• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Trivia

Nej alla tycker vi olika. Jag har väldigt svårt att förstå vad som är så himla fel med att ta kuvertavgift?
    Förstår verkligen inte det där att man måste bjuda på allt. Folk går ju på krogen och spenderar 2-300kr varje helg, eller köper pizza, hyr en film eller vad som helst,  och så kan de inte ens tänka sig att lägga ner det på en när och kär's bröllop? Det tycker jag är snålt! För mig är det en ära att få komma på någons bröllop.
    Sen kan det ju vara en sak att det kan bli dyrt för en hel familj men de flesta har ju inte kuvertavgift för barn.

Nu ska inte vi ha kuvertavgift eftersom vi istället valt att bara ha med familjen på bröllopet och middagen.

Sen har vi ju också bara hört "vännernas" version av hur detta var så det känns lite orättvist att sitta och smutskasta någon som inte har en chans att försvara sig eller förklara.

• daniiel

Detta med kuvertavgift är ju något som kan diskuteras i evigheter och tyvärr blir det ofta väldigt hetska diskussioner kring detta. Väldigt tråkigt tycker jag. Man borde kunna acceptera att alla väljer olika, att man har olika förutsättningar och olika erfarenheter kring detta.

Vill man inte ha kuvertavgift, så behöver man inte det. Vill man inte gå på ett kuvertbröllop, så är det bara att stanna hemma. De flesta som tar ut en kuvertavgift har ju dock oftast god anledning till det och jag tycker det är väldigt tråkigt om deras nära och kära inte kan ha förståelse för det. Att någon annan, utomstående, tycker till i frågan må så vara, det berör ju inte brudparet faktiskt. Det enda är väl att det kan bli lite tråkig stämning i tex sådana här trådar.

Personligen skulle jag gladeligen betala några hundra för att gå på en väns eller familjemedlems bröllop. Betyder den summan att jag får vara med och fira och dela deras stora dag, så är det något jag väldigt gärna bidrar med, trots att jag inte har någon stor inkomst alls själv.

Dock kan jag tycka att man inte bör ha frack-bröllop, be om andra presenter eller ta ut en kuvertavgift som går till annat än själva maten, men tvivlar starkt på att just någon gör det.

• ElinFalk85

vi ska ta kuvertavgift för alla utom vår dj eftersom han jobbar gratis. Han blev jätteglad för det. mat och dryck per person kostar 750kr, ett paket som vi köpt på restaurang men våra gäster betalar bara 250kr per person. I det paketet ingår brudskål, buffé, 3 glas öl/vin till maten, tårta och avec. sen går vi ned i restaurangens festvåning och dansar loss =). drycken efter maten får gästerna köpa själva. vi vill bjuda fler därför väljer vi att göra så. givetvis önskar vi oss inte presenter, men vi blir glada för bidrag till bröllopsresan =). skulle mina föräldrar få för sig att dom vill bidra med en del pengar till just mat och dryck så tar vi bort kuvertavgiften, givetvis.

• baby freeze

Jag skulle vilja säga så här: Ja alla tycker olika, och det innebär att det kan finnas någon bland gästerna som tycker att det känns väldigt konstigt att behöva betala en avgift för att gå på bröllop. Jag förstår att det är vanligare i vissa kretsar, men ibland kan jag få lite känslan av att man helst inte vill höra att det kan finnas människor som inte gillar idén med kuvertavgift och så slår man ifrån sig med att det är snålt av den som tänker så. Viss skulleman kunna låta bli att säga sin åsikt, och bara låta jasägarna få hylla konceptet, men kan det inte vara lite omtänksamt att påpeka att det finns andra åsikter i frågan?

Jag tycker inte att det är någon i min vänskapskrets som är snål. Ingen skulle någonsin komma på tanken att ta kuvertavgift, man bjuder, så är det bara. Om någon ändå skulle ta betalt, så skulle vi väl alla betala och komma, men det skulle kunna bli "det där betalbröllopet" istället för "E och Ms underbara bröllop" för en del av oss när man minns det senare. Det är liksom så pass konstigt för vissa av oss, helt enkelt.

Men jag måste bara säga att det här med transport mellan lokal och kyrka, ja det har nog lite att göra med var i landet man gifter sig. Om man har bröllopet på en liten ort i Norrland, så är det rätt osannolikt att det av en händelse skulle ligga en trevlig och vacker restaurang inom kortare avstånd... Så för mig är det rätt normalt att man själv tar sig från ceremoni till mottagning.

• Trivia

Nej självklart behöver man inte gilla kuvertavgift. Men alla har ju som sagt var inte det heller.
    Kuvertavgift är inte så ovanligt i mina bekantskapskretsar och då gäller det inte bara bröllop. Utan andra tillställningar som t.ex 30årskalas.
    Jag förstår inte vad som är så fel bara. Om en kompis frågar mig om jag vill följa med ut och äta så förutsätter jag ju inte att hon ska betala för mig bara för att hon bjuder med mig...för mig är det lite samma sak.

• filibustern

jag tror nog vi kommer ha en liten kuvertavgift, för en del av maten. vi har inte så många vi bjuder och de flesta bor nära... men det är bara för att få liiite hjälp. min syster hade även hon kuvertavgift på maten. 

• filibustern
    Pinkgrape skrev 2011-08-08 11:12:12 följande:
    Att ordna transport mellan vigselplatsen och lokal är ingenting jag någonsin varit med om, så just det tycker jag inte är så konstigt. Vet dock inte hur långväga gäster ordnat med sådant de gångerna, men tror inte någon var tvungen att hyra en bil.

MEN, jag tycker det är fruktansvärt dålig stil att ha kuvertavgift OCH önska sig presenter. Jag ser verkligen kuvertavgiften som presenten.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    håller med om att man inte bör önska BÅDE presenter och kuvertavgift,i så fall kan man be någon i sällskapet köpa en viss grej man önskar sig istället och den får slippa avgiften. 

men många tycker det är lätt med avgift, då de inte behöver fundera på vad brudparet behöver för present. på syrrans bröllop kom vi med presenter ändå. men dom hade inget önskat. vi VILLE ge dom nåt extra. men ofta blev det bara nå blommor eller en chokladask. kanske en hemmagjord skylt med något citat... 
  • BlomAnna
    Trivia skrev 2011-10-20 18:22:33 följande:
    Nej självklart behöver man inte gilla kuvertavgift. Men alla har ju som sagt var inte det heller.
    Kuvertavgift är inte så ovanligt i mina bekantskapskretsar och då gäller det inte bara bröllop. Utan andra tillställningar som t.ex 30årskalas.
    Jag förstår inte vad som är så fel bara. Om en kompis frågar mig om jag vill följa med ut och äta så förutsätter jag ju inte att hon ska betala för mig bara för att hon bjuder med mig...för mig är det lite samma sak.

Sånna här diskussioner gör mig alltid väldigt nyfiken på hur olika bekantskapskretsar verkar skilja sig åt eller snarare blir jag nyfiken på vad det är som skiljer.

För mig och mina vänner är det helt främmande att ha kuvertavgift på bröllop, födelsedagsfester eller andra partaj. Däremot tar vi ofta med oss egen alkohol även om även det oftast bjuds på, det man har med sig men inte dricker upp lämnas oftast kvar.

En gång har vi varit på en fest där de bjöd på maten och en välkomstdrink men sen fick var och en handla i baren. Detta var förstås för det var på ett ställe med utskänkningstillstånd och då blir det ju galet dyrt att bjuda på alkoholen. Det är det närmaste kuvertavgift jag kommit. Men här kunde jag ju välja själv om jag ville dricka 8 drinkar a 80 spänn eller om jag ville dricka två glas vin a 45 spänn liksom. Med kuvertavgit kan man inte välja vad man vill spendera.

Jag tycker ofta det finns en svag underton av att gästerna skall känna sig ärade över att få bli bjudan på MITT bröllop. Det gillar jag inte. Det är en ära för mig att mina vänner VILL dela vår dag. Inte tvärt om.

• Hanna05

Jag & min sambo kommer att ta 300 kr / vuxen i Kuvertavgift på vårt bröllop. Det kommer inte täcka kostnader för mat eller annat. Vi kommer inte önska oss presenter, eftersom vi ser kuvertavgiften som en present & vi anser också att det är samma sak som att få pengar till en kommande bröllopsresa. Pengar som pengar.

Vi kan inte heller åka och resa just nu.

Till en början tänkte vi ta 250 kr/ person, men vår släkt och familj sa att vi skulle ta mer. Så då bestämde vi oss för 300 kr. Barn och ungdomar under 18 behöver inte betala.

Jag ser verkligen inget problem med kuvertavgift, eftersom det är väldigt vanligt bland vår vänskapskrets. (Mer hos de äldre) Har varit på både bröllop utan kuvertavigft, och med kuvertavgift och jag har aldrig känt att det varit "jobbigt att betala" eftersom jag ser det som min present till brudparet.

Alla tycker vi olika, och alla gör vi olika. Så kommer det alltid att vara.

Men jag ser det som en självklarhet att betala om min släkting , eller nära vän gifter sig! Vad är så jobbigt med det? Jag är mammaledig och har inte alls mycket pengar men oftast får man ju inbjudan långt innan så då hinner man väl spara ihop sin del ? 100 kr /mån kan väl alla lägga av??

Vill man inte betala, då kan man stanna hemma! Då vill man inte heller fara kan jag tycka. För vill man så fixar man det!

Däremot tycker jag det är JÄTTE FEL att ta både kuvertavgift OCH önska sig presenter. Även om många i familjen ändå vill ge en present då man tar en kuvertavigft. Men ingenting man kan "kräva" tycker jag.

Jag var på ett bröllop i sommar, där personerna först hade sagt att de inte önskade sig några presenter men gärna ett bidrag till deras buffé bord. Så jag for och handlade grönsaker för 500 spänn och gjorde en stor sallad. Sen fick vi veta dagen innan att de ändå önskade sig presenter och att vi då skulle ge det. Så då fick vi läga 400 kr till! Det tyckte jag var lite dålig stil. Då kändes det som att gästerna både gjorde all mat, samt gav massa gåvor. Bröllopet var fantastiskt och jag är jätte glad för att få ha delat det, men kändes bara lite konstigt tyckte jag.

• Hanna05

Sen det att ta sig från vigseln till festlokalen anser jag inget konstigt? Två mil är ju inte så långt och det finns väl alltid någon man kan åka med? Vi bor i Norrland och har många släktingar från söder, men har aldrig varit något problem på bröllopen inom våran släkt!!

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...