• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Drullen

Ja tycker det är ganska intressant att läsa vad alla tycker, o att det är så känsligt vad andra har för åsikter.

Efter att ha läst en heldel olika trådar med för o emot speciellt kuvertavgift, så upptäcker ja nåt intressant. Nog för att de som är emot det ganska starkt säger sin åsikt, men det är väl det man är ute efter i en diskussion. Samtidigt säger de som är för det, att "emot-arna" inte accepterar att man tänker o tycker olika. Det enda ja ser i de svaren är hur "för-arna" skriver att "emot-arna"har fel genom att skriva sin åsikt,är inte det lika trångsynt det? Att inte acceptera att nån tycker tvärtom?

Nu drar ja inte alla över en kant utan helheten av många svar.

Personligen skulle ja aldrig ta en kuvert avgift, o tycker väl egentligen att det känns lite knäppt att bestämma vilken summa man ska få i present. Samtidigt tycker ja det är lite samma sak som att skriva en lista över saker man vill ha, men där har man valet att ge nåt annat om de sakerna på listan skulle va alltför dyra för egen plånbok.

Ja ser det som en ära att folk vill va med o fira att ja gifter mig, inte genom att ge mig presenter, utan att vara med på våran dag.

Det är bara åsikter, åsikter kan va konstiga, annorlunda o speciella, men inte fel.

• Daludd
    Drullen skrev 2011-10-25 15:55:49 följande:

Ja tycker det är ganska intressant att läsa vad alla tycker, o att det är så känsligt vad andra har för åsikter.

Efter att ha läst en heldel olika trådar med för o emot speciellt kuvertavgift, så upptäcker ja nåt intressant. Nog för att de som är emot det ganska starkt säger sin åsikt, men det är väl det man är ute efter i en diskussion. Samtidigt säger de som är för det, att "emot-arna" inte accepterar att man tänker o tycker olika. Det enda ja ser i de svaren är hur "för-arna" skriver att "emot-arna"har fel genom att skriva sin åsikt,är inte det lika trångsynt det? Att inte acceptera att nån tycker tvärtom?

Nu drar ja inte alla över en kant utan helheten av många svar.

Personligen skulle ja aldrig ta en kuvert avgift, o tycker väl egentligen att det känns lite knäppt att bestämma vilken summa man ska få i present. Samtidigt tycker ja det är lite samma sak som att skriva en lista över saker man vill ha, men där har man valet att ge nåt annat om de sakerna på listan skulle va alltför dyra för egen plånbok.

Ja ser det som en ära att folk vill va med o fira att ja gifter mig, inte genom att ge mig presenter, utan att vara med på våran dag.

Det är bara åsikter, åsikter kan va konstiga, annorlunda o speciella, men inte fel.

Jag syftar på när man säger saker som att personer som tar kuvertavgifter är på olika sätt. Dom är snåla som personer, dom är ohyfsade, ouppfostrade och massa annat - istället för att säga varför man själv inte tycker att det är bra/okej på ett vettigt sätt, dom du gjorde nu när du påpekade att det känns konstigt att bestämma summan på presenten - det är ju ett legitimt sätt att argumentera MOT, att däremot säga "ni borde inte gifta er" är det inte.
  • Drullen

Tyvärr är det så att alla har olika uppfattning om va som är elakt och inte. Hur elaka åsikter än är, så är det fortfarande åsikter. Även om man tycker att nån är snål. Ja kan snabbt komma på flera kommentarer (inte bara denna tråd) som ja spontant tänker fy f-n va snål eller så j-la taskigt. Men samtidigt oxå, shit va ekonomiskt.

Samma kommentarer tänker nån annan helt tvärtom, det är ju därför forum finns för att få andras åsikter, sen uttrycker man sig på olika sätt, som vissa kan tycka klumpigt men att då svara att man är trångsynt eller liknande är ju att hamna på samma nivå, o då är ju ens egna kommentar gasnka meningslös om man själv säger saker tillbaka istället för att skita i den klumpiga kommentaren.

Ja jobba på en, vi kan säga "klagomålskundtjänst" för att inte säga mer... där fick ja lära mig ett, enligt mig, jättebra svar på allt egentligen. Du har rätt till din åsikt, se hur många gånger du kan säga det innan "motparten" antingen tröttnar men, som oftast i telefonen då: blir arg, men på vad? Du har ju inte sagt nåt fel, o inte heller "sjunkit till den nivån", du upplever den andra är.

• Sara 120707

I mina trakter finns det *(i princip ) * inte kuvertavgift. Det jag kan tycka är konstigt med kuvertavgift är när brudparet bestämmer sig för att ha jättefin trerätters och sen får gästerna betala. Jag håller nog med om det där att man får rätta mage efter plånbok så att om man har dålig ekonomi och vill ta kuvertavgift för att kunna ha bröllopsfest så tänker jag att då kanske man får ha buffe istället.

Det här kanske inte blev så tydligt men min poäng är väl att jag tycker man kan ha kuvertavgift men att den inte ska gå tll att betala "överdriven" lyx.

Sedan tycker jag att säga att kuvertavgift och att önska sig bidrag till bröllopsresan är samma sak låter väldigt konstigt. Hur skulle det låta med en inbjudan där det står; Och i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa på 250 kr/person.

Bara att där finns ett kravbelopp känns konstigast för mig.

• Daludd

Jag tror att kuvertavgift kanske inte känns konstigt för många som t.ex. haft liknande dessa arrangemang i sitt liv:

studentsittningar - för dessa betalar man långt över vad människor tar för sina bröllop, kanske 350 kronor, och kvalitén på maten är urdålig och det mesta läggs på billigt vin. Ändå går man, och är van vid det, för att det hör studentlivet till.

Middagar med vänner - under studietiden uppleveler iaf jag att när det är finare midagar, t.ex. nyår, så är man hemma hos en i gänget och denne handlar och lagar mat och sen splittar man kvittot från handlingen. Det är ju av rent praktiska skäl, för att man är student.

Detta är iaf ganska vanligt för mig och i mina kretsar, därför känns det inte konstigt för mig med kuvertavgift, förutom att jag tycker att det är så vansinnigt praktiskt då jag givetvis annars skulle köpa en present och det är ganska skönt att slippa faktiskt.

Däremot har alla sina gränser vad som känns okej. Jag tycker t.ex. att det ska gälla mat och dryck, absolut ingenting däröver. Alla konstigheter jag hört om att lokalhyra och klänningar och ringar ingår är helt sjukt i min värld, det är ingen kuvertavgift det är ju rent rån typ. Jag har också en känsla för att 250 kronor är typ absolut max beroende på vilka kretsar man befinner sig i, men lite överlag känns allt över det jäkligt dyrt TROTS att studentsittningarna kan kosta mer! (att gå på en bal kan kosta 600 spänn!)

I min värld avsäger man sig presenter om man ber om kuvertavgift.

Jag har varit på et 25-årskalas där kuvertavgift togs ut, 'a 200 kronor PLUS att det förväntades att man skulle ha present ovanpå det. Maten vi fick var kall och folk panikbjöds in för att finansiera festen. Den var löjligt stor med massa människor som inte egentligen kände födelsedagsbarnet särskilt väl - det här kändes jättekonstigt för mig och att hon inte avsade sig presenter kändes riktigt förmätet. Dessutom töntigt att ha en sådan fest när man fyller 25. Bröllop är en annan sak kan jag tycka.

Så resonerar jag. Antar att alla andras gränser går på massa olika ställen. 

• Daludd
    Sara 120707 skrev 2011-10-25 16:33:56 följande:

I mina trakter finns det *(i princip ) * inte kuvertavgift. Det jag kan tycka är konstigt med kuvertavgift är när brudparet bestämmer sig för att ha jättefin trerätters och sen får gästerna betala. Jag håller nog med om det där att man får rätta mage efter plånbok så att om man har dålig ekonomi och vill ta kuvertavgift för att kunna ha bröllopsfest så tänker jag att då kanske man får ha buffe istället.

Det här kanske inte blev så tydligt men min poäng är väl att jag tycker man kan ha kuvertavgift men att den inte ska gå tll att betala "överdriven" lyx.

Sedan tycker jag att säga att kuvertavgift och att önska sig bidrag till bröllopsresan är samma sak låter väldigt konstigt. Hur skulle det låta med en inbjudan där det står; Och i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa på 250 kr/person.

Bara att där finns ett kravbelopp känns konstigast för mig.

Tycker inte heller att man brer på med SUPERLYX om man har kuvertavgift, man bestämmer en avgift och allt ovanför det tycker jag att man betalar själv, alternativt sänker standarden. 
    Jag har aldrig förstått att man väljer kuvertavgift 750 kronor per person och sen förväntar sig att gästen betalar hela den summan. Det måste ju vara rimligt för ett par att betala liksom. Om man väljer lyxig trerätters ja då betalar man liksom mellanskillnaden själv.
  • Nea2011

Jag och min kille gifter oss 60 mil från vår stad. Anledningen är att vi gifter oss på vårt landställe. Tyvärr får gästerna betala egen resa och boende men som det verkar är våra vänner och släkt glada att få tillfälle att åka dit och se vart de är vi smiter iväg på semester etc. Så än har ingen klagat. Vi fixar mat och dricka till 60 personer. Fri bar och dans på vår loge. Ja det blir kanske budget i vissas ögon (läs min syster som vill ha storstadsglamm) Men för oss är det ett drömbröllop! Skulle vi inte haft råd att bjuda på mat, dricka och fest skulle vi vigt oss en eftermiddag i mina föräldrarars trädgård. Skålat i champagne och sedan varit över. Helt övertygad att vi skulle vara lika lyckliga för det. Vi skulle inte kunna tänka oss att ta kuvertavgift. Men det är vi, alla är ju inte lika och det är ju tur. Kuvertavgift är väl helt okej, runt 200-500 skulle jag utan problem betala mer om det var en nära vän eller släkting, men man vill inte att det ska vara girighet utan att det täcker min del av dagen. Ha inte ett frackbröllop på ett slott och begär sedan att jag ska hosta upp tusenlappar för kuveret(en kompis kompis gjorde så) Just det, vi ser det som en självklarhet att ingen ger oss presenter. Att de tar sig till bröllopet är mycket mera värt en en såssnipa;)

• pulmonate

Hur är det med traditioner i Sverige? Om man är bjuden på ett bröllop, ger man inte en present som mer eller mindre täcker kostnaden till maten? Jag har aldrig gett mindre än 500kr till brudparet när jag själv har varit bjuden på bröllop fast än jag är student.
    Och hur funkar det med kortavgift? Är det för att täcka maten? Och ger folk presenter utöver det eller bara det? Går man och äter middag på en restaurang är det inga problem att betala, så varför är det egentligen så fult att fråga efter kuvertsavgift.
    Nu kommer vi förmodligen inte göra det, MEN jag förväntar mig faktiskt att folk ger ungefär summan som maten gått på på egen hand.

• Hanna05

Vi kommer ta 250 kr / pers i kuvertavgift. Det täcker inte ens maten.
    Vi önskar oss inga presenter.

Vi kommer ändå ha en riktigt ordentlig fest, men betalar allting ur egen ficka.

• izredam

Vi velar fortfarande angående kuveravgiften. Mest för att vi bor i en etta med kokvrå på 49 kvadrat, jag, m2b och vår katt. Det finns ingen plats what so ever. Till något, alla beslut om att köpa saker måste funderas över "har vi plats för det här", "kommer vi använda det här tillräckligt mycket för att ha det i ett skåp" etc. Om vi skulle få en massa presenter så skulle vi troligtvis få sälja dem i alla fall, för vart ska vi ha dem? I våra tre köksskåp som redan är fulla? Hade ett par vänner som gifte sig i sommras som önskade sig bidrag till bröllopsresan i present, men torts det så gav mer än hälften av gästerna andra presenter. Så då är vi tillbaka, vad ska man göra?

Med en kuvertavgift skulle vi kunna få vår drömmat och drömfesten - vilket vore det absolut bästa för oss. Då handlar det om en kuveravgift på 200kr/vuxen (vilket skulle ge max 600kr i kuvertavgift per familj, och det gäller bara två familjer, m2bs föräldrar och hans mosters familj - alla andra slutar på 400kr).

Åh, alla dessa val. Vi ska prata med våra föräldrar om det här om ett par veckor (efter tentorna nästa vecka) - i samma veva som vi ska åka och kolla på lokal och sådär :)

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...