• lilja

Hur mycket lägger ni på er ring?

För kul bara, hur mycket kommer ni lägga på er/era ringar?

Vi kör på ring till mig och den hamnar nog på 10'000-15'000.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni på er ring?
  • Lommila1

som ngn har ovan sa så verkar det vara skillnad på vilken ring man satsar mest på.
    I min värld ( må så vara en inskränkt värld, med frikyrkliga inslag där man inte är förlovand mer än 1 år..) så har förlovningsringen alltid varit en enkel ring.  Sen sä är vigselringen den med blingblinget, o eventuell morgongåva ett lite enklare blingbling.

Jag verkar vad jag sett ovan vara bland dem med blilligaste förlovningsring- 2mm halvrundad rödguld, den var ngt på 900 spänn. Det  var inget budget köp-det var en sån jag ville ha
    Jag tänkte alding tanken att förlovningsringen skulle vara den med bling bling, men det verkar ju vara minst lika vanligt, men iofs vi kommer gifta oss några månader efterförlovningen så den enkla uldringne kommer inte att vara ensam så värst länge. Om man planerat giftemålet flera år efter förlovningen så förstår jag att man vill ha blingbling på förlovningsringen.
    vart kom jag med detta svamlet-ingenstas bäst att gå ut med hunden ist..

• Aprilbruden

Hej!

Min vigselring kostar 3700 inklusive gravering och beställs hos vigselbutiken. Förlovningsringarna har jag faktiskt ingen aning vad de kostade 1999 :) Förmodligen en 1000-lapp för båda eller så. Slät kupad guldring 4 mm. Vigselringen blir lika men med 5 små diamanter i en diagonal rad, märke t.c.o.l Signo.

Vår totala budget ligger på 15000, ett borgerligt bröllop med våra föräldrar som enda gäster. Efteråt blir det bara tårta och sen åker vi på spaweekend, bara vi två!!

• dellelgarin

vi har lagt 11 000 på förlovningsringarna och kommer nog lägga ung 15 000:- på vigselringarna

• filibustern

vi la 1500 kr var på våra förlovningsringar. (titan med 2guldinlägg.. på rea) min vigselring kommer nog hamna på 3-4000.. 

• Marylojs

Jag kommer använda farmor och farfars gamla släta ringar, en har jag som förlovningsring och en annan kommer vi tillverka en trestensring av. En sten på 0,46 ct och två på 0,23 ct. Totalt blir kostnaden 26 000 kr. 

• LillaMy666

Min vigselring gick på 5500:- Det är en titanring med solitär diamant. Designade den själv med hjälp av en titan-smed och är helt galet nöjd. Strålande pris också!

Min förlovningsring i titan med "fuskdiamanter" kostade 800:- och M2B's titanring (matt, slät med skåra i) gick på 1200 spänn. Inte alls farligt med den totalnotan anser jag! 

• Power of Love

Våra förlovningsringar går på ca12000:- Hans i slät röttguld och min i röttguld med en liten diamant. 

Hur gör ni med försäkring? För oss ingick det ett halvår i priset. Det är ju inga jättedyra ringar vi har så det blir nog inte aktuellt att vi fortsätter försäkra dem men vi får efter ett halvår hur vi gör. Är det förresten vanligt att det ingår försäkring i början?

• augustesen

Min förlovningsring kostade 30.000:- och fästmannens 4500:-, min vigselring kommer troligtvis gå på 25.000:-
    Är inte så mycket för smycken annars så vill investera i fina smycken som håller :)

• dellelgarin
    Power of Love skrev 2011-11-24 18:01:17 följande:
    Våra förlovningsringar går på ca12000:- Hans i slät röttguld och min i röttguld med en liten diamant. 

Hur gör ni med försäkring? För oss ingick det ett halvår i priset. Det är ju inga jättedyra ringar vi har så det blir nog inte aktuellt att vi fortsätter försäkra dem men vi får efter ett halvår hur vi gör. Är det förresten vanligt att det ingår försäkring i början?
    Min fästman försäkrade min ring som jag fick vid frieret, även fast han visste att det var fel storlek och den skulle bytas, tur var det för jag tappade den efter 4 dagar och fick en ny för en självrisk på 10 %, hade vi tagit det på hemförsäkringen hade det kostat minst dubbelt har jag för mig.
  • augustesen
    dellelgarin skrev 2011-11-25 09:27:55 följande:
    Min fästman försäkrade min ring som jag fick vid frieret, även fast han visste att det var fel storlek och den skulle bytas, tur var det för jag tappade den efter 4 dagar och fick en ny för en självrisk på 10 %, hade vi tagit det på hemförsäkringen hade det kostat minst dubbelt har jag för mig.
    Jag har också funderat på det där med försäkring..tror nämligen inte det ingick någon i min förlovningsring (väldigt konstigt för det priset!!!). Kan man täckna någon specifik försäkring hos försäkringsbolaget?
    Vi har Folksam och har inte hittat något på deras hemsida :p
  • baby freeze

Kolla upp vad som ryms i din hemförsäkring!

• baby freeze

Alltså, ring ditt försäkringsbolag. Det blir oftast biligast att ha alla försäkringar hos samma bolag, och det kanske bara räcker med ett tillägg om det ni har idag inte känns tilräckligt.

• Syrinx
    Power of Love skrev 2011-11-24 18:01:17 följande:
    augustesen skrev 2011-11-25 11:16:53 följande:
    Jag har också funderat på det där med försäkring..tror nämligen inte det ingick någon i min förlovningsring (väldigt konstigt för det priset!!!). Kan man täckna någon specifik försäkring hos försäkringsbolaget?
    Vi hade också en försäkring som ingick ett halvår, fast jag vet inte alls hur vanligt det är. Jag har faktiskt papprena har bredvid mig nu för förnyelse, det är en allriskförsäkring för "Branschorganisationen Smycken & Klockor" som det står. Själva försäkringsbolaget verkar heta Eurostar Retail Support AB och Europeiska Försäkrings AB. Vet inte om det gjorde dig något klokare, Augustesen!

Jag kan lägga till om våra ringar: Förlovningsringarna som är helt släta i guld lade vi 2000 kr/ring på. Det var själva arbetskostnaden bara, eftersom vi hade släktguld vi ville använda i ringarna.
    Vigselringen till mig har vi också guld till, så vi kommer att betala strax under 10 000 kr för den. En ganska stor rosa safir i mitten, med tre små diamanter på var sida - imorgon börjar guldsmeden att göra den!
  • Elila

Våra förlovningsringar + min vigselring gick tillsammans på ca 26.000:-
    Våra förlovningsringar är släta och min vigselring har 12 st nedsänkta diamanter, alla ringar är i vitguld.

• augustesen
    Syrinx skrev 2011-11-25 12:02:27 följande:
    augustesen skrev 2011-11-25 11:16:53 följande:
    Vi hade också en försäkring som ingick ett halvår, fast jag vet inte alls hur vanligt det är. Jag har faktiskt papprena har bredvid mig nu för förnyelse, det är en allriskförsäkring för "Branschorganisationen Smycken & Klockor" som det står. Själva försäkringsbolaget verkar heta Eurostar Retail Support AB och Europeiska Försäkrings AB. Vet inte om det gjorde dig något klokare, Augustesen!

Jag kan lägga till om våra ringar: Förlovningsringarna som är helt släta i guld lade vi 2000 kr/ring på. Det var själva arbetskostnaden bara, eftersom vi hade släktguld vi ville använda i ringarna.
    Vigselringen till mig har vi också guld till, så vi kommer att betala strax under 10 000 kr för den. En ganska stor rosa safir i mitten, med tre små diamanter på var sida - imorgon börjar guldsmeden att göra den!
    Jag mailade försäkringsbolaget så vi får se vad dom säger, skulle DÖ om något hände med ringen :p
    Supertack för att du spred lite ljus i mörkret :)

Och får tillägga - WOW rosa safir..jag är sjukt avis!!!!!!!!!
  • helsingebrud

Förlovningsringarna köpte vi i Thailand, rött guld ca 1000 kr för båda. Min vigselring kostar ca 10 000, blivande maken funderar på att byta sin förlovningsrng till en något bredare ring

• Paris 111202

Ang försäkring så ingår det i hemförsäkringen, dock bara upp till ett visst belopp, så kolla upp det- det kan variera mellan olika bolag. Dock kan det vara bra att komplettera med en drulleförsäkring. Hemförsäkring + drulle är tillräckligt, försäkringen som man får på köpet när man köper ringen är inte nödvändig. Min ring överstiger dock hemförsäkringens belopp, så jag har tecknat en sk specialförsäking. Den kan ta ett tag att få igenom eftersom exempelvis Trygg Hansa (som jag har) har en specialgrupp som går igenom och beviljar specialförsäkringar (min tog två månader att få igenom (trots att de lovade att det bara skulle ta två veckor)), så var ute i god tid om du ska ut och resa med ringarna.

• KhiraLii
    Paris 111202 skrev 2011-11-27 14:08:49 följande:
    Ang försäkring så ingår det i hemförsäkringen, dock bara upp till ett visst belopp, så kolla upp det- det kan variera mellan olika bolag. Dock kan det vara bra att komplettera med en drulleförsäkring. Hemförsäkring + drulle är tillräckligt, försäkringen som man får på köpet när man köper ringen är inte nödvändig. Min ring överstiger dock hemförsäkringens belopp, så jag har tecknat en sk specialförsäking. Den kan ta ett tag att få igenom eftersom exempelvis Trygg Hansa (som jag har) har en specialgrupp som går igenom och beviljar specialförsäkringar (min tog två månader att få igenom (trots att de lovade att det bara skulle ta två veckor)), så var ute i god tid om du ska ut och resa med ringarna.
    Jag kommer också behöva en specialförsökring och är lite nyfiken på hur dyr den är. Var du tvungen att få ringen värderad av en tredje part eller räckte det med köpesumman?
  • Paris 111202
    KhiraLii skrev 2011-11-27 14:17:26 följande:
    Jag kommer också behöva en specialförsökring och är lite nyfiken på hur dyr den är. Var du tvungen att få ringen värderad av en tredje part eller räckte det med köpesumman?
    Nej det räckte med värderingsintyget som jag fick från butiken där jag köpte ringen. Försäkringspremien beror på ringens värde, jag betalar ca 1600kr/år för min ring som kostade 145 000kr.
Svar på tråden Hur mycket lägger ni på er ring?