• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Kär
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-09 01:17:09 följande:
    Nej, det är faktiskt fel.
    Nu har jag kollat upp det här och en krog med serveringstillstånd får lov att servera 18-åringar alkohol. (Vilket nog de flesta visste om.)

Generellt sett är det inte tillåtet att bjuda någon på alkohol på sin fest om personen ifråga inte har fyllt 20. Undantag råder dock kring "en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. "

En 18-åring får alltså inte bjudas på alkohol under själva festen, men kan få dricka lite vin till maten.
    Jag ber om ursäkt jag skrev faktiskt fel! Jag har ju varit 18 själv så jag vet att man får handla på krogen och men inte på bolaget! På fest får man visst bjuda! Du får dock inte köpa ut! SÅ är det!
  • BlackWIngedAngel
    Kär skrev 2011-04-09 13:58:26 följande:
    Jag ber om ursäkt jag skrev faktiskt fel! Jag har ju varit 18 själv så jag vet att man får handla på krogen och men inte på bolaget! På fest får man visst bjuda! Du får dock inte köpa ut! SÅ är det!
    "Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år."

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt."

Så nej, du får inte bjuda en 18-åring på alkohol hursomhelst på en fest. Det är en mindre mängd som gäller, man ska äta på plats och det ska vara under ordnade förhållanden. Att bjuda en 18-åring på alkohol lika obegränsat som för en 20-åring kan knappast räknas som varken en mindre mängd eller ordnade förhållanden.
  • Kär
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-09 14:08:13 följande:
    "Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år."

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt."

Så nej, du får inte bjuda en 18-åring på alkohol hursomhelst på en fest. Det är en mindre mängd som gäller, man ska äta på plats och det ska vara under ordnade förhållanden. Att bjuda en 18-åring på alkohol lika obegränsat som för en 20-åring kan knappast räknas som varken en mindre mängd eller ordnade förhållanden.
    Jamen precis! Exakt!
  • På rosa moln

Jag har inte läst igenom tråden så nu upprepar jag säkert sådant som andra har sagt, men men... I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart att ens gäster får ta med sig sin pojk- eller flickvän på ens bröllop och vill man inte ha den sistnämnda där så får man låta bli att bjuda den förstnämnda också. Nu pratar jag om seriösa förhållanden - jag förstår om någon inte vill lägga pengar på en person som ens släkting/vän har varit på bio med en gång, men om det rör sig sig om någon som h*n ser som en seriös pojk-/flickvän här och nu (även om de kanske inte har varit ihop särskilt länge eller om brudparet har träffat vederbörande) så tycker jag att det är självklart att bjuda båda i paret.

Det enda undantaget jag kan tänka mig är om det handlar om en person som på på grund av alkohol eller av andra skäl inte kan uppföra sig och som man med stor sannolikhet vet kommer att göra bort sig. Då får man såklart förklara det för sin gäst (som ju borde vara medveten om detta själv) på ett snyggt sätt och samtidigt vara medveten om att denna kanske inte har lust att dyka upp på egen hand. 

Annars så ser jag inga skäl till att inte bjuda någons andra hälft. Om inte ni har träffat hans flickvän än så är det väl ett utmärkt tillfälle att göra det då eller kanske att ni har möjlighet att hinna göra det innan bröllopet? 

Sedan så tycker jag visserligen att det var märkligt av er gäst att uttrycka sig som han gjorde, istället för att ta det för givet att hans flickvän skulle få följa med så borde han såklart ha frågat dig/er det först. 

Skulle du tycka att det vore okej att bli bjuden på ett bröllop eller liknande utan att din pojkvän var medbjuden? 

Men det är ju bara min åsikt, alla gör ju självklart som de vill - men då får man ju också räkna med att vissa kanske inte har lust att komma och ställa sig frågan om man hellre ser att en person kommer tillsammans med sin andra hälft eller inte kommer alls.  

• På rosa moln
    Oniq skrev 2011-03-21 09:42:36 följande:
    "Kul för honom att bli insläpad i familjen på kusinens bröllop bland en massa folk som han absolut inte känner."

Min pojkvän följde med på min pappas 50-årsfest när vi hade varit tillsammans i en månad och på en väns 30-årsfest när vi hade varit tillsammans i det dubbla utan att känna en människa där och nu planerar vi bröllop så sådana saker kan gå bra de med ;)
  • MissNina

men va de tillsammans när inbjudan skickades ut? Bodde de tillsamans när inbjudan skickades? Jag tycker helt ärligt att du får kliva ut ur bekvämlighetszonen och säga som det är...
    Jag själv har detta dilemma vars detta gäller min brors fästmö, men HON är INTE bjuden.
    Hon är elak och har förolämpat mig och min familj så hon får inte komma.
    Och hon vet detta, men hon trodde att hon skull få komma. Jag skiter i ettiket grejen för detta är vår dag och ingen annans! punkt slut

• TheD
    MissNina skrev 2011-04-10 22:17:49 följande:
    men va de tillsammans när inbjudan skickades ut? Bodde de tillsamans när inbjudan skickades? Jag tycker helt ärligt att du får kliva ut ur bekvämlighetszonen och säga som det är...
    Jag själv har detta dilemma vars detta gäller min brors fästmö, men HON är INTE bjuden.
    Hon är elak och har förolämpat mig och min familj så hon får inte komma.
    Och hon vet detta, men hon trodde att hon skull få komma. Jag skiter i ettiket grejen för detta är vår dag och ingen annans! punkt slut
    Just go for it girl!!!!!!
  • knyttan
    Sunday skrev 2011-03-24 18:28:46 följande:
    Jag förstår inte varför du frågar hur du ska göra, du har ju redan bestämt dig. Du måste uppenbarligen ha någonting emot den här unga tjejen, hur du nu kan ha det för du påstår ju att du knappt har träffat henne. För annars är det bara en socialt missanpassad person utan något som helst sunt förnuft som skulle göra en sådan här sak, att bara bjuda den ena personen i ett par. Jag vet inte vad ni har för konstiga relationer men är man ett par så är man i sådana här sammanhang ett.

Att du för övrigt vill få det att låta som om du är någon övermyndig kvinna, gammal nog att vara tjejens mamma och tycka att hon inte är gammal nog att dricka alkohol trots att hon är över 18, får dig bara att låta barnsligt och patetisk. 
    Jamen precis. Okej, jag har diskuterat mig blå över detta i flera andra trådar, men ursäkta och hallå? Hur kan man gå på och orera om att andra inte uppfattar ettikett (att bara den vars namn på inbjudan faktiskt är inbjuden) när man själv är ännu tölpigare och inte bjuder in ett par som dessutom bor tillsammans...
    Han har agerat helt korrekt, (och du har gjort fel) för han kan faktiskt förvänta sig att hans flickvän är bjuden, men eftersom hon inte stod i inbjudan så har han frågat. Och du är upprörd över det?? Och sen tar du till några svepskäl om att hon är för "ung" för att komma... Jag har bara en sak o säga, och det är att man ska inte kasta sten när man sitter i glashus...

Näe shit pommes frittes vad allt detta MIN och VÅRAN och JAG JAG JAG här på BT står mig upp i halsen....
  • NeutronStar
    Ciccci skrev 2011-03-21 22:02:30 följande:
    Oj vad många åsikter o synpunkter man har fått!

JAg tackar ju självklart för alla synpunkter o åsikter folk har skrivit, men gud ibland känns det som man blir påhoppad! =)

Jag & min sambo har iaf bestämt att flickvännen i fråga INTE kommer bli bjuden. Eftersom vi anser att vi vill egentligen inte ha något med henne att göra på vårt bröllop, pga av hennes låga ålder samt att vi egentliten inte kommer ha något med henne att göra i framtiden, om man kan säga så.
    Jag vet det låter hemskt.
    Men det är VÅRT val och vi står för det...

Vår vän kommer förstå.. =)

Det skulle vara en annan sak om dom skulle ha bott tillsammans i flera herrans år, vara förlovade eller varit tillsammans i flera år.. Men nu pratar vi om ett par som varit tillsammans kanske 4-5 månader..

Men men... Vi har gjort vårt val, men får se vad som händer efter det här.. :P

Blir väl påhoppad ute på stan av alla BT- medlemmar som HATAR folk som bara bjuder ena i ett "förhållande"...

:)
    Tycker inte det är fel att bara bjuda ena halvan av ett par, tycker däremot det är fel att inte bjuda flickvännen av de anledningar du tar upp. Intressant också att du påverkar att de inte är ett "tillräckligt" etablerat par efter 4-5 månader när du tidigare skrivit att du och din m2b var gravida efter ungefär samma tid. Vad är det som säger att deras förhållande inte kan vara lika seriöst trots att de inte har planer på att skaffa barn än?
    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • nippja

Man väljer såklart själv vem man bjuder/inte bjuder, men jag tycker det är en fin gest att bjuda in flick/pojkvännen. Det blir lätt missförstånd om man bjuder A´s flickvän men inte B´s flickvän. Även om det är ett nytt förhållande och man inte har träffat flickvännen, så visar man genom inbjudan att man är intresserad av att lära känna (inte lära känna) denna person som är en viktig del av A eller B´s liv. Skickar man dessutom ut inbjudan i god tid hinner det ju hända vad som helst innan bröllopet. Kanske det par som bara sällskapat någon vecka vid bröllopet redan bor ihop och väntar barn.

Hur vet du att ni inte kommer att ha något att göra med henne i framtiden? Jag har svårt att föreställa mej hur man kan vara utan att ha något att göra med en (god) väns flickvän. (Jag antar att det är fråga om en god vän, eftersom denne blir bjuden.)

Ifall dessa två gifter sej någon dag - förväntar ni er då att bli bjudna?

• Cammee
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-09 14:08:13 följande:

Bryr sig verkligen folk om sånt här?
    Den som vill och får dricka av sina föräldrar får gärna göra det på mitt bröllop. Jag hade själv inte velat sitta nykter om jag var på fest eller bröllop när jag var yngre. Från jag var 15 och uppåt började jag dricka på släktfester och liknande, samma för alla andra i min släkt ungefär. Typiskt om polisen skulle komma över, då är det inte lika bra, men vem orkar bry sig :S
  • BlackWIngedAngel
    Kär skrev 2011-04-10 20:53:02 följande:
    Jamen precis! Exakt!
    *skratt* Om du är helt med på det, så har vi menat samma sak hela tiden och bara skrivit om varandra. Nåväl, sådant händer.
    Cammee skrev 2011-04-11 11:26:51 följande:
    Bryr sig verkligen folk om sånt här?
    Den som vill och får dricka av sina föräldrar får gärna göra det på mitt bröllop. Jag hade själv inte velat sitta nykter om jag var på fest eller bröllop när jag var yngre. Från jag var 15 och uppåt började jag dricka på släktfester och liknande, samma för alla andra i min släkt ungefär. Typiskt om polisen skulle komma över, då är det inte lika bra, men vem orkar bry sig :S
    Självklart finns det folk som bryr sig om "sånt här"? Jag tycker alltid att det är viktigt att veta vilka lagar och regler som gäller. Vem som väljer att bryta mot dem och inte är inget jag jagar. Bara att man ska vara medveten om vad som gäller.

• BlackWIngedAngel
    nippja skrev 2011-04-11 09:13:05 följande:
    Hur vet du att ni inte kommer att ha något att göra med henne i framtiden? Jag har svårt att föreställa mej hur man kan vara utan att ha något att göra med en (god) väns flickvän. (Jag antar att det är fråga om en god vän, eftersom denne blir bjuden.)
    Det här undrar jag också över. Varför tror ni inte att ni kommer träffa henne framöver?
  • Bettina

Jag har barn som är nitton när vi gifter oss och kommer faktiskt bjuda på alkohol.
    Dels för att vi är på samma fest och att det är ett slutet sällskap.

Vi har som regel hemma hos oss att från det de är 18 år får de dricka hemma i vårt sällskap om de inte sedan drar vidare ut.
    Vill inte vara med att de "fyller på hemma" för att sedan bli ännu fullare på krogen.

Detta har jag kollat upp genom att ringa polisen och fråga, så det är lagligt.

• Kär

Haha! Spännande det kan bli men ja vi har ju menat samma

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!