• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Anonym (Ankan)

Jag ber så hemsk mycket om ursäkt för mitt tidigare inlägg, det var verkligen inte menat personligen till någon av er som skrivit här och det är olyckligt att ni tolkade det så. 
    Tråden handlar ju om att förändra sin livsstil, och mitt inlägg handlade om hur JAG och många jag känner funkar, det blev bara fel. 
    När jag läser mitt inlägg igen så ser jag att det låter lite "besserwisser"-aktigt och det var verkligen inte vad jag menade.  Så, om jag skulle skriva om det skulle det se ut såhär:

"Min absolut största fälla, och den viktigaste läxa jag lärt mig är :
    Ät inte godis och sånt på helgerna!!!
    Att äta nyttigt i veckorna och gott på helgerna är inte ett sätt att gå ner i vikt, det är så man behåller den vikten man vill ha. Om man äter sunt och tränar så kan man unna sig att äta gott i helgerna, men det är inte att jobba för att gå ner i vikt  utan det är den "livsstilen" och de vanorna man ska ha när vikten är där man vill. Och det ska vara det normala, det ska inte vara normalt att äta en massa socker och chips varje dag. Jag blir iaf väldigt trött och frustrerad om jag ser på att "inte äta godis och kakor" som bantning, får då känns det som att jag bantar hela tiden och jag vill inte banta, jag vill leva ett normalt, sund liv med bra vanor. För mig går det iaf väldigt enklast när jag bara bestämmer att "nu är det såhär" och tänker lite mer på hur man åt när man var liten :) Då skulle man aldrig tänkt tanken på att få chips och läsk en onsdag. Jag måste vara min egen "förälder" och säga åt mig själv att jag inte får någon bulle idag, inte tänka att jag ska bli smal utan bara att lära mig skillnaden på vardag och fest.

När jag sen tänker att jag ska unna mig på helgen så blir det lätt att mitt "lyxätande" sträcker sig över fredag-söndag så är det plötsligt nästan halva veckan. 

När sockersuget, eller fikasuget kommer så har jag lärt mig att ta en kopp kaffe och en bit choklad, eller en banan/smoothie om jag är mer hungrig. Och jag har faktiskt börjat tycka bättre om det, känslan efteråt är mycket skönare och inte sockerstinn. Eller "lyxknäckemackor". "Lyxknäcke" är verkligen min nya favorit, jag tycker det är såååå gott! Alltså sånt knäckebröd med massor med frön i som är bakat i någon specialugn och alldeles för dyrt om man köper i affären. Om man söker på "fröknäcke" så hittar man massor med enkla recept att baka själv. En bit sånt med ett rejält lager ost och en kopp te -fyyy vad gott!!! Mycket godare än en pressbyrån-bulle som jag annars skulle köpa bara på ren rutin."

Jag lider inte av en stor övervikt. Jag är normalbyggd med i grunden bra matvanor som jag helt förstört dom senaste åren. Jag hängde lite i tråden när den var ny och hade som mål att gå ner ett par kilo och framför allt försöka hålla vikten vilket jag aldrig annars lyckas med. Men har inte haft tid på ett långt tag och har såklart gått upp 5 kg igen. Så jag är alltså här för att jag vill bryta mina dåliga vanor och slippa "jojobantning". Jag är alltså den personen som äter chips och godis varje dag och ljuger för mig själv och tror att det ska vara ok till plötsligt alla jeans är för trånga. Så, sorry om jag hoppade in lite "mitt i", det blev fel!

Sorry för långt inlägg! 

• Nudax

Anonym (ankan): Ingen fara, skönt att du skriver lite mer om hur du menade. Jag tänker att det är lite som Bröllop201206 skriver, att alla måste hitta sin egen väg att motivera och peppa sig själv och få det att funka. Förstår att din mening inte alls var att klanka ned på andra, utan att ge råd och tips om vad som funkat för dig. Nu glömmer vi det där =)

Och vet ni? Det är fredag!!! =D Och (för mig) snart bara 4,5 månad tills jag gifter mig - galet! =D

• bridetobe2013

Unnat mig 10pp för mkt i dag. Haft en underbar dag i skidspåret med hela familjen. Lilla tösen 3 år åkte 3 km själv utan gnäll. God (oplanerad) matsäck.... Så det blev lite för mkt.....

Precis hemkommen efter gymmet. 60 min löpband (promenad i rask takt) och 15 minuter cardiomaskin,,, =700 kalorier brända...

Försöka äta bra i morgon trots 2 kalas efter varandra....

Och bara 3 månader kvar till den stora dagen

1/6 2012
  • Bröllop201206

Ankan: det är lugnt, jag förstår vad du menade nu. Vi glömmer detta:) Bridtobe: låter som ni haft en trevlig dag med familjen i skidspåret! Trevlig helg till er alla!

• Josefin521

Verkar som om ni alla kämpar på riktigt bra! Jag är i samma sits som dig Ankan och förstår verkligen vad du menar med helgfällan. Fre till söndag unnar jag mig allt och hela veckans slit går åt fanders, Vill verkligen bli av med mina extra kilon (har gått ner väldigt mkt under dem senaste åren) men lyckas verkligen inte med dem sista. Nu har jag kommit i det läget att jag är beredd på att ge upp, det kanske inte är meningen att jag skall bli av med min dallermage, kanske får jag bara acceptera den? Känns så tråkigt.

