• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • MochR
    Bröllop201206 skrev 2012-04-02 23:37:52 följande:
    Halloj alla! Ja det var ett tag sedan tråden var igång. Med mig så har det gått sådär, vi fick veta för några veckor sedan att en nära i familjen fått cancer, så då tappa jag liksom all lust att bry mig om bröllopet överhuvudtaget, kändes liksom inte viktigt längre att gå ner i vikt etc. Vi vet fortfarande inte hur länge h*nfår leva så det har varit jobbigt, men h*n ska börja med cellgifter snart, och vill absolut att vi ska gifta oss det datum vi planerat. Så nu får man återgå till bröllopsplanerna ändå, jag har ju köpt en klänning, så det vore ju bra att den passar oxå, så man inte tröstäter sig upp i vikt. Iaf jag har återgått till min träning igen sen förra veckan och cyklar 22km/3-4ggr veckan. Idag har jag cyklat 22km å gått 11000steg. Har även lovat mig själv att hålla mig borta från tröstätandet nu, det hjälper ju tyvärr inte mot oro/sorg ändå. Hoppas ni får ny energi att börja träna/äta bra igen! Vi får helt enkelt ta nya tag! Kämpa på nu tjejer! Snart blir vi fruar;) godnattkramz
    usch då! hoppas det går så bra som möjligt med er familjemedlem!!!
  • bridetobe2013

Uch. Jag har förvandlats till en pms kossa. Blir värre för varje månad just nu. Kan inte hålla mig ifrån ngt och har ett djävulskt humör . Hade planerat allt jag skulle äta i går och det gick käpprätt åt h*****e. Kanske lika bra att ta nya tag när den här veckan är över. Istället för att misslyckas varje dag...

1/6 2012
  • Imke1977
    Bröllop201206 skrev 2012-04-02 23:37:52 följande:
    Halloj alla! Ja det var ett tag sedan tråden var igång. Med mig så har det gått sådär, vi fick veta för några veckor sedan att en nära i familjen fått cancer, så då tappa jag liksom all lust att bry mig om bröllopet överhuvudtaget, kändes liksom inte viktigt längre att gå ner i vikt etc. Vi vet fortfarande inte hur länge h*nfår leva så det har varit jobbigt, men h*n ska börja med cellgifter snart, och vill absolut att vi ska gifta oss det datum vi planerat. Så nu får man återgå till bröllopsplanerna ändå, jag har ju köpt en klänning, så det vore ju bra att den passar oxå, så man inte tröstäter sig upp i vikt. Iaf jag har återgått till min träning igen sen förra veckan och cyklar 22km/3-4ggr veckan. Idag har jag cyklat 22km å gått 11000steg. Har även lovat mig själv att hålla mig borta från tröstätandet nu, det hjälper ju tyvärr inte mot oro/sorg ändå. Hoppas ni får ny energi att börja träna/äta bra igen! Vi får helt enkelt ta nya tag! Kämpa på nu tjejer! Snart blir vi fruar;) godnattkramz
    Åhh tjejen. Känner med dig. Fick för några veckor sedan veta att min pappa är döende i en blodsjukdom. Har bara några månader kvar att leva. Och vi gifter oss om två månader. Vet precis den där känslan av att inget känns viktigt längre......  Och man tappar fotfästet över allt.
    Massa kramar till dig!
  • MochR
    Imke1977 skrev 2012-04-04 08:31:50 följande:
    Åhh tjejen. Känner med dig. Fick för några veckor sedan veta att min pappa är döende i en blodsjukdom. Har bara några månader kvar att leva. Och vi gifter oss om två månader. Vet precis den där känslan av att inget känns viktigt längre......  Och man tappar fotfästet över allt.
    Massa kramar till dig!
    massor av kramar till dig med! hoppas verkligen han mår så br som möjligt och kommer vara med på er stora dag!
  • MarieTherese05

Hej alla! 

Tack jag hänger på eran nya trend att få ett hälsosammare liv.
    Jag känner igen mig med att jag har haft en stressig tillvaro & nu är det dags att rycka upp sig & må bättre för min egna skull.

Jag själv är ju en hälsogurro & nu vill jag hitta tillbaks dit. 

Jag brukar tänka så här när det är som jobbigast på ett träningspass, tänk på den som du älskar mest av hela världen, ex dig själv eller din blivande man. & vipps så tränar jag 5min till pga detta! En liten morot. Ge ej upp!

Jag satsar dessa 10 veckorna fram till midsommar, det ända jag ändrar på är mer träning & min mat som består av "riktigt mat" inga puler eller tableter det tror jag ej på. Så det blir inget socker, mindre kolhydrater!

Kom i gen, nu kör vi tillsamman & Vi gör detta för våran skull & du är perfekt som du är glöm aldrig det.

