• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Shining
    Fröken Emma skrev 2011-10-27 08:53:22 följande:
    Jag har då aldrig gett pengar på ett bröllop.
    Och jag har heller aldrig varit på ett med kuvertavgift. Men jag har lärt mig i den här tråden att det är väldigt olika.

Men att förvänta sig att gästerna köper present OCH frivilligt ger pengar ska du INTE räkna med.

Och nej, man tar intei regel o "vett o etikett" ut pengar så det täcker maten. Max 50%!
    Men jag är igentligen helt emot kuvertavgifter!
    Shining skrev 2011-10-25 23:56:42 följande:
    ooo glömde, det kommer finnas tilltugg till välkomstdrinken, favours vid tallriken till varje gäst samt att de var så snälla att vi fick arrangera och ta med eget gottisbord :-P (annars vill ju restauranger att man köper gotta vi dem)
    Men om du hade skippat allt det där så hade ni ju kunnat bjuda på drickan till maten.
    jodå visserligen men det var faktiskt ett råd från restaurangen att låta gästerna betala drycken själva mestadels för att slippa fenomenet att det står öppnade halfulla flaskor och drinkar som vi måste betala men då bara är att hälla ut i slasken...
  • majflicka

Inte läst hela tråden nu så kommer säkert upprepa sådant massa sagt innan mig, ber om ursäkt på förväg ;)

Jag har ingen erfarenhet av kuvertavgift men tycker det kan vara ett vettigt sätt att få ett bidrag till sitt bröllop ( bör då i mitt tycke således ligga en bra bit under faktiska kostnaden/kuvert) men jag värjer mig mot att jämföra kuvertkostnaden med vad folk brukar lägga på en bröllopspresent och på sätt motivera en viss penganivå. Man kan inte räkna med el kräva att få en present, även om det är kutym vid bröllop. Ngt krav för deltagande är det ju inte. Det är ju också så att olika nivåer kan kännas acceptabla för olika saker. Vi lägger alltid 1000-1500kr på en bröllopspresent men vi skulle aldrig lägga den summan på en kuvertavgift.

• knyttan
    majflicka skrev 2011-11-04 14:29:12 följande:

Inte läst hela tråden nu så kommer säkert upprepa sådant massa sagt innan mig, ber om ursäkt på förväg ;)

Jag har ingen erfarenhet av kuvertavgift men tycker det kan vara ett vettigt sätt att få ett bidrag till sitt bröllop ( bör då i mitt tycke således ligga en bra bit under faktiska kostnaden/kuvert) men jag värjer mig mot att jämföra kuvertkostnaden med vad folk brukar lägga på en bröllopspresent och på sätt motivera en viss penganivå. Man kan inte räkna med el kräva att få en present, även om det är kutym vid bröllop. Ngt krav för deltagande är det ju inte. Det är ju också så att olika nivåer kan kännas acceptabla för olika saker. Vi lägger alltid 1000-1500kr på en bröllopspresent men vi skulle aldrig lägga den summan på en kuvertavgift.

Jag håller med precis!!!
  • osockrad

Som så många redan sagt så är huruvida man ska ta kuvertavgift väldigt olika beroende på sin släkt och vänner även fast jag tror att de flesta är helt okej med det. Däremot har jag själv svårt för det, MEN dock tänkte jag göra såhär på mitt eget bröllop nu till juni:

Vi ska nämligen vara ute i ingenstans(skärgården) så vi har vigsel, festlokal och boende är bokat för 77 personer(allt är på samma ställe). Så vi tänkte ta ut en slant för boende för dem som vill sova över. Då kan de som bor i närheten faktiskt åka hem utan att behöva betala medan resten blir bjudna på en hel helg i skärgården med frukost och mat och sådant(många gäster från runt om i landet).

Det är inte riktigt samma sak som kuvertavgift kan jag känna då alla kan komma på vigsel och fest och bli bjudna på allt, men sedan är valet om de vill sova över eller ej. Det är inget lyxboende alls och frukost och sådant köper vi själva in. Dilemmat är bara vilket pris vi ska ta ut, min sambos släkt säger att vi lätt kan ta ut 500 per person för 3 nätter inkl. lunch och sådant men jag känner att 300 kanske känns mer rimligt. Dock kanske alla inte heller vill sova alla tre nätter utan bara en under festhelgen och så. Så svårt att veta vad som känns som ett "okej" pris bara.. tilläggsvis så täcker inte 300kr/person boendekostnaden helt heller för.

• gbg2012

Argumentet att ha kuvertavgift istället för present tycker jag inte håller helt eftersom man då förväntas få något köpt för minst 500 kr. Jag som tidigare nämnt kan lika gärna få en fin tavla i bröllopspresent som någon har målat själv.

Sedan är det säkert ok för de allra flesta och våra gäster skulle säkert finna sig i det. Men det skulle kännas konstigt när vi inte har ett budgetbröllop.

Ni som har kuvertavgift hur mycket lägger ni på mat och festlokal? Köper ni svindyra ringar och sånt?

Jag är inte helt motståndare till tanken då en del faktiskt inte har råd annars och självklar kan gästerna då bidra.

Däremot om folk väljer lägga en massa pengar på dyra ringar och kuveravgift tycker jag personligen att det känns lite konstigt.

• ElinFalk85
    gbg2012 skrev 2011-11-21 18:02:49 följande:
    Argumentet att ha kuvertavgift istället för present tycker jag inte håller helt eftersom man då förväntas få något köpt för minst 500 kr. Jag som tidigare nämnt kan lika gärna få en fin tavla i bröllopspresent som någon har målat själv.

Sedan är det säkert ok för de allra flesta och våra gäster skulle säkert finna sig i det. Men det skulle kännas konstigt när vi inte har ett budgetbröllop.

Ni som har kuvertavgift hur mycket lägger ni på mat och festlokal? Köper ni svindyra ringar och sånt?

Jag är inte helt motståndare till tanken då en del faktiskt inte har råd annars och självklar kan gästerna då bidra.

Däremot om folk väljer lägga en massa pengar på dyra ringar och kuveravgift tycker jag personligen att det känns lite konstigt.
    Vårat paket med mat, dricka, brudskål med snacks, tårta, kaffe och avec kostar 750kr per person och vi tar en kuvertavgidt på 250kr. så för oss så täcker det knappt hälften av vad det kostar. ringar, klänning, håruppsätning, smink etc etc köper vi för egna pengar, inget som gästerna är med och betalar som sagt =)
  • Trivia
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 09:55:26 följande:
    Vårat paket med mat, dricka, brudskål med snacks, tårta, kaffe och avec kostar 750kr per person och vi tar en kuvertavgidt på 250kr. så för oss så täcker det knappt hälften av vad det kostar. ringar, klänning, håruppsätning, smink etc etc köper vi för egna pengar, inget som gästerna är med och betalar som sagt =)
    Tror att det gbg2012 menar är att det känns lite sniket att köpa dyra ringar, kläder osv och sedan be att gästerna står för festen.
    Att man i så fall hade kunnat köpa en billigare ring och haft råd att stå för festen också.
    Många kanske undrar om man kommer med en halv diamantgruva på fingret men ändå har kuvertavgift.

Jag föll t.ex för en dyr ring. Men vi kommer bara att ha middag för familjen för vi har inte råd att ha både och (inom en rimlig framtid)...
  • ElinFalk85
    Trivia skrev 2011-11-22 13:41:40 följande:
    Tror att det gbg2012 menar är att det känns lite sniket att köpa dyra ringar, kläder osv och sedan be att gästerna står för festen.
    Att man i så fall hade kunnat köpa en billigare ring och haft råd att stå för festen också.
    Många kanske undrar om man kommer med en halv diamantgruva på fingret men ändå har kuvertavgift.

Jag föll t.ex för en dyr ring. Men vi kommer bara att ha middag för familjen för vi har inte råd att ha både och (inom en rimlig framtid)...
    ja jo såklart haha tänkte inte så långt, får skylla på att jag sitter med plugget ;)
  • daniiel

I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.

Om man har sparat ihop 100 000kr till ett bröllop och vill ha en resa för 30 000kr, ringar för 50 000kr och en klänning för 20 000kr och ändå vill ge sina vänner chansen att vara med på en middag, om vännerna vill, varför i hela friden kan man inte ha kuvertavgift då?

Brudparet tvingar inte någon att betala, de säger inte att de måste komma, utan de ger dom chansen att om de vill och har möjlighet betala några hundra och få vara med på en middag. Helt frivilligt.

Tar man kuvertavgift, då är man elak, ouppfostrad, girig och hemsk. Varför? Jag anser det inte vara någon självklarhet att betala för alla andra, precis som jag förväntar mig inte att de ska betala för mig på sina fester och bröllop. Hur man väljer att göra angående den saken bör ju få vara upp till paret i fråga, de vet förmodligen väldigt väl varför de väljer en sådan sak som kuvertavgift och jag tror de är väl medvetna om att vissa kanske resonerar så som flera här inne. Det är ju bara för de personerna att stanna hemma, för som sagt återigen, ingen tvingar dom till att betala ett ruttet öre faktiskt.

Och ännu en sak återigen, vi är alla olika. Vi har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt? Allt är inte svart eller vitt.

• gbg2012
    Trivia skrev 2011-11-22 13:41:40 följande:

precis min tanke! =)

Därför är det självklar att ställa upp som gäst på de stackars brudpar som inte har råd, men jag själv hade ju undrat om de hade stått där med jättedyra kläder, dyr lokal och dyr ring och sen haft kuvertavgift.

Vår kuvertavgift är 975 kr per person och på den nivån att vi helt enkelt hade kunnat haft billigare alternativ men valde bot det och då hade jag aldrig kunnat med att ta kuvervagift(läs: vi får skylla oss själva..=)).

Däremot kommer vi ha frivilligt bidrag till bröllopsresa istället för presenter(de som tänkt köpa något).
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...