• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Ciccci
    PremiumDark skrev 2011-03-21 18:13:29 följande:
    Jag hade inte gått på ett bröllop var min partner inte hade blivit bjuden.
    Jag anser att har folk en partner, så bör även partnern bjudas på bröllopet.
    Om de som i TS fall även bor ihop så känns det självklart att man bjuder båda.

Ja kan förstå ditt resonemang, men hur kul är det egentligen att bjuda någon på SITT eget bröllop som man inte känner, aldrig träffat och troligtvis ALDRIG kommer träffa igen?

Jag tycker själv att det är "löjligt" att tacka nej till en nära väns bröllop bara för att flick/pojkvännen inte är bjuden.. Skulle vi bjuda ALLAS respektive, även sånna vi aldrig känt eller träffat så skulle hela bröllopet bli väääldigt dyrt..

Jag själv skulle aldrig tacka nej till min nära väns bröllop, även om min pojkvän/sambo inte är bjuden.. Vänner är vänner och jag förväntar mig inte att alla ska bjuda min pojkvän heller...

• Pinkgrape

Bor dom två tillsammans, så bjuder man båda! Punkt slut!, tycker jag.

Hade jag blivit inbjuden och inte min sambo, så hade jag absolut inte gått och jag hade nog dessutom blivit lite purken på mina vänner som inte bjöd in min sambo.

Bor man inte tillsammans, som jag tidigare trodde fallet var, så är det en annan sak. Då tycker jag inte att man nödvändigtvis behöver bjuda partnern. Beroende på.

Par som bor tillsammans, bjuder man tillsammans.

• TheD

Många trådar har det varit om detta.

Om det är endast hans namn på inbjudan, ja då är det BARA han som är bjuden! Vi har inte bjudit flickvänner då vi ej vet vilka dem är, knappt namn och sen spelar ekonomi in i det hela också.

Man bjuder dem man vill och i vissa fall kan det finnas jobbiga "måsten".... :p.

• Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-21 19:57:01 följande:
    Många trådar har det varit om detta.

Om det är endast hans namn på inbjudan, ja då är det BARA han som är bjuden! Vi har inte bjudit flickvänner då vi ej vet vilka dem är, knappt namn och sen spelar ekonomi in i det hela också.

Man bjuder dem man vill och i vissa fall kan det finnas jobbiga "måsten".... :p.
    Men i detta fallet bor dom ju tillsammans, du tycker inte att det är lite ofint att inte bjuda in henne då?
  • lovis80

Jag håller med pinkgrape, man bjuder båda om de har ett så stadigt förhållande så de bor tillsammans.

• TheD
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 20:00:43 följande:
    Men i detta fallet bor dom ju tillsammans, du tycker inte att det är lite ofint att inte bjuda in henne då?
    Jag förstod inte att dem bor tillsammans. Nja, alltså. Jag tycker inte det är ofint. Har dessa personer varit ett par i 10 år ja men annars vette 17. Om min fästamn skulle bli bjuden på ett bröllopoch inte jag så skulle jag knappast börja gnälla. Brudparet har då bestämt det så..så varför ska man förstora det?
  • Pinkgrape

Jag skulle ta fruktansvärt illa upp om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag faktiskt. Den enda gången jag tycker det är okej, är när det är grabbkväll eller en mer informell firmafest. Annars tycker att man bjuder båda i ett sammanboende par.

• ClaraH
    PremiumDark skrev 2011-03-21 18:13:29 följande:
    Jag hade inte gått på ett bröllop var min partner inte hade blivit bjuden.
    Jag anser att har folk en partner, så bör även partnern bjudas på bröllopet.
    Om de som i TS fall även bor ihop så känns det självklart att man bjuder båda.
    Jag har gått själv på bröllop men nu skulle jag aldrig göra det. Jag tror inte min sambo skulle gå själv heller, Vårt förhållande kändes etablerat efter ca 1 månad men eftersom vi bodde i olika städer över fyra år så kanske andra inte tyckte att det var det. Hur som helst skulle det varit sårande om man inte blivit bjuden. Vi bjuder alla respektive vi känner till och skulle det tillkomma någon flick- eller pojkvän efter inbjudningarna gått ut är de välkomna om vi får reda på det. Men vi har lediga platser, vi har bjudit 87 och lokalen rymmer 150. Annars kanske vi inte hade gjort så.
  • MuBu
    Pinkgrape skrev 2011-03-21 20:06:02 följande:
    Jag skulle ta fruktansvärt illa upp om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag faktiskt. Den enda gången jag tycker det är okej, är när det är grabbkväll eller en mer informell firmafest. Annars tycker att man bjuder båda i ett sammanboende par.
    Jag håller fullständigt med.
    När min barndomsvän gifte sig så blev BARA jag bjuden. Konstigt tyckte jag eftersom hon vet att jag och min sambo levt tillsammans i 5 år vid den tidpunkten.
    Dom gifte sig dessutom 45 mil bort och jag kände inte för att för att resa så lång väg helt själv.
    Så jag tackade faktiskt nej till bröllopet men skickade ett grattistelegram till bröllopet.
  • impegno di nozze

Du TS vill uppenbarligen inte att den här tjejen ska komma. Så jag tycker att du struntar i kommentarerna här och gör som NI vill! Vanligtvis brukar ju brudparets vilja förespråkas ganska hårt här på forumet..:)

Till den fråga som du faktiskt ställde..
    Jag tror att vissa, speciellt de som är yngre och som inte är i närheten av att tänka på bröllop för egen del, inte förstår vilken karusell det är och vilka kostnader det medför. Inte heller de känslomässiga aspekterna. Om ni lägger fram ert beslut på ett konstruktivt vis och verkligen förklarar hur ni tänkt, men också att ni är bestämda på den här punkten, så tror jag er vän bör förstå och inte ta illa upp. Men gör det så snart som möjligt!
    Lycka till! 

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!