Vad gör ni när ni fastnat vid en vikt i flera veckor?

• Sandra1982

Det som många inte tänker på är att det är i huvudet man måste förändra sig, man måste börja tänka på vad man äter och varför man äter. Man kommer en bit på vägen med bara vara "nyttig" men det är när man börjar förändra tänket och vardagen det är då man lyckas ta nästa steg och fullfölja.
    Jag bröjade på 86 kg i sep -10 och processen var långsam något också är viktigt att komma ihåg, det tar tid just för att du ska förändra HELA dig. Visst kan man gå ner 5-10 kg snabbt men då är risken större att förändingen inte lyckades och du hamnar snabbt tillbaka till de gamla spåren igen. Och ja det är jobbigt, frustrerande, tråkigt men och en jäkla resa och en total förändring, och känslan som man får när man har lyckats och nått målet är obeskrivlig!

Jag nådde min målvikt mars -12 65kg och nu börjar nästa resa att hålla sig där och må bra.

Lycka till alla och kämpa!

• Bröllop201206

Halloj! Hur går det för er? Måndags å i tisdags blev det ingen träning för mig alls. Kände mig väldigt trött. Men idag har jag cyklat 22km gjort situps och gått 12000steg. Nu känns det som att bröllopet börjar närma sig, tänk det är redan mars, bara april och maj kvar Sen bröllop i juni. Hoppas det går bra för er andra! Kämpa på! Godnattkram!

• bridetobe2013
    Bröllop201206 skrev 2012-03-08 00:11:55 följande:
    Halloj! Hur går det för er? Måndags å i tisdags blev det ingen träning för mig alls. Kände mig väldigt trött. Men idag har jag cyklat 22km gjort situps och gått 12000steg. Nu känns det som att bröllopet börjar närma sig, tänk det är redan mars, bara april och maj kvar Sen bröllop i juni. Hoppas det går bra för er andra! Kämpa på! Godnattkram!

beundrar hur mkt du tränar.

Jag tränar bara 2-3 ggr i veckan.... Har inte räknat pp den här veckan heller då orken inte funnits där. Men jag har försökt att tänka mig för iaf... Resultat 3 hg. Känns faktiskt bra då jag som sagt inte skött mig.

Var till min moster i söndags och kollade om hon ville/kunde sy in min klänning. Hon tyckte jag skulle sälja den och beställa en ny. Jätte fin är den. Men för stor för mig.

I tisdags köpte jag en ny klänning i butik. Var underbart att prova klänningar och att få känna sig fin trots 89 kg. Nästa vecka ska jag dit och bli mätt och betala dom sista kronorna. Sen ska klänningen sys om då den är för liten nu. (varför köpa en klänning man kan ha?)

Hittade en klänning som satt bra men blev lite snål. Den dom kunde sy om åt mig fick jag betala 3500:- för. inkl sömnad.... Hoppas den kommer sitta bra när den är klar. Eller ja, dom lovade att den skulle gör det så

1/6 2012
  • Nudax
    bridetobe2013 skrev 2012-03-08 08:10:50 följande:

beundrar hur mkt du tränar.

Jag tränar bara 2-3 ggr i veckan.... Har inte räknat pp den här veckan heller då orken inte funnits där. Men jag har försökt att tänka mig för iaf... Resultat 3 hg. Känns faktiskt bra då jag som sagt inte skött mig.

Var till min moster i söndags och kollade om hon ville/kunde sy in min klänning. Hon tyckte jag skulle sälja den och beställa en ny. Jätte fin är den. Men för stor för mig.

I tisdags köpte jag en ny klänning i butik. Var underbart att prova klänningar och att få känna sig fin trots 89 kg. Nästa vecka ska jag dit och bli mätt och betala dom sista kronorna. Sen ska klänningen sys om då den är för liten nu. (varför köpa en klänning man kan ha?)

Hittade en klänning som satt bra men blev lite snål. Den dom kunde sy om åt mig fick jag betala 3500:- för. inkl sömnad.... Hoppas den kommer sitta bra när den är klar. Eller ja, dom lovade att den skulle gör det så

1/6 2012
    Spännande! (för jag har själv börjat fundera på om jag verkligen vill ha den klänninegn jag har hemma.... känner att jag tror jag kan känna mig finare i någon annan nu, har också precis gått ner till 89kg - hoppas fortsätta lite till innan sommaren). Du har ingen bild på vilken klänning det blev för dig?
  • bridetobe2013
    Nudax skrev 2012-03-08 09:18:42 följande:
    Spännande! (för jag har själv börjat fundera på om jag verkligen vill ha den klänninegn jag har hemma.... känner att jag tror jag kan känna mig finare i någon annan nu, har också precis gått ner till 89kg - hoppas fortsätta lite till innan sommaren). Du har ingen bild på vilken klänning det blev för dig?

Nej dom har fotoförbud i butiken pga att många gör kina kopior efteråt... När jag har betalat hela nästa vecka så
    kanske jag kan ta en bild.... Fast den är inte klar än så det är nog lika bra att vänta.......

Hade jag inte tyckt att 5000:- var för mkt (ska gifta oss i rådhuset med middag hemma efter) så hade jag köpt den 1:a jag provade. Var så fin....

Men tror (läs hoppas) jag blir lika nöjd med den här när den är klar. Har inge klänningsbudget utan nallar från mitt skrala sparkonto....

1/6 2012
Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil