passionsblomman skrev 2012-08-10 23:59:00 följande:
Får ni proffessionell hjälp med det här? För det låter helt orimligt och så kan ju naturligtvis inte era fortsatta vardagar se ut! Vad det än beror på,, så kan inte ett barns lust eller olust, nycker, idéer eller vilja få styra om man kan gå och jobba eller inte, eller för den delen få styra resten av familjen heller. Det är inte rätt. Inte minst är det helt fel gentemot ett barn att låta barnet ha den makten-och därmed det ansvaret. Vem som ska göra vad och när det ska ske är de vuxnas ansvar i en familj. Du kan vara säker på att din son visst vet om att du är rädd att han inte ska vilja gå (till skolan eller vart som helst) och han kommer att använda den rädslan mot dig.
Jag påstår alltså inte att jag vet eller förstår bakgrunden eller orsaken till beteendet eller hur ni har det. Men jag hoppas som sagt verkligen att ni har den hjälp ni behöver för att komma ur det läget, för det är helt ohållbart och orimligt att det fortsätter som du beskriver det.
Det finnse n bakgrund till sonens problem och att tvinga honom är inget alternativ inte heller låta honom bestämma för det gör han inte men det är svåra saker och vi lär oss än. Får tyvärr inte den hjälpen vi väntade oss utan dom menar att han har fått medicin och nu kan vi googla. Vad är det öfr jäkla sätt!?
Vad gäller bröllopet hoppas jag han "sköter" sig iaf den dagen och kvällen, han blir fort trött, tappar fokus och allt vad koncentration heter rätt fort så det gäller att hålla honom sysselsatt, MEN bestämmer han sig för att det här inte är bra eller kul, blir det ett herrans liv, då kan vi avsluta hela festen. Resten av familjen kommer inte att förstå för dom vill inte erkänna hans problematik, vi inbillar oss, alla barn är stökiga, alla barn springer runt om dom får tråkigt osv. (det där är bara en liten liten del i allt)
Bröllopet lägger jag snart ner jag med,. för det är som för Anonym
också less allt jag vill ha med eller pyssla med röstas ner på ett eller annat vis, det koster för mycket osv. Min sambo har gjort sitt till vårt bröllop, han har gjort en Spotifylista med 14 timmars musik! Och då är det gäster som kommer som inte ens är dansanta utan såna som mest sitter vid bordet och konverserar.....kul. Vad ska vi ha 14 timmar musik till om inte vill dansa!? Jag fattar inte...