• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Vi2alltid

Nu hade inte vi kuvertavgift, men jag har full förståelse för de som väljer det. Det är dock under förutsättning att den inte är över 300 kr/ person skulle jag nog tycka, samt att inte brudparet förväntar sig presenter därutöver!

Naturligtvis ska ingen "stängas ute" för att den inte har råd, som många har som argument mot kuvertavgift. Att folk skulle läsa det som att "Har du inte råd är du inte välkommen". Men det skulle ju klinga samma sak om man väljer ett mindre bröllop? "Tyvärr, vi har inte råd att bjuda mer än de närmaste, och du tillhör inte dem" Istället erbjuder man: "Vi skulle bli så glada om du ville komma på vårt bröllop, men vi skulle även bli glada om du ville ge oss denna gåva i bröllopspresent och på så sätt bidra till en härlig fest!

Vissa här inne verkar dessutom tycka att det är så himla lätt att "välja" ett mindre bröllop. Alla har inte den förmånen. Det finns en enorm press hos vissa, att vissa personer bara måste bjudas! Då blir det fel hur man än gör! Bjuder vi inte så blir det tjafs och tar vi kuvertavgift så blir det tjafs. Vad gör man då liksom?

Det finns massor av sätt att få ner kostnaderna kring ett bröllop. Vi valde att inte ta kuvertavgift av en mängd anledningar, men man är inte på något sätt en sämre människa om man väljer att göra det. Och jag tycker det är tråkigt att det finns folk därute som kan känna sig kränkta av en inbjudan.

• Chicita

En allmän reflektion på kuvertavgift...

Jag vet inte hur många gånger vi haft knytkalas... Och satt en ungefärlig summa på vad maten ska vara värd som man kommer med (detta för att inte vissa snåljåpar i bekantskapskretsen som mycket väl har råd med betydligt mer, skulle komma med en påse jordnötter eller chips när vi andra står för oxfilé och flera flaskor vin).
    Jag slår vad att om jag skulle fråga här inne om det är fel att göra så när man har fest så är det inte många som skulle säga nej...

Skillnaden mellan det och kuvertavgift är två saker (om man ser det lite grovt)
    1: Gästerna har mindre chans att påverka maten vid kuvertavgift än vid knytkalas
    2: Oftast kostar maten betydligt mer än vad kuvertavgiften är - vilket motsvarar att man tar med en fläskfilé till knytiset men får oxfilé *typ*

Varför skulle jag bli kränkt av att få en god och genomtänkt 3-rätters middag (kanske med både vin och tårta dessutom) för 50-70% rabatt av kostnaden?
    Hade festen varit på en restaurang med valfritt deltagande så hade jag ju fått betala fulla kostnaden för min mat.
    Ok då hade jag kunnat påverka mer vad jag åt. Men om jag är väldigt kräsen eller om jag är allergisk så kan jag säkert ange det till brudparet / värdparet och få specialanpassad kost för samma summa... 

Bara en tanke... 

• Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-10-25 22:21:56 följande:

Jag vet inte hur många gånger vi haft knytkalas... Och satt en ungefärlig summa på vad maten ska vara värd som man kommer med (detta för att inte vissa snåljåpar i bekantskapskretsen som mycket väl har råd med betydligt mer, skulle komma med en påse jordnötter eller chips när vi andra står för oxfilé och flera flaskor vin).
    Jag slår vad att om jag skulle fråga här inne om det är fel att göra så när man har fest så är det inte många som skulle säga nej...

1: Gästerna har mindre chans att påverka maten vid kuvertavgift än vid knytkalas
    2: Oftast kostar maten betydligt mer än vad kuvertavgiften är - vilket motsvarar att man tar med en fläskfilé till knytiset men får oxfilé *typ*

Varför skulle jag bli kränkt av att få en god och genomtänkt 3-rätters middag (kanske med både vin och tårta dessutom) för 50-70% rabatt av kostnaden?
    Hade festen varit på en restaurang med valfritt deltagande så hade jag ju fått betala fulla kostnaden för min mat.
    Ok då hade jag kunnat påverka mer vad jag åt. Men om jag är väldigt kräsen eller om jag är allergisk så kan jag säkert ange det till brudparet / värdparet och få specialanpassad kost för samma summa...

Bara en tanke...
    Nä verkligen, det är ju sällan man går på nån fest helt gratis överhuvudtaget!
    När vi bjuder in vår familj på jul så ber vi dem att ta med olika saker: du tar med korv och du tar pastej osv osv. Det handlar väl alltid, bland både vänner och familj, att hjälpas åt. Och ingen som tycker det är konstigt.
  • Hanna05
    Chicita skrev 2011-10-25 22:21:56 följande:

Bara en tanke... 
    Vi2alltid skrev 2011-10-25 22:31:20 följande:
    Nä verkligen, det är ju sällan man går på nån fest helt gratis överhuvudtaget!
    När vi bjuder in vår familj på jul så ber vi dem att ta med olika saker: du tar med korv och du tar pastej osv osv. Det handlar väl alltid, bland både vänner och familj, att hjälpas åt. Och ingen som tycker det är konstigt.
    Tack!
  • Shining

Vi velade ett tag i början om vi skulle ta en kuvertavgift på 250-300 sek per person men valde sedan att inte ta det. Vi kommer att ha festen på restaurang eller ja inte i själva restaurangen men i angränsande typ vip/konferens lokal. 
    Vi tänkte då först att kuvertavgiften skulle täcka en del av gästens kostnad på restaurangen men sedan gjorde vi så istället att vi drog en gräns till att vi betalar restaurangen 400 sek per kuvert och då ingår förrätt, varmrätt, bröllopstårta, välkomstdrink, vatten, lättöl, läsk till barnen och kaffe. Övrig dryck får sedan var och en betala för sin egen konsumtion.
    Vi uttrycker vår högsta önskan om att alla tackar ja och är med oss och firar, men vi har även nämnt att för de som även vill ge något och till de som  frågar så önskar vi en liten slant som bidrag till kommande bröllopsresa. Vi har angett ett kontonr så det är valfritt att inte ge något alls eller ge valfri summa, ange avsändare eller vara anonym.

Alla inbjudna har tackat ja

• Shining
    Shining skrev 2011-10-25 23:43:59 följande:
    Vi velade ett tag i början om vi skulle ta en kuvertavgift på 250-300 sek per person men valde sedan att inte ta det. Vi kommer att ha festen på restaurang eller ja inte i själva restaurangen men i angränsande typ vip/konferens lokal. 
    Vi tänkte då först att kuvertavgiften skulle täcka en del av gästens kostnad på restaurangen men sedan gjorde vi så istället att vi drog en gräns till att vi betalar restaurangen 400 sek per kuvert och då ingår förrätt, varmrätt, bröllopstårta, välkomstdrink, vatten, lättöl, läsk till barnen och kaffe. Övrig dryck får sedan var och en betala för sin egen konsumtion.
    Vi uttrycker vår högsta önskan om att alla tackar ja och är med oss och firar, men vi har även nämnt att för de som även vill ge något och till de som  frågar så önskar vi en liten slant som bidrag till kommande bröllopsresa. Vi har angett ett kontonr så det är valfritt att inte ge något alls eller ge valfri summa, ange avsändare eller vara anonym.

Alla inbjudna har tackat ja
    ooo glömde, det kommer finnas tilltugg till välkomstdrinken, favours vid tallriken till varje gäst samt att de var så snälla att vi fick arrangera och ta med eget gottisbord :-P (annars vill ju restauranger att man köper gotta vi dem)
  • Fröken Emma
    pulmonate skrev 2011-10-25 20:01:25 följande:
    Hur är det med traditioner i Sverige? Om man är bjuden på ett bröllop, ger man inte en present som mer eller mindre täcker kostnaden till maten? Jag har aldrig gett mindre än 500kr till brudparet när jag själv har varit bjuden på bröllop fast än jag är student.
    Och hur funkar det med kortavgift? Är det för att täcka maten? Och ger folk presenter utöver det eller bara det? Går man och äter middag på en restaurang är det inga problem att betala, så varför är det egentligen så fult att fråga efter kuvertsavgift.
    Nu kommer vi förmodligen inte göra det, MEN jag förväntar mig faktiskt att folk ger ungefär summan som maten gått på på egen hand.
    Jag har då aldrig gett pengar på ett bröllop.
    Och jag har heller aldrig varit på ett med kuvertavgift. Men jag har lärt mig i den här tråden att det är väldigt olika.

Men att förvänta sig att gästerna köper present OCH frivilligt ger pengar ska du INTE räkna med.

Och nej, man tar intei regel o "vett o etikett" ut pengar så det täcker maten. Max 50%!
    Men jag är igentligen helt emot kuvertavgifter!
    Shining skrev 2011-10-25 23:56:42 följande:
    ooo glömde, det kommer finnas tilltugg till välkomstdrinken, favours vid tallriken till varje gäst samt att de var så snälla att vi fick arrangera och ta med eget gottisbord :-P (annars vill ju restauranger att man köper gotta vi dem)
    Men om du hade skippat allt det där så hade ni ju kunnat bjuda på drickan till maten.
  • TheD
    pulmonate skrev 2011-10-25 20:01:25 följande:
    Hur är det med traditioner i Sverige? Om man är bjuden på ett bröllop, ger man inte en present som mer eller mindre täcker kostnaden till maten? Jag har aldrig gett mindre än 500kr till brudparet när jag själv har varit bjuden på bröllop fast än jag är student.
    Och hur funkar det med kortavgift? Är det för att täcka maten? Och ger folk presenter utöver det eller bara det? Går man och äter middag på en restaurang är det inga problem att betala, så varför är det egentligen så fult att fråga efter kuvertsavgift.
    Nu kommer vi förmodligen inte göra det, MEN jag förväntar mig faktiskt att folk ger ungefär summan som maten gått på på egen hand.
    Va? Ge present som täcker kostnader för mat? Var har du fått det ifrån? För det första finns det ingen lag på att man måste ge present, det är frivilligt :) Men jag är fortfarande nyfiken på det första...
  • Krissem

Jag har heller inte varit med om kuvertavgift till just bröllop, men jag kan se en klar fördel med det. När jag köper presenter lägger jag ned rätt mycket energi och tanke på det, oavsett om det är födelsedag, julklapp eller bröllop. Och trots mödan går jag ändå runt och är jättenervös för ifall jag hittat något bra eller inte, och om jag prickat in ungefär rätt prisklass osv. Att ersätta presenten med kuvertavgift är visserligen lite tråkigt, men man blir definitivt befriad från all vånda ifall man köpt "rätt" present eller ej, för då vet man ju precis vad brudparet ville ha.

Att gå på fest är ju aldrig gratis, och kuvertavgift är ett väldigt öppet och ärligt sett att presentera kostnaden.

• Krissem
    Krissem skrev 2011-10-27 14:59:50 följande:
    Att gå på fest är ju aldrig gratis, och kuvertavgift är ett väldigt öppet och ärligt sett att presentera kostnaden.
    Motsatsen kan däremot reta mig till vansinne. Vi var på bröllop för två veckor sen, och där var det ett himla stul med vad man skulle betala eller ej. Vi skulle boka rum på ett hotell i närheten, men innan vi hann det fick vi höra att det hade brudgummen far redan gjort, och att han vill bjuda på det. Jaha, okej fine, tänkte vi, det kan han väl få göra om han vill. Ett par dagar senare kom det ryktesvägen fram via släktingar (det var en släkting till min fästman som gifte sig) att det "betalade" hotellrummet troligtvis förvändades skulle täckas av att vi skulle stoppa in kontanter ihop med presenten. Och ingen skulle nånsin drömma om att säga det högt! Nej, man ska verka så jäkla fin och förmögen och bjuda på allt, men sen blir man sur och talar illa om sina släktingar om de inte är tillräckligt givmilda tillbaka.

Då föredrar jag ärlighet alla gånger.

(men å andra sidan är jag sällan världsbäst på att läsa av situationer och förväntningar, och är nog en sån som uppskattar ärlighet lite mer och oftare än normalt...)
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...