• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • pernillaochhenrik

Hejsan!
    Jag och min sambo ska med gifta oss i sommar.. Jag vill inte se ut som en michelin gubbe när jag har min stora dag..
    Jag började förra veckan. Jag vill gå ner 15kg till bröllopet. Är det orimmligt? Jag är ute och går minst en halvmil varje dag + små promenader då vi har hund. Har även börjat springa med min syster då hon inte heller vill var ''stor'' på mitt bröllop.. Självklart så vill vi gå ner i vikt för alltid med.. men har absolut bröllopet som mål.. Jag rekomenderar att träna med en annan person.. Det peppar en att ge det lilla extra!! Springa den lilla biten till även om man är trött.. 

Vill även ha lite mattips.. tack!

Lycka till tjejer och blivande brudar.. Nu gör vi detta!! 

• affemille

Vad roligt att vi blir så många!  Nu känner jag mig ännu mer motiverad Glad Tycker också att det skulle vara skoj med lite recept tips! Ser fram emot att få uppdatering hur det går för er alla!

• affemille
    pernillaochhenrik skrev 2011-08-27 21:39:41 följande:
    Hejsan!
    Jag och min sambo ska med gifta oss i sommar.. Jag vill inte se ut som en michelin gubbe när jag har min stora dag..
    Jag började förra veckan. Jag vill gå ner 15kg till bröllopet. Är det orimmligt? Jag är ute och går minst en halvmil varje dag + små promenader då vi har hund. Har även börjat springa med min syster då hon inte heller vill var ''stor'' på mitt bröllop.. Självklart så vill vi gå ner i vikt för alltid med.. men har absolut bröllopet som mål.. Jag rekomenderar att träna med en annan person.. Det peppar en att ge det lilla extra!! Springa den lilla biten till även om man är trött.. 

Vill även ha lite mattips.. tack!

Lycka till tjejer och blivande brudar.. Nu gör vi detta!! 
    Som jag skrev tidigare vill jag gå ner mer än 15 kilo. Målet har jag satt utifrån vad jag vägde innan. Jag vet ju inte riktigt vad du väger men jag tycker inte att ditt mål är orimligt med tanke på att du verkar har kommit igång mycket bra! Håller med dig om att det är väldigt motiverande att ha en träningskompis, lättare att komma ut och träna då och ta i det lilla extra som kommer att krävas! Lycka till och fortsätt på den väg du börjat! 
  • Anonym (Ida)

Jag är med!!! Skrattande
    Vi gifter oss nästa sommar :) Idag väger jag 86,2 kg men SKA väga max 60 kg på bröllopsdagen.
    Jag kommer att äta enligt viktväktarna för jag tycker att det är en enkel metod att följa - ät vad du vill bara du räknar dina points. Jag älskar bröd, pasta, ris och potatis så detta vill jag inte leva utan. Jag har tidigare tagit hjälp av viktväktarna och jag har lyckats varje gång så jag kan varmt rekomendera er att prova :)
    Det kommer olika perioder i livet då man går upp i vikt av olika anledningar men viktväktarna har alltid hjälpt mig tillbaka till mitt riktiga jag och hoppas att viktväktarna hjälper mig nu också. Denna gång gör jag dock en sak annorlunda - jag har även börjat träna! Det gjorde jag inte tidigare utan räknade bara mina points och tappade vikt med hjälp av det. Nu vill jag även forma kroppen och få bättre kondition så jag tar en promenad på ca 45 min varje dag och tränar även spinning och styrka ca 2 ggr i veckan. Ska nog börja på Zumba inför hösten också.
    Jag började räkna points och träna för någon vecka sedan så jag har inte hunnit tappa så mycket men jag känner mig redan starkare i kroppen och vännerna säger att det börjar synas skillnad på mig, speciellt mitt ansikte :) det är jättekul att höra och det peppar mig att kämpa på!

NU KÖR VI TJEJER!!! Cool

• Anonym (Ida)

haha ser att jag är en riktig tungviktare bland er så vi kan ju kalla mig Heffaklumpen tillsvidare ;) hahaha!!

• bellalicious

God morgon allihopa!

Imorse vaknade jag och fästmannen klockan sju av att det öste ner regn men vi var båda ivriga och gav oss ut på en morgon promenad.Vi var minst sagt blöta när vi kom hem igen :)

Vi provade att göra Tofuyoghurt till frukost (jag är laktoskänslig)..det var minst sagt intressant, här kommer receptet

Tofuyoghurt med bär
    2 port

Ingredienser
    350 g silkestofu

1 msk agave-/lönnsirap
    1 msk citronsaft
    en nypa salt
    1 krm vaniljpulver alt. 1 tsk vaniljsocker
    2 dl blåbär och/eller hallon

Kanel
    Müsli, nötter

Gör så här
    Skär tofu i mindre bitar och lägg tillsammans med honung, citronsaft, vanilj och salt i en bunke/skål och mixa det med en stavmixer. Blanda därefter ner blåbär och hallon i blandningen och rör om. Lägg upp "yoghurten" i en skål och toppa med exempelvis nötter, gryn eller flingor. Pudra över lite kanel.

Det var annorlunda smak men väldigt smakligt ändå och jag rekommenderar er att testa det :)

Vi åt med ett ägg till och ett stort glas vatten.

Ha en fantastisk dag och jag blir så peppad av att läsa era berättelser och höra hur ni vill köra igång och elva hälsosammare. Ni får mig att le :)

• ehlin82

Testat Isodieten?

För mej och min sambo så har det blivit delar utav en ny livsstil.

Det finns en pocketbok med 8 veckors program samt en kokbok.

Vi började att täna och laga mat utifrån Isodieten efter nyår och håller fortfarande på. På 2-3 månader gick min sambo ner 13 kilo utan att direkt träna något utöver det vanliga.

Vi är alltid mätta och ingen av os känner att vi försaker något eller har känsaln av att vi går på diet.

Jag har tjatat en hel del om isodieten på jobbet och det har resulterat i att flera har börjat att käka utifrån den och flera har köpt böckerna.

Så det kan ju inte var helt fel.....

www.isodieten.se

• Gazzi

Jag hänger gärna på även om jag tjuvstartade min nya livsstil förra veckanGlad
    Behöver gå ner en hel del kg till bröllopet som är i augusti 2012! Jag kommer inte köra på nån diet eller ta bort nåt helt från menyn men minska lite på sötsakerna plus komma in i regelbunden motion. Till er som tycker om bröd kan man försöka äta surdegsbröd ist det är bättre!!

• bellalicious
    Gazzi skrev 2011-08-28 13:14:24 följande:

Jag hänger gärna på även om jag tjuvstartade min nya livsstil förra veckanGlad
    Behöver gå ner en hel del kg till bröllopet som är i augusti 2012! Jag kommer inte köra på nån diet eller ta bort nåt helt från menyn men minska lite på sötsakerna plus komma in i regelbunden motion. Till er som tycker om bröd kan man försöka äta surdegsbröd ist det är bättre!!

Surdegs bröd är toppen bra och mumsig :) Och för att inte tala om hur enkelt det är att göra själv hemma :). Rågbröd är också nyttigt.
  • Anonym (Ankan)

Jag hänger på! Dock har jag tjuvstartat och egentligen nått min målvikt, men vill hålla den nu. Jag har gått ner från 57 kg till 53kg. Jag har alltid varit liten och därför struntat i vad jag ätit i perioder, mitt största problem har inte varit vikten utan hur jag mått. Orkeslös och deppig, uppsvälld och dålig hy för jag ätit så mycket socker och skit. Dessutom har jag de senaste åren fått stora problem med pms och tom ätit antidepressiva men nu vill jag bekämpa pmsen med bra mat och motion. Kan säga att jag märkt stor skillnad redan! Hoppas jag är välkommen!

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil