• Berlan

Era bröllopsmenyer

Jag är nyfiken på vad som serverades alternativt kommer att serveras på ert bröllop?

Vi har bestämt oss för denna meny:

Förrätt:
    Dopp i kopp: Dillkokt Färskpotatis att doppa i skirat Smör smaksatt med Örter och Lök.
    Serveras med kryddig Renkorv och Souvasrökt Reninnanlår.

Varmrätt:
    Ugnsbakad Fjällrödingfile med Pestotäcke samt Färskpotatis & Sommarprimörer.
    Serveras med brynt Dill & Fänkålssmör samt Gräslöksgräddfil.

Efterrätt:
    Bröllopstårta & kaffe.

• Svar på tråden Era bröllopsmenyer
  • lepaus
    chabar skrev 2011-09-15 23:13:01 följande:
    Det kan det nog säkert göra. Dessutom är det stora tornedalings-kolonier i luleå vilket säkert förklarar varför vissa i Luleå känner till det eller inte. Men ett måste att pröva till nästa års färskpotatisskörd för er som inte gjort det.
    Låter som en korrekt teori! Har ingen släkt från Tornedalen, hela min släkt kommer från Piteå och Älvsbyn, känner mig närmare palt än doppikopp ;) 
  • lepaus

Men för att återgå till matdiskussionen så har vi inte helt bestämt meny än, men det har varit tal om en förrättstallrik med norrländskt tema, vi hade tänkt västerbottensostpaj, rökt renkött och kalixlöjrom (trots att jag är allergisk mot fisk, får hoppas på dubbelt med renkött hehe ^^). Vi kommer att ha en hel del utländska gäster (och även från södra Sverige för den delen också) så kommer bli första gången en del av dem smakar renkött :) 

• Berlan

Detta hittade jag på google:
    "Dopp i kopp ett norrbottniskt recept på mandelpotatis,
    som spritts över landet av hovkocken Werner Vögeli.
    Hans absoluta favorit bland svenska rätter."

Dopp i kopp

• lepaus
    Berlan skrev 2011-09-15 23:26:51 följande:
    Det låter supergott lepaus. Ska ni gifta er i Luleå?
    Ja, det blir vigsel i Gammelstad (är uppvuxen där) och bröllopsfest i Rutvik i augusti nästa år :) Ni då? 
  • Berlan
    lepaus skrev 2011-09-15 23:42:43 följande:
    Ja, det blir vigsel i Gammelstad (är uppvuxen där) och bröllopsfest i Rutvik i augusti nästa år :) Ni då? 
    Vad roligt! Vi gifter oss i Gammelstad den 7 juli nästa år! Festen blir på Restaurang Kaptensgården där intill.
  • marimekko86

Förätt
    Västerbottenstoast med souvas och skogssvamp.

Varmrätt, grillbuffé
    Grillad kyckling, lax och lammrostbiff

Provencalisk potatissallad, gratinerad chipotlekryddad pastasallad, tomat/fetaostsallad, grönsallad, chilicreme, basilikamajonäs, salsa och bröd.

Efterrätt
    Bröllopstårta (chokladbotten med chokladmousse och skogsbärsgrädde), kaffe och avec.

Menyn bestämdes idag, så skönt att bocka av det från listan

• Lisa201109
    marimekko86 skrev 2011-09-16 00:28:24 följande:

Förätt
    Västerbottenstoast med souvas och skogssvamp.

Varmrätt, grillbuffé
    Grillad kyckling, lax och lammrostbiff

Provencalisk potatissallad, gratinerad chipotlekryddad pastasallad, tomat/fetaostsallad, grönsallad, chilicreme, basilikamajonäs, salsa och bröd.

Efterrätt
    Bröllopstårta (chokladbotten med chokladmousse och skogsbärsgrädde), kaffe och avec.

Menyn bestämdes idag, så skönt att bocka av det från listan

Låter väldigt gott!

Visst är det skönt att få bocka av saker och ting. Träffade vår restaurangchef igår och hon var fantastiskt trevlig. Meny, dukning, musik, bar och tidsschema är klart och godkänt av alla parter. Nu kan festprogrammet snart färdigställas!
  • Hanna05

Kul att se fler norrbottningar ! Jag gifter mig i Piteå :))

• förlovadflicka

En fråga av ren nyfikenhet: Har ni formulerat era menyer helt själva, alltså hur de står på menyn och kom ni på alla tillbehör själva? Vi lät kocken formulera och lägga till som han ville, blev verkligen mycket bättre! Fast vi kom på namnen på rätterna ;)

• Lisa201109

Vi fick välja mellan färdiga buffér men mixtra med dom hur vi ville. Vi älskar italienskt så det var ganska självklart, och det är oxå en buffé med blandat kött och vegetariskt, vilket är positivt då jag själv inte äter annat kött än fisk och skaldjur. Och just för den sakens skull la vi till en fransk bouillabaisse, som visade sig vara sjukt god (vi provsmakade delar av buffén i somras).  

• jenniejummie
    förlovadflicka skrev 2011-09-16 09:52:06 följande:
    En fråga av ren nyfikenhet: Har ni formulerat era menyer helt själva, alltså hur de står på menyn och kom ni på alla tillbehör själva? Vi lät kocken formulera och lägga till som han ville, blev verkligen mycket bättre! Fast vi kom på namnen på rätterna ;)
    vi har formulerat vår meny själva, fast jag ska nog döpa om rätterna till ngt lite roligare.
    Vi ha kommit på tillbehören själva, vi kommer att förbereda all mat själva, så långt det går, och sedan har vi en kock som kommer och fixar uppläggningen och lagar till köttet.
  • Pinkgrape
    lepaus skrev 2011-09-15 23:42:43 följande:
    Berlan skrev 2011-09-15 23:48:25 följande:
    Vad roligt! Vi gifter oss i Gammelstad den 7 juli nästa år! Festen blir på Restaurang Kaptensgården där intill.
    Åh, kyrkan där är så vacker tycker jag! Min morfar bodde där under större delen av min uppväxt, så har spenderat sommar efter sommar där :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • lepaus
    Pinkgrape skrev 2011-09-16 10:10:22 följande:
    Berlan skrev 2011-09-15 23:48:25 följande:
    Åh, kyrkan där är så vacker tycker jag! Min morfar bodde där under större delen av min uppväxt, så har spenderat sommar efter sommar där :P
    Ja, den är verkligen fin! Kyrkan är faktiskt en av anledningarna till att jag vill gifta mig hemma i Gammelstad och inte här på Isle of Man där vi bor, trots att det skulle vara enklare att planera ett bröllop på plats än från ett annat land ;) 
  • Berlan

Ja, kyrkan är underbar. Jag är både döpt och konfirmerad där så det känns som "hemma", haha! Miljön runt kyrkan är ju dessutom svårslagen måste jag säga!

• lepaus
    Berlan skrev 2011-09-16 20:43:40 följande:
    Ja, kyrkan är underbar. Jag är både döpt och konfirmerad där så det känns som "hemma", haha! Miljön runt kyrkan är ju dessutom svårslagen måste jag säga!
    Samma här! :) 
  • Pinkgrape

Ja, det var faktiskt så att jag övervägde att ha bröllopet där bara pga kyrkan och det, trots att vi inte har någon anknytning dit alls egentligen :P

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • EllaBella

Vi hade följande:

Förrätt
    Kräftskagen på toast smaksatt med västerbottenost, krispig sallad samt löjrom

Huvudrätt
    Örtstekt majskycklingbröst med ljummen potatissallad och svampragu

Efterrätt
    Tårta (chokladmoussetårta alt jordgubbs- och gräddtårta)

Vi kom med önskemål till restaurangen om toast skagen till förrätt, någon form av kyckling till huvudrätt och chokladmoussetårta + en alternativ tårta. Sedan komponerade restaurangen menyn. 

Svar på tråden Era bröllopsmenyer