• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Anonym (Bliss)

Jag hoppar gärna in i denna tråd, har förändrat min livsstil de senaste åren och gått ner från 106,5 till 85 kg. Detta har tagit drygt 2 år så det är verkligen långsiktigt... Nu ska jag gifta mig i sommar och vill (SKA) gå ner ytterligare 10 kg

• MochR
    Anonym (Bliss) skrev 2012-03-08 10:50:55 följande:
    Jag hoppar gärna in i denna tråd, har förändrat min livsstil de senaste åren och gått ner från 106,5 till 85 kg. Detta har tagit drygt 2 år så det är verkligen långsiktigt... Nu ska jag gifta mig i sommar och vill (SKA) gå ner ytterligare 10 kg
    Välkommen! och va duktig du har varit Glad det tar tid att gå ner om man vill behålla det men 10kg till fixar du ska du se!!
  • Nudax
    Anonym (Bliss) skrev 2012-03-08 10:50:55 följande:
    Vilket jobb! Bra gjort =D Började på 100,5kg jag, och är nu på 90,5... hoppas vara på iaf 80 innan 28:e juli =)
  • Bröllop201206

Bridtobe2013: när gifter du dig? Hur mycket mer har du tänkt att gå ner i vikt tills du gifter dig? Tänkte på ditt klänningsproblem med att din första klänning nu är för stor, men att den du köpt i butik nu sitter bra? Tänk om den oxå blir för stor sen när du gått ner mer i vikt? Varför jag tänkte på det var att jag såg att ditt nick innehåller brud 2013, så tänkte jag att du kanske ska gifta dig det året å har då lång tid på dig att gå ner i vikt och kanske kunna köpa klänningen när du nått din målvikt så att säga, så du slipper köpa ännu en klänning om den andra blir för stor oxå tänkte jag. Men Iof kan man ju alltid sy in klänningar Hoppas du förstod vad jag menade, e lite trött nu. Iallafall vad duktiga ni är alla som kommit under 90kg! Grattis! Idag har jag cyklat 20km på motionscykeln å gjort situps å gått 10000steg. Nu är jag helt slut i både hjärna å kropp, så nu ska jag sova! Godnatt!

• bridetobe2013
    Bröllop201206 skrev 2012-03-08 23:36:52 följande:
    Bridtobe2013: när gifter du dig? Hur mycket mer har du tänkt att gå ner i vikt tills du gifter dig? Tänkte på ditt klänningsproblem med att din första klänning nu är för stor, men att den du köpt i butik nu sitter bra? Tänk om den oxå blir för stor sen när du gått ner mer i vikt? Varför jag tänkte på det var att jag såg att ditt nick innehåller brud 2013, så tänkte jag att du kanske ska gifta dig det året å har då lång tid på dig att gå ner i vikt och kanske kunna köpa klänningen när du nått din målvikt så att säga, så du slipper köpa ännu en klänning om den andra blir för stor oxå tänkte jag. Men Iof kan man ju alltid sy in klänningar Hoppas du förstod vad jag menade, e lite trött nu. Iallafall vad duktiga ni är alla som kommit under 90kg! Grattis! Idag har jag cyklat 20km på motionscykeln å gjort situps å gått 10000steg. Nu är jag helt slut i både hjärna å kropp, så nu ska jag sova! Godnatt!

Tanken var från början att vi skulle gifta oss den 1/6 2013. Men då sambon fick panik och verkligen inte ville gifta sig stort och jag vill gifta mig den 1/6 (förlovningsdagen) så flyttade vi dagen tills i år. Så nu gifter vi oss på våran 11 åriga förlovningsdag den 1/6 1012. Klänningen är på tok för liten nu och dom ska sy ut den och sätta i snörning i ryggen så det är lugnt. Om jag skulle gifta mig nästa år så hade jag sparat pengar och köpt en drömklänning då... men nu är det bara 2½ månad kvar. Även om jag går ner några kg så är det lugnt...

Men tack för omtanken...

1/6 2012
  • Bröllop201206

Bridtobe2013: Jaha på så vis:) jamen då förstår jag att du köpte en ny klänning när det inte är så Lång tid kvar till ert bröllop:) Jag trodde du skulle gifta dig 2013, men nu förstår jag:) Ja, vad bra att du kan sy ut klänningen om det skulle behövas, men jag tror du klarar att gå ner i vikt och att klänningen kommer sitta underbart på dig. Vem ser inte underbart vacker ut oavsett vikt i en brudklänning:)

• Bröllop201206

Den här helgen har jag bestämt mig att inte käka något godis/chips alls. Känner att jag måste steppa upp lite i viktnedgången nu när det inte är så långt kvar. Så lycka till, till mig;) att klara helgen godis/chips fri:) Trevlig helg till er alla! Har precis cyklat 22km 30min på motionscykeln hemma å gjort situps. Ska gå en längre promenad med vovven senare ikväll. Nu dusch å sedan middag.

• Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-03-09 18:29:24 följande:
    Den här helgen har jag bestämt mig att inte käka något godis/chips alls. Känner att jag måste steppa upp lite i viktnedgången nu när det inte är så långt kvar. Så lycka till, till mig;) att klara helgen godis/chips fri:) Trevlig helg till er alla! Har precis cyklat 22km 30min på motionscykeln hemma å gjort situps. Ska gå en längre promenad med vovven senare ikväll. Nu dusch å sedan middag.
    Du klarar det!!!
  • Bröllop201206

Nudax: tack! :) Ja jag ska klara det, försöka iaf, har klarat av fredagskvällen utan något godis/ chips eller smaskiga delikato-kokosbollar som min sambo mumsat på hela kvällen, men jag avstod:) duktiga jag;) hehe, låter jättelöjligt men jag är stolt över mig iaf. Bara resten av helgen kvar, speciellt inornkväll till melodifestivalen, då ska jag försöka hålla mig borta från sambons chipsätande. Godnatt!

• Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-03-09 22:48:39 följande:
    Nudax: tack! :) Ja jag ska klara det, försöka iaf, har klarat av fredagskvällen utan något godis/ chips eller smaskiga delikato-kokosbollar som min sambo mumsat på hela kvällen, men jag avstod:) duktiga jag;) hehe, låter jättelöjligt men jag är stolt över mig iaf. Bara resten av helgen kvar, speciellt inornkväll till melodifestivalen, då ska jag försöka hålla mig borta från sambons chipsätande. Godnatt!
    ojoj! Förstår att det blir riktigt svårt när sambon ändå mumsar på!!! Tycker absolut att du ska vara stolt, med rätt, det är ju assvårt!!!

Vi har haft det likadant här hemma (som jag tror vi pratat om förut här upp i tråden) att min sambo mumsat på och jag försökt hålla mig - vilket då inte gått så bra. Sedan ett par helger tillbaka har vi nu tagit ett gemensamt tag, det är så hjälpsamt för mig att han gör så, så nu har vi aldrig godis eller chips hemma på helgerna ens! Istället har vi mumsat på grönsaksstavar och dipp eller mörk choklad. Jag är ingen som varti t särskilt förtjust i mörk choklad förut, men nu när man vant sig av med sockersuget känns det faktiskt rätt gott och tillräckligt för att stilla cokladsuget =) T,ex som till ikväll. för att få känna att man ändå dukar fram gottigheter till melodifestivalen så har vi köpt hem färsk annanas och melon, de kommer vi skära upp i små bitar man kan äta med gaffel. Sen har vi faktiskt lite naturgodis hemma också. Inte för att det är färre kalorier i - för det är ju exakt lika illa som vanligt godis, om inte värre - men för att det är naturligare socker i dem, jag får inte samma sockerabstinens av dem så därför äter jag inte så mycket + att jag inte blir påverkad av det dagen efter när det gäller sug.

Lycka till ikväll, köp hem nått gott (frukt, grönsaksstavar eller dylikt?) till dig själv också så att du inte känner att du inte får "unna dig". Du klarar det! =)
Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil