• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-29 12:11:56 följande:
    Håller med!
    håller också med!
  • gbg2012
    Hanna05 skrev 2011-10-28 10:11:14 följande:
    Vi kan nog disskutera detta i evigheter.
    Men jag hoppas att alla fått andra synsätt! :)

Jag står fortfarande fast vid att vi kommer ta en kuvertavgift. Vi kommer göra all mat själva förutom varmrätten som vi var tvungen "anlita bort" då de som vi hyr lokalen utav endast hyr ut ifall de får göra varmrätten. & lokalen var viktig för oss! Lokal hyran blir dock endast 2000 kr. Men det kommer fortfarande hamna på över 400kr/pers. Vi kommer att ta kuvertavgift på 300 kr/pers. Barn och ungdomar under 18 år gratis. Det kommer att täcka endast varmrätt & tårta. Så i stort sett bjuder vi på all dryck, förrätt, efterrätt & allting efter tårtan! & såklart en sjudundrandes fest! Uppträdande, en fin vals, & allt däremellan :D
    Jag tror ingen kommer att neka att komma , eller snacka skit om oss pga vår kuvertavgift.

& hela min sambos släkt är i stort sett kristna så jag tror bara dom tänker "ÄNTLIGEN" slår dom till! ;) Vissa har tjatat på ett bröllop nu i säkert 6 år :P

Jag tycker även det är helt okej att ha ett bröllop utan kuvertavgift :) Om man känner att det är vad man vill ha så är det det man ska göra!

Inget fel med något utav ovanstående, tycker jag.
    300 kr  per person? Det tycker jag låter lite mycket. Det blir ju 600 kr för ett par! Då betalar de ju nästan hela maten själva eller hur mkt över 400 kr kostade maten? Kommer det många familjer med barn så kanske det är ok, känns lite mkt på något sätt. Hade jag haft kuvertavgift hade jag räknat så det inte blir mer än hälften av matkostnaden. 
  • Hanna05
    gbg2012 skrev 2011-10-30 22:46:02 följande:
    300 kr  per person? Det tycker jag låter lite mycket. Det blir ju 600 kr för ett par! Då betalar de ju nästan hela maten själva eller hur mkt över 400 kr kostade maten? Kommer det många familjer med barn så kanske det är ok, känns lite mkt på något sätt. Hade jag haft kuvertavgift hade jag räknat så det inte blir mer än hälften av matkostnaden. 
    300 kr är inte mycket. Oftast ger man ju inte en present under 500 kr...

Nu vet jag inte exakt pris då jag inte har min budget lista här, och det är inte mer än hälften av matkostnaden. Kuvertavgiften täcker varmrätt+förätt... inte tårta, inte efterätt, inte vickning osv ...

Men alla tycker vi olika. Jag tycker iaf att kuvertavgift är bra och nu lämnar jag denna tråd! :)
  • gbg2012
    Hanna05 skrev 2011-10-30 23:03:43 följande:

Nu vet jag inte exakt pris då jag inte har min budget lista här, och det är inte mer än hälften av matkostnaden. Kuvertavgiften täcker varmrätt+förätt... inte tårta, inte efterätt, inte vickning osv ...

Men alla tycker vi olika. Jag tycker iaf att kuvertavgift är bra och nu lämnar jag denna tråd! :)
    Inte under 500 kr nej det stämmer. Dock skulle 600 kr vara för mkt för en del par till oss som pluggar och ska resa till bröllopet och övernattning och så.  Jag är inte mot kuvertavgift men även gästerna har ju olika ekonomiska förutsättningar kan vara bra att tänka på det. 
  • gbg2012

Till alla som tar kuvertavgift: Jag förstår varför ni väljer att ha detta och presenter kostar lika mycket. Men då utgår alla ifrån att folk alltid köper saker i bröllopspresent. Kom och tänka på att jag har flera vänner som är konstnärer och de har gått på bröllop och gett bort sina tavlor i bröllopspresent. Vet inte hur de skulle förhålla sig till detta. Vi har dock ingen kuvertavgift tack och lov då det känns som att det skulle bli komplicerat, en del är fattiga konstnärer, studenter och andra har väldigt bra jobb. 

• baby freeze
    knyttan skrev 2011-10-28 23:29:10 följande:
    ...fast grejen är ju att det är flera här som just har deklarerat att de ska ta en kuvertavgift för mat men sedan tillkännager att de minsann "bjuder" på favours, som ett av exemplen på den övriga generositeten. Jag tror inte att det är någon gäst som värdesätter en favour ens i närheten lika högt som bruden (brudparet), och dessutom så ska ju en favour vara som ett extra litet tack för att gästen har bemödat sig om och gjort sig besväret för att infinna sig på festen och "ställer upp" för att fira brudparet... så då blir det ju inte liiite skevt om en del av de pengar man betalt in för att få äta på sin väns bröllop defacto går till en present för att tacka sig själv?? Och skulle man vilja tacka sig själv för något så kanske man inte skulle välja att göra det just i form av hjärtformade praliner eller ett champagneglas med brudparets monogram på...
    Jag håller absolut med dig!
    Om man väljer mellan bröllopsfest med kuvertavgift och ingen bröllopsfest alls, ja då har jag all förståelse för att man tar avgiften och försöker samla alla man kan till ett hejdundrande kalas. Men jag tycker att det är lite som att säga att man inte har råd med annat, och då tycker jag att det blir konstigt när man köper kläder och prylar för femsiffriga belopp.
  • baby freeze
    Sara 120707 skrev 2011-10-29 13:29:20 följande:

Det var väl ungefär detta jag ville komma fram till. Att kuvertavgift känns ju okej när det är "by default" så att säga, men inte när brudparet gör det bara för att det känns som ett praktiskt sätt att få tillbaka lite av utgifterna de lagt ut på bröllopet. Särskilt när dessa utgifter prioriterats på 100 000 kronors ringar och 15 000 kronors klänning dyr bröllopsresa med mera.

Framförallt när man sedan argumenterar att det är en osjälvisk handling för att kunna ha med alla.

Det känns lite som att bita över mycket, det är ingen mänsklig rättighet att kunna ha precis allt man drömt om på sitt bröllop. Det känns som perspektivet har försvunnit lite angående att det faktiskt är en extra lyx att kunna ha dyra ringar, bröllopsresa och fin bröllopsfest.

Så sant! Det är inte en mänsklig rättighet att bära diamanter.
  • daniiel
    Hanna05 skrev 2011-10-30 23:03:43 följande:

Vi hade en kuvertavgift på över 300kr/person (barn gratis) och hade arbetslösa, studenter, ensamstående föräldrar, pensionärer och miljonärer osv bland våra gäster och ingen klagade över att kuvertavgiften var hög. Tvärtom så sa de flesta att vi hade ju kunnat ta lite mer och liknande.

Jag tror inte era vänner och familj/släkt kommer tycka det är så fruktansvärt mycket pengar och det är ju trots allt vad de tycker som spelar någon roll, inte kuvertavgiftsmotståndare på BT. Ni känner nog era gäster och vad som kan passa er och dom bättre än vad människor här inne gör.
  • Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-31 12:58:33 följande:
    Vi hade en kuvertavgift på över 300kr/person (barn gratis) och hade arbetslösa, studenter, ensamstående föräldrar, pensionärer och miljonärer osv bland våra gäster och ingen klagade över att kuvertavgiften var hög. Tvärtom så sa de flesta att vi hade ju kunnat ta lite mer och liknande.

Jag tror inte era vänner och familj/släkt kommer tycka det är så fruktansvärt mycket pengar och det är ju trots allt vad de tycker som spelar någon roll, inte kuvertavgiftsmotståndare på BT. Ni känner nog era gäster och vad som kan passa er och dom bättre än vad människor här inne gör.
    Jo håller med dig där. Alla sa att vi skulle ta minst 300 och då gör vi det...
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...