• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • MochR

jag har lite ångest inför invägning imorrn har varit hos svärföräldrarna hela helgen och det har bjudits på god mat och annat gott. Har försökt hålla igen men det är svårt! Så jag tror inte att vågen kommer säga minus imorrn men men bara att försöka på nytt igen...

• BettyBoop

Tack Knyttan! Behöver all pepp jag kan få! Jag vet ju att allt egentligen är ursäkter. Det hela handlar om att bestämma sig. Och det är väl där någonstans det brister antar jag. Men ska nog ta till mig ditt fastetips. Kan faktiskt vara en bra idé att kickstarta. Man brukar ju tappa rätt mycket när man kör igång så, och även om det är vätska till största delen så kan det ändå vara en boost för motivationen att se en snabb skillnad på vågen.

Det ska jag göra!! Glad

• MochR

ok invägningen gick bra men har fortfarande inte börjat träna igen hostar som en tok vet inte hur man ska göra..

• Dreaming

Hej! Vad duktiga alla är! Heja heja!!

Jag vill också gå ner till sommarn och se så där snygg som alla brudar gör på bilderna!

Jag vill gå ner från nuvarande 70 till 60 kg....
    Hoppas jag klarar det!

• Linn88

Vilken härlig tråd!

Jag har själv inte jättemycket att gå ned i vikt, ca 5 kg, till juni, men jag tycker det är svårt och jobbigt att vara utan godiset.

När ni pratar om fasteveckor, vad menar ni då mer precist? Ni kan väl inte vara helt utan någon mat över huvud taget i en hel vecka eller? Är soppor och dylikt okej?

Heja alla! 

• knyttan
    Linn88 skrev 2011-12-06 20:51:19 följande:
    Vilken härlig tråd!

Jag har själv inte jättemycket att gå ned i vikt, ca 5 kg, till juni, men jag tycker det är svårt och jobbigt att vara utan godiset.

När ni pratar om fasteveckor, vad menar ni då mer precist? Ni kan väl inte vara helt utan någon mat över huvud taget i en hel vecka eller? Är soppor och dylikt okej?

Heja alla! 
    Hej hej
    Nej jag menar inte att man bara ska sluta äta från en dag till en annan! Gör inte det Glad Det finns en massa teorier om hur man bäst förbereder sig för en fasta och när man ska göra det osv. Jag har genomfört några stycken nu på ca 4-7 dagar var, jag tycker det bästa är att känna sig för vad som funkar o inte. Men här är några generella tips:
    Förbered dig innan genom att succesivt dra ner på maten, de sista dagarna äter man kanske bara små portioner vegetarisk mat.
    Drick jättemycket. Man kan själv bestämma hur hardcore man vill vara i sin fasta, om man kan dricka juicer, om det är ok med soppa, får man dricka kaffe etc. Är det första gången man fastar så kan man vara rätt liberal, kanske nöja sig med att äta olika buljonger och soppor, måltidsersättningar etc.
    Du kommer att känna dig ganska svag de första dagarna och kanske få huvudvärk. Dag två - tre är ofta värst av någon anledning, försök se till att dessa hamnar på helgen när du kan vila mycket.
    Det är inte farligt, tvärtom helt naturligt att kroppen inte får någon mat på några dagar. Ofta tar kroppen den tiden till att bearbeta annat. Efter de första dagarna så känner man sig ofta pigg och stark, så känns det jobbigt - håll ut någon dag till.
    När du slutar fastan så ska du göra det lika försiktigt som när du började - inte läge att trycka blodiga biffen direkt dagen efter alltså! Var också superförsiktig med sockret dagarna efter, jag krängde en bit tårta två dagar efter jag brutit en fasta och blev typ hög och fick gå och lägga mig. Där märker man verkligen hur mycket socker påverkar oss när man inte är avtrubbad av dagligt intag!!
  • SnartJohnsfru

Får jag vara med?

Jag gifer mig i juli och har 8 kg kvar!!!!!!!

:)

Behöver stöd och lite push ;)

• pernillaochhenrik

Åååå, jag är så besviken på mig själv.. Nu har jag nästan ätit en påse tomteskum.. Gaaah! Men dom är ju så goda!!
    Träningen går det inte heller så bra med.. Besviken igen!!
    Har haft lite problem med en axel som hoppar ur led så jag har inte kunnat träna.. Men nu så skulle jag faktiskt kunna dra ut och spring igen.. Men jag bara skjuter på det! Illa! Illa!!

Så har jag gått upp i vikt med.. Åååå Men jag ligger iofs fortfarande på minus men ändå.. Onödigt att gå upp 2 kilo som man redan gått ner!!
    Jag går ju långpromenader med hunden nästan varje dag, men det räcker inte om jag ska nått min drömvikt till 30:e Juni.. Jag måste köra igång igen.. !! Gaaaahh!!!

Nu peppar vi igång varandra brudar.. *pepp pepp*

• Dreaming

Pepp pepp på er alla!!

Det går alltid upp och ner under en viktnedgång! Man måste få ha lite motgångar, för att kunna ta ett stort kliv neråt igen på vågen! :) Eller bättre med måttbandet! :)

Jag har varit gravid och gick då upp 30 kg, drygt.. Han föddes i februari och jag har NU gått ner alltihop! :) *stolt*
    Men jag har fortfarande 10 kg kvar, lite trivselkilon... så därför tryter min motivation lite, iom min stora viktnedgång redan... Det var ju mitt stora mål...

Nu ska jag träna med mitt gummiband! :) Ska lägga till några extra coreövningar idag också!

Pepp pepp igen!! :)

• MochR

åh ni alla är så duktiga som är ute och går, tränar och allt annat känner mig verkligen kass nu som inte har tränat på länge (pga förkylning och lathet)

Snartjohnsfru Välkommen hit!!

pernillaoch henrik skumtomtar är farligt goda men skumgodis är iaf en av de bättre godissorterna man kan äta om man ska det lite positivt! och jag håller med dreaming man går lite upp och ner under viktnergången jag har också haft veckor då jag gått upp men sen vänder det igen gäller bara att orka ta nya tag och inte ge upp!!!

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil