• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • raring

Hallå, jag gifter mig om ett halvår. Väger nu ca 64kr och vill ner till ca 58kg (som brukar vara den vikt då kroppen mår bäst). Jag är 170cm lång. Jag har bra matvanor, har alltid ätit supernyttigt. Äter aldrig chips eller godis, för det gillar jag inte. Dock mörk choklad!! ibland...

Mitt problem är att jag aldrig tränar. Och då menar jag aldrig. Jag tror jag har tränat halvhjärtat kanske totalt 5 ggr på 3 år. Dessutom har jag ett väldigt stressigt jobb. Dricker massor av kaffe gör jag också (kanske 1 liter om dagen).

SÅ nu kommer mina mål:

1. Jag måste komma igång att träna. 1ggn per vecka tänker jag sikta på till en början. Gäller ju att vara realistisk.

2. Byta ut varannan kaffe mot vatten.

3. hitta ett sätt att tillåta mig själv att ta tid att träna utan att få dåligt samvete för att jag tar tid från barnen. (för mig är det omöjligt att träna sent på kvällarna, jag är för trött då).

• Anonym (kämpar)

Nu har jag fått i mig en riktigt smarrig frukost med äggröra och avokado. Känns så himla bra, jag som alltid haft så svårt att äta på morgonen. :)

• FelizLane

Men ni som vill ändra på matvanor osv, hur gör ni... Hur gör ni för att stålsätta er? Vad ska man göra när man är påväg att falla dit när man är vrålhungrig och inte har något hemma.... GAh, har så svårt att komma på bra, lättlagad mat. .. 

Nån som vill dela med sig av lite recept? Lättlagat, inte med så mycket krusiduller med en gräslök hit och lite pluttinutt dit...

Är det bara jag som tycker att det är jobbigt att handla?! 

• Anonym (Ida)

Hej! jag har tappat ännu lite till, står på 85,

• Anonym (Ida)
    Anonym (Ida) skrev 2011-08-30 11:11:54 följande:
    Hej! jag har tappat ännu lite till, står på 85,
    Oj, min dator fick spunk och skickade iväg innan jag hunnit skriva klart! Jag står nu på 85,3 kg så nästa mål är att vågen ska visa minst 84,9 :) Nu börjar det bli kul att tävla mot vågen faktiskt, när man märker att det händer något!
    Jag känner att min kondition har börjat bli mycket bättre, blir inte lika flåsig av att gå i trappor och liknande, det bränner i benen men jag kan faktiskt andas efter att jag bestigit 3 våningar, det kunde jag inte tidigare!
    Anonym (Seg) skrev 2011-08-29 23:52:36 följande:
    Jag är med. Köpte precis 3mån online abonnemang hos Viktväktarna med rabatt. Väger idag 58-59 kg o Vill gå ner minst 6 kilo till nyår. Har även tänkt att komma igång med träningen. Vi har precis förlovat oss men planerar att gifta oss sommaren 2012. Någon som provat Viktväktarna?
    Jag har kör och kör nu enligt viktväktarna, det är simpelt att följa och du kommer att tappa mellan 0,5-1,5 kg i veckan. Du har ju dock inte så mycket att gå ner så det kanske inte rör sig om att tappa 1,5 kg/vecka för dig men du kommer snabbt att märka skillad i midjemått etc :) Lycka till!! :)
  • Bröllop201206

Gokväll! Idag har jag gått 16 000steg och cyklat 20km på motionscykeln. Till middag åt jag hemmagjord fisk-soppa jättegod med torsk,purjolök,morötter och potatis. Tänkte på idag när jag kände mig lite seg på att träna, så kom nikes slogan upp i mitt huvud Just Do It! Inget godis idag heller! Kämpa på nu alla brudar! Kramz

• Anonym (Ida)
    Bröllop201206 skrev 2011-08-30 21:52:23 följande:
    Gokväll! Idag har jag gått 16 000steg och cyklat 20km på motionscykeln. Till middag åt jag hemmagjord fisk-soppa jättegod med torsk,purjolök,morötter och potatis. Tänkte på idag när jag kände mig lite seg på att träna, så kom nikes slogan upp i mitt huvud Just Do It! Inget godis idag heller! Kämpa på nu alla brudar! Kramz
    Otroligt bra jobbat :) soppan lär ju jättegod!

Idag har jag avverkat 45 min promenad med stavarna :) Det känns verkligen att man tränar armarna med hjälp av stavarna, detta redskap har verkligen fallit mig i smaken. Jag rekomenderar er alla att prova :) Det sägs att man bränner 30% mer när man går med stavar dessutom, vet dock inte om det är sant men jag väljer att tro på det ;)
    Bra att ha i vinter också så man slipper halka om kring som en liten Bambi ;)
  • mikita

Nu är jag ju redan gift, men vill väldigt gärna gå ner en hel del i vikt. Precis som flera andra här ligger jag runt 73 kg nu och jag vill ner till runt 60. Men hur lång är ni? Jag är 164 cm.

• Anonym (Ida)
    mikita skrev 2011-08-30 22:20:45 följande:
    Nu är jag ju redan gift, men vill väldigt gärna gå ner en hel del i vikt. Precis som flera andra här ligger jag runt 73 kg nu och jag vill ner till runt 60. Men hur lång är ni? Jag är 164 cm.
    är hela 162 cm... så jag har mycket att tappa!
  • Anonym (Seg)

Har tränat idag och provat ett nytt recept från Viktväktarna . Har även bokat in ett pass imorgon. Får hoppas att jag kommer igång snart.

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil