• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Erin

Hej!

Vet inte hur eller var jag ska börja... har läst allas inlägg...självklart ska man respektera alla andras åsikter men  är lite små chockad över era inlägg, men samtidigt så finns det ju kulturella skillnader samt värderingar som har betydelse. ( i mitt fall )
    Jag personligen skulle ALDRIG ta kuvert avgift av mina gäster, kommer inte på fråga.
    Men å andra sidan som jag nämnde ovan, så finns det ju kulturela skillnader, sådant existerar inte våran kultur.

Jag är en tjej från mellanöstern som ska gifta mig i april ( 2012 )  vi ska ha ca 300 gäster där vi kommer att bjuda på allt, dvs all mat, dricka ( vi kommer att ha fri bar ) tårta, dessert osv...  och vi betalar 650 kr per kuvert,   men jag skulle ALDRIG be mina gäster och betala för maten samt drickat som de får ( kuvert avgift ), det är nästan samma sak som att bjuda in sina nära och kära på en 30 års skiva så får dem betala för sin mat och dricka och inte nog med det så ska dem ta med sig present också???

Hellre ha ett mindre bröllop där Ni kan laga maten själva som buffé tex och då kan man be nära och kära om hjälp med att laga maten.. och har man inte råd med ett bröllop så tycker jag att man inte ska ha ett. Visst jag förstår alla tjejers dröm mer eller mindre är ju att man ska ha sitt dröm bröllop osv..
    Jag tcker däremot att man ska skippa presenter till brudparet och kanske skriva på önskelistan " gåva till smekmånad" eller ngt annat..

På våra bröllopar så tar folk inte med sig presenter längre, ( dels för att dem vet att brudparet har inhandlat för det mesta allt om inget annat står på önskelistan ) dem vet att det har vart en kostnad för brudparet och då ger dem pengar i gåva istället.. jag säger inte detta för att jag är från mellanöstern utan jag har en massa svenska tjej och killkompisar som tycker som jag...

Som någon annan nämne tidigare så pratas det ju alltid efteråt, och man vill ju minnas sin stora dag med glädje och lycka och inte som någon snålis...Man gifter sig förhoppningsvis bara en gång och ska man ha så ska man göra det med huvudet högt och klass tycker jag personligen.
    Men men det är ju bara vad jag tycker... Jag vill även kommentera den som starta tråden, att man inte ska tro allt man hör, folk älskar och snacka "skit" ( ursäkta mitt ordval )  Det är inte sjysst att smutskasta någon när dem själva inte kan försvara sig.

Hoppas ingen tar åt sig, återigen så är det enbart min åsikt och jag står för den...
    Lycka till alla blivande brudar som planerar bröllop, det är inte lätt ska jag säga...:))
    Trevlig helg från mig...

• Trivia
    BlomAnna skrev 2011-10-21 09:49:15 följande:
    Jag tycker ofta det finns en svag underton av att gästerna skall känna sig ärade över att få bli bjudan på MITT bröllop. Det gillar jag inte. Det är en ära för mig att mina vänner VILL dela vår dag. Inte tvärt om.
    Ja det är väl lite både och tycker jag. Självklart är det en ära att folk offrar en dag för att fira med brudparet men absolut känner jag mig ärad om jag får en inbjudan till ett bröllop. Jag skulle ju inte ta ut en semsterdag för att någon bjudit in mig till en grillfest men ett bröllop skulle jag absolut lägga en semesterdag på.

Ja detta är ju ett återkommande ämne och antingen så är man väl för eller emot antar jag. Älskar eller hatar så att säga...
  • jkbr

Jag bara undrar om det är någon som har hört talas om kuvertavgift i något anat land än sverige?
     För mig så låter det väldigt svenskt  tex i Norge har jag aldrig hört att nån gör så.

• Guffi

Det är lite underligt detta måste jag säga...
    Vi kan skriva milslånga önskelistor på vad vi önskar oss, kräva en viss klädsel och ett visst engagemang.. Och räknar blint med att det görs för "det är en ära" att bli bjuden på bröllop.

Men när man, i och med en kuvertavgift, specificerar att DETTA vill vi ha och inget annat - då blir det jättediskuterat. Egentligen är det - i mina ögon - samma sak som att säga att vi önskar oss bidrag till bröllopsresan. Alla ger ju nåt bidrag, eller?!

Är det för att det är en fast bestämd summa som det blir liv? Hade det varit bättre att säga att vi önskar oss bidrag för mat och dryck? Och sen är det upp till var och en att bestämma vad man tycker att maten är värd?

Jag säger varken bu eller bä- vi avvägde kuvertavgift men då min släkt reser över halva sverige för att vara med och har omkostnader där så skippar vi kuvertavgiften. I så fall skulle vi ha stått för deras resa och boende och det hade inte fungerat för vår ekonomi.
    Men att kuvertagiften har blivit ett sånt omdiskuterat fenomen finner jag intressant :) I mina ögon är det bara en väldigt specifik önskan om bröllopsgåva, för det förutsätts ju ändå att man ger någon sådan.

• Tärna 2011
    Hanna05 skrev 2011-10-22 10:54:36 följande:
    Men jag ser det som en självklarhet att betala om min släkting , eller nära vän gifter sig! Vad är så jobbigt med det? Jag är mammaledig och har inte alls mycket pengar men oftast får man ju inbjudan långt innan så då hinner man väl spara ihop sin del ? 100 kr /mån kan väl alla lägga av??

Vill man inte betala, då kan man stanna hemma! Då vill man inte heller fara kan jag tycka. För vill man så fixar man det!
    Hm, nja, riktigt så enkelt är det inte för många. Tycker inte att man ska förutsätta att alla har ekonomiska förutsättningar att kunna tacka ja. Det är kul för dig om du har den möjligheten, tyvärr kan det se det väldigt, väldigt olika ut.
  • Trivia
    Guffi skrev 2011-10-22 20:27:29 följande:
    Vi kan skriva milslånga önskelistor på vad vi önskar oss, kräva en viss klädsel och ett visst engagemang.. Och räknar blint med att det görs för "det är en ära" att bli bjuden på bröllop.

Men när man, i och med en kuvertavgift, specificerar att DETTA vill vi ha och inget annat - då blir det jättediskuterat. Egentligen är det - i mina ögon - samma sak som att säga att vi önskar oss bidrag till bröllopsresan. Alla ger ju nåt bidrag, eller?!

Är det för att det är en fast bestämd summa som det blir liv? Hade det varit bättre att säga att vi önskar oss bidrag för mat och dryck? Och sen är det upp till var och en att bestämma vad man tycker att maten är värd?
  • Tärna 2011
    Guffi skrev 2011-10-22 20:27:29 följande:

Jag säger varken bu eller bä- vi avvägde kuvertavgift men då min släkt reser över halva sverige för att vara med och har omkostnader där så skippar vi kuvertavgiften. I så fall skulle vi ha stått för deras resa och boende och det hade inte fungerat för vår ekonomi.
    Men att kuvertagiften har blivit ett sånt omdiskuterat fenomen finner jag intressant :) I mina ögon är det bara en väldigt specifik önskan om bröllopsgåva, för det förutsätts ju ändå att man ger någon sådan.
    Intressant resonemang, håller med dig. Tror också det blir så "livat" när man sätter en "gräns" på hur mycket som är minimum att betala. En present kan man lätt knåpa ihop själv för inga pengar alls, vilket gör att ALLA har möjlighet att komma. Just när det blir en avgift på en bestämd summa, verkar det som att diskussionen är igång. Eftersom alla har olika förutsättningar, tror jag att det nog är lätt att man känner sig utestängd om man inte har det lika bra ekonomiskt.
  • daniiel

Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är helt okej.

• Trivia

Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...

• Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-22 20:45:24 följande:
    Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är helt okej.
    Trivia skrev 2011-10-22 22:23:23 följande:
    Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...
    Oj vad jag håller med er!!
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...