• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • bridetobe2013

Efter ett +0,9 förra veckan kändes det riktigt bra med ett - 1,8 i dag :-.)

En milstolpe är nådd.... 89,9 kg UNDER 90

Aldrig mer över hoppas jag....

1/6 2012
  • Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-02-07 23:30:38 följande:
    Nudax: vad trevligt att vi har samma problem;) Vad brukar du göra för att inte gotta ner dig för mycket? Tränar gör jag ju flera dagar i veckan alltid ändå, så det är inte där mina viktbekymmer sitter utan I att jag på helgen lätt kan äta i mig en hel chips-påse själv bara för att det är gott. Försöker nu att hålla mig borta från godis å sånt under veckodagarna, ibland går det jättebra, ibland sitter jag där med godis på kvällen å mumsar. tänk vilken superkropp jag hade haft om jag bara lät bli snasket! Men jag försöker iaf förändra mitt beteende kring överätning av onyttigheter som godis å chips. Jaja, jag kämpar på, idag har det blivit 22km cykling på motionscykeln hemma 30min, 100situps på gymboll hemma och gått 10240 steg. Och hör å häpna! Inget godis eller onyttigt idag! :D Kämpa på ni andra! Det här fixar vi!

Ursäkta mitt sena svar!

Hmm jo men jag brukade i alla fall försöka hålla mig rätt bra på veckorna och så tänkte jg mer att jag fick äta på helgerna, men nu har jag insett att det inte funkar i längden. Så nu har jag faktiskt, sista 1,5 veckan, helt slutat med godis/chips/glass och allt vad det är, ska testa om jag får bort suget då. Detta har jaginte bara gjort själv utan nu sa jag åt sambon att om jag ska hinna ner i vikt vill jag ha hjälp! Det funkar inte att han och barnen har massa godis, chips etc hemma på helgerna :P Så vi rensade och slängde allt som fanns hemma och i helgen som var hade vi vara gurk- och morotsstavar med dipp! Våra barn fick dock på lördagen köpa sig varsin liten egen påse med godis, men det var allt. Känns ganska bra! Mina kryphål är mörk choklad och popcorn. Mörk choklad har jag tagit till ett par ggr men popcornen har inte fått ryka in ännu. Och än så länge har det gett resultat på vikten också! =D Gud vad duktig du är med träningen!!!!!!

• MochR
    bridetobe2013 skrev 2012-02-23 07:59:30 följande:

1/6 2012
    Grattis! Visst är det underbart att komma under sådana gränser Glad

Själv vart det -1kg den här vakan och närmar mig nu att ännu en gång (gick upp över jul och dåligkaraktär hela januari) -10kg och under 80! Då är det bara 10kvar fixar man det till juli tro??
  • bridetobe2013
    MochR skrev 2012-02-23 14:07:57 följande:
    Grattis! Visst är det underbart att komma under sådana gränser Glad

Själv vart det -1kg den här vakan och närmar mig nu att ännu en gång (gick upp över jul och dåligkaraktär hela januari) -10kg och under 80! Då är det bara 10kvar fixar man det till juli tro??
    Under 80.. GRYMT! Fortsatt lycka till
    1/6 2012
  • Nudax
    bridetobe2013 skrev 2012-02-23 07:59:30 följande:

1/6 2012
    Vad roligt!!! Lyckades just med samma sak idag jag med!!! 89,8kg! Man blir ju så himla glad! =) Grattis! =)
  • bridetobe2013

Nudax: Tack det samma,,,,, efter att ha ätit en kebab till middag i dag åkte jag och tränade.. Lättar på samvetet lite...

Det sämsta var att sambon sa att vågen gick fel (hade stått på högkant några dagar)... tänker inte ta reda på om det stämmer förns på torsdag..... Lever på mina 89,9 så länge!

Lycka till framöver

1/6 2012
  • Nudax
    bridetobe2013 skrev 2012-02-24 23:02:36 följande:

Nudax: Tack det samma,,,,, efter att ha ätit en kebab till middag i dag åkte jag och tränade.. Lättar på samvetet lite...

Det sämsta var att sambon sa att vågen gick fel (hade stått på högkant några dagar)... tänker inte ta reda på om det stämmer förns på torsdag..... Lever på mina 89,9 så länge!

Lycka till framöver

1/6 2012
    Jamen det tycker jag att du ska göra! =D Du väger dig på torsdagar alltså?
  • Nudax

Jag har slutat helt med godis,chips, glass och allt vad det heter (skräpmat etc) sedan 2 v tillbaka. Går rätt bra nu när sambon är med på noterna äntligen och vi inte ens har sånt hemma... Men så jobbade jag idag och sådana här härliga skålar stod utplacerade.... *dregel*

MEN: Jag tog inte en enda bit!!! =D Såååå nöjd =D (Har annars ALDRIG någon karaktär, men nu verkar sockersuget ha släppt :D)

• Bröllop201206

Nudax: vad smart att sluta med godiset helt, jag funderar på att göra det oxå, för på vecko-dagarna går det bra, sen kommer helgen och jag äter alldeles för mycket av chips å godiset, å det där kilot jag gått ner under veckan går jag upp igen efter helgen. Så nu har jag bestämt mig för att ta uppehåll från godis å chips helt. Sambon lär fortsätta äta chips å godis, men han e å andra sidan smal som en pinne, å kan inte kräva att han inte ska få äta godis för att jag inte klarar att äta med måtta. Men jag ska byta ut godiset å chipsen till goda frukter istället. Igår cyklade jag 22km å gjorde 100situps på bollen å andra hemövningar, inget godis och gick 12000steg. Idag har jag cyklat 22km på motionscykeln hemma å gjort 100situps på boll och gått 10000steg, å inget godis idag heller. Grattis Bridtobe: till att komma under 90kg! Jättebra kämpat! MochR: såklart du fixar 10kg till ert bröllop i juli! Du som varit så duktig med maten å jämn viktnedgång hela tiden, jag tror på dig att du fixar dom 10kg oxå! Godnatt brudar! Fortsätt kämpa:)

• MochR

tack för peppet känns bara omöjligt nu har svajat på +1kg -1kg hela jan-feb så de är drygt som F*N!

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil