• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • raring

Jag har ett tips till alla som "äter rätt" men ändå äter för stora portioner:

Oftast beror för stora portioner på en av två anledningar:

1. Du äter för fort.
    Hjärnan behöver tid på sig att fatta att du äter (ca 20 minuter), dvs om man äter tokfort så är det lätt att man hinner få i sig en hel del innan hjärnan fattat. Resultatet är att du efter en stund känner dig alldeles FÖR mätt, obehaglig känsla.

"lösning": ät alltid din mat med pinnar istället för bestick. Det tar mycket längre tid och hjärnan "hinner med" och du känner dig mätt när du faktiskt är det. Funkar lite sämre på soppa dock

2. Du lägger upp för mycket på tallriken.
    Många är uppfostrade att äta upp det man har tagit till sig och har detta så hårt inpräntat att det känns fel att ens slänga minsta ärta.

"lösing": ta en tallrik i mindre storlek. Låter ju löjligt enkelt men funkar förvånandsvärt bra. Blir du inte  mätt (med metod ovan) så kan du ta mer, men då blir det inte förmycket av slentrian.

Bägge dessa har funkat för  mig som har vunnit OS-guld i "äta snabbt". Jag gjorde enligt ovan bara i ett par veckor, sedan hade jag programmerat om mig.  

• Anonym (Ida)
    Bröllop201206 skrev 2011-09-01 17:13:43 följande:

till dig "Anonym (Ida)" Jo jag går promenader, har hund så jag måste gå ut och gå oavsett väder och vind regn eller snöstorm. Det blir en lång morgonpromenad, en promenad vid lunch sen en lång promenad vid 17:30- tiden och sen även en kvällspromenad vid 20.00-2100. i km per dag blir det väl 10-14km beroende på hur långt jag går. Mitt tips till dig är att skaffa en stegräknare (från claes ohlson eller stadium) och ha på dig den under arbetstid, så ser du hur mycket steg du går vanligt en dag, sen ser du hur mycket steg( faktiska promenader) du måste gå för att komma upp i den dagliga steg-rekomendationen 10 000-12 000steg om dagen. Mitt tips är att gå en morgonrunda när det är ljust ute innan jobbet, sen tar du en promenad under din lunch-rast och sen tar du en kvällspromenad så bör du få tillräcklig vardagsmotion. En annan investering jag gjort är att köpa mig en träningscykel(spinning-variant från stadium) kostade väl 3000-4000kr men väl använd investering, har använt min cykel nu i över 6år, och brukar passa på att cykla 20-30min framför tv-n på kvällen till favoritprogrammet eller filmen som visas då. Jag blir helt genomsvettig efter ett cykelpass på 20km=30min, försöker cykla det 3ggr i veckan, ibland blir det t.om. 4-5dagar i veckan beroende på dagsform och ork. om jag inte hade hund å måste gå långpromenader ändå, skulle jag investerat i ett sådant löp-promenad-band och ställa i vardagsrummet och promenera kvällspromenaden framför tv-n under regniga mörka höst-vinterkvällar.

Mitt problem ligger inte i att jag inte tränar och är aktiv, mitt problem är att jag älskar choklad och smågodis och skulle kunna äta det varje dag, ibland blir det så oxå, därför skriver jag ut att det inte blivit något godis denna dag heller! duktiga mig, oftast brukar jag kunna hålla mig borta från godis mån,tis,ons men på torsdag köpa godis och sen käka resten av helgen, men nu e mitt mål att jag bara ska få äta godis på fredagar och i mycket mindre mängd. kramz till er alla duktiga kämpare! Just DO IT!

Tack för ett otroligt bra svar :) gubben ska ta hem stegräknare från jobbet till mig nästa vecka så då blir det nog lite roligare att gå ut på mina promenader. Denna vecka har jag kört två promenader om dagen och ett spinningpass. På lördag blir det spinning igen. Börjar få ganska ont i ryggen av alla promenader så jag kanske måste börja träna på gym snart, men det känns inte helt lätt. Tycker inte om den där känslan av att "bli ut tittad"... när jag tappat 5 kg till så kan jag nog tänka mig att visa mig på gymmet. Tills jag når mitt delmål så fortsätter jag med spinning, promenader och små portioner :)
  • affemille

Vad roligt att det går så bra för er tjejer! Jag har nu varit igång i fyra dagar (sedan i måndags). Det går mycket bra dock har jag minskat portionerna rätt rejält samt inte ätit något godis (är godisfantast) så jag är väldigt hungrig och sugen hela tiden! Har någon något tips på mellanmål som är mättande men ändå nyttigt som man kan ta mellan måltiderna?

Idag har jag gått totalt 1 h (30 min till jobbet och 30 min från), fick min cykel stulen igår så idag var det bara till att gå. Sedan har jag varit ute och sprungit 45 minuter idag och det gick superbra! Verkligen förvånad över min energi. Tack för att ni motiverar mig! På måndag hoppas jag verkligen att jag får resultat på vågen också. 

Kram på er alla Glad 

• affemille
    raring skrev 2011-09-01 13:40:41 följande:
    ställde mig på vågen i morse och hade hoppsan gått ner 2kg denna veckan!! Väldigt förvånad! Jag har ätit ungefär som vanligt, men druckigt mer vatten och lite mindre kaffe. Men fortfarande ingen träning!

Målet är 58, nu är det 4kg kvar!! Om jag nu bara kan bli frisk från min förkylning så att jag kan börja träna lite så kommer det nog att gå!!
    Härligt! Bra kämpat Glad
  • raring
    affemille skrev 2011-09-01 20:25:15 följande:
    Härligt! Bra kämpat Glad
    Tack!!
  • raring
    affemille skrev 2011-09-01 20:25:15 följande:
    Härligt! Bra kämpat Glad
    Och detsamma förresten!!!! Go girl!
  • MochR

Det är fantastiskt att läsa hur duktiga alla är! det får mig att bli mer och mer motiverad Glad

Idag har jag varit på aerobic, det var jätte skoj! Jag har noll i koordination och taktkänsla så jag såg nog ut som ett fån men kul hade jag och svettades som en gris så det är huvudsaken!

Tallrikstipset är jätte bra kör själv på det! och äter då mindre, jag måste ta mat två gånger (någon konstik tvångstanke) och nu med mindra tallrikar äter jag en normal potion mat fast ja tar två gånger, jämfört med förrut då ja åt närmare 2 normal portioner!

men snart nu är snart helgen här och då kommer det vara svårt att vara stark i att försöka att inte äta godis och andra onyttigheter... ska försöka hålla mig till bara fredag (brukar äta godis fre-sön)

• sahu

Hej!

Får jag vara med här också fast jag är lite "efter"? Kommer vilket fall läsa denna tråd :P

Gick med i viktklubb.se i måndags för att jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att se hur mycket man faktiskt får i sig och gör av med. Jag är jättedålig på sånt annars. Det blir en liten motivation till att sköta sig när man lägger in den lilla lilla chokladbiten och ser hur mycket man får i sig och samtidigt se hur mycket den där promenaden på 60 min faktiskt gör, trots att det inte känns som det. För mig är det jättebra då jag har väldigt dålig självdiciplin och faktiskt väldigt dålig koll på mat och dess innehåll.

Mitt mål är att ha gå ner minst 11 kg till januari. Ska gifta mig i juni så går jag ner lite till tills dess så blir jag bara glad. Jag väger nu 70 kg.

Det här ska bli en faktiskt rolig resa som inte alltid komer vara så lätt och jag ser fram emot att läsa om hur det går för alla här för att själv bli peppad och själv kunna peppa :)

Nu kör vi!

• Anonym (Ankan)

Jag syndade idag, det blev pizza... Men det gäller att "synda" rätt: Jag tog en barnpizza med räkor, banan och curry och extra lite ost. Lämnade kanterna och åt en stor sallad till. 

Annat förslag om t.ex chipssuget slår till (som det ofta gör hos mig): Gör grönsaksdipp istället men ha med en liiiten skål chips = Du får ditt chipsbehov tillfredsställt men äter dig inte mätt på chipsen utan på grönsakerna.

Hellre lite chips än jättemycket chips :) 

Och när man inte orkar/vill träna: Det är bättre med 15 min promenad än ingenting! Tvinga inte kroppen på en timmes löprundor om den inte är van, locka igång den istället. Om man startar mjukt så kommer kroppen snart inse hur underbart det är att röra på sig och vilja ha mer!

• Bröllop201206

Halloj alla duktiga brudar! Vad roligt att kämpa såhär ihop! vi får kraft och inspiration av varandra. Nu e jag helt slutkörd, sambon lurade med mig på en extra lång promenad ikväll,men det var trevligt. Idag har jag gått 20123 steg, det är ca 15.7km och 637calorier enligt min stegräknare. Jag har även cyklat 20km på träningscykeln på 30min. Jag äter faktiskt bra mat och rätt portioner,där har jag inga problem, utan mitt prroblem är marabous apelsinkrokant 200gr kan jag lätt käka upp själv. Så mitt problem är att minska godiset och olw's hjärtchips (sååå goda) min sambo brukar kalla mig gottegris av en anledning, men jag kan även ha längre perioder då jag inte äter onyttigt alls, men nu efter sommarens godsaker e det dax att ta tag i situationen igen. Ha en fortsatt trevlig kväll och fortsätt kämpa!

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil