Sara 120707 skrev 2011-10-27 19:41:29 följande:
Jag tycker en kuvertavgift där det verkligen handlar om att man har inte råd att bjuda folk annars känns helt okej.
MEN jag upplever att så är inte alltid fallet.
Jag upplever att många först bestämmer konceptet de vill ha tex middag på restaurang sedan räknar ut vad det kostar. Därefter hur många de kan bjuda in och sedan bestämmer sig för att ta kuvertavgift för att kunna bjuda fler.
Jag vill helt enkelt lägga in mitt argument att jag inte alltid tycker att det är så osjälviskt som flera får det att låta. Kuvertavgiften är inte bara till för att låta vännerna vara med och fira, vilket de säkert varit glada att göra med ett knytkalas eller tebröllop med hembakade kakor etc. utan att konceptet är viktigare än vännerna för er.
Varför inte utgå ifrån hur många man vill bjuda och sedan anpassa ett koncept utefter det. Om man sedan trots allt skulle behöva en kuvertavgift så lär den inte hamna på mer än max en 100 lapp för att täcka ett halvt kuvert.
Man måste faktiskt inte ha trerätters middag bara för att fira. Men påstår ni allvarligt att det inte finns någon möjlighet att fixa någon sorts mat i stockholm för mindre än 575 kr/kuvert?
Det sammanfattar nog vad som irriterar mig med kuvertavgift. Hoppas det blev tillräckligt tydligt.
Jag letar efter en lokal dit det enkelt går att ta sig med kollektivtrafik för alla, eftersom alla inte har bil och jag vill inte heller att man ska behöva ta taxi för det kostar ju också. Så inte byte med buss o hej o hå i festkläder i oktober - man måste kunna åka spårvagn dit.
Jag har hittat två alternativ som jag ska gå vidare med, där det handlar om buffé i en lokal där det finns personal, där lokalhyran inte är skyhög, där maten verkar god och där det finns rätt mycket olika saker på. Tyvärr är det alltid italiensk buffé som är billigast och min framtida fru är glutenallergiker - pasta och bröd går bort med en gång och det är faktiskt skitsvårt att hitta nåt som inte blir "specialkost" för då blir det bara ännu dyrare. Har man buffé är det svårt om vissa grejer är glutenfria därför att folk blandar och har sig hej vilt med skedar och annat. Det jag ska kolla är om man kan köpa bara specialmat till henne t.ex. med glutenfria alternativ. Sen har vi dock några fler glutenallergiker så det vore kanske bättre att bara ha buffén glutenfri.
När jag sa 575 så var dryck inräknat, vilket vi dock tänkte bjuda på så frikostigt vi kan. Jag har hittat ett ställe för 425 kr PP och ett som jag vet mindre om (men har höga förhoppningar om) som kostar 295 kr PP (hoppas på detta såklart!). Att hitta ett ställe där man får ta med egen dryck osv är ganska svårt, de fattar ju att det inte är lika lönsamt. Det är från det priset vi tänkte oss hälften, alltså 200 kr i första fallet, eller 150 kronor i andra fallet då. Drycken räknar vi inte in i det. Dessa platser går att ta sig till och från, från kyrkan och sen hemmåt efter festen, för alla gäster.
Jag har tittat på en lokal LÅNGT ut, så långt ut det GÅR att ta sig med spårvagn åt ett håll, i en liten skithåla rent ut sagt, där priset ändå ligger på 700 förbannade kronor per person! Det är verkligen svårt att hitta något som "duger". På andra ställen är det billigt per person men så smygs det in kostnader för varenda liten grej - högtalare hit och dit. De två jag hittat är allt man behöver, alltså högtalare, en mikrofon, stol o bodar o dukar o tallrikar att äta på. Man kan ju plocka in höstlöv att duka borden med själv kanske. Min klänning kommer kosta 200 kronor, brudbukett kommer jag antagligen inte ens ha, hår och smink är inget som vi kan lägga pengar på. Men vi vill att gästerna ska få trevlig mat annars är det inte kul att vara på bröllopet. Jag har själv varit på ett där maten var rent äcklig och festen blev också därefter, det var ju inte roligt liksom.
Det lyxiga vi då har är i sådana fall att någon dukar och någon städar och diskar. Lokalhyra tillkommer ibland, ibland inte, men den är inte tänkt att ingå så det får man räkna bort. IBland beroer det på antal gäster om det tillkommer avgift eller inte och i de flesta fall är vi tillräckligt många i bara familjen (40st) även om alla vänner tackar nej.
Om jag kan lyckas hitta ett sånt ställe där det blir okej (alt. 2 känns okej, 150 kronor liksom) så känns det roligare för ALLA att lösa det med kuvertavgift på 150kronor än att 1. Ingen får komma eller 2. Vi käkar pastasallad i en källarlokal i en förort de får åka taxi till. För mig känns inte detta som så fruktansvärt på något sätt, det handlar inte alls om att unna sig massa lyx på andras bekostnad, utan om att om de hjälper till på detta sätt så att vi kan vara alla så får alla en trevlig upplevelse. Jag hade t.ex. på det där bröllopet med smaklös potatisgratäng och prinskorv och köttbullar mitt i sommaren, hellre gett dem en kuvertavgift i förväg så att de kunde få lite bättre mat, än att få gå till johanssons och få en lista på det som var okej för brudparet att man köpte till dem, där allt det "billigare" var taget sedan dag ett och man kunde välja på svindyr kristallskål nummer 1 eller nummer 2.