• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Nessa83

Vilken bra tråd :)
    Har oxå precis börjat kämpa med min vikt!
    Löpband inköpt!!
    10kg ska bort innan bröllopet i sommar!!!!!

• knyttan

Samma problem som många andra här verkar det som... för fem år sen tränade jag kampsort tre ggr i veckan och var i super-form, sen flyttade jag ihop med sambon och trivselkilona började komma, mer mys i soffan och mindre träning helt enkelt...
    Jag satte i gång för en månad sedan, -2 kg hittills. Realistisk målvikt är 64 kg, drömvikten är 60, som för fem år sen...
    Tränar redan regelbundet men ska dra upp intensiteten. Håller strikt kostschema i veckorna men tillhelgen får jag äta vad jag vill, funkar fint hittills!

• Lillis82

Har kommit igång ordentligt nu =) 

Redan 2 träningstillfällen den här veckan och i morgon är jag ledig från jobbet så skall ta och springa lite på löpbandet tänkte jag. Så 3 hela pass den här veckan och träningsvärken känns vilket bara är ett gott tecken på att jag tagit i =)

Blev riktigt motiverad av den här tråden!! Skönt att höra att man inte är själv som inte orkat ta tag i det innan..

• MochR

Duktiga ni är själv känner jag mig slöare än någonsin... har inte kommit igång med träningen efter en långvarig förkylning... skyller på att jag har för mycket med jobbet för att hinna träna men vet att det bara är en undanflykt för att få lata sig....men att äta efter viktväktarna funka sjunker fortfarande stadigt i vikt Glad snittar 0,6kg i veckan!

• BettyBoop

Själv har jag lite panik. Som många andra så har jag varit vältränad en gång i tiden men är nu överviktig. Skulle behöva tappa minst 10kg men helst 15 till i sommar och det känns inte särskilt.. troligt. Vi har inte så lång tid att planera vårt bröllop och jag får ju skylla mig själv lite som gått upp så mycket i vikt, samtidigt så känner jag att de 10kg jag lade på mig förra året är ok därför att de kommer av att jag slutade röka. MEN det ändrar ju inte faktum att jag ska gå nerför altargången i juni och är ordentligt överviktig nu.

Detta borde göra mig taggad, men istället känner jag mig lamslagen. Har dessutom börjat nytt jobb som är ett skiftjobb vilket gör det jättesvårt att planera in fasta träningstider och kräver därför ännu mer självdisciplin..

Hoppas på att få upp motivationen och att förlamningen ska släppa, genom att gå med i denna tråden.

• MochR
    Bettyboop 10kg fixar du till juni Glad det är ungfär 0,5kg i veckan och det snittar iaf jag med viktväktarna och inte särsklillt mycket träning!!! Själv har jag 12-13kg kvar till juli och litar helt fullt på att jag kommer att fixa det! (hade 20kg från början att gå ner)
  • BettyBoop
    MochR skrev 2011-12-01 20:31:56 följande:
    Bettyboop 10kg fixar du till juni Glad det är ungfär 0,5kg i veckan och det snittar iaf jag med viktväktarna och inte särsklillt mycket träning!!! Själv har jag 12-13kg kvar till juli och litar helt fullt på att jag kommer att fixa det! (hade 20kg från början att gå ner)
    Tack!! Jag hoppas..
  • knyttan
    BettyBoop skrev 2011-12-01 18:02:11 följande:
    Själv har jag lite panik. Som många andra så har jag varit vältränad en gång i tiden men är nu överviktig. Skulle behöva tappa minst 10kg men helst 15 till i sommar och det känns inte särskilt.. troligt. Vi har inte så lång tid att planera vårt bröllop och jag får ju skylla mig själv lite som gått upp så mycket i vikt, samtidigt så känner jag att de 10kg jag lade på mig förra året är ok därför att de kommer av att jag slutade röka. MEN det ändrar ju inte faktum att jag ska gå nerför altargången i juni och är ordentligt överviktig nu.

Detta borde göra mig taggad, men istället känner jag mig lamslagen. Har dessutom börjat nytt jobb som är ett skiftjobb vilket gör det jättesvårt att planera in fasta träningstider och kräver därför ännu mer självdisciplin..

Hoppas på att få upp motivationen och att förlamningen ska släppa, genom att gå med i denna tråden.
    Hej,
    jag har själv jobbat i skift och vet att det helt enkelt är skitjobbigt att försöka få in träning i schemat... men, försök hitta ett gym som har pass hela dagen och träna på de tider som du kan! Nu kan jag faktiskt sakna de gånger som jag kunde gå upp och träna vid nio, hem o duscha och komma till jobbet vid lunch och känna sig pigg och fräsch.... Har du tex ett Friskis & svettis i närheten av där du bor eller jobbar så brukar ju de ha pass från kl 8 ungefär.

0,5 kg i veckan är faktiskt helt genomförbart bara man kommer igång! För min del funkade det ganska bra att rivstarta med en veckas fasta för att rena kroppen och komma igång, samt vänja mig av med skräpmat...

Nu känner jag att diciplinen är lite på fallrepet här nu när julen börjar komma, så jag kommer nog ta en fastevecka precis efter jul igen för att komma tillbaka på banan...

Pepp pepp!!
  • helsingebrud

åhh vad duktiga ni är alla....

Bestämde mig i maj att jag behövde gå ner ca 15kg till bröllopet i april

Tyckte jag hade huuur lång tid som helst på mig men nu har det gått ett halvt år utan att jag riktigt lyckats

Går på boxning 1 ggr/vecka samt afropower ( ganska likt zumba ) försöker även få in en del promenadermen tycker jag ökar i vikt istället för minskar.

Försöker faktiskt tänka på maten och så också men inget funkar

Viktväktarna finns inte där jag bor, funkade bra för mig när jag bodde isthlm
    gick då ner till min drömvikt, men nu efter flera barn ser verkligheten helt annorlunda ut.

Vet inte vad jag ska göra för att lyckas.....
    suck!!

• MochR

helsingebrud: Jag går inte på möten (känner inte att jag hinner med det) utan har bara viktväktarna på internet där fyller jag i allt och så har jag min egna invägning varje måndagmorgon Glad tycker det funkar utmärkt!!

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil