• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Anonym (Ankan)
    FelizLane skrev 2011-08-30 11:06:33 följande:
    Men ni som vill ändra på matvanor osv, hur gör ni... Hur gör ni för att stålsätta er? Vad ska man göra när man är påväg att falla dit när man är vrålhungrig och inte har något hemma.... GAh, har så svårt att komma på bra, lättlagad mat. .. 

Nån som vill dela med sig av lite recept? Lättlagat, inte med så mycket krusiduller med en gräslök hit och lite pluttinutt dit...

Är det bara jag som tycker att det är jobbigt att handla?! 
    Det handlar om att alltid ha något hemma. Och att hitta nya favoriter. Det här är vad jag alltid har hemma:

-Knäckebröd. Förslag på pålägg: avocado, hoummos, ägg, smör, god ost, pesto och paprika, leverpastej och gurka. 
    -Frysta blåbär
    -Ägg: Bästa mellanmålet! Ett ägg med lite majonäs eller smör på blir man så mätt och nöjd på
    -Makrill i tomatsås: 
    -banan
    -goda teer, kaffe och mjölk 
    -God mörk choklad med någon smak, t.ex mint
    -Krossade råa kakaobönor
    -Pesto
    -Färdigkokta bönor och kikärter i frysen, ärter
    -Morötter och gräddfil + dipp.

Min frukost idag t.ex:
    Knäckebröd med hoummos och oliver på
    Ett ägg
    en liten skål med upptinade blåbär och banan
    Stor kopp ört-te

Det här äter jag inte för att tvinga mig vara nyttig, det här tycker jag är sååå himla gott. Jag blir proppmätt och jättenöjd. Var inte rätdd för fett, fett gör mig mätt men också fet om du äter för mycket :) (om du fortfarande äter kolhydrater). 

Riktig snabbmat:

En burk makrill, knäckemacka med smör, avocado och ägg

Pasta pesto MEN koka hälften så mycket pasta och häll på ärter, lite extra riven ost

Grönsaksdipp: Morötter, blomkål, gurka med en god gräddfilsdipp och hoummos

Grillad kyckling, keso, morötter.

Mitt nya ledord är: Jag äter inget som inte är bra för mig! Ibland är en kanelbulle jättebra för mig, men inte varje dag. Om jag är sugen på kakor så är det bättre att baka något själv (men inte äta upp allt!). Min kropp vet egentligen vad som är bra för mig och om jag bara ger den chansen så kommer jag hellre välja en skål med jordgubbar framför en skål med lösgodis.

• MochR

tog mig ut på en 40 min promenad idag, hade suttit i möte i flera timmar sen tänkte jag en friskvårdstimme på det här i solskenet så orkar jag nog med resten av jobbkvällen också :)

• Hallonkräm

Jag och min m2b började resan tillsammans i lördags.
    Mindre kolhydrater och socker kör vi, ingen direkt diet men lite lchf och gi inspirerat!

Jag har redan gått ner 1½ kg!

Vi gifter oss 1/9 -12, ett år kvar!

• Bröllop201206

Godkväll alla brudar! Idag har jag gått 13 000steg och cyklat 20km på träningscykeln Till middag käkade jag kycklingfile tillagad i ugn med wookade grönsaker till som broccolli morötter,paprika och vit blomkål, jättegott var det! Min sambo som behöver gå upp i vikt käkade vitt ris till och sås. Inget godis idag heller! Nu ska jag strax krypa till kojs, är så trött. Till dig som undrade vad du skulle göra när du kom hem å var vrålhungrig och då käkade snabbmat, då e mitt tips att fylla kylen med frukt och grönsaker, å e du vrålhungrig direkt när du kommer kan du äta en banan eller en kiwi medans du tillagar din nyttiga middag. Sen låter det som att du nog behöver äta ett mellanmål på eftermiddagen så du inte blir så där vrålhungrig innan middagen. Ett mellanmål kan vara två kiwi och ett glas yoghurt,eller en banan, ett hårdkokt ägg eller en fullkornsmacka, så blir du inte så jättehungrig innan middagen och stoppar i dig snabbmat. Kramz och fortsätt kämpa just do it som blivit mitt nya motto

• Anonym (Ida)

Igår blev det två raska promenader på drygt 30 min per gång.

Har aldrig varit en godisråtta så för mig är det inte svårt att hålla sig ifrån sötsakerna utan det är mycket svårare att hålla sig från en god sås... tycker det är svårt med maten, vet inte vad jag ska äta så jag börjar helt tappa matlusten.

• ElinT

Hej, vilken rolig tråd! Jag och min fästman gifter oss i maj 2012. Innan dess ska vi få bebis Glad så jag kommer att satsa på att gå ner lite gravidkilon till bröllopet Tungan ute  

• Anonym (Ida)
    Bröllop201206 skrev 2011-08-31 22:56:12 följande:
    Godkväll alla brudar! Idag har jag gått 13 000steg och cyklat 20km på träningscykeln
    När du går så många steg om dagen, är det så att du går ut på promenad eller får du motionen pga att du till exempel har ett fysiskt jobb?  Om du går ut på promenad så undrar jag hur många kilometer det blir för dig? Jag försöker verkligen finna min motivation men jag vet inte riktigt hur långt jag bör gå per dag dag för att tappa i vikt och vet inte heller hur många steg det skulle vara så det är därför jag undrar. Jag jobbar på kontor så det blir tyvärr inte mycket fysisk aktivtet för mig, försöker att höja skrivbordet och stå och jobba så mycket som möjligt men det blir ju fortfarande inte så att jag rör på mig mer än när jag går till lunchrummer eller på toa :P
  • raring

ställde mig på vågen i morse och hade hoppsan gått ner 2kg denna veckan!! Väldigt förvånad! Jag har ätit ungefär som vanligt, men druckigt mer vatten och lite mindre kaffe. Men fortfarande ingen träning!

Målet är 58, nu är det 4kg kvar!! Om jag nu bara kan bli frisk från min förkylning så att jag kan börja träna lite så kommer det nog att gå!!

• marielleangelina

Hej, jag hoppar in här och följer er lite, även om jag har ett annat mål.
    Jag vill nämligen gå upp i vikt, men bara lite, och då såklart i muskler.
    Väger nu 50,5 och vill väga ca 52 kg (160 cm)
    Måttet runt magen ligger på 79 cm (där jag är som störst) vill ner till iaf 75 cm.

Ska bli skönt nu när höstschemat börjar på gymmet, många grymt roliga pass,
    så förhoppningsvis hittar jag lite motivation igen både från gymmet och här i tråden!

Mitt mål är alltså att tighta till mig tills augusti nästa år! Minska några cm och upp något kilo!
    Jag är yogafantast så MER yoga, och massor med Zumba för det är såååå kul!

Hejja hejja!  {#emotions_dlg.flower}

• Bröllop201206

till dig "Anonym (Ida)" Jo jag går promenader, har hund så jag måste gå ut och gå oavsett väder och vind regn eller snöstorm. Det blir en lång morgonpromenad, en promenad vid lunch sen en lång promenad vid 17:30- tiden och sen även en kvällspromenad vid 20.00-2100. i km per dag blir det väl 10-14km beroende på hur långt jag går. Mitt tips till dig är att skaffa en stegräknare (från claes ohlson eller stadium) och ha på dig den under arbetstid, så ser du hur mycket steg du går vanligt en dag, sen ser du hur mycket steg( faktiska promenader) du måste gå för att komma upp i den dagliga steg-rekomendationen 10 000-12 000steg om dagen. Mitt tips är att gå en morgonrunda när det är ljust ute innan jobbet, sen tar du en promenad under din lunch-rast och sen tar du en kvällspromenad så bör du få tillräcklig vardagsmotion. En annan investering jag gjort är att köpa mig en träningscykel(spinning-variant från stadium) kostade väl 3000-4000kr men väl använd investering, har använt min cykel nu i över 6år, och brukar passa på att cykla 20-30min framför tv-n på kvällen till favoritprogrammet eller filmen som visas då. Jag blir helt genomsvettig efter ett cykelpass på 20km=30min, försöker cykla det 3ggr i veckan, ibland blir det t.om. 4-5dagar i veckan beroende på dagsform och ork. om jag inte hade hund å måste gå långpromenader ändå, skulle jag investerat i ett sådant löp-promenad-band och ställa i vardagsrummet och promenera kvällspromenaden framför tv-n under regniga mörka höst-vinterkvällar.

Mitt problem ligger inte i att jag inte tränar och är aktiv, mitt problem är att jag älskar choklad och smågodis och skulle kunna äta det varje dag, ibland blir det så oxå, därför skriver jag ut att det inte blivit något godis denna dag heller! duktiga mig, oftast brukar jag kunna hålla mig borta från godis mån,tis,ons men på torsdag köpa godis och sen käka resten av helgen, men nu e mitt mål att jag bara ska få äta godis på fredagar och i mycket mindre mängd. kramz till er alla duktiga kämpare! Just DO IT!

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil