baby freeze skrev 2011-10-27 16:22:57 följande:
Jo då, jag har läst i tråden och jag förstår hur ni tänker. Frågan är om du riktigt förstår vad jag menar? Som sagt: Anledningen till att jag tycker att en kuvertavgift är oförskämd och inte kan ses som ett helt OK alternativ till present, är att en bestämd avgift indikerar att man förväntar sig en gåva för ett visst penningavärde eller mer. Så gör man inte där jag kommer ifrån. Jag anser att en hemmagjord present som inte kostat ett öre är lika fin som en riktigt dyr. Det handlar inte om att jag inte tror att alla mina vänner inklusive jag själv skulle kunna ta sig råd att lägga 250kr på ett bröllop, utan det handlar om att jag tycker att det är fel att sätta en prislapp på en bröllopsinbjudan.
Jag förstår principen, men samtidigt är ju syftet (i min värld i alla fall) att de ska få en inbjudan överhuvudtaget - alltså annars får de ingen inbjudan alls, eftersom man av olika anledningar inte har råd att då bjuda in dem på något. Jag tycker inte heller att kuvert ska täcka maten och drycken helt, i alla fall inte om det är dyrt. Men vi väljer kuvertavgift för att våra vänner ska kunna vara med alls. Jag hade såklart gärna haft pengar nog att bjuda dem, men det har jag inte - alltså är detta bästa lösningen. Och det handlar inte om att förvänta sig några pengar utan om att ge dem möjligheten att delta. Alternativet är som sagt att inte delta alls, i detta fall får de välja - har de möjlighet att betala 200 kronor för att vara med, eller vill de avstå? I andra fallet säger jag till dem att tyvärr får du inte komma för att jag inte har råd.
Självklart kan man tacka nej, och då blir ju resultatet detsamma som om vi hade valt att inte ha kuvertavgift.
Jag köper argumenten mot, men tycker det är konstigt att man ser det som oförskämt att göra så här för att vännerna som vill vara med ska ha en möjlighet att vara med. I vårt fall hamnar kuvertet egentligen per person på kanske 575 kronor eller liknande, vi frågar om gästerna har möjlighet att betala 200. Det är 10 nära vänner var per person utöver familjen, och vi vill FRÅGA dom om dom vill delta. Om dom inte kan eller vill det förstår vi det, men hade vi inte frågat alls tror jag att de flesta hade tyckt att det var "värre".
Där kommer oftast argumentet - men gift er inte då! Och det hatar jag verkligen för människor ska inte lägga sig i när man väljer att gifta sig. I vårt fall MÅSTE vi t.ex. vara gifta innan vi får barn av massa anledningar som jag inte orkar gå in på men som de flesta lesbiska par förstår direkt (barn och juridik osv) och i vårt fall blir alltså ditt resonemang lite som så att antingen är vi oförskämda och frågar om gästerna har möjlighet att hjälpa till OM DE VILL vara med, eller så bjuder vi dem inte eller så är vi dumma som gifter oss.
pest, kolera eller pest liksom :/