• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • pernillaochhenrik

För mig går det inget vidare just nu.. Svimmat och så hoppade en axel ur led igår så det är bara blajj med allt nu.. Men det kommer väl tillbaka hoppas jag..

• MochR

pernillaochhenrik usch det låter verkligen inge vidare! Hoppas att du snart blir bättre!! {#emotions_dlg.flower}

• pernillaochhenrik

MochR: Tack, jodå det är mycket bättre nu. Det blir ju inga tunga lyft och så såklart men jag kan nog snart komma igång med träningen igen hoppas jag!! Det är ju snart sommar och BRÖLLOP!!!

På söndag ska vi åka och kolla på kyrkan.. eller jag har ju varit i den en massa gången med det blir första gången för min blivande!! Så nu ska förhoppningsvis datumet bli helt spikat!! Hjärta

• MochR

va skönt att du kan komma igång snart igen!
    Å roligt att visa upp kyrkan hoppas han gillar den!!

• Elmina Saksi

Hej

Vilken bra tråd jag hittade här.

Jag ska sammanställa de vanligaste frågorna man har om kost och träning inför bröllopet och undrar om ni undrar över något?

Hälsningar Elmina

Leg, Dietist, hälsopedagog och personlig tränare

• pernillaochhenrik

Ja, det ska bli skoj att gå dit faktiskt.. Hoppas han gillar den!!

---------------------------------------------------------

Elmina Saksi skrev 2011-11-26 19:50:51 följande:

Hej

Vilken bra tråd jag hittade här.

Jag ska sammanställa de vanligaste frågorna man har om kost och träning inför bröllopet och undrar om ni undrar över något?

Hälsningar Elmina

Leg, Dietist, hälsopedagog och personlig tränare

Ja, men guuud så bra att du ska göra det. Det är säkert massa saker som vi undrar...  Jag ska fundera lite så återkommer jag säkerligen med frågor!!

• Lillis82

Åh jag vill också vara med. Mitt problem är att jag är så himla trött HELA tiden :( så väljer oftast sängen och två timmarssömn istället för gymmet trots att jag vet att jag blir piggare om jag går dit istället... Plus att min sambo inte direkt motiverar till att gå ner :( har vart fräsch en gång i tiden då jag tränade 4 dagar i veckan så vet att jag kommer dit om jag bara rör mig mer ... Så nu måste det bli ändring! Bröllop planerat till augusti 2012. Jag väger: 84kg Mitt mål: 60kg Mitt drömmål: 55kg Längd: 165cm Min motivation har jag kickar igång genom att ta en bild på mig i underkläder och printrat ut och satt upp hemma. Bredvid sitter en bild på hur jag vill se ut samt en bild på min drömklänning:) Super bra inspirationskälla!!!! Lycka till alla!

• MrsH
    Lillis82 skrev 2011-11-27 06:22:25 följande:
    Åh jag vill också vara med. Mitt problem är att jag är så himla trött HELA tiden :( så väljer oftast sängen och två timmarssömn istället för gymmet trots att jag vet att jag blir piggare om jag går dit istället... Plus att min sambo inte direkt motiverar till att gå ner :( har vart fräsch en gång i tiden då jag tränade 4 dagar i veckan så vet att jag kommer dit om jag bara rör mig mer ... Så nu måste det bli ändring! Bröllop planerat till augusti 2012. Jag väger: 84kg Mitt mål: 60kg Mitt drömmål: 55kg Längd: 165cm Min motivation har jag kickar igång genom att ta en bild på mig i underkläder och printrat ut och satt upp hemma. Bredvid sitter en bild på hur jag vill se ut samt en bild på min drömklänning:) Super bra inspirationskälla!!!! Lycka till alla!
    Jag är med trött HELA tiden och de känns som jag behöver en spark där bak för att ta mig till gymmet!! 
  • sommarblommor
    Jag startade min nya livstil redan i augusti för att kunna ha ett år på mig. Då vägde jag 75kilo. Alldeles för mycket för min längd tyckte jag. Är 164cm. Jag började träna på mitt gåband som mamma gav mig i somras och sedan drog jag bort allt tillsatt socker i maten. Jag äter långsamma kolhydrater till frukost och under dagen så äter jag allt annat men tänker på att äta bra fetter så som omättade och fleromättade fetter. Ibland unnar jag mig mörkchoklad också. Frukt äter jag alltid mellan måltiderna. Det blir oftast äpplen eller mandariner. Det finns diabetes 2 i min släkt så jag vill förebygga uppkomsten av det med. Sen aug har jag gått ner 11kg och har gått ner mer än helften av det jag vill väga i aug 2012. :)
  • Jane

Hej tjejer, jag skrev för kanske 1-2 månader sen att jag skulle vara med, men jag komj inte igång med att träna alls! Jag är så lat och skjuter bara fram det. Den senaste månaden har jag också varit jättetrött och jag vet inte varför. Hursomhelst är jag jättesur på mig själv och måste verkligen börja träna nu, några kilon måste ha blivit tappade till nyår.

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil