• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • MochR

Gick nu med i Viktväktarna här på internet hoppas de kan hjälpa till lite extra med viktminskningen Glad verkar ganska smidigt och jag behöver all hjälp jag kan få då det känns som jag har noll koll på hur mycket ja äter!

• Anonym (augustibrud)

Jag har jättemkt o läsa igen, hinner dock inte idag
    Mitt nya liv börjar nästa måndag pga besök o stress denna vecka, vill kunna koncentrera mig t 100%
    Så joinar er då ist...?

• Bröllop201206

Go fredagskväll! Ikväll har jag syndat och ätit en påse olw hjärtan chips och en chokladkaka, men men får synda mindre nästa fredag. Idag har jag gått 16 000steg. I helgen blir det nog ingen träning förutom promenaderna. Hörs på måndag då det är ny vecka och nya tag. Trevlig helg! Kramz

• MochR

klarade fotbollskvällen Glad det bjöds på chips, ostbågar och paj med vaniljsås och jag höll mig till mitt mineralvatten och därmed klara jag denna dag på 1,5points under dagsransonen! JÄTTE stolt!

imorrn blir det förhoppningsvis lite träning också om det finns något pass som passar annars ska man väl ta sig ork att ta en promenad!

• Anonym (kämpar)

Syndade lite igår kväll... Drack ett glas riktigt gott vin (som var alldeles för sött för min diet). Men vilken njutning och så gott det var! Kunde motstå chipsen som jag var så sugen på och åt en näve mandlar istället. Inte dumt det heller!

• MochR

måndag = invägning för mig stod det -2,2kg sen i tors när jag började med viktväktarna men jag tror att den största skillnaden ligger i att jag nu vägde mig på morgonen (vägde in mig på kvällen). Fortsättningsvis blir det bara att väga sig måndag morgon så kan man jämnföra bättre Glad

Idag blev det ingen träning mer än att springa upp och ner i tvättstugan som är ett hus bort men imorrn är det spinning!

• Anonym (augustibrud)

Dagens vikt: 79.6 så några hekton ner sen i måndags
    Har tränat (BodyPump i måndags, BodyBalance igår) och ätiti nyttigt, druckit massor med vatten.

Hoppas man orkar vara motiverad bara så man kommer ner i vikt !!

• Anonym (augustibrud)
    affemille skrev 2011-09-01 20:24:31 följande:
    Vad roligt att det går så bra för er tjejer! Jag har nu varit igång i fyra dagar (sedan i måndags). Det går mycket bra dock har jag minskat portionerna rätt rejält samt inte ätit något godis (är godisfantast) så jag är väldigt hungrig och sugen hela tiden! Har någon något tips på mellanmål som är mättande men ändå nyttigt som man kan ta mellan måltiderna?

Idag har jag gått totalt 1 h (30 min till jobbet och 30 min från), fick min cykel stulen igår så idag var det bara till att gå. Sedan har jag varit ute och sprungit 45 minuter idag och det gick superbra! Verkligen förvånad över min energi. Tack för att ni motiverar mig! På måndag hoppas jag verkligen att jag får resultat på vågen också. 

Kram på er alla Glad 
    Mitt favorit mellanmål, o nytta och onyttiga tider är följande:
    Keso Ananas&Passionsfrukt
    ½banan
    1 kiwi
    Skär frukten i små bitar och blanda med keson, suuuupergott!

Jag tar inte hela paketet med keso, utan till detta tar jag ca 6 msk.
  • Bröllop201206

Halloj! Hur går det för er? Anonym Ida,har du prövat stegräknaren än? I måndags cyklade jag 20km på motionscykeln och gick 18500steg. I tisdags gick jag 15500steg och cyklade 20km på motionscykeln. Idag vägde jag mig och på vågen stod det 63,0kg så jag har gått ner 1,3kg sen förra måndagen. Idag har jag gått 14500steg och cyklat på motionscykeln. Till middag blev det kycklingtortilla. Lägger kycklingfile i ugnen som jag sen skär i bitar och lägger på tortillabrödet med en massa grönsaker,och kryddar med curry och vitlökssås. det är jättegott. Fortsätt kämpa allesammans! Kramz

• marielleangelina
    affemille skrev 2011-09-01 20:24:31 följande:
    Har någon något tips på mellanmål som är mättande men ändå nyttigt som man kan ta mellan måltiderna?
    Som Anonym Augustibrud säger så håller jag med om Keso!
    Fast jag gör den lite annorlunda

ca 150 g Keso Naturell (Ekologisk är godast)
    1 skivad banan
    1 tsk linfrön
    1 msk solrosfrön
    en skvätt flytande honung

------------------------------------------------------------

Nu har det gått ca 1 vecka sen sist jag skrev här!

1 cm runt magen borta :) ligger fortfarande på samma vikt men jag har inte tränat
    något muskelbyggande, bara zumba och yoga. Antagligen, även om det är vääldigt lite
    fortfarande, har jag nog bytt ut lite fett mot muskler och det känns jättebra.

Nästa vecka blir det ännu mer zumba (såå kul!!) och pilates för att bygga upp bålstyrkan.
Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil