• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Bröllop201206

Nudax: vad trevligt att vi har samma problem;) Vad brukar du göra för att inte gotta ner dig för mycket? Tränar gör jag ju flera dagar i veckan alltid ändå, så det är inte där mina viktbekymmer sitter utan I att jag på helgen lätt kan äta i mig en hel chips-påse själv bara för att det är gott. Försöker nu att hålla mig borta från godis å sånt under veckodagarna, ibland går det jättebra, ibland sitter jag där med godis på kvällen å mumsar. tänk vilken superkropp jag hade haft om jag bara lät bli snasket! Men jag försöker iaf förändra mitt beteende kring överätning av onyttigheter som godis å chips. Jaja, jag kämpar på, idag har det blivit 22km cykling på motionscykeln hemma 30min, 100situps på gymboll hemma och gått 10240 steg. Och hör å häpna! Inget godis eller onyttigt idag! :D Kämpa på ni andra! Det här fixar vi!

• Bröllop201206

Idag har jag cyklat 22km och gått 10000 steg. Å inget godis idag heller.

• ewamarie

Vad duktiga ni är allihopa! 

Bröllop201206 skrev 2012-02-07 23:30:38 följande:
    Nudax: vad trevligt att vi har samma problem;) Vad brukar du göra för att inte gotta ner dig för mycket? Tränar gör jag ju flera dagar i veckan alltid ändå, så det är inte där mina viktbekymmer sitter utan I att jag på helgen lätt kan äta i mig en hel chips-påse själv bara för att det är gott. Försöker nu att hålla mig borta från godis å sånt under veckodagarna, ibland går det jättebra, ibland sitter jag där med godis på kvällen å mumsar. tänk vilken superkropp jag hade haft om jag bara lät bli snasket! Men jag försöker iaf förändra mitt beteende kring överätning av onyttigheter som godis å chips. Jaja, jag kämpar på, idag har det blivit 22km cykling på motionscykeln hemma 30min, 100situps på gymboll hemma och gått 10240 steg. Och hör å häpna! Inget godis eller onyttigt idag! :D Kämpa på ni andra! Det här fixar vi!
    Men cyklar du 22km på 30 minuter? Det låter som om du verkligen trampar på. För att komma 2 mil på 30 minuter så måste man hålla en snitthastighet på 40 km/h det låter så mycket. Jag säger inte att det inte är möjligt men det lät bara som att 40 km/h är en ganska så hög hastighet att hålla i 30 min. Men så jämför jag med utomhuscykling och det är ju långt ifårn samma sak.

Vad gäller att "gotta" si för mycket så har jag ett bra tips som fungerade på mig. Men då gäller det VERKLIGEN att ha karraktär. Jag är en riktig "chipsoman" jag älskar chips och dipp och när jag varit gravid (3ggr) så har jag säkert snittat fem chipspåsar (!!!) i veckan.
    När jag inte är gravid är jag vältränad och ganska slank med full koll på min vikt men det krävs otrolig mycket för att hålla mig ifrån chips, godis kan kvitta för min del. Jag är ingen godisråtta. Hur som helst så sätter jag upp mål när jag får äta chips (och då äter jag inte en hel på se utan antingen en portionspåse eller så tar jag 80-100g och slänger resten. Att ha kvar hemma fungerar inte för mig.
    Första målet var (efter graviditet) att när jag gått ner 5kg fick jag äta lite chips. Nu när jag är i form så är det andra mål. När jag fyller år, sen sätter ja upp datum med en månads mellanrum ungefär. Då har man inte uteslutit det goda och man får öva på karraktären..

Oj, vad långt det blev. Förlåt!

Lycka till 
  • Bröllop201206

Faktum är att jag håller en högre hastighet, det brukar ligga på 42km/h och ja, jag småtrampar inte, utan jag kör stenhårt hög puls andfåddhet å helt slut svettig på 30min. Då har jag bränt 500calorier. Mitt problem med gottigheterna är att jag har en sambo som ät jättesmal och kan äta hur mycket som helst, å han köper hem chips godis och choklad, å då kan inte jag bara äta 100gram och slänga påsen. Utan det blir så att jag sitter med min näve och tar om och om igen å äter upp nästan allt, min sambo äter väldigt långsamt:) så jag hinner få i mig mycket mer chips än han. Sen är problemet att jag tror jag har någon slags ätstörning vad gäller chips och choklad, jag kan typ inte ha sånt hemma utan att gå och nalla ur påsen trots att jag egentligen inte har ett sug för godiset eller chipsen utan jag känner mig typ tvungen att äta upp det, det kan ju inte ligga där orört;) så det behöver inte alltid vara ett sötsug efter sötsaken eller chipsen utan ibland äter jag det bara för att det finns hemma, och ibland äter jag det för att jag tycker att det är såå himla gott. Men jag försöker ändra mitt intag nu å tänka mer på att sluta äta efter ett tag, för jag fortsätter oftast till sista biten trots att jag är mätt sen längesen och egentligen inte vill ha mer så äter jag tills det är slut. Samma om jag blir bjuden på fika med massor bullar eller kakor, å värdinnan säger ta mer, så gör jag oftast det trots jag är mätt och inte vill ha mer, så äter jag mer för att vara snäll, ja jag vet det är sjukt. Men ibland lyckas jag hålla mig borta från allt gottigt under en längre period, sen ibland är jag där igen.

• bridetobe2013

?????? Fattar ingenting. Vågen stod på -1 kg i dag???? Har fortfarande haft soffläge och inte räknat slaviskt utan mer tänkt på vad jag äter och i vilken mängd. (slank ner kladdkaka och grädde 2 dagar men valde då mkt mindre ä vad jag i normala fall ätit)

Så -5 kg på 5 veckor. Försöka sköta mig ännu bättre kommande vecka. Hoppas på en liten simtur på måndag för att komma igång...

1/6 2012
  • Bröllop201206

Bridetobe2013: Grymt duktigt! Vad kul att vikten går nedåt utan att du tycker att det är jobbigt! Tänk sen vad flr resultat som kan hända då du börjar träna igen:) duktigt!

• MochR

ok nu har man varit på konferens i tre dagar inte bra för ätandet alldeles för mycket god mat och fika men höll mig iaf ifrån godiset och det är stort för mig som är en riktig godisråtta!! och jag och en kompis gick en 6km varje kväll så alltid något...

ok nu måste jag ta tag i träningen ska iväg imorrn på medelgympa (om inte cellprovstagningen drar ut på tiden) och börja ta tag ordentligt i ätandet igen!

ni andra verkar sköta er fantastiskt ar stolta över er själva!!!

• bridetobe2013
    MochR skrev 2012-02-09 18:09:40 följande:
    ok nu har man varit på konferens i tre dagar inte bra för ätandet alldeles för mycket god mat och fika men höll mig iaf ifrån godiset och det är stort för mig som är en riktig godisråtta!! och jag och en kompis gick en 6km varje kväll så alltid något...

ok nu måste jag ta tag i träningen ska iväg imorrn på medelgympa (om inte cellprovstagningen drar ut på tiden) och börja ta tag ordentligt i ätandet igen!

ni andra verkar sköta er fantastiskt ar stolta över er själva!!!

Vad duktig du var som var ute och gick när ni var borta, Jätte bra ju!

noll tolerans tänkte jag ha den här veckan. Jo men visst. Vi hade kvällsfika här och jag åt en mums mums (bara 2 pp så det var lungt) Rästen av familjen åt några onyttigare skumbollar. Dottern lämnade sin efter att ha tagit 1 tugga och hur tänker jag då. jo "den kan vi inte slänga" och så stoppar jag i mig den. Ville ju inte igentligen men det tar tid att tänka rätt. Ångrade mig så fort jag svalt den. Även om jag gjorde valet att äta den så skyller jag lite på mina föräldrar inte lät oss slänga mat. För att det gör man bara inte. Jag har svårt att ändra tankesättet att man FÅR slänga mat. Jag går aldrig ner om jag inte tänker annorlunda. Jag ville inte ens ha den igentligen. Jag var helt nöjd utan den... Blir arg på mig själv. Undrar om jag ska köra 10 min lungt tempo på crosstrainern i morgon innan jobbet. Kanske kan få mig att må bättre. Nu mår jag mest illa....

1/6 2012
  • Bröllop201206
    bridetobe2013

noll tolerans tänkte jag ha den här veckan. Jo men visst. Vi hade kvällsfika här och jag åt en mums mums

1/6 2012

haha! Jag har oxå syndat ikväll med en bit choklad! Tänka sig att det sket sig totalt idag trots min vilja att försöka motstå frestelsen:)

M&R: jag tycker oxå du varit duktig ändå som försökt göra något av situationen när man e fast på en kursgård genom att ta kvällspromenader! Duktig flicka:)

Idag har jag cyklat 22km, gjort 100situps på gymboll, och gått 12000steg, men ändå ätit i mig en chokladkaka, gottit värre var det oxå;D

• ewamarie
    Bröllop201206 skrev 2012-02-09 13:19:23 följande:
    Faktum är att jag håller en högre hastighet, det brukar ligga på 42km/h och ja, jag småtrampar inte, utan jag kör stenhårt hög puls andfåddhet å helt slut svettig på 30min. Då har jag bränt 500calorier. Mitt problem med gottigheterna är att jag har en sambo som ät jättesmal och kan äta hur mycket som helst, å han köper hem chips godis och choklad, å då kan inte jag bara äta 100gram och slänga påsen. Utan det blir så att jag sitter med min näve och tar om och om igen å äter upp nästan allt, min sambo äter väldigt långsamt:) så jag hinner få i mig mycket mer chips än han. Sen är problemet att jag tror jag har någon slags ätstörning vad gäller chips och choklad, jag kan typ inte ha sånt hemma utan att gå och nalla ur påsen trots att jag egentligen inte har ett sug för godiset eller chipsen utan jag känner mig typ tvungen att äta upp det, det kan ju inte ligga där orört;) så det behöver inte alltid vara ett sötsug efter sötsaken eller chipsen utan ibland äter jag det bara för att det finns hemma, och ibland äter jag det för att jag tycker att det är såå himla gott. Men jag försöker ändra mitt intag nu å tänka mer på att sluta äta efter ett tag, för jag fortsätter oftast till sista biten trots att jag är mätt sen längesen och egentligen inte vill ha mer så äter jag tills det är slut. Samma om jag blir bjuden på fika med massor bullar eller kakor, å värdinnan säger ta mer, så gör jag oftast det trots jag är mätt och inte vill ha mer, så äter jag mer för att vara snäll, ja jag vet det är sjukt. Men ibland lyckas jag hålla mig borta från allt gottigt under en längre period, sen ibland är jag där igen.
    Vad duktig du är med träningen!!!
    Jamen, det där med chipsen... Jag kan inte heller låta bli dom!! Finns det hemma så går jag och tar en näve då och då. Hur kan man va så såld på chips?? Min sambo är inte ett dugg förtjust i chips så det blir ju en del "över" till mig. Barnen äter lite men ja, det blir jag som vräker i mig det sista. Vad lägger dom i chips som gör att det är så gott???
Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil