• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • baby freeze

Nej, inte ska man behöva förbli ogift bara för att man inte vill spendera skjortan av sig! Men man är väl inte tvungen att servera mat och dryck för en massa kr/kuvert heller? Jag säger inte att man måste göra på mitt sätt, men jag hade ALDRIG i livet tagit kuvertavgift på mitt bröllop, utan tycker att det i så fall är trevligare och mindre skämmigt med en hemlagad och billig buffé. Japp, jag hade tyckt att det var skämmigt att sitta i en fin lokal med fina kläder och äta fin mat, samtidigt som jag vet att mina gäster är med och betalar.

• Daludd
    passionsblomman skrev 2011-10-27 16:51:24 följande:
    En aspekt på kuvertavgiftens vara eller icke vara:

För mig, att det är stor skillnad  på att vara festarrangör för exempelvis en nyårsfest på lokal, med band, mat fyrverkerier och så vidare, men där alla som kommer till festen gör det för att just fira in det nya året-eller vad festen nu har för orsak-och på att ställa till med en fest som är för att fira mig själv.

Dvs, jag skulle mycket väl kunna dra ihop och ansvara för en fest där var och en som kommer, får betala en biljett, som då givetvis ska innebära att jag själv privat inte ska behöva bekosta festen.

Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att ta ut en avgift för en fest jag ordnar för att fira en egen födelsedag eller mitt bröllop, eller andra högtider som är mina egna och som folk hedrar mig genom att vilja uppärksamma.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nä och har man möjligheten att inte behöva göra det är man ju glad och känner sig bra över det såklart, men det är ju när man inte har möjlighet att inte ha kuvertavgift som problemet uppstår, som jag skrev ovan, vad ska man göra? Jo man bjuder inte vännerna alls t.ex. och så är man hövlig och så blir vännerna (vars bröllop man själv varit på ibland!) ledsna över det. Eller så har man kuvertavgift och så finns möjligheten att delta, om än inte på det perfekta sätt man önskat att det var.
  • baby freeze

Håller med!

passionsblomman skrev 2011-10-27 16:51:24 följande:
    En aspekt på kuvertavgiftens vara eller icke vara:

För mig, att det är stor skillnad på att vara festarrangör för exempelvis en nyårsfest på lokal, med band, mat fyrverkerier och så vidare, men där alla som kommer till festen gör det för att just fira in det nya året-eller vad festen nu har för orsak-och på att ställa till med en fest som är för att fira mig själv.

Dvs, jag skulle mycket väl kunna dra ihop och ansvara för en fest där var och en som kommer, får betala en biljett, som då givetvis ska innebära att jag själv privat inte ska behöva bekosta festen.

Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att ta ut en avgift för en fest jag ordnar för att fira en egen födelsedag eller mitt bröllop, eller andra högtider som är mina egna och som folk hedrar mig genom att vilja uppärksamma.
  • Daludd
    baby freeze skrev 2011-10-27 17:00:15 följande:
    Nej, inte ska man behöva förbli ogift bara för att man inte vill spendera skjortan av sig! Men man är väl inte tvungen att servera mat och dryck för en massa kr/kuvert heller? Jag säger inte att man måste göra på mitt sätt, men jag hade ALDRIG i livet tagit kuvertavgift på mitt bröllop, utan tycker att det i så fall är trevligare och mindre skämmigt med en hemlagad och billig buffé. Japp, jag hade tyckt att det var skämmigt att sitta i en fin lokal med fina kläder och äta fin mat, samtidigt som jag vet att mina gäster är med och betalar.
    Jag får inte plats med 70 personer i min tvåa.
    Jag kan åka till landet som mormor/släkting A/vemsomhelst har kanske - men just det, då har jag inte råd att transportera och inackordera folk där...

Jag skäms inte ett dugg eftersom jag inte tvingar någon att komma på bröllopet, det är ju bara att tacka nej om man av princip inte vill eller pga ekonomin inte kan. Det blir ju detsamma som att inte ha fått inbjudan från början. Att ta kuvertavgift handlar alltså inte om att jag vill ha ett festligare bröllop och därför måste detta kosta, utan om att kunna ha det alls.
    Så kanske det inte alltid är såklart, men i vårt fall blir det så. Möjligen kan vi få det ännu billigare, det vet jag inte, men om man bor i en storstad och man måste ha festen i en storstad i en lokal (annars måste ju människor transportera sig och det är ju också en kostnad) så är det billigaste alternativet fortfarande dyrt! 
  • Daludd

Äsch jag tror att man som kuvertavgiftshädare helt enkelt kanske ska känna av sin vänkrets och inte bjuda människor som skulle tycka så illa om en för den sakens skull...

• baby freeze
    Daludd skrev 2011-10-27 17:04:46 följande:
    Äsch jag tror att man som kuvertavgiftshädare helt enkelt kanske ska känna av sin vänkrets och inte bjuda människor som skulle tycka så illa om en för den sakens skull...
    Är det omöjligt att ha skilda åsikter och inte vara sur på varandra?
  • Daludd
    baby freeze skrev 2011-10-27 17:09:55 följande:
    Är det omöjligt att ha skilda åsikter och inte vara sur på varandra?
    Va? Nej? Menar du att jag är sur nu, eller menar du i fallet att man tackar nej till kuvertavgiftsbröllop av principskäl?

Om det förra så är jag inte ett dugg sur, kanske aningen ledsen över att höra saker som att man borde skämmas när det handlar om att  visa för sina vänner att man så gärna VILL dela det med dem.
    Funderar annars på det jag skrev, om det finns några jag kanske ska låta bli att bjuda om det är så att de kommer tänka så illa om mig/oss för att vi väljer att göra så. Då kanske det är bättre att inte bjuda dem.

Så nej, jag är inte sur på dig! 
  • baby freeze

Nej, jag menar inte alls så. Jag undrar om du tror att man blir sur om man får en inbjudan med kuvertavgift, bara för att man rent generellt sett inte tycker att det är en bra idé? Så är det naturligtvis inte. Jag har sagt tidigare i tråden att jag självklart skulle tacka ja och betala.

Daludd skrev 2011-10-27 17:15:30 följande:
    Va? Nej? Menar du att jag är sur nu, eller menar du i fallet att man tackar nej till kuvertavgiftsbröllop av principskäl?

Om det förra så är jag inte ett dugg sur, kanske aningen ledsen över att höra saker som att man borde skämmas när det handlar om att visa för sina vänner att man så gärna VILL dela det med dem.
    Funderar annars på det jag skrev, om det finns några jag kanske ska låta bli att bjuda om det är så att de kommer tänka så illa om mig/oss för att vi väljer att göra så. Då kanske det är bättre att inte bjuda dem.

Så nej, jag är inte sur på dig!
    Jag tycker att du ska läsa lite noggrannare innan du blir ledsen, för det är ingen som har sagt något om att man borde skämmas.
  • Daludd

Jag tror jag väljer att ta "jag hade skämts" som att man borde skämmas oavsett vad du säger! ;) Men bra då förstår jag vad du menar. Nej alla blir nog inte sura över att få den inbjudan, men vissa här har ju sagt att de blir irriterade eftersom de känner sig tvingade så det är ju ändå en "risk".

Självklart blir jag ledsen ändå, på tanken att någon ska tänka sådär om mig, som många skrivit i tråden, bara tanken på det är ju oerhört nedstämmande.

Men! Så är det med det, man får göra som man kan och vill och hoppas det blir bra i slutändan helt enkelt. :) Det är ganska viktigt för mig att dagen blir bra ur alla perspektiv, inte bara jag som ska bli nöjd utan även vännerna, så det är bra att läsa i den här tråden o smaka på hur vissa kan tänka om det arrangemang vi tänkt oss, möjligen att det ändras om man funderar några varv till. Det har fått mig att fundera på att helt enkelt inte bjuda vänner alls och enligt rätt många så är ju det bättre! Men jag vet inte, som sagt, jag tror man får känna av sin egen vänkrets - den ena är ju inte den andra lik :)

• Annixa
    Daludd skrev 2011-10-27 16:47:51 följande:
    Jag förstår principen, men samtidigt är ju syftet (i min värld i alla fall) att de ska få en inbjudan överhuvudtaget - alltså annars får de ingen inbjudan alls, eftersom man av olika anledningar inte har råd att då bjuda in dem på något. Jag tycker inte heller att kuvert ska täcka maten och drycken helt, i alla fall inte om det är dyrt. Men vi väljer kuvertavgift för att våra vänner ska kunna vara med alls. Jag hade såklart gärna haft pengar nog att bjuda dem, men det har jag inte - alltså är detta bästa lösningen. Och det handlar inte om att förvänta sig några pengar utan om att ge dem möjligheten att delta. Alternativet är som sagt att inte delta alls, i detta fall får de välja - har de möjlighet att betala 200 kronor för att vara med, eller vill de avstå? I andra fallet säger jag till dem att tyvärr får du inte komma för att jag inte har råd.
    Självklart kan man tacka nej, och då blir ju resultatet detsamma som om vi hade valt att inte ha kuvertavgift.

Jag köper argumenten mot, men tycker det är konstigt att man ser det som oförskämt att göra så här för att vännerna som vill vara med ska ha en möjlighet att vara med. I vårt fall hamnar kuvertet egentligen per person på kanske 575 kronor eller liknande, vi frågar om gästerna har möjlighet att betala 200. Det är 10 nära vänner var per person utöver familjen, och vi vill FRÅGA dom om dom vill delta. Om dom inte kan eller vill det förstår vi det, men hade vi inte frågat alls tror jag att de flesta hade tyckt att det var "värre".

Där kommer oftast argumentet - men gift er inte då! Och det hatar jag verkligen för människor ska inte lägga sig i när man väljer att gifta sig. I vårt fall MÅSTE vi t.ex. vara gifta innan vi får barn av massa anledningar som jag inte orkar gå in på men som de flesta lesbiska par förstår direkt (barn och juridik osv) och i vårt fall blir alltså ditt resonemang lite som så att antingen är vi oförskämda och frågar om gästerna har möjlighet att hjälpa till OM DE VILL vara med, eller så bjuder vi dem inte eller så är vi dumma som gifter oss.

pest, kolera eller pest liksom :/ 
    Håller med dig!
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...