• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Nudax
    Jane skrev 2012-01-30 09:03:30 följande:

Gud vad duktig du är! Kör på i samma fart bara! :) Tror du du kommer klara ditt mål och gå ner 0,6-0,7 kg i veckan? Jag måste gå ner 10 kg fram till 4 augusti, tyvärr har jag inte discplinen och har inte börjat än.

lycka till! :)

Tack! =) Jo men det där klarar du också! Men jag håller med, det svåraste är den där jäkla motivationen :P
  • Jane

haha, jaa jag vet att om jag börjar på friskis så kommer jag att köra igång och träna för fullt....det är bara det att det är svårt att börja. Jag hade en ryggsäck packad med träningskläder och skor sedan september! Min man tog ryggsäcken för två veckor sedan och sa "ähh du kommer ju ändå inte börja så jag tar ryggsäcken och använder den när jag ska till skolan". :) hahaha

• Bröllop201206

Du får se till att sno tillbaka ryggsäcken från sambon;) och ta dig till träningen. Idag har jag cyklat 22km på motionscykeln hemma 30min, sen gjort 100 situps på gymboll och gått 12500steg. Har tänkt väga mig på fredagar istället för måndagar. Tycker det passar mig bättre:)

• MochR

Har själv blivit sjuk och kan inte låta bli att tröst äta Rynkar på näsan blä måst få tillbaka motivationen den står på noll just nu...

• Bröllop201206

Hej MochR! Jag har följt tråden hela hösten även fast jag inte varit inloggad eller orkat skriva. Men måste ändå säga att du ska vara stolt över dig hur långt du har kommit och hur duktig du varit med vv som gått ner så mycket. Jag vet att det är lätt att trösta sig när man mår dåligt( jag gör det oftast sen mår jag ännu sämre för jag ätit skräp). Men försök tänka bort trösttankarna, och tänk på ditt mål istället. Det här blir bättre snart tar du nya tag igen. Som jag gör nu, tar nya tag. Ibland går det dåligt ibland går det jättebra. Men försök vila å ta det lugnt men ät rätt så har du gjort så gott du kunnat, å slinker det ner någon extra godbit så tänk inte för mycket på det, utan njut av godbiten och ta nya tag sen när du mår bättre! Det här klarar du, det vet jag:) kramz

• brud 201208

Jag vill oxå vara med! Har börjat mitt " nya liv" för 4 veckor sedan.
    Maten går jättebra det är det här med träningen som jag har svårt för.
    Har gått ner 3 kg så det är alltid något:))

• MochR
    Bröllop201206 skrev 2012-01-31 14:49:37 följande:
    Hej MochR! Jag har följt tråden hela hösten även fast jag inte varit inloggad eller orkat skriva. Men måste ändå säga att du ska vara stolt över dig hur långt du har kommit och hur duktig du varit med vv som gått ner så mycket. Jag vet att det är lätt att trösta sig när man mår dåligt( jag gör det oftast sen mår jag ännu sämre för jag ätit skräp). Men försök tänka bort trösttankarna, och tänk på ditt mål istället. Det här blir bättre snart tar du nya tag igen. Som jag gör nu, tar nya tag. Ibland går det dåligt ibland går det jättebra. Men försök vila å ta det lugnt men ät rätt så har du gjort så gott du kunnat, å slinker det ner någon extra godbit så tänk inte för mycket på det, utan njut av godbiten och ta nya tag sen när du mår bättre! Det här klarar du, det vet jag:) kramz
    Tack!! Det värmer ska verkligen försöka ta tag i det hela när jag blir frisk igen!!
  • Bröllop201206

Ja du tar nya tag när du blir frisk! Krya på dig! Idag har jag cyklat 22km på motionscykeln 30min hemma, och gått totalt 11600steg. Jag är igång igen;)

• Bröllop201206

Idag har jag cyklat 20km på motionscykeln och gått 10 000steg.

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil