• Anonym (nyfiken)

Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?

Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?

• Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
  • Krystal

Nä, det var ju bara en tanke med kontonummer...bara för att ha det på ett ställe direkt eftersom vi tänker ha delat bröllop med vigsel (där förmodligen 90% av gästerna kommer att vara m2b:s "sida") en dag och fest ettt par veckor senare med mina släktingar...

• daniiel

Nu var ju vi såna där hemska hemska personer, ve och fasa så snikna och oförskämda, som hade kuvertavgift på vårat brölllop. Vi valde att ha ett kontonummer på bröllopshemsidan för insättningen av den och det funkade bra tycker jag. För oss var det ju dock ett måste att betala in den summan för att faktiskt kunna få en plats vid bordet till middagen, men det var ju helt frivilligt att äta med oss. Det var helt okej att enbart komma till vigseln eller att skippa middagen och komma senare för att partaja. Vi hade först tänkt oss en summa, men fick höra av både släkt och vänner att "Men ta mer i kuvertavgift, ni/vi får ju ingenting för den där summan", så vi höjde den, men ändå inte så mkt som dom flesta faktiskt tyckte att vi skulle. Vi fick ju alltså 300kr/person, som gick enbart till gästernas egna mat. Vi betalade välkomstdrinkar, tilltugg, kaffe, tårta och dryck till maten åt alla. Så gästerna bekostade alltså inte vårat bröllop, som vissa verkar tro. Utöver det hade vi fått ett bidrag på 2500kr av mina föräldrar och samma summa av makens föräldrar. Vi fick dessutom ett par presenter, tex en teckning av vår dotter, sällskapsspel, presentkort och lite småprylar som ljushållare och sånt. Utöver det fick vi också pengagåvor, kontanter alltså. Jag tror att vi fick ca 4000kr i kontanter, men det var ju inte av alla gäster. Vi hade väldigt klart och tydligt talat om att vi inte ville ha presenter! Jag tycker vi hade väldigt generösa gäster :)

Anonym (Vad ska man tro) skrev 2012-10-19 11:31:56 följande:
    Vi fick en check på 10 000 kr från familj, 500 euro från släktingar, ca 7000 kr från övriga gäster och ett presentkort på 4000 kr också från släktingar. Vi var ca 120 personer på vårt bröllop. De större summorna var från familj. Så jag tycker att 7000 delat på ca 100 gäster är väldigt lite. Men vi gifte oss inte för pengarna utan blev glada för set vi fick. Men med tanke på antalet gäster hade jag faktiskt räknat med lite mer pengar än så. Eller vad tycker ni är rimligt ? Jag kanske tänker fel
    Och jag kan förstå vad du menar. Även om ni inte förväntade er pengar eller hade önskat er det, så fick ni en summa. Jag förstår också att ni är glada och tacksamma över det ni fick, det tvivlar jag inte på. Men 7000kr på 100 gäster blir ju faktiskt bara 70kr/person och om ni inte fick andra presenter eller alla reste väldigt långt och liknande, så kan jag personligen tycka att den är en ovanligt liten summa att ge i gåva på ett bröllop. Även om vi inte har bra ekonomi och brudparet inte hade önskat sig något, så hade vi nog gett åtminstone 500kr (på två personer då) eller en gåva kring samma prisklass. Om man inte stod väldigt nära brudparet, då hade jag/vi nog spenderat mer. Jag tycker att 500kr/par känns som en ganska lagom och framförallt vanlig summa att ge i gåva på ett bröllop. Nu säger jag inte att man måste ge det, eller att man måste ge något alls, och att brudparen ska bli ledsen/bevsiken om man inte får mer.. men 70kr.. ja, det är nog generellt sett ganska lite att ge/få i bröllopspresent.
  • Daludd

Vi hade en fest där det inte kostade gästen något i kuvertavgift och vi önskade oss bidrag till bröllopspresent, eftersom jag är prylhatare och vi redan har allt till hemmet :)

Vi fick allt från 120 kronor från en person till 750 kronor från en annan.

Det hör inte alls ihop med hur mycket pengar folk generellt har eller tjänar eller lägget på annat heller utan det verkar vara helt random vad de ger och så.

Man går verkligen inte plus om man säger så ;) Det får ni nog räkna med! Räkna med ett par hundralappar per person utslaget, och vanligast är nog att det är några få som "bär upp" det snittet :) Så är det bara, inget att lägga massa vikt vid! Bjud inte på mer än du känner att du kan och vill utan att få speciellt mycket tillbaka och värdesätt det som gästerna tillför i form av annat för det är ändå det som spelar störst roll för kvällen.

Vi skrev inte ut något kontonummer, däremot var det skitmånga som hörde av sig och ville ha det så då fick dom det genom toastmadamesen!

Jag råder att inte titta så noga på detta, därför att det är inte alltid så kul och man tar det nog lätt personligt om man får något "dåligt" från en nära vän osv. Vi var egentligen bara "besvikna" på en gåva och det var visserligen en present så det gick inte att titta - men oftast är det nog lättare att bli besviken på pengar om du bryr dig så mycket som du antagligen gör för att starta den här tråden ;) Alltså, man kanske inte ska dyka in i att resonera kring varför någon ger 120 kr för en helkväll med trerätter och vin medan de lägger 400 spänn på öl på krogen nästa vecka - det gör dig själv mest ont.

(för övrigt blev vi besvikna av presenten för att det är en gratisbok personen har många ex av i sin bokhylla och tar till när hen går någonstans - alltså noll omtanke eller tanke, ingen ekonomisk eller fysisk ansträngning etc. Bara för att komma undan s.a.s och det är en mycket nära släkting så det känns rätt tråkigt att få ett så.. tråkigt minne, av henom från dagen.) 

• Daludd

bidrag till bröllopsRESA ska det stå.. naturligtvis!

• Daludd
    Theodora skrev 2012-10-18 02:10:14 följande:
    Alltså det här pengatiggeriet fattar jag ingenting av...det låter mer som en önskan att få sitt bröllop betalt och gärna en slant över...hm. Jag skulle aldrig ge pengar i present, det är sånt som barn önskar sig. Det är inte värdigt eller fint tycker jag. Önska presentkort till resa skulle jag dock kunna tänka mig i brist på fantasi. Antingen är många som sitter här på forumet mkt unga och inte vet bättre, man ber inte om pengar av utomstående människor som inte tillhör familjen och knappt ens då. Sen kanske man får pengar ändå och får se det som "bonus" men att gå ut offentligt som vuxna människor och önska pengar av andra vuxna människor...helt ofattbart låg nivå på takt och känsla. Jag må vara 40+men jag hoppas verkligen inte jag är ensam om att vara kritisk till detta tänket?
    Man kan också se det som ett lite modernare tänk där man inte nödvändigtvis vill ha miljontals prylar man inte använder och alltså bidra till en frkutansvärd överkonsumtion - utan istället vill ha en upplevelse kanske i form av en resa, alternativt att man vill använda det till familjens väl därefter, who knows, för att renovera hustaket eller något. Det vill säga något mer användbart än alla kristallskålar och ölglas folk annars skulle gett.

Jag ser det närmast som hållbar utveckling att folk önskar sig pengar som ungar istället för 70 vaser som tanter...  ;) Nej men jag hoppas du förstår poängen.
  • Anonym (fd gäst)

ja men med tanke på hur mkt de fick från övrig släkt o vänner så får väl kanske det kompensera  upp för de "snåla" gästerna som "bara" gav i  snitt 70kr var....

jag tycker verkligen det är "småaktigt" att säga att 70kr är för sniket, men är man en sån som förväntar sig att få en miljjon kronor och massa mer därtill så kan jag ju förstå att det känns lumpet med en sån skitsumma...

Tycker fortfarande att det är barnsligt o att möjligen barn kan få önska pengar o presenter vid jul o födelsedag.

Vuxet folk som har egen inkomst ska inte sitta o tigga pengar o presenter bara för att man gifter sig.

man gifter sig av kärlek inte för pengar (trodde jag då) men jag hade väl fel o det är väl bara jag o min sambo som anser att vi gifter oss av kärlek inte för att få pengar o presenter.

Tur att alla är olika. Men jag säger det är tur att jag inte känner er privat o har blivit bjuden på erat bröllop för då skulle jag som gäst ha varit tvungen att ge massa pengar till  er, då hade ni inte varit glad o nöjd över att jag kom o lyckönskade er på er stora dag.....

och andra sidan är jag väl så gammal så jag tycker att som vuxen tigger man inte av andra personer för o glädja sig själv... 

• daniiel
    Anonym (fd gäst) skrev 2012-10-19 21:21:16 följande:
    Det är väl ändå ingen här som gifter sig för att få pengar? Var i hela friden läser du det? Jag är övertygad om att 100% av alla här gifter sig för kärlek!, faktiskt. Det är ju dock tradition att gästerna firar brudparet med presenter, något som jag som gäst kan tycka är väldigt trevligt och kul att få göra :) Och är det då kontanter som skulle göra brudparet mest nytta, då ger jag mer än gärna det. Varför ska jag envisas med att köpa ännu en kaffekanna eller mysfilt, om brudparet mest av allt vill ha råd att resa eller lägga om taket?

Och att man sedan kan bli lite förvånad över att man inte fått mer än i snitt 70kr/gäst, ja, det tycker inte jag är så konstigt. Speciellt inte om man sitter på tex såna här bröllopsforum där man många gånger kan läsa om att ett par hundra per person eller par är en ganska vanlig summa. Det behöver ju dock inte betyda att man tycker gästerna är snåla eller att man är besviken.
  • Chicita
    Anonym (fd gäst) skrev 2012-10-19 21:21:16 följande:
    Jag antar att du är läskunnig eftersom du skriver här.
    Dock verkar du ju inte ta in något av det du läser, eller så läser du bara det du kan klaga på.

En del av oss har sagt att det är våra gäster som bett oss att önska något. Och eftersom vi då har alla prylar vi behöver så har vi önskat ett helt frivilligt bidrag till resan eller annat. On demand - så att säga.

Att undra över varför någon väljer att skänka 70:- (eller tja snittet hamnade ju tydligen där) när dom lika gärna hade kunnat låta bli att skänka något alls och man hade varit lika glad ändå, är inte konstigt.
    Det betyder inte att hon som hade den funderingen tycker att gästerna gjort fel eller att hon är sniken. Dom var gladast för att folk kom, som hon skrev. Men gästerna hade lika gärna kunnat låta bli att skänka något.
    För det känns ju lite som att om man ger en gåva så ger man mer än 70:- annars kan man som sagt lika gärna låta bli när det inte är ett krav.

Men du som är så otroligt vuxen och förståndig kanske inte förstår logiken i det, utan det är bara din åsikt och din tolkning som gäller?

Jag måste nog säga att jag tycker att det är mer omoget att sitta och skriva sådana inlägg som du gör under anonymitetens trygga filt, än att säga att "om någon vill ge en gåva, trots att vi är helt nöjda med bara er närvaro så önskar vi oss detta..." 

Du får gärna ha din åsikt, precis som alla andra. Men du kan ju uttrycka den på ett bättre sätt.
    Jag är i alla fall rätt trött på idiotförklaringarna du gjort här i tråden. 
  • Chicita
    Anonym (fd gäst) skrev 2012-10-19 23:00:33 följande:
    Jag tror med ditt sätt chicita att du är samma knäppa Johanna som sitter på sajten hästnet o talar om att alla som inte har samma åsikt som henne är dumma o värdelösa o okunniga hästägare. Så IOM att jag tycker det är fel o barnsligt att tigga presenter när man är vuxen är knäppt. Och sen om man som brudpar säger att man inte vill/ behöver presenter o penga gåvor men sen sitter o tycker att gästerna är snål är bara ännu mer fjompigt. Men det är ju tur att du chicita är så jävla bra o perfekt för har man INTE samma åsikt som dig o de andra som rycker penga tiggari är okej då är man tydligen dum i huvudet oxå. Som du själv brukar skriva; kliv ner från dina höga hästar i sluta tro att allt du säger är det enda rätta. Fanns visst nån till i denna tråd som ocskå tyckte det var barnsligt att tigga, tur det fanns/finns en till vettig vuxen som hade vettig tankegång om det här...
    Jag är inte medlem på hästnet och jag heter inte Johanna.
    Det är med till att dra slutsatser här alltså.

Vart sa jag att du är värdelös eller knäpp? Eller dum i huvudet?
    Och vart har jag sagt att jag är bättre än dig?
    Du är duktig på att dela ut smällar, men du kan inte ta kritik tillbaka.
    Du får alltså döma alla som omogna och tala om att du minsann till skillnad från alla andra är vuxen.
    Men du kan varken framföra eller ta kritiken på ett vuxet sätt.
    Att lägga åsikter och ord i munnen på mig är inte heller särskilt moget. 
    Jag säger att du gärna får ha dina åsikter, men att du kan framföra dom på ett annat sätt.
    Om någon säger att deras sätt är det enda rätta så är det i alla fall inte jag. 
    Och att säga att jag brukar säga saker, när det hänt en gång är ju bara aningen överdrivet.
    Jaja... Tungan ute 
  • Anonym (fd gäst)

det är tur att du är så mogen o vuxen o säger rätt kritik osv. 

vad är det jag inte har tagit åt mig av för kritik?? vad är det för kritik jag inte har delat ut på ett korekt sätt enligt dig?

Ransaka dig själv lite o tala om vad du gör som är så vuxet enl dig? Bara för att DU tycker det är okej med penga tiggeri så kanske vi andra inte tycker det är okej när det gäller vuxna människor.

Och som sagt bröllop o vigsel ska man kunna ha utan att tigga pengar osv.

men som sagt den där theodora eller vad hon nu hette som oxå tyckte tiggeri  var pinsamt  när det gäller vuxna hade en vettig o vuxen syn på det där med varför man gifter sig...

eller ska man se det som att: brudparet avsäger sig allt vad presenter o pengar heter, ska man då som gäst tolka det som att; vi vill ha presenter men skriver inte ut det för då ser det ut som tiggeri dvs de förväntar sig nått

eller ska man ta dem på orden o tänka; nä de vill inte ha varesig presenter eller pengar o då ska vi inte heller ge dem nått heller

ja du får ju tolka det som du vill men skriver nån att de inte vill  ha pengar o presenter då tar jag det som att de vill bara att jag kommer o har en trevlig dag med dem.

Visst kan jag ju gå emot deras vilja o ge pengar eller presenter men då respekterar jag ju inte deras vilja heller...

och ska man ens önska sig pengar då får man göra det på ett artigt sätt och helst inte i inbjudan för då tycker jag verkligen att det känns som att du får bara komma om du hostar upp en rejäl slant o ger oss

ska man verkligen önska pengar då kan man få den infon via deras värdpar/toasters eller via en länk som går till deras hemsida eller nått liknande.

nä du "proffs" chicita ta o fundera lite på det du 

Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?