• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 22:18:42 följande:
    Ja, det tycker jag. Bor man tillsammans är man ett erkänt par och i min värld, alla som jag känner, är seriösa när de väljer att flytta ihop med någon. Jag och min sambo flyttade ihop inte ens 6 månader efter vi träffades första gången, men vi var ett väldigt seriöst par.

Jag tycker att man ska bjuda par som bor tillsammans, är förlovade, varit tillsammans en längre tid osv. när inbjudningarna skickas ut. JAG tycker alltså det. Det betyder inte att andra inte kan tycka annat.

Ni gör absolut som ni vill, vill ni inte att hon kommer, så bjud henne inte. Som jag sa tidigare, så har vi haft exakt dilemma med flickvänner och sambos till våra vänner som vi inte velat bjuda, men det hör till god ton att göra det. Dessutom vill vi inte döma våra vänners förhållanden och säga att "ni är inte ett seriöst par", för det vet ju faktiskt inte vi egentligen. Vi vill heller inte riskera att våra vänner inte ska vilja komma pga att deras flickvänner/sambos inte är bjudna.

Är man dock beredd på att ta det och man är säker på sin sak och vad som man själv tycker blir bäst, då ska man köra på det.
    JAg förstår precis vad du menar...
    Detta dilemma kan hålla på i all evighet..
    Men är det så att han inte vill komma på vårt bröllop bara för att han inte får ta med sig sin sk flickvän så får han bli hemma. Jag får ingen huvudvärk pga det...
    Låter hemskt att säga, men så är det faktiskt..
    Såå nära vän att jag börjar gråta om han inte kommer, det är vi inte...

:)
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 22:27:35 följande:
    JAg förstår precis vad du menar...
    Detta dilemma kan hålla på i all evighet..
    Men är det så att han inte vill komma på vårt bröllop bara för att han inte får ta med sig sin sk flickvän så får han bli hemma. Jag får ingen huvudvärk pga det...
    Låter hemskt att säga, men så är det faktiskt..
    Såå nära vän att jag börjar gråta om han inte kommer, det är vi inte...

Det är ju skönt att du/ni kan känna så iaf :) Då är det ju betydligt enklare att säga att han ska lämna henne hemma :P

Jag tycker absolut att man ska göra som man vill på sin dag, men också att man ska vara medveten om vilka konsekvenser det ger.
    Vi har tex valt att ta kuvertavgift och jisses, vilket ståhej. Inte bland våra gäster, men andra.

Jag hoppas verkligen att det lösa sig på bästa sätt för er och att ni får en trevlig och underbar dag! :D
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-03-21 18:46:38 följande:

Ja kan förstå ditt resonemang, men hur kul är det egentligen att bjuda någon på SITT eget bröllop som man inte känner, aldrig träffat och troligtvis ALDRIG kommer träffa igen?

Jag tycker själv att det är "löjligt" att tacka nej till en nära väns bröllop bara för att flick/pojkvännen inte är bjuden.. Skulle vi bjuda ALLAS respektive, även sånna vi aldrig känt eller träffat så skulle hela bröllopet bli väääldigt dyrt..

Jag själv skulle aldrig tacka nej till min nära väns bröllop, även om min pojkvän/sambo inte är bjuden.. Vänner är vänner och jag förväntar mig inte att alla ska bjuda min pojkvän heller...

Är det bara er kärlek som är viktig?
  • Sebastiána
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 20:06:02 följande:
    Jag skulle ta fruktansvärt illa upp om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag faktiskt. Den enda gången jag tycker det är okej, är när det är grabbkväll eller en mer informell firmafest. Annars tycker att man bjuder båda i ett sammanboende par.
    Håller med! Sen kanske inte båda VILL gå. Det kanske bara är den som verkligen känner brudparet som kommer, men det är upp till paret att bestämma.
  • Sebastiána

Man får göra precis som man vill på sitt eget bröllop, men det man gör kan få konsekvenser. Om killen inte har något emot att bi bjuden själv är det ju ingen fara på taket.

• Mikina

Jag tycker du gör precis som DU OCH DIN M2B känner, inga artighetsinbjudningar eller annat om ni inte vill.
    Jag hade också tyckt det känts konstigt att bjuda någon man aldrig träffat, vem vet hon kanske är jättetrevlig och tillför massa energi, eller så tar hon energi istället. inte värt att chansa enligt mig.

Vi har tillsammans bestämt att vi inte ska ha någon på bröllopet som inte vill vara där för  våran skull, då det är våran dag. Inte många dagar i livet som är helt och hållet ens egna dag så vi ska försöka vara hårda på det för vår egen skull.

Är det en ny flickvän? kanske hinner ni träffa henne innan osa-datumet och åtminstone ge henne en chans och sedan besluta om det känns ok för er? Jag känner att om det bara är en "date" eller ett helt nytt förhållande så kan man låta henne stanna hemma, man måste inte ha med sig respektive på bröllop bara för att (och speciellt inte om det inte ens står "med respektive" på inbjudan).

i vilket fall som helst, stå på dig!

• Ciccci
    Sebastiána skrev 2011-03-21 22:55:36 följande:
    Är det bara er kärlek som är viktig?
    Är det inte därför man är där o firar vårt bröllop? För våran kärlek??
    Att VI har gift oss för att vi älskar varandra så innerligt, eller varför ställer man till bröllop? För att bjuda obekanta?

• Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 22:31:02 följande:
    Det är ju skönt att du/ni kan känna så iaf :) Då är det ju betydligt enklare att säga att han ska lämna henne hemma :P

Jag tycker absolut att man ska göra som man vill på sin dag, men också att man ska vara medveten om vilka konsekvenser det ger.
    Vi har tex valt att ta kuvertavgift och jisses, vilket ståhej. Inte bland våra gäster, men andra.

Jag hoppas verkligen att det lösa sig på bästa sätt för er och att ni får en trevlig och underbar dag! :D
    Varför tar ni kuvertavgift? Av någon specifik anledning? 
    Det tycker jag personligen är värre än att bjuda en helt främmande människa på ett bröllop..
  • TheD
    Ciccci skrev 2011-03-21 23:34:06 följande:
    Är det inte därför man är där o firar vårt bröllop? För våran kärlek??
    Att VI har gift oss för att vi älskar varandra så innerligt, eller varför ställer man till bröllop? För att bjuda obekanta?

Ville få hit en "tummen upp" men fanns ingen.... Så *TUMMEN UPP* Glad
  • Ciccci
    TheD skrev 2011-03-21 23:40:22 följande:
    Ville få hit en "tummen upp" men fanns ingen.... Så *TUMMEN UPP* Glad
    Tack!

Eller så kanske bara jag har missuppfattat hela grejen med bröllop...
    JAg trodde man bjuder till bröllop för att fira denna ljuvliga dag i kärlekens teckan, när man blir man och hustru, för att man älskar varann så innerligt...

Inte för att på skojs skull ställa till en fest för ALLA som man dessutom betalar dyra pengar för...

VI firar VÅR kärlek med VÅRA nära o kära den dagen vi gifter oss.
    Så JA: Vår kärlek den dagen ÄR VIKTIGAST!

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!