• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-03-21 23:34:06 följande:
    Är det inte därför man är där o firar vårt bröllop? För våran kärlek??
    Att VI har gift oss för att vi älskar varandra så innerligt, eller varför ställer man till bröllop? För att bjuda obekanta?

:)
    Den här killen och hans tjej kanske också älskar varandra innerligt.
  • Ciccci

Gud vad många kommentarer man fått!
    Man tackar för både de bra o dåliga...

Att göra en gästlista är ganska svår, och vi har kommit fram till att vi kommer inte bjuda henne.
    För vi känner att vi vill inte ha någon som vi:
    1. inte känner på mitt bröllop (vissst dom är ett "par")
    2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol.
    3. VI har valt att dra gränsen till gästlistan till NÄRA & KÄRA! (vet låter konstigt egentligen)
    4. Kommer ha sååå tråkigt (men vad vet jag) eftersom hon inte känner nån och många av våra vänner tycker absolut inte om henne (de som träffat henne)
    5. deras förhållande är ibland mycket ostabilt och de har en tendens till att bråka väldigt ofta.

Listan kan egentligen göras lång, men för att korta ner den lite..

Men VI har valt att göra så här, och andra skulle säkert göra annorlunda.
    Precis som med Kuvertavgift, vissa tar betalt för att folk ska komma på ens bröllop medan andra BJUDER!
    Vi begränsade gästlistan, men bjuder på allt!
    Vissa tar betalt o bjuder ALLA!

:)

Godmorgon förresten! ^_^

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-21 23:36:12 följande:
    Varför tar ni kuvertavgift? Av någon specifik anledning? 
    Det tycker jag personligen är värre än att bjuda en helt främmande människa på ett bröllop..
    Ja, om du nu verkligen måste veta, så har vi haft oturen att få en hjärtsjuk dotter och alla svängar på sjukhus runt Sverige osv har slukat en hel massa pengar för oss. Pengar vi självklart hellre hade spenderat på något roligt, men ibland kan man inte välja.

Sen råkar det vara så att vi har stor släkt och gärna vill fira med alla som vill vara där. Att ta kuvertavgift är ingen stor grej för oss, i vår familj och bekantskapskrets.

För att alla som vill vara med oss fira, ska kunna få vara det, så blir kuvertavgift den enda lösningen. Alla tycker det är en bra lösning och vi slipper då ta lån för bröllopet.
  • BlackWIngedAngel
    Ciccci skrev 2011-03-22 13:05:23 följande:
    Gud vad många kommentarer man fått!
    Man tackar för både de bra o dåliga...

Att göra en gästlista är ganska svår, och vi har kommit fram till att vi kommer inte bjuda henne.
    För vi känner att vi vill inte ha någon som vi:

2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol.
    Är eran kompis flickvän minderårig?
    (Jag vet förstås inte hur gammal du är, men i och med att alkohol var en fråga, så antar jag att flickvännen moåste vara jätteung! Eller?) 
  • Pinkgrape
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-23 19:22:32 följande:
    Är eran kompis flickvän minderårig?
    (Jag vet förstås inte hur gammal du är, men i och med att alkohol var en fråga, så antar jag att flickvännen moåste vara jätteung! Eller?) 
    Hon är 18år tror jag, tycker att jag läst det. Då är man ju faktiskt vuxen och bör räknas som en, tycker jag.
  • TheD
    Pinkgrape skrev 2011-03-23 19:59:41 följande:
    Hon är 18år tror jag, tycker att jag läst det. Då är man ju faktiskt vuxen och bör räknas som en, tycker jag.
    Om hon är 18 så går hon som vuxen i mina ögon.
  • Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-23 20:02:47 följande:
    Om hon är 18 så går hon som vuxen i mina ögon.
    Tycker samma här. Just därför tycker jag inte att argumentet "2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol." håller riktigt. Hon har all rätt att dricka alkohol om hon är 18år.

Med det säger jag inte att du/ni Ciccci måste bjuda henne, men just det var ett lite konstigt argument tycker jag.
  • BlackWIngedAngel
    Pinkgrape skrev 2011-03-23 20:06:17 följande:
    Tycker samma här. Just därför tycker jag inte att argumentet "2. är 10 år yngre än mig själv och på en fest som det faktiskt finns alkohol." håller riktigt. Hon har all rätt att dricka alkohol om hon är 18år.
    Jag ska erkänna att jag inte kan lagstiftningen helt hundra, men jag är ändå rätt säker på att hon inte har all rätt att dricka alkohol. Om festen hålls i en lokal med utskänkningstillstånd så har de ju rätt att sälja henne alkoholhaltiga drycker, men om man själv tar med alkohol så är det mig veteligen, 20 årsgräns på att bjuda på starka alkoholdrycker.

Men personen är fortfarande myndig och således vuxen i mina ögon också. Jag tycker därmed att det argumentet faller på att personen borde vara vuxen nog att delta och helt förbjuden att dricka alkoholhaltiga drycker är hon ju inte. Och har festlokalen utskänkningstillstånd så ska det ju absolut inte vara några problem.
  • majflicka
    annicka skrev 2011-03-22 09:39:09 följande:
    Jag tycker, som flera tidigare skrivit, att brudparet väljer själva vilka de vill bjuda. Men om brudparet väljer att bryta mot etikettreglerna så får de nog ta att gästerna kanske också gör det.

Bjud de ni vill, men var beredda på ett "tack men nej tack" om inte ni bjuder respektive. Be gästerna betala kuvertavgift, men var beredda på att vissa kan tacka nej om de inte gillar det. osv.

Det är er dag - gör som ni vill!
    Jag håller med ovanstående kommentar: Brudparet ska göra precis de vill, det är deras dag! Man får dock som sagt vara förberedd på att en del inte kommer om de får reda på att deras resp inte är bjuden för att brudparet behöver hålla nere antalet inbjudningar, t ex hade jag i den situationen valt att inte komma.
  • soffia

Jag har väll igentligen oxå en person i våran vänskapskrets, en flickvän till min m2bs bästa vänner, som jag gärna skulle välja bort, men det gör jag inte för jag tycker det är lite taskigt mot honom, dom är ju ett par trots allt och dom har varit det ett bra tag.
    Hade det dock dykt upp en ny flickvän när alla inbjudningarna redan var skickade så hade jag sagt nej helt klart, då är ju redan listan färdigt och bordsplaceringen förmodligen påbörjad....Dessutom är det, iaf i vårat fall, yttligare 1200:- att lägga på en extra person som inte ens var på tapeten från början.

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!