• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • baby freeze

Presenter ger man frivilligt och efter egen förmåga. Har inget att göra med kostnaden för festen man är bjuden på eller vilken finhetsgrad den har. Jag tycker därför att det är oförskämt med en avgift, eftersom det indikerar att man har satt en viss gräns för hur billiga gåvor man accepterar, dels för att man faktiskt lägger över kostnader för något man själv har valt på sina gäster.

• Daludd
    baby freeze skrev 2011-10-27 15:14:14 följande:

Presenter ger man frivilligt och efter egen förmåga. Har inget att göra med kostnaden för festen man är bjuden på eller vilken finhetsgrad den har. Jag tycker därför att det är oförskämt med en avgift, eftersom det indikerar att man har satt en viss gräns för hur billiga gåvor man accepterar, dels för att man faktiskt lägger över kostnader för något man själv har valt på sina gäster.

Fast lika "tvingad" som man känner sig att gå på ett bröllop med kuvertavgift känner man ju sig att köpa en present på ett där det inte är kuvertavgift, så det är inte sant.
  • baby freeze
    Daludd skrev 2011-10-27 15:26:55 följande:
    Fast lika "tvingad" som man känner sig att gå på ett bröllop med kuvertavgift känner man ju sig att köpa en present på ett där det inte är kuvertavgift, så det är inte sant.

Nu har jag ju aldrig nämnt något tvång överhuvudtaget, och jag håller inte med dig om att man känner något tvång att handla present heller. Även om jag inte hade blivit bjuden på ett bröllop, så kan det tänkas att jag ändå skulle komma med en present till brudparet för att gratulera dem. Utan någon känsla av tvång. Frivilligt. Och när jag väl överräcker en present, så känner jag inget som helst krav på att det ska vara en köpt present, eller att den skall ha ett visst bestämt pengavärde.

Kanske har man sådana krav i vissa kretsar, men det är inget jag känner igen. Och det kan säkert hänga ihop med att man inte heller skulle komma på tanken att ta en kuvertavgift bland mina vänner och släktingar. Där jag kommer ifrån är det oförskämt att förvänta sig gåvor (det är något man blir glatt överaskad av att få) och att dessutom ha något slags krav på vad de presenterna ska kosta är helt overkligt.

• Daludd

Men om du läst i tråden så handlar det liksom inte om att någon tänker som du beskriver, det jag menade med tvång är att du sa att man FRIVILLIGT ger presenter.... jo det gör man ju, men jag tror att många känner som jag att det liksom inte är någon form av VAL man har utan presenter ger man ju! Man kommer inte utan gåva, helt enkelt - det för mig är ganska overkligt - om ingen uttryckligen avsagt sig presenter - i vilket fall det alltid är någon som kommer med en gåva ändå om man inte är jättetydlig.

Det är liksom inte så som du beskriver som man tänker när man har kuvertavgift på sitt bröllop, det förstår du om du läser hur de flesta tänker. 

• Annixa

Vi har valt att ta en kuvert avgift så att vi har råd att kunna bjuda alla våra närmaste vänner å släktingar, tycker det är skönt att det finns, annars skulle vi aldrig ha råd. Men kuvertavgiften är vad maten drycken kostar, skulle aldrig ta nåt extra betalt för att "tjäna" på bröllopet sen i vår inbjudan har vi varit väldigt tydliga med att vi absolut inte vill ha några presenter, det är  deras närvaro är vad vi önskar oss.

Tycker det är upp till var å en hur man gör, det har ju egentligen ingen betydelse om man betalar en kuvert avgift el köper present, det blir ju ändå ungefär samma summa.  =)

• Erin

Som sagt alla har åsikter och dem får man respektera..
    Jag håller med babyfreeze och några till... Jag är emot kuvertavgift.. oavsett om det ska täcka maten eller inte, eller att man hellre ber om kuvertavgift och skippar presenter..   Ärligt talat i vissa situationer måste man ha sund förnuft...

Givetvis bjuds det på middagar, bröllop, fika, kalas.. listan är lång... you name it.. 
    Om jag blir bjuden på middag av min vännina så går jag aldrig dit tomhänt utan tar med mig kanske en flaska vin, samma sak gäller det mina vänner, det är en god gest och man uppsakattar att man blivit bjuden på middan..  man kan även gå tomhänt spelar ingen roll...om mina vänninor ska ha knytkalas så givetvis så planerar man tillsammans och alla får ta med sig ngt, handlar ej om pengar utan mer som en kul grej..men man kan definitift inte jämföra en knytkalas med ett bröllop som några här gör... hur tänker Ni????

Blir jag bjuden på bröllop så återigen sund förnuft, jag går inte dit  tomhänt, antingen ger jag brudparet en gåva i pengform ( summan bestämmer jag utifrån min ekonomi ) eller så kanske jag köper ngt jag tycker är fint oavsett pris... det handlar om tacksamhet samt uppskattning.. det kan räcka med blombukett också..  men att vissa anordnar bröllopsfest långt över deras budget och sen tar en kuvertavgift för att det ska " täcka mat & dricka " det tycker jag är oförskämt och fräckt...

Visst att ens familj hjälper en men det bör dem göra i sådana dagar ( exsisterar även i svenska seder & traditioner att brudparets föräldrar ska hjälpa till ekonomiskt ) men det betyder inte att man tar en avgift för att få gå på ett bröllop.. Ni har valt att gifta Er samt ha bröllopsfest, det ska ingen annan stå för, har Ni inte ekonomi för det tycker jag att det räcker med en vigsel eller ngt som passar ens budget...

• baby freeze

Jo då, jag har läst i tråden och jag förstår hur ni tänker. Frågan är om du riktigt förstår vad jag menar? Som sagt: Anledningen till att jag tycker att en kuvertavgift är oförskämd och inte kan ses som ett helt OK alternativ till present, är att en bestämd avgift indikerar att man förväntar sig en gåva för ett visst penningavärde eller mer. Så gör man inte där jag kommer ifrån. Jag anser att en hemmagjord present som inte kostat ett öre är lika fin som en riktigt dyr. Det handlar inte om att jag inte tror att alla mina vänner inklusive jag själv skulle kunna ta sig råd att lägga 250kr på ett bröllop, utan det handlar om att jag tycker att det är fel att sätta en prislapp på en bröllopsinbjudan.

• Erin
    baby freeze skrev 2011-10-27 16:22:57 följande:
    Jo då, jag har läst i tråden och jag förstår hur ni tänker. Frågan är om du riktigt förstår vad jag menar? Som sagt: Anledningen till att jag tycker att en kuvertavgift är oförskämd och inte kan ses som ett helt OK alternativ till present, är att en bestämd avgift indikerar att man förväntar sig en gåva för ett visst penningavärde eller mer. Så gör man inte där jag kommer ifrån. Jag anser att en hemmagjord present som inte kostat ett öre är lika fin som en riktigt dyr. Det handlar inte om att jag inte tror att alla mina vänner inklusive jag själv skulle kunna ta sig råd att lägga 250kr på ett bröllop, utan det handlar om att jag tycker att det är fel att sätta en prislapp på en bröllopsinbjudan.
    Jag håller med dig!
  • Daludd
    baby freeze skrev 2011-10-27 16:22:57 följande:
    Jag förstår principen, men samtidigt är ju syftet (i min värld i alla fall) att de ska få en inbjudan överhuvudtaget - alltså annars får de ingen inbjudan alls, eftersom man av olika anledningar inte har råd att då bjuda in dem på något. Jag tycker inte heller att kuvert ska täcka maten och drycken helt, i alla fall inte om det är dyrt. Men vi väljer kuvertavgift för att våra vänner ska kunna vara med alls. Jag hade såklart gärna haft pengar nog att bjuda dem, men det har jag inte - alltså är detta bästa lösningen. Och det handlar inte om att förvänta sig några pengar utan om att ge dem möjligheten att delta. Alternativet är som sagt att inte delta alls, i detta fall får de välja - har de möjlighet att betala 200 kronor för att vara med, eller vill de avstå? I andra fallet säger jag till dem att tyvärr får du inte komma för att jag inte har råd.
    Självklart kan man tacka nej, och då blir ju resultatet detsamma som om vi hade valt att inte ha kuvertavgift.

Jag köper argumenten mot, men tycker det är konstigt att man ser det som oförskämt att göra så här för att vännerna som vill vara med ska ha en möjlighet att vara med. I vårt fall hamnar kuvertet egentligen per person på kanske 575 kronor eller liknande, vi frågar om gästerna har möjlighet att betala 200. Det är 10 nära vänner var per person utöver familjen, och vi vill FRÅGA dom om dom vill delta. Om dom inte kan eller vill det förstår vi det, men hade vi inte frågat alls tror jag att de flesta hade tyckt att det var "värre".

Där kommer oftast argumentet - men gift er inte då! Och det hatar jag verkligen för människor ska inte lägga sig i när man väljer att gifta sig. I vårt fall MÅSTE vi t.ex. vara gifta innan vi får barn av massa anledningar som jag inte orkar gå in på men som de flesta lesbiska par förstår direkt (barn och juridik osv) och i vårt fall blir alltså ditt resonemang lite som så att antingen är vi oförskämda och frågar om gästerna har möjlighet att hjälpa till OM DE VILL vara med, eller så bjuder vi dem inte eller så är vi dumma som gifter oss.

pest, kolera eller pest liksom :/ 
  • passionsblomman

En aspekt på kuvertavgiftens vara eller icke vara:

För mig, att det är stor skillnad  på att vara festarrangör för exempelvis en nyårsfest på lokal, med band, mat fyrverkerier och så vidare, men där alla som kommer till festen gör det för att just fira in det nya året-eller vad festen nu har för orsak-och på att ställa till med en fest som är för att fira mig själv.

Dvs, jag skulle mycket väl kunna dra ihop och ansvara för en fest där var och en som kommer, får betala en biljett, som då givetvis ska innebära att jag själv privat inte ska behöva bekosta festen.

Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att ta ut en avgift för en fest jag ordnar för att fira en egen födelsedag eller mitt bröllop, eller andra högtider som är mina egna och som folk hedrar mig genom att vilja uppärksamma.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...