• Imke1977
    MochR skrev 2012-04-04 08:38:49 följande:
    massor av kramar till dig med! hoppas verkligen han mår så br som möjligt och kommer vara med på er stora dag!
    Tyvärr gick han bort den 4 april.....  Så nu ligger viktnedgången totalt på is. Fast man kan ju inte säga att man äter så mycket när man sörjer....
    Men att planera ett bröllop till 2 juni nu känns inte heller som det viktigaste i världen.....
  • MochR
    Imke1977 skrev 2012-04-19 08:46:26 följande:
    Tyvärr gick han bort den 4 april.....  Så nu ligger viktnedgången totalt på is. Fast man kan ju inte säga att man äter så mycket när man sörjer....
    Men att planera ett bröllop till 2 juni nu känns inte heller som det viktigaste i världen.....
    Beklagar verkligen! Ät det du får i dig och tänk inte på vikten nu det är inte viktigt alls i jämförelse. Ta hand om er och försök göra det bästa av situvationen!
  • Bröllop201206

Hej allihopa! Bröllopet är inställt, hon dog tyvärr av cancern nu. Känner så stor sorg över att inte ha henne kvar i min framtid och att hon inte får uppleva hennes framtida barnbarn. Allt känns så förjävligt! Det som skulle vara en tid av glädje med bröllop å allt, så får hon cancer! Vi visste att hon inte hade långt kvar att leva Men vi trodde åtminstone att få ha henne kvar till efter sommaren. Å att hon skulle kunna få vara med på vårt bröllop i juni. Nu blir det inte så, utan nu är det bara tungt , sorg å planering för begravning. Bröllopet får vi ta senare när vi orkar, kanske nästa år. Ville bara skriva av mig lite. Hoppas ni alla får en jättetrevlig bröllopsdag, å dela er kärlek med era familjer, man vet aldrig när livet tar slut.

• Anonym
    Bröllop201206 skrev 2012-05-10 02:15:54 följande:
    Hej allihopa! Bröllopet är inställt, hon dog tyvärr av cancern nu. Känner så stor sorg över att inte ha henne kvar i min framtid och att hon inte får uppleva hennes framtida barnbarn. Allt känns så förjävligt! Det som skulle vara en tid av glädje med bröllop å allt, så får hon cancer! Vi visste att hon inte hade långt kvar att leva Men vi trodde åtminstone att få ha henne kvar till efter sommaren. Å att hon skulle kunna få vara med på vårt bröllop i juni. Nu blir det inte så, utan nu är det bara tungt , sorg å planering för begravning. Bröllopet får vi ta senare när vi orkar, kanske nästa år. Ville bara skriva av mig lite. Hoppas ni alla får en jättetrevlig bröllopsdag, å dela er kärlek med era familjer, man vet aldrig när livet tar slut.
    Massor med kramar till dig! Jag vet hur det känns Hjärta
  • pernillaochhenrik

Jag beklagar verkligen era sorger. Jag förstår att det måste vara galet jobbigt. Å något så lyckligt bröllop har man inte lust att planera just då.

Jag vet att det inte är någon tröst. Men jag tror att våra nära och kära är med oss även när de gått vidare. Jag har ''bjudit'' in min farmor,farfar och morfar på vårat bröllop t.ex. Jag tror iofs att de hade kommit och haft ett vakande öga på oss ändå..  

Hoppas ni hittar styrka i varandra nu!!! Stor kram till er!! 

• MochR

Beklagar allas sorg! Inte lätt att tänka på något annat när ens nära inte mår bra elelr finns i livet längre....

Men till något annat, de här med vikten... För mig har det gått sämst! Var super duktig i höstas och gick ner 10kg sen hände en massa jobbiga saker så jag tappa motivationen helt! Nu 6 veckor innan bröllopet har jag gått upp 5kg (så ligger fortfarande på minus alltid något) men ska försöka ta itu med lite träning igen! Mål att klara springa elljusspåret här vid oss innan bröllopet, de är bara 2,5km men måste ju börja någonstans Flört klarar idag att gå det på 30min.

• pernillaochhenrik

Bara kör på.. Jag har förlorat två månaders träning på grund av sjukdom 2 ggr. Känns inte heller bra. Man skulle ha velat ha med dom månadernas träning. Men jag har gått ner i varje fall.. Har ingen våg så jag vet inte kg, men mina kläder har blivit förstora och jag har fått göra 4 nya hål i bältet. Så det är alltid något.. Men det finns en hel del kvar att ta av.. 

Kämpa på..  MochR när gifter ni er? Vi gifter oss 30/6 så det är knappa 4 veckor kvar.. Gaaah!

• MochR

den 14 juli...
    Klarade att gå tre stålpar och springa en hela varvet runt idag så det går frammåt Glad

• pernillaochhenrik

Har haft invägning nu.. Det gick ju sååå segt i början.. Typ 1-1,5kg i månaden.. Knappt det.. Men märkte att jag blev starkare i varje fall.. Sen mitten på Januari så har jag gått ner 10 kg. Då med 2 månaders frånvaro från träning. Så jag är rätt nöjd ändå. Men nu är det bara 2 veckor kvar till bröllopet och tiden räcker inte riktigt till för träning... Men men.. Jag får göra det bästa av situationen!! Kör på bara.. 

• Maloka

Jag ställde mig på vågen igår och den visade -16,9 kg. Jag började med LCHF i september och har försökt att hålla den kosten. Sen att jag fuskade hela julen är ju en annan femma. Jag är så glad att jag hittade en grej som funkade för mig, för jag har testat andra dieter utan resultat.

Nu stundar vårt bröllop på fredag (Midsommarafton) och klänningen hänger färdig hos grannen. Problemet är att jag tror att jag åker på att sy in den (igen...) under nästa vecka, vilket känns som ett litet stressmoment... Därför känner jag att jag inte vill gå ner mer just nu... (Trodde ALDRIG att jag skulle säga dom orden!)

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil