• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Ciccci

men även att våra nära o kära vill vara med o fira det.. :P

• In Wonderland

Jag måste säga att jag tycker att ni gör helt rätt! Om ni inte vill ha henne där så ska ni inte bjuda henne. Det är så mycket regler hit och dit om hur det ska vara att man ibland glömmer bort vad som egentligen är viktigt! Det här är ER stora dag och den ska ni fira med era nära och kära.

Visst jag är helt övertygad om att man kan kan hitta mannen/kvinnan i liv på 4 månader...på en dag också. Men 4 månader är trots allt inte så lång tid och det är ganska ovanligt att par flyttar ihop så tidigt i ett förhållande. Därför tycker jag inte att det är konstigt om ni väljer att inte bjuda henne. Speciellt inte då det är andra pojk/flickvänner som inte kommer. Hade varit annorlunda om de varit ihop ett år!

• my heart

vilken grej de vart!!!

Gör som du känner tejen!!!

• AnnaoDennis

Har bara läst Ts.
    Men jag tycker nog att man bjuder paren, varför kan inte hon få följa med. Jag tycker att det är taskigt och jag själv hade inte gått på ett bröllop om inte vi båda fick gå.

• Lilique
    AnnaoDennis skrev 2011-03-22 07:49:07 följande:
    Har bara läst Ts.
    Men jag tycker nog att man bjuder paren, varför kan inte hon få följa med. Jag tycker att det är taskigt och jag själv hade inte gått på ett bröllop om inte vi båda fick gå.
    Jag skulle inte kalla det taskigt. Ibland är det en nödvändig prioritering. Visst, par som bott tillsammans sedan år tillbaka anser jag naturligtvis vara en självklarhet att man bjuder tillsammans, men ibland måste man välja bort relativt nya partners, oberoende av deras levnadssituation. Det kan ju vara en kostnadsfråga också. Exempel, jag har två kusiner men en tight budget. Så antingen bjuder jag EN kusin och dennes respektive och får välja bort den andra kusinen. Eller så bjuder jag båda, men utan deras respektive, även om de har varit tillsammans i ett halvår eller mer, var ni nu väljer att dra den generella gränsen.

Men å andra sidan så skulle jag inte bjuda en partner till någon om jag vet att jag eller min M2B inte går ihop med denne heller, oavsett de varit tillsammans 1 vecka eller 1 år. Om då vännen vi velat bjuda inte känner att h*n vill komma pga av detta, då är det jättetråkigt, men på vår dag ska inte vi behöva känna oss obekväma på något sätt pga av dennes närvaro.

Nej, etiketts-"regler" är riktlinjer, inte lagar. I slutänden gör man som man vill, oavsett det är bröllop, bal eller grillfest. =D
  • annicka

Jag tycker, som flera tidigare skrivit, att brudparet väljer själva vilka de vill bjuda. Men om brudparet väljer att bryta mot etikettreglerna så får de nog ta att gästerna kanske också gör det.

Bjud de ni vill, men var beredda på ett "tack men nej tack" om inte ni bjuder respektive. Be gästerna betala kuvertavgift, men var beredda på att vissa kan tacka nej om de inte gillar det. osv.

Det är er dag - gör som ni vill!

• Diamanten90

En bekant till mig meddleade att hon tar med en avec, men hon frågade nog om det var okej också. Jag hade inga problem med det. Tycker att brudparet absolut ska få välja vem som får komma på bräöllopet. Det är ju ER dag!:)

• 120530

Jag tycker man bjuder båda i ett par, förutsatt att de har varit ihop så länge att man vet om att de är tillsammans när man skickar ut inbjudan. Träffas man efter det hade jag inte ändrat gästlistan. Jag hade inte heller bjudit någon jag aldrig träffat, det hade känns väldigt konstigt att presentera sig på sitt eget bröllop!

• lovis80
    Ciccci skrev 2011-03-21 09:28:50 följande:
    Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
    Jag tycker absoluta att ni ska göra som ni själva känner för på er dag men eftersom du frågade vad vi tycker så kommer du självklart få olika svar och åsikter på din fråga.

Man bör dock vara inställd på att om man endast bjuder den ena partnen KAN detta uppfattas som mycket stötande och sårande för både den objudna och den bjudna som inte får ta med sin respektive även om inte du skulle tycka detsamma i en liknande situation.

Sen är det alltid en balansgång vilka man ska bjuda och inte, de flesta kan ju inte bjuda alla de känner av rent ekonomiska skäl.

Lycka till med allt och hoppas ni får en underbar dag.
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-03-21 23:34:06 följande:
    Är det inte därför man är där o firar vårt bröllop? För våran kärlek??
    Att VI har gift oss för att vi älskar varandra så innerligt, eller varför ställer man till bröllop? För att bjuda obekanta?

:)
    Jovist, men samtidigt ska man väl inte dissa gästernas kärlek.

Som sagt, man får göra PRECIS som man vill. Det enda man ska tänka på är vilka konsekvenser det får. Om den här killen inte har något emot att hans tjej inte blir bjuden får det kanske inte några konsekvenser. I andra fall kan man förlora en vän. Jag skulle ta illa upp om inte jag blev medbjuden. Vi är ju definitivt ett etablerat par. Om vi precis träffats eller bara varit tillsammans några månader hade jag absolut inte tagit illa upp däremot. Det brukar räknas som etablerat när man bor ihop, men om man bara bor ihop på grund av lägenhetsbrist och inte hade gjort det annars kanske inte förhållandet är etablerat ändå.

Och om någon av mina vänner inte bjöd min sambo också skulle jag tvivla på att vi var så bra vänner som jag trodde och avveckla vänskapen.
Svar på tråden "objudna" gäster!!!!