• Ciccci

"objudna" gäster!!!!

Herregud!
    Vad gör man åt "objudna" gäster?
    Pratade men en kompis till min m2b igår på msn och vi började skriva om bröllopet och så skrev han:
    "Ja, jag tar väl med min flickvän"...

Tyst som en mus blev jag...
    Hon är ju inte bjuden..
    Det stod enbart HANS namn på inbjudan!
    Vad gör man..??
    Jag låtsades som om jag fick superbråttom att lägga vår dotter, så jag skulle slippa skriva nåt på den kommentaren...
    Men vad gör man???
    Kanske jag ska be m2b säga nåt?
    Eller kanske man säger det sen när inbjudan har skickats ut och man ska svara på om man kommer eller ej...??
    JAG VET INTE!!
    Gud va svårt...

Men jag vet iaf, att jag vill egentligen inte ha henne till vårt bröllop, alltså HANS flickvän..
    Jag känner henne inte och vet faktiskt inte vem det är...
    Men sen är jag för snäll ibland och säger inget...

Vilka I-lands problem man har alltså....

Vad tycker ni???
    Hur ska jag göra???
  • Svar på tråden "objudna" gäster!!!!
  • Sunday

Jag förstår inte varför du frågar hur du ska göra, du har ju redan bestämt dig. Du måste uppenbarligen ha någonting emot den här unga tjejen, hur du nu kan ha det för du påstår ju att du knappt har träffat henne. För annars är det bara en socialt missanpassad person utan något som helst sunt förnuft som skulle göra en sådan här sak, att bara bjuda den ena personen i ett par. Jag vet inte vad ni har för konstiga relationer men är man ett par så är man i sådana här sammanhang ett.

Att du för övrigt vill få det att låta som om du är någon övermyndig kvinna, gammal nog att vara tjejens mamma och tycka att hon inte är gammal nog att dricka alkohol trots att hon är över 18, får dig bara att låta barnsligt och patetisk. 

• Millemoj
    Sunday skrev 2011-03-24 18:28:46 följande:
    Jag förstår inte varför du frågar hur du ska göra, du har ju redan bestämt dig. Du måste uppenbarligen ha någonting emot den här unga tjejen, hur du nu kan ha det för du påstår ju att du knappt har träffat henne. För annars är det bara en socialt missanpassad person utan något som helst sunt förnuft som skulle göra en sådan här sak, att bara bjuda den ena personen i ett par. Jag vet inte vad ni har för konstiga relationer men är man ett par så är man i sådana här sammanhang ett.

Att du för övrigt vill få det att låta som om du är någon övermyndig kvinna, gammal nog att vara tjejens mamma och tycka att hon inte är gammal nog att dricka alkohol trots att hon är över 18, får dig bara att låta barnsligt och patetisk. 
    Det var hårda ord!! Jag förstår inte varför vissa brudar här inne har ett sådant behov av att trycka ner varandra och vara direkt elaka...

TS - Jag förstår ditt dilemma och hur du reagerar och därefter agerar genom att inte bjuda med flickvännen. Däremot är vissa av dina argument inte särskilt starka (enligt mig). Åldern, tiden man varit ett par osv tycker jag inte är väsentlig. Enligt mig är man ett par när man själv ser sig som ett par. Och jag tillhör en av dem som tycker att man alltid bjuder personer i ett förhållande tillsammans med sin partner.

Jag och min blivande har inte träffat en flickvän som bjudits med till vårt bröllop men resonerar som så att hon är en del av vår gästs liv och därmed är även hon en given gäst hos oss. Paret ifråga bor 65 mil från oss och därför har vi inte träffat tjejen, men vi ser vårt bröllop som ett ypperligt tillfälle att träffa/lära känna henne.
  • BlackWIngedAngel
    Sunday skrev 2011-03-24 18:28:46 följande:
    Jag förstår inte varför du frågar hur du ska göra, du har ju redan bestämt dig. 
    Fast TS:s fråga verkar ju snarare handla om hur h*n bör meddela att flickvännen inte är medbjuden. Inte om flickvännen ska bjudas med eller inte. 
  • Kär
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-24 01:34:59 följande:
    Jag ska erkänna att jag inte kan lagstiftningen helt hundra, men jag är ändå rätt säker på att hon inte har all rätt att dricka alkohol. Om festen hålls i en lokal med utskänkningstillstånd så har de ju rätt att sälja henne alkoholhaltiga drycker, men om man själv tar med alkohol så är det mig veteligen, 20 årsgräns på att bjuda på starka alkoholdrycker.

Men personen är fortfarande myndig och således vuxen i mina ögon också. Jag tycker därmed att det argumentet faller på att personen borde vara vuxen nog att delta och helt förbjuden att dricka alkoholhaltiga drycker är hon ju inte. Och har festlokalen utskänkningstillstånd så ska det ju absolut inte vara några problem.
    Hon får dricka alkohol som 18 åring! Det är ute på krogen OCH systembolaget 20 års gränsen gäller...
  • TheD
    Kär skrev 2011-04-08 21:40:09 följande:
    Hon får dricka alkohol som 18 åring! Det är ute på krogen OCH systembolaget 20 års gränsen gäller...
    Vissa ställen har 18... ;)
  • Kär
    Ciccci skrev 2011-03-21 18:46:38 följande:

Ja kan förstå ditt resonemang, men hur kul är det egentligen att bjuda någon på SITT eget bröllop som man inte känner, aldrig träffat och troligtvis ALDRIG kommer träffa igen?

Jag tycker själv att det är "löjligt" att tacka nej till en nära väns bröllop bara för att flick/pojkvännen inte är bjuden.. Skulle vi bjuda ALLAS respektive, även sånna vi aldrig känt eller träffat så skulle hela bröllopet bli väääldigt dyrt..

Jag själv skulle aldrig tacka nej till min nära väns bröllop, även om min pojkvän/sambo inte är bjuden.. Vänner är vänner och jag förväntar mig inte att alla ska bjuda min pojkvän heller...

Jag hade inte gått men det är ju upp till var och en!
    Jag tycker det är oförskämt att bara bjuda den ena och inte den andra när de bor ihop! Men det är ju jag det. Du har ju redan bestämt dig så kör på det! Det mår ju ni bäst av! Det är väl huvudsaken! Lycka till!
  • Sebastiána
    Kär skrev 2011-04-08 21:50:16 följande:
    Jag hade inte gått men det är ju upp till var och en!
    Jag tycker det är oförskämt att bara bjuda den ena och inte den andra när de bor ihop! Men det är ju jag det. Du har ju redan bestämt dig så kör på det! Det mår ju ni bäst av! Det är väl huvudsaken! Lycka till!
    Håller med!
  • BlackWIngedAngel
    Kär skrev 2011-04-08 21:40:09 följande:
    Nej, det är faktiskt fel.
    Nu har jag kollat upp det här och en krog med serveringstillstånd får lov att servera 18-åringar alkohol. (Vilket nog de flesta visste om.)

Generellt sett är det inte tillåtet att bjuda någon på alkohol på sin fest om personen ifråga inte har fyllt 20. Undantag råder dock kring "en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. "

En 18-åring får alltså inte bjudas på alkohol under själva festen, men kan få dricka lite vin till maten.

• Sackhina

Vi har några sådär halvbra vänner, me respelitve som man inte tål. Vår lösning på det var att de inte blev bjudna alls! Nånstans måste man ju banta gästlistan och så blev det för oss!
    Har förstått det som att det är ett grovt etikrttsbrptt att inte bjuda båda i en relation, så vi bjöd alla respektive...

• Oniq

Fick precis en väldigt trevlig 'objuden' gäst då min lillebror förälskat sig för första gången!

Svar på tråden "objudna" gäster!!!!