Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Nä, det var ju bara en tanke med kontonummer...bara för att ha det på ett ställe direkt eftersom vi tänker ha delat bröllop med vigsel (där förmodligen 90% av gästerna kommer att vara m2b:s "sida") en dag och fest ettt par veckor senare med mina släktingar...
Nu var ju vi såna där hemska hemska personer, ve och fasa så snikna och oförskämda, som hade kuvertavgift på vårat brölllop. Vi valde att ha ett kontonummer på bröllopshemsidan för insättningen av den och det funkade bra tycker jag. För oss var det ju dock ett måste att betala in den summan för att faktiskt kunna få en plats vid bordet till middagen, men det var ju helt frivilligt att äta med oss. Det var helt okej att enbart komma till vigseln eller att skippa middagen och komma senare för att partaja. Vi hade först tänkt oss en summa, men fick höra av både släkt och vänner att "Men ta mer i kuvertavgift, ni/vi får ju ingenting för den där summan", så vi höjde den, men ändå inte så mkt som dom flesta faktiskt tyckte att vi skulle. Vi fick ju alltså 300kr/person, som gick enbart till gästernas egna mat. Vi betalade välkomstdrinkar, tilltugg, kaffe, tårta och dryck till maten åt alla. Så gästerna bekostade alltså inte vårat bröllop, som vissa verkar tro. Utöver det hade vi fått ett bidrag på 2500kr av mina föräldrar och samma summa av makens föräldrar. Vi fick dessutom ett par presenter, tex en teckning av vår dotter, sällskapsspel, presentkort och lite småprylar som ljushållare och sånt. Utöver det fick vi också pengagåvor, kontanter alltså. Jag tror att vi fick ca 4000kr i kontanter, men det var ju inte av alla gäster. Vi hade väldigt klart och tydligt talat om att vi inte ville ha presenter! Jag tycker vi hade väldigt generösa gäster :)
Vi hade en fest där det inte kostade gästen något i kuvertavgift och vi önskade oss bidrag till bröllopspresent, eftersom jag är prylhatare och vi redan har allt till hemmet :)
Vi fick allt från 120 kronor från en person till 750 kronor från en annan.
Det hör inte alls ihop med hur mycket pengar folk generellt har eller tjänar eller lägget på annat heller utan det verkar vara helt random vad de ger och så.
Man går verkligen inte plus om man säger så ;) Det får ni nog räkna med! Räkna med ett par hundralappar per person utslaget, och vanligast är nog att det är några få som "bär upp" det snittet :) Så är det bara, inget att lägga massa vikt vid! Bjud inte på mer än du känner att du kan och vill utan att få speciellt mycket tillbaka och värdesätt det som gästerna tillför i form av annat för det är ändå det som spelar störst roll för kvällen.
Vi skrev inte ut något kontonummer, däremot var det skitmånga som hörde av sig och ville ha det så då fick dom det genom toastmadamesen!
Jag råder att inte titta så noga på detta, därför att det är inte alltid så kul och man tar det nog lätt personligt om man får något "dåligt" från en nära vän osv. Vi var egentligen bara "besvikna" på en gåva och det var visserligen en present så det gick inte att titta - men oftast är det nog lättare att bli besviken på pengar om du bryr dig så mycket som du antagligen gör för att starta den här tråden ;) Alltså, man kanske inte ska dyka in i att resonera kring varför någon ger 120 kr för en helkväll med trerätter och vin medan de lägger 400 spänn på öl på krogen nästa vecka - det gör dig själv mest ont.
(för övrigt blev vi besvikna av presenten för att det är en gratisbok personen har många ex av i sin bokhylla och tar till när hen går någonstans - alltså noll omtanke eller tanke, ingen ekonomisk eller fysisk ansträngning etc. Bara för att komma undan s.a.s och det är en mycket nära släkting så det känns rätt tråkigt att få ett så.. tråkigt minne, av henom från dagen.)
bidrag till bröllopsRESA ska det stå.. naturligtvis!
ja men med tanke på hur mkt de fick från övrig släkt o vänner så får väl kanske det kompensera upp för de "snåla" gästerna som "bara" gav i snitt 70kr var....
jag tycker verkligen det är "småaktigt" att säga att 70kr är för sniket, men är man en sån som förväntar sig att få en miljjon kronor och massa mer därtill så kan jag ju förstå att det känns lumpet med en sån skitsumma...
Tycker fortfarande att det är barnsligt o att möjligen barn kan få önska pengar o presenter vid jul o födelsedag.
Vuxet folk som har egen inkomst ska inte sitta o tigga pengar o presenter bara för att man gifter sig.
man gifter sig av kärlek inte för pengar (trodde jag då) men jag hade väl fel o det är väl bara jag o min sambo som anser att vi gifter oss av kärlek inte för att få pengar o presenter.
Tur att alla är olika. Men jag säger det är tur att jag inte känner er privat o har blivit bjuden på erat bröllop för då skulle jag som gäst ha varit tvungen att ge massa pengar till er, då hade ni inte varit glad o nöjd över att jag kom o lyckönskade er på er stora dag.....
och andra sidan är jag väl så gammal så jag tycker att som vuxen tigger man inte av andra personer för o glädja sig själv...
det är tur att du är så mogen o vuxen o säger rätt kritik osv.
vad är det jag inte har tagit åt mig av för kritik?? vad är det för kritik jag inte har delat ut på ett korekt sätt enligt dig?
Ransaka dig själv lite o tala om vad du gör som är så vuxet enl dig? Bara för att DU tycker det är okej med penga tiggeri så kanske vi andra inte tycker det är okej när det gäller vuxna människor.
Och som sagt bröllop o vigsel ska man kunna ha utan att tigga pengar osv.
men som sagt den där theodora eller vad hon nu hette som oxå tyckte tiggeri var pinsamt när det gäller vuxna hade en vettig o vuxen syn på det där med varför man gifter sig...
eller ska man se det som att: brudparet avsäger sig allt vad presenter o pengar heter, ska man då som gäst tolka det som att; vi vill ha presenter men skriver inte ut det för då ser det ut som tiggeri dvs de förväntar sig nått
eller ska man ta dem på orden o tänka; nä de vill inte ha varesig presenter eller pengar o då ska vi inte heller ge dem nått heller
ja du får ju tolka det som du vill men skriver nån att de inte vill ha pengar o presenter då tar jag det som att de vill bara att jag kommer o har en trevlig dag med dem.
Visst kan jag ju gå emot deras vilja o ge pengar eller presenter men då respekterar jag ju inte deras vilja heller...
och ska man ens önska sig pengar då får man göra det på ett artigt sätt och helst inte i inbjudan för då tycker jag verkligen att det känns som att du får bara komma om du hostar upp en rejäl slant o ger oss
ska man verkligen önska pengar då kan man få den infon via deras värdpar/toasters eller via en länk som går till deras hemsida eller nått liknande.
nä du "proffs" chicita ta o fundera lite på det du