

Fast det är ju inte en date utan en flickvän och flickvänner är ju inte särskilt "amerikanskt" att ta med sig.
Svar på tråden "objudna" gäster!!!!