• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • MochR

Ankan: Jag känner igen mig precis!

Hallonkräm: Oj va du är duktig! kämpa vidare :)

pernillaochhenrik: Så frustrerande att vara sjuk! Men nya tag när du blir frisk igen!

• Imke1977

Får man vara med här? Jag är ny på bröllopstorget och såg den här tråden
    Vi gifter oss 2/6 2012 och jag har kämpat med min vikt sedan januari i år. Har fått två barn tätt med bara 16 månaders mellanrum. Och yngsta dottern är snart 1 år. Jag har lyckats gå ner 8 kg men nu sitter det 7 kg kvar. Och det sitter BENHÅRT fast. Jag har varit duktig och sprungit 4 km varannan dag och promenerat varannan sedan april i år. Men nu är det mörkt varje kväll efter vi lagt barnen. Känns inte bra att springa i skogen då :-/

Jag måste hitta andra träningsformer. Och maten... ja hur gör man. Tyvärr hör jag till en sån där grupp som nästan behöver svälta sig själv för att gå ner 1 kg :-/

Längd: 176 cm
    Startvikt: 82 kg
    Mål: 75 kg

• Lilique

Jag med! Jag med!

Längd: 167 cm
    Startvikt: 68 kg
    Målvikt: 55kg

Jag är liten och nätt men inpackad i ... fett. Och jag tänker inte se ut som en liten kassler i bröllopsklänningen med "volanger" som hänger utanför klänningen. 

Så från och med imorgon tar jag varken hiss eller rulltrappa om jag inte måste, det vita brödet åker ut ur skafferiet och jag ska sluta dricka så mycket läsk (kan lätt dricka en liter cola om dagen nämligen...). Och imorgon ska det införskaffas ett gymkort också.

• Anonym (Ankan)
    Imke1977 skrev 2011-09-30 08:00:33 följande:
    Får man vara med här? Jag är ny på bröllopstorget och såg den här tråden
    Vi gifter oss 2/6 2012 och jag har kämpat med min vikt sedan januari i år. Har fått två barn tätt med bara 16 månaders mellanrum. Och yngsta dottern är snart 1 år. Jag har lyckats gå ner 8 kg men nu sitter det 7 kg kvar. Och det sitter BENHÅRT fast. Jag har varit duktig och sprungit 4 km varannan dag och promenerat varannan sedan april i år. Men nu är det mörkt varje kväll efter vi lagt barnen. Känns inte bra att springa i skogen då :-/

Jag måste hitta andra träningsformer. Och maten... ja hur gör man. Tyvärr hör jag till en sån där grupp som nästan behöver svälta sig själv för att gå ner 1 kg :-/

Längd: 176 cm
    Startvikt: 82 kg
    Mål: 75 kg
    Spontant tänker jag att har du kört på den träningen sedan april så är det nog dags att variera lite. Spring 6 km istället, spring lite snabbare, kör intervaller osv. 
    När man inte kan dra ut och springa, eller gå och gymma, så kan man faktiskt träna hemma också! Jag drar igång musik jag gillar på spotify och dansar loss i 10 min så jag blir varm (tänk flash dance, haha... springa på stället och sånt), sen gör jag styrkeövningar; armhänvningar, situps, rygglyft, olika ben-övningar, sånt man gör på ett vanligt friskispass, händerna-i-tårna-och-sen-över-huvudet-hopp och så. Lätt får man ihop ett 30 min pass och blir riktigt svettig.
  • Imke1977
    Anonym (Ankan) skrev 2011-09-30 09:54:26 följande:
    Spontant tänker jag att har du kört på den träningen sedan april så är det nog dags att variera lite. Spring 6 km istället, spring lite snabbare, kör intervaller osv. 
    När man inte kan dra ut och springa, eller gå och gymma, så kan man faktiskt träna hemma också! Jag drar igång musik jag gillar på spotify och dansar loss i 10 min så jag blir varm (tänk flash dance, haha... springa på stället och sånt), sen gör jag styrkeövningar; armhänvningar, situps, rygglyft, olika ben-övningar, sånt man gör på ett vanligt friskispass, händerna-i-tårna-och-sen-över-huvudet-hopp och så. Lätt får man ihop ett 30 min pass och blir riktigt svettig.
    Jo jag har såklart varietat löpningen lite. jag sprang 6 km ibland oxå. Och ibland bara 3 och gjorde styrke sen hemma. Men det är som du säger, dags att variera sig lite mer. Bra tips om Flash dance som uppvärmning där. hihi
  • MochR

Denna vecka -0,9kr STOLT!!!

Viktväktarna funkar verkligen för mig just nu då jag inte har karaktär nog för att undvika allt smaskens som finns att äta men med hjälp av VV kan jag njuta och tappa kilon samtidigt Glad Extra svårt denna vecka (har mens) och bli då gräsligt sugen på allt - precis ALLT! Ska försöka vara återhållsam men usch va svårt det är!!

• Imke1977

KOnstigt nog funkar det att börja jobba för mig! Jag har ju varit mammaledig läääänge. Nu när jag börjat jobba har jag droppat 1 kg på en gång :-/ Knepigt.... Kanske för att det inte finns tillgång till snacks på samma sätt

• Bröllop201206

Halloj! Nu har jag återhämtat mig från den låånga förkylning/influensan! Dock har jag gått upp det kilot jag gick ner för 3-4veckor sedan. då jag har tröstat med masssssa goooodis varje dag:(

Iallafall nu är det dax för nya tag! Började igår med att cykla igen, 20km och gick 14000steg. Idag har jag oxå cyklat 20km och gått 14000steg.

Vad äter du MochR för mat i viktväktarna? Det går ju jättebra för dig!

Till er andra som kämpar med att gå ner i vikt till ert bröllop 2012, har ni varit och provat bröllopsklänning än? ska ni ha gått ner all vikt till den dag ni ska prova klänningen? eller tänker ni att vikten ska ner till själva brölloppet? Jag gifter mig i juni, men tänkte väl börja prova klänning kanske i november/december beroende på om jag gått ner mina 4kg jag vill ha bort. samtidigt blir jag ibland bekväm av mig och tänker att det är ju bara 4kg jag vill gå ner det är ingen brådska, men månaderna bara går och risken är att jag aldrig tar tag i det om jag skjuter det på våren. jaja detta var lite tankar jag hade. Nu ska jag ut med vovven på promenad!

Ha en trevlig kväll alla tjejer! fortsätt kämpa, det ska jag göra!

kramz

• MochR

Jag äter allt möjligt och utnyttjar oftas all veckobonus också... tänker på att dra ner på fettet och kolhydraterna. Idag lagade jag en god broccoli soppa som var värd 0 points!!! fantastiskt då jobbet imorrn bjuder på smörgåstårta så då kan ja äta 2gånger imorrn också fast man festar till med smörgåstårta Glad Men allt som oftast äter jag vanlig mat - husmanskost is the shit!!

Jag ska ner allt till bröllopet, men ska prova klänning i okt-nov. Har 16kg kvar att gå ner så jag behöver tills i sommar på mig för att lyckas! Jag ska antagligen hyra och då syr de inte klänningen förs veckorna innan bröllopet iaf så det är lugnt att inte ha gått ner allt innan provningen!

• raring

Denna veckan har jag tränat 2ggr, vilket är samma som.... Låt se ... Just det - 2ggr 2011!! Bättre nu än aldrig bröllop i februari och vill ner 3-5kg till dess. Nyttigt äter jag redan.

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil